Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Pampus Haven: veiligheid ivm (illegaal) kiten

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Pampus Haven: veiligheid ivm (illegaal) kiten

Bericht door Huug » za apr 29, 2017 8:49 pm

rvdhorst schreef:
za apr 29, 2017 7:40 pm
...Het zou daarom goed zijn als er expliciet een k#te en vliegerverbod instellen. Nu staat RWS langs de kant terwijl de k#ters op het water bezig zijn...
Kitesurfen is verboden op alle Nederlandse binnenwateren, behalve op plaatsen waar is aangegeven dat kitesurfen daar is toegestaan. Heel veel explicieter kun je het volgens mij niet maken. :lol:

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Bericht door dimossss » zo apr 30, 2017 6:01 pm

Leven en laten leven ,
Vandaag in Enkhuizen heeeeel druk op het water met deze keer niet echt grote problemen behalve dan dat er gekited wordt op een plek waar het niet mag nl bij de reddingsbrigade
Er staat een bord maar blijkbaar zitten er veel ongeschoolde jongens tussen of heeft men er gewoon schijt aan ?

Hier is dus een plek waar je niet mag
Kiten maar laat dit nu net de plek zijn waar de meeste kiters het gras en strandje in beslag nemen
Als je dan nog aangeeft dat het hier niet mag en dan alsnog gewoon gaan dan mogen ze ook in de boom landen van mij
Ze trekken zich er niets van aan
Behalve de jongens die wel weten dat als dit zo door gaat er niet een kiteplek bij zal komen in Enkhuizen
En dan nog harder janken ?
Dikke doei

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » za mei 27, 2017 7:38 am

Naast veiligheidsproblemen brengen de kiters ook Natura2000 gebied in de problemen, zie:
http://www.dierbaarflevoland.nl/single- ... misdadig-1

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » wo jun 14, 2017 10:42 am

Ik kitesurf al vanaf 2002 op Pampus Haven. Vroeger ging dit allemaal goed. Er waren hooguit 5 kiters en de spot was voornamelijk een windsurf locatie. Qua regulering hebben we ongeveer alles gehad: verboden, gedoogd en zelfs toegestaan. Boetes zijn zelfs in het verleden kwijtgescholden.

Helaas is de sport populairder geworden en overal in Nederland is het nu een stuk drukker geworden. Ik zelf baal hier ook van, want het was echt een stuk fijner op Pampus Haven met een klein groepje. Helaas brengt dit allemaal problemen met zich mee als het drukker wordt. Je gaat al snel aan elkaar ergeren. Ook als kitesurfer voel ik mij soms niet veilig als een kitesurfer ervoor kiest om achter mij te gaan springen zonder om te kijken.

In de praktijk spreek ik deze persoon er op aan en als hij brutaal gaat doen, spreek ik hem er nog een keer op aan, maar dan met een groep mensen. Mijn advies aan de windsurfers is: kom direct naar ons toe als er een voorgeval is, dan helpen de kitesurfers die hier al lang surfen met het aanspreken van de desbetreffende persoon.

Helaas moet ik ook concluderen dat er onder de windsurfers soms personen zijn die niet voor reden vatbaar zijn en het liefst zien dat het hele rijk voor hun alleen is. Het is ook jullie verantwoording om deze personen aan te spreken. Dit zullen ze namelijk ook doen als er 100 windsurfers zijn. Dan moeten bijvoorbeeld alle amateur windsurfers weggaan.

Indien we allebei niet deze verantwoording nemen, resulteert dit in een erg vervelende sfeer. Volgens mij komen we een stuk verder als we voor elkaar begrip hebben. Op een dag gaat Flevoland wel met een goede kitesurf locatie komen en dan willen ook windsurfers hier varen.

Tenslotte, Marinazand gaat nooit een succes worden. Een locatie met slechte condities en een commerciële insteek. Uiteindelijk is het de Gemeente Almere die faalt in het aanbieden van een goede sportlocatie voor kitesurfers. Wellicht kunnen jullie hier ook wat in betekenen als je iemand kent binnen de gemeente.

Ik zal de kitesurfers nogmaals erop aanspreken dat ze voorrang moeten geven aan een windsurfer en dat ze altijd voorrang hebben op een kitesurfer. Dat is altijd de regel geweest en zo moet het blijven.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo jun 14, 2017 11:57 am

Waar Martijn, NKV spotcoördinator, vorige week nog op de kant mondeling aangaf ruimte te willen geven voor veiligheid bleek al snel dat zowel hijzelf als diverse medekiters dit niet willen. Zij willen maar één ding en dat is zelf heen en weer scheuren vlak voor de monding en tot tussen de strekdam en aanlegsteiger bij de boten. Hierbij zijn naar ik zelf heb waargenomen medewindsurfers met opzet gehinderd ten koste van veiligheid. De monding is het gevaarlijkste gebied van de plas omdat het de enige doorgang is voor windsurfers die de golven opzoeken. Het kiten verschuiven naar het noorden voor de parkeer plaats is de enige veilige zonering die mogelijk is, alternatieven zijn ter plaatse niet voorhanden. Zolang de veiligheid in geding is zullen de windsurfers aansturen op handhaving. De politie, BOA's, rijkswaterstaat, windsurfers, Dierbaar Flevoland, OFGV zijn allemaal betrokken en als het zo door gaat gaat er wel degelijk ingegrepen worden. Zonde en de kiters zijn de enigen die hier zelf een rol kunnen pakken door alsnog veilig afstand te houden.

Zoals ik eerder al eens aangaf ben ik persoonlijk niet beladen door historie en wederzijde voorvallen. Het gaat het mij in deze situatie om veiligheid, de lijnen zijn vlijmscherp en een plank wil je ook niet op je hoofd hebben, zowel op het water als op de kant. Aan de kant gebeuren de meeste ongelukken omdat mensen de controle nog al eens verliezen. Bij andere watersporters in de buurt blijven kiten getuigt van weinig inzicht in de risico's en/of overschatting van het eigen kunnen en de inschatting dat je als kiter totale controle hebt over de elementen.

De aantallen kiters nemen helaas toe, waren het er een paar jaar geleden nog 5 zijn het er nu 15-20 en meer. Het risico neemt dus beduidend toe. De verhitte gemoederen komen vooral naar voren bij mensen die helaas al ervaring met ongelukken hebben en ik begrijp die dan ook goed. Van de kant van de kiters heb ik ook eerder agressie gezien gevoed door behoefte aan spotbehoud en zorgen de spot te verliezen. Ik waardeer je poging de zaak ter plaatse te bemiddelen. Desalniettemin denk ik dat het niet aan burgers zelf is om wet & regelgeving te bedenken die hun goed dunkt en zelf maar bordjes te maken en op te hangen alsof deze burgers de wet & regelgeving ter plaatse bepalen.

De signalen van windsurfers zijn gericht op het voorkomen van een reëel risico voor de veiligheid op en om het water bij Pampushaven. De plek is simpelweg niet geschikt voor het in grote getale beoefenen van de kite sport. Zolang de kiters bij de monding in de buurt blijven komen blijf je de veiligheid van andere watergebruikers daar in geding brengen en blijf je zelf dus zélf de ervaren spanning creëren.

Overigens heb ik afgelopen zondagavond de eerste twee kiters daar meegemaakt die netjes benedenwinds op keurige afstand langs voeren. Dat voelt al veiliger omdat de kite dan niet snel op je hoofd belandt.. Er werd zelfs oprecht vrolijk gegroet en gezwaaid; niet treiterig gewoon leuk zoals het zou moeten wat mij betreft (ik begrijp het als je dit lees denk je misschien WFT.. maar gezien de bestaande spanningen is dat al winst..)
Bijlagen
IMG_20170409_103918.jpg

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo jun 14, 2017 1:00 pm

isomis schreef:
wo jun 14, 2017 10:42 am
Helaas is de sport populairder geworden en overal in Nederland is het nu een stuk drukker geworden. Ik zelf baal hier ook van, want het was echt een stuk fijner op Pampus Haven met een klein groepje.
Vroeger was alles beter :lol:

Dat probleem wordt mede veroorzaakt doordat de locatie actief door sommige kiters gepromoot wordt. Los van het gevaar op het water dat sommige kiters niet lijken te zien, vraag ik me af of ze zich realiseren dat er auto's op een paar meter met 100 km/u langsrazen wat bij het oplaten en neerlaten toch ook niet een veilig gevoel zal geven. Dit heeft al meerdere malen tot incidenten geleid met kite(r)s die over de weg werden getrokken.

Ik begrijp heel goed dat kiters een plek zonder windverstoring willen en het liefst 1 met spiegelglad water. En ja, PH levert die condities. Nu er steeds meer kiters komen leidt het steeds vaker tot incidenten. En er loopt bij de kiters 1 persoon tussen die als ik die zie, bij mij de nekharen overeind doet gaan en mij spontaan een melding laat doen bij de instanties. En ik sta daar zeker niet alleen in.

Willen we met elkaar het water delen dan zullen we elkaars wensen moeten begrijpen en respectvol met elkaar omgaan, op de kant en op het water. Daarom even kort hoe er gevaren wordt door de windsurfers en wat wij niet fijn vinden. Ik stel voor dat jij Isomis, als vertegenwoordiger van de kiters op dit forum, jullie kant belicht.
Bij een zuidwest tot westenwind zijn de windsurfers op PH grofweg in 2 groepen te verdelen: (1) zij die buiten de haven varen, en (2) zij die freestyle binnen de haven doen. De tweede groep vaart ruime wind weg (van de kiters) naar het middendeel van de haven. De eerste groep moet middels een paar rakjes oploevend naar buiten varen. De 1 doet dat wat sneller dan de ander, afhankelijk van soort uitrusting, ervaring en natuurlijk windkracht. De eerste groep heeft daarom ook weinig zin om midden in de haven op te stappen omdat je dan nog veel langer onderweg bent naar buiten. Na afloop van een sessie gaat het dan natuurlijk weer omgekeerd.

Wat vinden windsurfers over het algemeen niet leuk:
- een kite of de lijnen van kite over zijn/haar hoofd te zien gaan
- een springende kiter voor je neus voorbij te zien komen (landen)
- een kiter die vlak voor je neus omkeert

Dus zie je een windsurfer tussen de kiters dan is het dus meestal zo dan de windsurfer onderweg is van of naar zijn/haar plek. Bied hem/haar dan de ruimte. Ga benedenwind langs, lukt dat niet, houd dan minimaal de ruimte van de lengte van de kitelijnen. Dat dat ten koste kan gaan van je rakje langs de pier dat moet je dan maar even voor lief nemen.

Aan jou Isomis, om jullie kant van het verhaal te belichten.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo jun 14, 2017 2:07 pm

P.s. Isomis (Matthijs) is niet de NKV spotcoördinator, dat is Flyhigh (Martijn). Ik weet niet of t echt uitmaakt, maar Martijn heeft toegezegd er mee aan de slag te gaan en is dan wellicht handig als 1e contact. Of hij draagvlak heeft bij de kitecollega's weet ik niet, dat zou wel zo nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Barbatruc op wo jun 14, 2017 3:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » wo jun 14, 2017 2:35 pm

isomis schreef:
wo jun 14, 2017 10:42 am
Tenslotte, Marinazand gaat nooit een succes worden. Een locatie met slechte condities en een commerciële insteek. Uiteindelijk is het de Gemeente Almere die faalt in het aanbieden van een goede sportlocatie voor kitesurfers. Wellicht kunnen jullie hier ook wat in betekenen als je iemand kent binnen de gemeente.
Ik heb mijn hoop gevestigd op het Meerstrand. Een nieuwe ontwikkeling ten noorden van het huidige catamaranstrand die door gaat lopen tot Pampushout. Lang, breed en prima op de wind. Mooie kans voor de gemeente Almere om daar wat leuks neer te zetten voor beide disciplines. Op de site van Duin zie je al een impressie. Ik heb nagevraagd bij de projectontwikkelaar of er al een tijdslijn is voor de aanleg van Meerstrand, maar die is er nog niet. Iets met milieu..

http://duin.nl/beleef-bedrijf/stranden/meerstrand/

en een kaart:

http://duin.nl/locatie/
Laatst gewijzigd door 76-er op do jun 15, 2017 7:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do jun 15, 2017 7:40 am

Grotendeels kan ik mij vinden in jullie reacties. Ik zal mijn best doen om dit met iedereen te bespreken. Echter ik als individu kan moeilijk elke kitesurfer opvoeden. De maasvlakte is een goed voorbeeld. Alle instanties hebben afspraken gemaakt over waar gekite mag worden en er zijn nog steeds pannenkoeken die overal maling aan hebben. Kortom, als iemand zich echt asociaal gedraagt, hebben wij als groep de taak om zijn kite leeg te laten lopen en aan te geven dat er op deze spot geen ruimte is voor dit gedrag.

Over veiligheid gesproken en vroegaaah: wist je dat we vroeger met de auto's bij elkaar stonden, windsurfers en kitesurfers? Nu staan de windsurfers downwind. Dit is volgens mij ontstaan door die blauwe huizen. Echter ik ben van mening dat er in het verleden meer begrip was voor elkaar, omdat we met elkaar babbelen. Daarnaast waren jullie een stuk sneller buiten in 2 rakjes.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do jun 15, 2017 8:18 am

Als de kiters hier parkeren, optuigen en dwars oversteken is het hele veiligheidsprobleem van tafel :cheer:

https://goo.gl/maps/VtYhpeg3HCk

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do jun 15, 2017 8:43 am

Barbatruc schreef:
do jun 15, 2017 8:18 am
Als de kiters hier parkeren, optuigen en dwars oversteken is het hele veiligheidsprobleem van tafel :cheer:

Je geeft hiermee aan dat jullie ook zelf een beetje het probleem hebben gecreëerd. Jullie stappen namelijk de laatste jaren ineens niet meer bij de steiger op. Ik kitesurf / windsurf daar al vanaf 2001. Door de huizen gingen jullie downwind opstappen. Echter de huizen zijn er nu niet meer.

Leuk weetje: die onervaren kitesurfers kunnen geen hoogte houden. Dus als jullie voortaan gewoon weer bij de steiger beginnen, heb je al 80% geëlimineerd :cheer:

Daarnaast sta je weer gezellig bij elkaar en kunnen we ook sneller een malloot als groep aanspreken.

p.s. je kan ook net zoals vroeger gewoon je auto's als een groot wespennest over het hele gras verspreiden. Dat scheelt ook weer een hoop kitesurfers, want die vinden dat eng :)
Laatst gewijzigd door isomis op do jun 15, 2017 8:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do jun 15, 2017 8:46 am

De blauwe huizen hebben ons inderdaad wat verder doen parkeren. Tegenwoordig blijven we daar om verschillende redenen nog steeds parkeren.

Als ze hier een opstapplaats zouden maken zou dat voor een groot deel van de windsurfers heel geweldig zijn en varen we elkaar niet in de weg:
https://www.google.nl/maps/place/52%C2% ... 4d5.128517

Helaas willen de overheidsinstanties geen cent aan ons uitgeven. Bovendien heb ik al eens geprobeerd om toestemming te krijgen om zelf een opstapplaats te realiseren maar mocht dat uiteindelijk alleen op de plek waar we nu altijd parkeren.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do jun 15, 2017 8:48 am

rvdhorst schreef:
do jun 15, 2017 8:46 am
De blauwe huizen hebben ons inderdaad wat verder doen parkeren. Tegenwoordig blijven we daar om verschillende redenen nog steeds parkeren.

Als ze hier een opstapplaats zouden maken zou dat voor een groot deel van de windsurfers heel geweldig zijn en varen we elkaar niet in de weg:
https://www.google.nl/maps/place/52%C2% ... 4d5.128517

Helaas willen de overheidsinstanties geen cent aan ons uitgeven. Bovendien heb ik al eens geprobeerd om toestemming te krijgen om zelf een opstapplaats te realiseren maar mocht dat uiteindelijk alleen op de plek waar we nu altijd parkeren.
Vertel mij wat. Je hebt te maken met zoveel instanties. Kost je heel veel energie zonder enkele resultaat.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do jun 15, 2017 10:05 am

isomis schreef:
do jun 15, 2017 8:43 am
Barbatruc schreef:

Je geeft hiermee aan dat jullie ook zelf een beetje het probleem hebben gecreëerd. Jullie stappen namelijk de laatste jaren ineens niet meer bij de steiger op. Ik kitesurf / windsurf daar al vanaf 2001. Door de huizen gingen jullie downwind opstappen. Echter de huizen zijn er nu niet meer.

Leuk weetje: die onervaren kitesurfers kunnen geen hoogte houden. Dus als jullie voortaan gewoon weer bij de steiger beginnen, heb je al 80% geëlimineerd :cheer:

Daarnaast sta je weer gezellig bij elkaar en kunnen we ook sneller een malloot als groep aanspreken.

p.s. je kan ook net zoals vroeger gewoon je auto's als een groot wespennest over het hele gras verspreiden. Dat scheelt ook weer een hoop kitesurfers, want die vinden dat eng :)
Ik heb wel eens bij de steiger geparkeerd maar kreeg het verwijt 'uit te dagen'. Er zou namelijk een afspraak zijn, werd mij verteld, dat wij even verder zouden opstappen. Ik heb de meneer toen uitgelegd dat het de blauwe huizen waren die mij en anderen deed besluiten om wat verder te parkeren. Overigens wel een goed gesprek verder met die meneer.

Ik dacht dat alle kiters goed hoogte konden houden. Dus goed om te weten dat dat niet zo is. Ik snap ook wel dat je als beginnende kitesurfer samen met de andere (en meer ervaren) kitesurfers gaat staan. Maar het zou beter zijn voor de beginnende kitesurfer om op de plek te staan die barbatruc aan geeft. Als het mis gaat met een kitesurfer heeft de windsurfer daar al gauw last van, en er zijn minder opstakels (zoals de steiger en auto's) en dus veiliger. Elk jaar zie ik minimaal 1 maal de ambulance, en zo af en toe ook de traumahelikopter.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do jun 15, 2017 10:13 am

zo dus
Bijlagen
15-06-2017 11-00-41.jpg

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » vr jun 16, 2017 10:40 am

Er staat nu een bord met de huisregels. Wellicht helpt dat.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » vr jun 16, 2017 11:41 am

rvdhorst schreef:
do jun 15, 2017 10:05 am
isomis schreef:
do jun 15, 2017 8:43 am
Barbatruc schreef:

Ik heb wel eens bij de steiger geparkeerd maar kreeg het verwijt 'uit te dagen'. Er zou namelijk een afspraak zijn, werd mij verteld, dat wij even verder zouden opstappen. Ik heb de meneer toen uitgelegd dat het de blauwe huizen waren die mij en anderen deed besluiten om wat verder te parkeren. Overigens wel een goed gesprek verder met die meneer.

Ik dacht dat alle kiters goed hoogte konden houden. Dus goed om te weten dat dat niet zo is. Ik snap ook wel dat je als beginnende kitesurfer samen met de andere (en meer ervaren) kitesurfers gaat staan. Maar het zou beter zijn voor de beginnende kitesurfer om op de plek te staan die barbatruc aan geeft. Als het mis gaat met een kitesurfer heeft de windsurfer daar al gauw last van, en er zijn minder opstakels (zoals de steiger en auto's) en dus veiliger. Elk jaar zie ik minimaal 1 maal de ambulance, en zo af en toe ook de traumahelikopter.
Ik zal graag willen weten welke asociaal dat is. Voor dit soort mensen schaam ik mij diep.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » vr jun 16, 2017 5:39 pm

Waar hangt dat bord dan en heb je dat met Martijn afgestemd? (Post anders een foto ofzo) Er is eigenlijk maar 1 bord waar je aan kunt denken bij de steiger: "hier niet kiten, als toch dan bij de parkeerplaats".

En verder blijft het natuurlijk zo illegaal als wat, maar dat mag je dan met de andere stakeholders afstemmen, staat los van de windsurfers.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » za jun 17, 2017 8:00 pm

Ik sta nu bij ph maar zie geen bord. Is ie al weer weg?

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » za jun 24, 2017 9:44 am

Er is nu door 1 van de kiters een bord geplaatst bij de opstapplaats van de kiters die op zich heel duidelijk is, maar wellicht niet echt concreet.
kitesurfregels.jpeg
De eerste middag werden deze regels nog niet opgevolgd en kwam er een kitesurfer vlak over me heen. Ik negeer het voorlopig even om het bord zijn werk te laten doen. Ik zou de persoon in kwestie normaliter erop aanspreken, want wellicht onbekendheid, maar het gebeurt meestal als je naar buiten vaart, aan het begin van een sessie. Als je dan 1 of 2 uur later weer terug komt is de persoon in kwestie al vertrokken.

Plaats reactie