Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Pampus Haven: veiligheid ivm (illegaal) kiten

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Pampus Haven: veiligheid ivm (illegaal) kiten

Bericht door Barbatruc » za apr 01, 2017 3:56 pm

Hoewel kiten er verboden is blijven grote groepen kiters Almere Pampus Haven als spot gebruiken. Omdat ze de waterverkeersregels óók niet respecteren leidt dit nog eens tot bijna aanvaringen. Daarnaast wordt hierdoor natura2000 gebied verstoord. Ik wil aansturen op handhaving, maar dat blijkt heel lastig (ondanks omgevingsmeldingen). RWS is van goede wil, gemeente Almere (wijkregisseur Diana Lamboo-Dorenbos) helaas niet.

Wil je helpen? Like en retweet:

De verantwoordelijke wethouder staat in de @ plus de boa's.

Of/en sta het clubje surfers bij met juridisch advies hoe dit slim aan te pakken.. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Barbatruc op ma apr 03, 2017 2:56 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, SXM, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Re: Help Pampus Haven van de kiters af

Bericht door Speedsurfer142 » za apr 01, 2017 4:22 pm

Ik ken de situatie ter plekke niet en ik heb daarom wat vragen. Wat wil je bereiken en vooral waarom? Kijk het feit dat het niet mag, is niet jou zaak. Het is aan het bestuur van een gemeente/provincie/politie om te bepalen of er wordt opgetreden tegen een activiteit die verboden is. Achter je vraag (handhaven van het verbod) zit dus een belang. Ik zou graag weten wat dat belang is. Als ik dat belang weet, kan ik ook bepalen of ik je wil helpen.

Doe je dit omdat windsurfers door de kiters een slechte naam krijgen, of stoor je je aan de kiters, of is het vanuit een natuurbelang, of is het iets anders. Zoals ik al aangaf, ik ken de situatie ter plekke niet.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Re: Help Pampus Haven van kiten af

Bericht door tristan55555 » za apr 01, 2017 5:38 pm

Ik lees bijna-aanvaringen, mag ik aannemen dat dat het probleem is? Bij schellinkhout is er bijna elke week een echte aanvaring in de zomermaanden, dus ik kan me het probleem goed voorstellen.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » zo apr 02, 2017 10:17 pm

Hoi Jan Cas, hoewel ik de natuur een warm hart toe draag en vroeger ortnitholoog wilde worden is dat inderdaad niet het belang waarvoor ik de tweet hier deel :-).

Zelf kom ik nog niet heel lang op de spot, een groep mede-windsurfers wel en toen ik er vorig jaar ben gaan varen ben ik geschrokken van de slechte verhoudingen tussen de windsurfers en kiters. Zelf dacht ik dat je met afspraken over bijv "zonering" oid toch fijn samen moet kunnen recreëren met respect voor elkaar en natuur. Je zou elkaar zelfs kunnen helpen. Tot ik zelf een keer aan de kant werd weggejaagd door een kiter die meende dat ik niet mocht parkeren op "hun" plek.. En zelf een aantal idiote bijna aanvaringen heb mee gemaakt. Dat vaart gewoon niet meer ontspannen. Ik ben toen op een fijne manier in gesprek gegaan met een clubje regiocoördinatoren van de NKV, maar uiteindelijk wilden ze niks weten van zonering en ook niet van zich houden aan de binnenvaart waterverkeersregels.

Daarop heb ik sept '16 de eerste omgevingsmelding bij de Gemeente Almere gedaan. Genoemde dame communiceert minder dan minimaal en na 6 maanden heb ik in maart '17 een nieuwe melding gedaan. De hele winter is gewoon druk doorgekited....Deze groep kiters wíl daar niet weg ondanks lokaal verbod. RWS Handhaving heb ik contact mee en wil al gaan handhaven, maar heeft ook beperkte capaciteit. Politie komt na meldingen gewoonweg niet opdagen, of stopt enkel voor een vriendelijk praatje met de heren, dus ook waardeloos daar. Gem.Almere is verantwoordelijk Waterwegbeheerder en zou volgens mij ambtshalve moeten ingrijpen temeer omdat ze samen met RWS en provincie in april 20016 dichtbij op Marina Muiderzand hebben aangewezen als legaal kite gebied.

Ik kwam op het idee van bovenstaande tweet door een tweet van de BOA's zelf. Om precies te zijn deze:

Daarnaast zag ik dat de kitejongens van NKV contact hebben gezocht met de verantwoordelijke wethouder Frits Huis. Daarom hem ook meegenomen in de tweet.

Ik kom zelf niet uit Almere, maar zie dat Pampushaven een fijne spot kan zijn. Als kiters zich daar niet gedragen, dan zet ik me in om het dan maar kiteloos te maken. Dat komt de natuurliefhebbers daar toevallig ook heel goed uit weet ik.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma apr 03, 2017 7:11 am

Muiderzand werkt met andere windrichtingen als Pampushaven, dus ik kan me voorstellen dat Muiderzand lang niet altijd werkt.
Zones werkt voor beide partijen beperkend en blijkbaar gedoogd de gemeente het, dus zou ik kijken naar samenwerken ipv elkaar gaan aangeven.
just my2 cents.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88 Starboard Isonic 97/117 VdB Wave Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma apr 03, 2017 8:03 am

Omdat je door kiters onheus bejegend bent start je dit....

Wat wil je nu?

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma apr 03, 2017 10:15 am

Veiligheid op het water vind ik een serieus vraagstuk. Ik ben gewoon zoekende, nadat ik al samenwerking met drie coördinatoren van NKV gezocht heb en we daar niet uit zijn gekomen. Mijn medesurfers daar zijn iets korter door de bocht in de in van dat "kiten er simpelweg verboden is". Gaat mij niet om ene akkefietje, maar om structurele veiligheid, inderdaad liever via samenwerking, maar dat is nog geen succes gebleken.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88 Starboard Isonic 97/117 VdB Wave Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma apr 03, 2017 12:23 pm

veiligheid voor alles, dat is altijd goed.
Met zn allen op verboden locaties vare/kiten is ook een nogo.
Die regels zouden voor iedere recreant duidelijk moeten zijn.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma apr 03, 2017 12:25 pm

Daarom vraag ik me dus af hoe dit voor elkaar te krijgen

Flyhigh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flyhigh » ma apr 03, 2017 12:55 pm

Geachte heren,
Uit naam van de NKV, regiovertegenwoordiger Almere, reageer ik op jullie forum. Als watersporter vind ik persoonlijk de titel: Help pampushaven van kiten af, erg negatief. Is het mogelijk deze aanhef te veranderen?

Barbatruc vraagt zich af hoe we dit voor elkaar moeten krijgen en als regiovertenwoordiger van Almere geef ik graag het antwoord.
Spreek 1 op 1 de persoon aan als er wat aan de hand is. En creer begrip. Niemand wil ellende op het water en iedereen wil lekker kunnen varen.

Een negatieve sfeer op deze spot is voor niemand goed. Ook niet in het belang van de windsurfers!
Als regiovertegenwoordiger maak ik me hard om kiters op te roepen om windsurfers voorrang te geven.
Misschien horen jullie hier niets over maar het leeft wel.
Negatief over elkaar zijn is zo makkelijk. Elkaar waarderen kost meer moeite maar is het wel waard.
Gelukkig is er nog nooit wat gebeurd en laten we ook zo weer het seizoen 2017 ingaan.
Vr. groet Martijn

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » ma apr 03, 2017 2:06 pm

Hallo Martijn,

Welkom hier op dit forum.
De aanhef is inderdaad wel erg negatief en van mij zou het ook wat anders geformuleerd mogen worden.
Wat deze situatie veroorzaakt, net als op andere spots waar dit soort problemen zich voordoen is deels te verwijten aan de instanties ter plaatse die geen duidelijkheid verschaffen en niet handhavend optreden.
Als de signalen komen dat er dingen niet goed gaan dan wordt het handhaven of het reguleren van de situatie vaak van de ene partij naar de andere doorgeschoven omdat de ene partij vind dat het iets is voor de andere partij en andersom.
Ik ben niet bekent op de spot maar heb wel in West Friesland met vergelijkbare situaties te maken en daarom hebben wij daar een windsurf vereniging opgestart om duidelijker vanuit die positie met de betreffende instanties te kunnen communiceren.
Met als doelstelling een duidelijke regulering en handhaving waardoor iedereen veilig kan recreëren bij de betreffende gebieden.
Tevens weet ik dat de Nederlandse Kitesurf Vereniging hun leden aanspreekt op hun gedrag en dat dit voor hun ook een heet hangijzer is omdat een aardig deel van de mensen die het kite surfen beoefend gewoon schijt heeft aan de omgeving en veiligheid waar zij bezig zijn.
Reken maar dat de dialoog vaak genoeg door de diverse mensen aan is gegaan.
Bij ons krijg je van een deel een fatsoenlijke reactie en van het andere deel kun je de boom in.
Zo zijn er afgelopen winter bij ons kiters aangesproken op hun gedrag omdat ze veel te dicht langs de kant voeren.
Eerst werden de gene die ze er op aanspraken een beetje uitgehoont en vervolgens ging het fout bij een en was er paniek omdat de hulpdiensten ingeschakeld moesten worden.
Dit is geen op zich zelf staand incident.
Ik hoop voor alle recreanten van die plek dat er snel een duidelijk beleid zal komen wat ook gehandhaafd gaat worden.
Met onduidelijkheid is niemand gebaad en zal met de tijd alleen maar meer ellende en rare situaties gaan creëren.

Groet,
Ilja

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Pampus Haven: veiligheid ivm (illegaal) kiten

Bericht door Barbatruc » ma apr 03, 2017 3:11 pm

Martijn/NKV weet me wel te vinden en voor een newbee denk ik dat ik me behoorlijk constructief heb opgesteld itt sommige locals die er zwart-wit inzitten omdat er gewoon een kite verbod geldt. Zo heb ik gepleit voor zonering en heb ik middels paar honderd Whatsapp berichten getracht de achterban te polsen. Uiteindelijk helaas op niets uit gelopen.

Zomaar een van vele opmerkingen om de sfeer te illustreren omtrent veiligheidsgevoel:
"Ik heb geen tweet, zit ook niet op het windsurf forum. Maar, je mag mijn aanvaringen, ziekenwagen aan en af rijden voor die [kiters] met hun asociale gedrag melden in je verhaal. Ik zet mijn handtekening wel👍"

Voor de duidelijkheid, ik heb ook kitende vrienden/bekenden het zijn net mensen en sommigen gewoon heel prettig ook nog eens :-) Overheidsvraagstukken zijn ook niet mijn hobby, maar ik denk dat hier inmiddels ingegrepen mag worden. Ofwel we varen lekker sámen met oog voor veiligheid en we helpen elkaar waar iemand hulp nodig heeft, ofwel het kite verbod moet gehandhaafd gaan worden. Nu zitten de kiters standaard precies in de weg van windsurfers. Die laatsten hebben geen keuze. Er is maar één uitgang naar de golven buiten de strekdam. De kiters kunnen wél kiezen. Maar willen juist dáár (in de weg) varen ivm chop. Dit kan dus niet samen en levert gevaar op, temeer omdat verschillende kiters denken dat ze voorrang mogen nemen ipv ruim baan te geven.

Wat mij betreft hieft dit hier verder geen chat met Martijn Frie van NKV te worden. Ik wil hier ook geen persoonlijk ding van maken, ik kom er beperkt en vind t sneu voor de spot en collega's. Dit speelt te breed en ik ben toevallig degene die hier communiceert. Mocht iemand goede ideeën hebben dan is hij/zij van harte welkom te sparren. Dat mag van mij ook via PB's trouwens.

Flyhigh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flyhigh » ma apr 03, 2017 3:58 pm

Dank voor het aanpassen van de koptitel. Het is een continue proces en spreken de achterban opnieuw aan.voor als nog graag 1op1 aanspreken als het even dreigt mis te gaan. Alvast dank voor een positievere toon.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma apr 03, 2017 5:40 pm

De overlast van de kiters is evident. Ze vormen een gevaar voor de veiligheid (ik heb gezien wat de lijnen met een vin kunnen doen en elk jaar komt er wel een traumahelikopter voor ze langs) en ze een vormen een gevaar voor de continuïteit van het windsurfen (teveel activieit levert teveel overlast op de vogels en daar wordt natura2000 niet blij van) Een aantal kiters is welwillend en staat open voor dialoog, anderen niet en weer anderen zijn onwetend. Dat kiten in een middag te leren valt, draagt ook niet bij aan het kennisniveau van de gemiddelde kiter. In dat licht bezien zit ik niet te wachten op nog meer kiters. Met 15 kiters is de haven namelijk al flink druk. Initiatieven voor nog meer kiters zit ik dus niet op te wachten.
De druppel is dan het gedrag van bijvoorbeeld de eigenaar van een kitesurfshop die begint te dreigen als je op de kant te dicht in de buurt van zijn kite komt. Blijkbaar heeft hij niet genoeg aan 20m. Nee, dat kiters zo'n slecht imago hebben bij veel surfers hebben ze toch vooral aan zichzelf te danken.
Ieder zijn eigen zone zou een uitkomst kunnen zijn. De windsurfers bij de havenmonding, de kiters in het noordelijk deel van de zuidkant. De noordhaven zitten weer teveel vogels.

Tieshl
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Kode, Tabou Pocket en North

Bericht door Tieshl » di apr 04, 2017 10:37 am

Een van de problemen dat speelt is dat er exponentieel meer kiters komen naar Pampushaven. Daarmee neemt dus ook meteen de onveiligheid sterk toe. Naar mijn mening zou Martijn en de NKV er goed aan doen om Pampushaven niet te promoten zodat er nog meer komen. Het is voor een windsurfer echt heel arelaxed om uit te varen als er 10+ kiters varen waar je door moet kruisen om de haven uit te gaan. De "vaste" kiters snappen de problematiek maar de "nieuwelingen" begrijpen de spanningen niet, hebben er schijt aan en gooien vaak olie op het vuur.
Wellicht kan Martijn als verantwoordelijke daar eens een keer wat over posten namens de NKV.
Laatst gewijzigd door Tieshl op di apr 04, 2017 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di apr 04, 2017 4:06 pm

Er is naar mijn mening geen discussie, hoeft ook niet want ik begrijp dat het daar verboden is te kiten. Dus hoor je daar als kiter gewoon niet te komen.
Door dat wel te blijven doen en het ontbreken van handhaving (overheidsbezuinigingen) maakt je je zelf straks onmogelijk en zullen mogelijk gevolgen hebben voor het wel aanwijzen van kite gebieden. Er is al te veel elende op deze aardkloot, houd je gewoon een beetje aan de regels en het komt goed.
Zo doen wij regelmatig surfen op een plaats die daarvoor bedoeld is maar wel grenst aan een natuur gebied waar je niet mag komen. Als ik zie dat er surfers zijn die dat wel doen dan spreek ik hun daar op aan, gewoon omdat ik wil dat wij kunnen blijven surfen op dat stekkie en dat de faciliteiten minimaal gelijk blijven aan wat ze nu zijn of liever beter, maar als je alle regels aan je laars lapt hoef je van niemand op medewerking te rekenen en mogelijk erger.

Het is als het elkaar via socialmedia waarschuwen voor snelheidscontroles e.d, fuck it zeg ik dan, rijd gewoon niet te hard, hoef je je er ook niet druk om te maken 😉👍 en anders accepteer gewoon de consequenties.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » di apr 04, 2017 5:05 pm

Eens. Nu hebben de windsurfers daar dus onnodig last van en wordt het erger omdat NKV regiocoördinatoren waaronder Martijn er kiten promoten en het dus ondanks dat het er illegaal is toch drukker wordt met genoemde veiligheidsrisico's als gevolg. Ik zou zeggen ga gewoon om de hoek kiten waar het wél mag en veilig kan:
bij Muiderberg of Marina Muiderzand of rijd naar Hookipa, Lelystad.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo apr 05, 2017 9:18 pm

Waar precies promoot Martijn het kiten op Pampushaven?
Handhaven zou niet zo ingewikkeld hoeven zijn: één winderige ochtend die kant op, 10x een bekeuring van €100 of daaromtrent en het probleem is grotendeels uit de wereld, mede dankzij de sociale media. Die aanpak maakt dat ik mijn hondje zomers niet meer meeneem naar mijn surfstrand :lol:

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » vr apr 07, 2017 5:40 pm

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » za apr 29, 2017 7:40 pm

Huug schreef:
wo apr 05, 2017 9:18 pm
Waar precies promoot Martijn het kiten op Pampushaven?
Handhaven zou niet zo ingewikkeld hoeven zijn: één winderige ochtend die kant op, 10x een bekeuring van €100 of daaromtrent en het probleem is grotendeels uit de wereld, mede dankzij de sociale media. Die aanpak maakt dat ik mijn hondje zomers niet meer meeneem naar mijn surfstrand :lol:
Het probleem is dat er niet gehandhaafd wordt. Het is vooral ook onduidelijk wie moet handhaven. RWS is verantwoordelijk voor de haven (het water) maar niet de dijk. Ik heb al 's een kiter over de dijkweg getrokken zien worden. Auto's komen daar met 100+ km/h voorbij racen, op een paar meter vanwaar ze de kites oplaten.

Het zou voor de veiligheid dus goed zijn als er expliciet een kite en vliegerverbod instellen. Nu staat RWS langs de kant terwijl kiters op het water bezig zijn. En op de kant doen ze niets verboden.

Dit is de lokatie: 52.383233, 5.129853
Laatst gewijzigd door rvdhorst op za jun 24, 2017 9:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie