Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Werkterrein project De Zandmotor afgesloten gebied!

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Jaime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Hotsails 4.2, 5.0, 5.9, 6.6 en NP 7.7

Werkterrein project De Zandmotor afgesloten gebied!

Bericht door Jaime » di apr 05, 2011 11:03 am

Werkterrein project De Zandmotor afgesloten gebied - ook voor surfers!

In de periode van 1 maart tot en met 31 oktober 2011 sluit Rijkswaterstaat de kuststrook af tussen de strandopgangen Schelpenpad en Watertoren van de gemeente Westland. Deze afsluiting is noodzakelijk in verband met de aanleg van de Zandmotor, een schiereiland ter hoogte van Ter Heijde.

Tijdens de aanlegperiode is het werkterrein afgesloten gebied, dit betreft ook de zee ter plaatse van de aanleg locatie. Om het werkterrein te markeren heeft de aannemer tot voorbij de laagwaterlijn hekken geplaatst. In zee liggen boeien die het afgesloten gebied markeren.

De aannemer constateert dat niet iedereen zich aan deze markering houdt. Daarom vragen wij via deze weg ruime afstand te houden van het afgesloten werkterrein. Door daar te surfen breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ook de mensen die daar aan het werk zijn!

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Meer informatie over de werkzaamheden vinden jullie op de website van project De Zandmotor: www.dezandmotor.nl.

Hartelijke groet,

Karen Willemsen
adviseur omgevingsmanagement De Zandmotor

BertH140
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gaastra Tabou
Contacteer:

Re: Werkterrein project De Zandmotor afgesloten gebied!

Bericht door BertH140 » wo apr 06, 2011 12:18 pm

Nu scheveningen niet meer is wat het was, zou dat nog wel eens een heeeeel mooi alternatief kunnen worden...

Tidalwave
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Flikkaboards - HSM mijn initialen + 3
Contacteer:

Bericht door Tidalwave » zo jul 10, 2011 5:49 pm

Helaas pindakaas Bert.

Gisteren samen met een maatje de zandmotor al windsurfend verkent. Er waren geen opspuit boten meer maar wel zeehondjes. Bij Ter heijde opgestapt en afgevallen. Hoe dichterbij we kwamen, hoe meer chaotisch het water werd. Aan de zuidkant is er een dikke shorebreak waar je met zw redelijk parallel, een beetje downwind langs vaart. Helaas echt dikke schansen zaten er niet tussen.
Aan de voorkant wederom alleen golven die zowat op de kant breken, daarnaast veel stroming! Tevens is de zee 1 grote chaos direct voor de zandmotor, niet alleen de eerste honderd meter maar ook zeker ver naar buiten. Richting de punt aan de noordkant braken mooie lijnen. Het zag er zegmaar echt een beetje uit als een pointbreak. Helaas is ook hier de stroming gewoon te sterk om normaal te kunnen golfrijden. Je staat zowat al stil op het moment dat je aan het inzetten van een bottomturn denkt.
Eigenlijk leukste gedeelte was de noordkant zelf. Vlak water, geen stroming maar wel wind. Misschien een leuk stukje voor speedsurfers en in het kommetje voor freestylers? Zelfs mijn Flika quad ging er reete hard! Hier een paar rondjes gedaan, maar toen zagen we toch een wagen onze kant opkomen met zwaailichten. Ondanks dat er ook wat kiters waren weer terug naar ter heijde opgekuist. Maar 3 lange rakken wat dus iets zegt over de stroming op dat moment, die was er eigenlijk niet. En ondanks dat, stroomde het als een gek bij de break van de zandmotor... Het enige stuk dat momenteel potentie heeft is de noordkant met een grote swell. Maar ik vond het echt een dikke tegenvaller!!
Misschien als het zand nog een beetje gaat settelen dat het goed wordt, maar die stroming raak je niet zomaar kwijt.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » ma jul 11, 2011 1:02 am

Ik heb er 3 weken terug gevaren, eigenlijk meer net in de luwte van de Zandmotor aan de Noordkant met ZW wind. De golven kwamen toen heel mooi binnen rollen, de motor had een havenhoofd effect door alle windgolven eruit te filteren. De noordpunt zelf was toen ook een chaos, dat zal nog wel even duren voordat de bodem en kustlijn daar een vloeiend verloop krijgen. Enige terughoudendheid is geboden, de boetes schijnen niet mals te zijn als je je op de zandmotor zelf bevind.

Jaime
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Jaime » ma jul 18, 2011 12:18 pm

Bericht stand van zaken Pilot Zandmotor.

Zoals jullie wellicht al hebben gezien zijn de werkzaamheden aan de haak van Pilot Zandmotor (ter hoogte van Ter Heijde) grotendeels afgerond. Op dit moment is er ongeveer 19,5 miljoen kuub zand gestort in de het schiereiland en de twee onderwatersuppleties van de Zandmotor DeltaDuin. Mede door het goede weer van de afgelopen maanden kon voortvarend gewerkt worden aan de aanleg. De komende periode wordt nog gewerkt aan de zuidelijke onderwatersuppletie en wordt het schiereiland ingericht met genummerde strandpalen. Daarnaast komen er onder meer een uitkijkpunt en een Argusmast (onderzoeksstation) op de Zandmotor. Voor meer informatie zie www.zandmotor.nl.

Het werkterrein op zee is weer toegankelijk voor watersporten en schepen. Zoals aangegeven wordt nog wel gewerkt aan de zuidelijke onderwatersuppletie. Het behouden van een veilige afstand tot het schip is van belang. De zwart - gele kardinale boeien blijven liggen om te waarschuwen voor mogelijke ondiepten die in dit gebied aanwezig zijn. Zwemmen blijft verboden in verband met plaatselijk sterke stromingen.

Het werkterrein op land blijft voorlopig afgesloten. Het is niet toegestaan om vanaf zee- en landzijde de Zandmotor te betreden. Zoals hierboven vermeld, worden hier nog werkzaamheden uitgevoerd. Daarnaast onderzoeken Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland samen met de reddingsbrigades hoe de stroming rond de Zandmotor zich ontwikkelt. Zodra dit onderzoek is afgerond en eventuele aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn genomen, wordt de Zandmotor opengesteld voor publiek. Naar verwachting is dat na het badseizoen.

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Voor vragen kun je contact opnemen met het projectbureau Pilot Zandmotor, zie website www.zandmotor.nl voor contactgegevens.

Hartelijke groet,

Karen Willemsen
adviseur omgevingsmanagment Pilot Zandmotor.

BertH140
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door BertH140 » ma jul 18, 2011 1:12 pm

hhmm, spannend... Het zal wel even duren voordat het echt vaarbaar is op de zandmotor en ik denk dat de omstandigheden heel erg zullens samenhangen met de stroming/het getij.

Ik ga er van de week maar eens kijken, wellicht eerst ff op save spelen en de boel verkennen met een kite'tje (sorry weet dat dat vloeken is hier :oops: ), maar ik ben dan net ff wat minder stomingsgevoelig... en kan makkelijk over hele ondiepe plekken komen en/of die eerder zien vanuit de lucht (bij een sprongetje).

Ik laat het wel ff weten als ik er geweest ben. Ik ben ook heel benieuwd wat er met NW gebeurt en of je er kan waven met links voor... - aangezien ik met rechts voor een mongool ben.... :+

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di jul 19, 2011 3:50 pm

Ziet er goed uit!

BertH140
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door BertH140 » ma jul 25, 2011 6:52 am

afgelopen vrijdagavond en zaterdag bij de zandmotor geweest.... nog nooit in me leven zulke bizarre stromingen gezien, leek echt heel veel op de wildwaterbaan in de efteling..... compleet kansloos om te waven op dit moment. Zal nog wel ff duren voordat er daar goed te varen is. :cry:

Wat wel echt heel cool is, is dat kommetje. Daar vind je spiegeltje vlak water wat echt perfect is om te freestylen of te kiten.

BertH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: gaastra/F2/ KATER

Bericht door BertH » ma jul 25, 2011 7:49 am

BertH140 schreef: Wat wel echt heel cool is, is dat kommetje. Daar vind je spiegeltje vlak water wat echt perfect is om te freestylen of te kiten.
Ik begrijp dat je al wel mag ''watersporten'' aan de noordzijde, maar dat het absoluut verboden is om de zandmotor te betreden? Lijkt me het tripje wel waard! zout + vlak is altijd goed;)
Lijkt me op animatieplaatjes dat NW de richting is om goed te varen in de bay?

BertH140
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door BertH140 » ma jul 25, 2011 9:48 am

volgens mij mag je rond de hele motor varen (wind- en kitesurfen) maar absoluut niet zwemmen (en terecht met die stroming). Met WNW is het precies sideshore in de kom, dat is perfect idd... Echter zitten er nu al ook best veel kiters in die kom, nu is het nu nog gezellig druk, maar er is niet veel voor nodig om het "te druk" te laten zijn.

Je mag er inderdaad niet op lopen, denk ivm met drijfzand. Er rijdt ook constant een pickup rond om dat te controleren, nou kan je wel in het water blijven staan, maar je mag dus niet het droge op. Ik begreep van een zandmotor local (cees van oosterum) dat er al een politie pickup tot ver boven de wielen in de drijfzand was verdwenen. Het is best een linke spot, als je wat sloopt en je komt in die stroming terecht ben ik benieuwd waar je uit komt. - Eigenlijk verbaast het me dat we er mogen varen, zo listig is die stroming...

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft » vr nov 25, 2011 1:25 pm

Zandmotor mogelijk ook voor Zeeuwse kust.

OOST-SOUBURG - Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat de mogelijkheden bekijken voor een zogeheten zandmotor voor de Zeeuwse kust. Een zandmotor is een opgespoten zandeiland vlak voor de kust. Door wind en stroming verspreidt het zand zich op een natuurlijke manier over de stranden.

Deze manier van zandsuppletie zou de huidige manier van stranden opspuiten kunnen vervangen. Voor de kust van Zuid Holland loopt op dit moment zo'n zandeiland als proef.

Bron: http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/zand ... euwse-kust

Jaime
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Jaime » wo dec 21, 2011 1:38 pm

Zandmotor open voor publiek, maar ook voor surfers?

Langzaamduiken overal hele mooie foto’s op van de Zandmotor en lezen we positieveberichten op internet. Eén ding is zeker: we hebben er een hele vette surfspotbij!

Met enige trots kunnen we zeggen dat dit mede dankzij Surfrider Foundation Holland(SFH) tot stand is gekomen. Wij hebben ons hier de afgelopen 1,5 jaar namelijk hard en met succes voor ingezet, met hulp van onze partners zoals de HSA. Onlangs is de Zandmotor officieel geopend en toegankelijk geworden voor publiek.

Wat hebben heeft de projectgroep surfbelangen (SFH & HSA) bereikt:

- Toegang tot een hele mooie nieuwe surfspot
- Surfen is officieel vastgelegd als functie van de ZM
- Ook in het geval beschermde flora en fauna wordt ontdekt blijftde ZM toegankelijk voor surfers
- In de aanleg van de ZM is rekening gehouden met goedesurfcondities
- Watcijfertjes van de SFH crew:
- Vrijwillige uren van SFH voor de surfbelangen lobby: 200
- Kosten voor reiskosten en onkosten: 400
- Geschreven brandbrieven en zienswijzen: 3
- Vergaderingen en overleg met overheden: 10
- E-mails verstuurd: 231
- Uren aan de telefoon: 19
- Presentaties op de Global Wave Conference: 1

- Opgespoten m3 zand: 21.500.000
- Barrels gescoord op de ZM: 6

Maar we zijn er nog niet. Beleidsmakers blijven angstig. Surfers die in problemen komen bij de ZM zorgen bijvoorbeeld voor onrust en angst. En betekend een zwemverbod straks ook officieel een surfverbod? Ook de toegang tot de ZM volgend jaar is nog niet zeker gesteld. Mogen we er dan nog surfen?

Ook in 2012 moet SFH dus weer hard aan de slag! Niet alleen voor de ZM maar voor nog meer ontwikkelingen langs de Nederlands kust. Bijvoorbeeld voor de NoordHollandse kust tussen Camperduin en Den Helder, waar plannen zijn voor nog grootschaligere kustontwikkeling. Daarover snel meer.

Dit kost veel tijd en geld, maar met resultaat! Protect yourplayground, steun ons:

- Like ons op FB /surfriderfoundationholland

- Volg ons op Twitter @SFHolland

- Word lid of vrijwilliger mail: info@surfriderfoundation.nl

- Doe een donatie op rekeningnummer; 1580.41.224 (Wij hebben ANBI-status, dusfiscaal aantrekkelijk!)

Karen Willemsen
adviseur omgevingsmanagment Pilot Zandmotor.

Plaats reactie