Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Pampus Haven: veiligheid ivm (illegaal) kiten

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Pampus Haven: veiligheid ivm (illegaal) kiten

Bericht door isomis » do jun 15, 2017 9:43 am

Barbatruc schreef:
do jun 15, 2017 9:18 am
Als de kiters hier parkeren, optuigen en dwars oversteken is het hele veiligheidsprobleem van tafel :cheer:

https://goo.gl/maps/VtYhpeg3HCk
Je geeft hiermee aan dat jullie ook zelf een beetje het probleem hebben gecreëerd. Jullie stappen namelijk de laatste jaren ineens niet meer bij de steiger op. Ik kitesurf / windsurf daar al vanaf 2001. Door de huizen gingen jullie downwind opstappen. Echter de huizen zijn er nu niet meer.

Leuk weetje: die onervaren kitesurfers kunnen geen hoogte houden. Dus als jullie voortaan gewoon weer bij de steiger beginnen, heb je al 80% geëlimineerd :cheer:

Daarnaast sta je weer gezellig bij elkaar en kunnen we ook sneller een malloot als groep aanspreken.

p.s. je kan ook net zoals vroeger gewoon je auto's als een groot wespennest over het hele gras verspreiden. Dat scheelt ook weer een hoop kitesurfers, want die vinden dat eng :)
Laatst gewijzigd door isomis op do jun 15, 2017 9:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do jun 15, 2017 9:46 am

De blauwe huizen hebben ons inderdaad wat verder doen parkeren. Tegenwoordig blijven we daar om verschillende redenen nog steeds parkeren.

Als ze hier een opstapplaats zouden maken zou dat voor een groot deel van de windsurfers heel geweldig zijn en varen we elkaar niet in de weg:
https://www.google.nl/maps/place/52%C2% ... 4d5.128517

Helaas willen de overheidsinstanties geen cent aan ons uitgeven. Bovendien heb ik al eens geprobeerd om toestemming te krijgen om zelf een opstapplaats te realiseren maar mocht dat uiteindelijk alleen op de plek waar we nu altijd parkeren.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do jun 15, 2017 9:48 am

rvdhorst schreef:
do jun 15, 2017 9:46 am
De blauwe huizen hebben ons inderdaad wat verder doen parkeren. Tegenwoordig blijven we daar om verschillende redenen nog steeds parkeren.

Als ze hier een opstapplaats zouden maken zou dat voor een groot deel van de windsurfers heel geweldig zijn en varen we elkaar niet in de weg:
https://www.google.nl/maps/place/52%C2% ... 4d5.128517

Helaas willen de overheidsinstanties geen cent aan ons uitgeven. Bovendien heb ik al eens geprobeerd om toestemming te krijgen om zelf een opstapplaats te realiseren maar mocht dat uiteindelijk alleen op de plek waar we nu altijd parkeren.
Vertel mij wat. Je hebt te maken met zoveel instanties. Kost je heel veel energie zonder enkele resultaat.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do jun 15, 2017 11:05 am

isomis schreef:
do jun 15, 2017 9:43 am
Barbatruc schreef:
Als de kiters hier parkeren, optuigen en dwars oversteken is het hele veiligheidsprobleem van tafel :cheer:

Je geeft hiermee aan dat jullie ook zelf een beetje het probleem hebben gecreëerd. Jullie stappen namelijk de laatste jaren ineens niet meer bij de steiger op. Ik kitesurf / windsurf daar al vanaf 2001. Door de huizen gingen jullie downwind opstappen. Echter de huizen zijn er nu niet meer.

Leuk weetje: die onervaren kitesurfers kunnen geen hoogte houden. Dus als jullie voortaan gewoon weer bij de steiger beginnen, heb je al 80% geëlimineerd :cheer:

Daarnaast sta je weer gezellig bij elkaar en kunnen we ook sneller een malloot als groep aanspreken.

p.s. je kan ook net zoals vroeger gewoon je auto's als een groot wespennest over het hele gras verspreiden. Dat scheelt ook weer een hoop kitesurfers, want die vinden dat eng :)
Ik heb wel eens bij de steiger geparkeerd maar kreeg het verwijt 'uit te dagen'. Er zou namelijk een afspraak zijn, werd mij verteld, dat wij even verder zouden opstappen. Ik heb de meneer toen uitgelegd dat het de blauwe huizen waren die mij en anderen deed besluiten om wat verder te parkeren. Overigens wel een goed gesprek verder met die meneer.

Ik dacht dat alle kiters goed hoogte konden houden. Dus goed om te weten dat dat niet zo is. Ik snap ook wel dat je als beginnende kitesurfer samen met de andere (en meer ervaren) kitesurfers gaat staan. Maar het zou beter zijn voor de beginnende kitesurfer om op de plek te staan die barbatruc aan geeft. Als het mis gaat met een kitesurfer heeft de windsurfer daar al gauw last van, en er zijn minder opstakels (zoals de steiger en auto's) en dus veiliger. Elk jaar zie ik minimaal 1 maal de ambulance, en zo af en toe ook de traumahelikopter.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » do jun 15, 2017 11:13 am

zo dus
Bijlagen
15-06-2017 11-00-41.jpg

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » vr jun 16, 2017 11:40 am

Er staat nu een bord met de huisregels. Wellicht helpt dat.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » vr jun 16, 2017 12:41 pm

rvdhorst schreef:
do jun 15, 2017 11:05 am
isomis schreef:
do jun 15, 2017 9:43 am
Barbatruc schreef:

Ik heb wel eens bij de steiger geparkeerd maar kreeg het verwijt 'uit te dagen'. Er zou namelijk een afspraak zijn, werd mij verteld, dat wij even verder zouden opstappen. Ik heb de meneer toen uitgelegd dat het de blauwe huizen waren die mij en anderen deed besluiten om wat verder te parkeren. Overigens wel een goed gesprek verder met die meneer.

Ik dacht dat alle kiters goed hoogte konden houden. Dus goed om te weten dat dat niet zo is. Ik snap ook wel dat je als beginnende kitesurfer samen met de andere (en meer ervaren) kitesurfers gaat staan. Maar het zou beter zijn voor de beginnende kitesurfer om op de plek te staan die barbatruc aan geeft. Als het mis gaat met een kitesurfer heeft de windsurfer daar al gauw last van, en er zijn minder opstakels (zoals de steiger en auto's) en dus veiliger. Elk jaar zie ik minimaal 1 maal de ambulance, en zo af en toe ook de traumahelikopter.
Ik zal graag willen weten welke asociaal dat is. Voor dit soort mensen schaam ik mij diep.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » vr jun 16, 2017 6:39 pm

Waar hangt dat bord dan en heb je dat met Martijn afgestemd? (Post anders een foto ofzo) Er is eigenlijk maar 1 bord waar je aan kunt denken bij de steiger: "hier niet kiten, als toch dan bij de parkeerplaats".

En verder blijft het natuurlijk zo illegaal als wat, maar dat mag je dan met de andere stakeholders afstemmen, staat los van de windsurfers.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » za jun 17, 2017 9:00 pm

Ik sta nu bij ph maar zie geen bord. Is ie al weer weg?

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » za jun 24, 2017 10:44 am

Er is nu door 1 van de kiters een bord geplaatst bij de opstapplaats van de kiters die op zich heel duidelijk is, maar wellicht niet echt concreet.
kitesurfregels.jpeg
De eerste middag werden deze regels nog niet opgevolgd en kwam er een kitesurfer vlak over me heen. Ik negeer het voorlopig even om het bord zijn werk te laten doen. Ik zou de persoon in kwestie normaliter erop aanspreken, want wellicht onbekendheid, maar het gebeurt meestal als je naar buiten vaart, aan het begin van een sessie. Als je dan 1 of 2 uur later weer terug komt is de persoon in kwestie al vertrokken.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za jun 24, 2017 11:44 am

Zelfde ervaring hier. Bij opkruisen blijft de kiter hoger aan de wind pushen. Met een freestyle board is opkruisen al lastig...

Ik zou gewoon de regel toevoegen dat kiters ruim *benedenwinds varen*; naast genoemde afstand (2 lijn lengtes is bij windkracht 6+ erg beperkt overigens)

Zie ook:
download/file.php?id=3798&mode=view
Laatst gewijzigd door Barbatruc op za jun 24, 2017 6:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » za jun 24, 2017 2:57 pm

Ik zou met 2 lijnlengtes al erg in mijn nopjes zijn. Ik vaar 3 rakjes om naar buiten te komen gisteren. Bij 1 was de afstand slechts 5 meter, wat betekent dat de lijnen over je heen gaan. Benedenwinds mag ook wat mij betreft, dan volstaat een paar meter afstand al.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » vr jul 07, 2017 6:44 pm

Ik heb de afgelopen dagen een aantal keren windsurfers aangesproken. Daarbij heb ik aangegeven dat als er problemen zijn dat ze naar mij toe kunnen komen. Wat mij opviel is dat een groot gedeelte van de windsurfers geen problemen heeft met kitesurfers. Volgens mij gaat het om een klein groepje mensen die hier erg last van hebben.

Mijn advies is toch om met ons in gesprek te blijven en niet elke keer onnodig meldingen te doen bij de politie. Volgens mij kan de overbezette politie beter ingezet worden op belangrijkere zaken in de samenleving. Je wilt niet naar een situatie waar je zo twee kampen tegen elkaar hebt staan die geen respect meer voor elkaar hebben. De legalisatie van een kitesurf spot in Almere is een kwestie van tijd en het zal dan fijn zijn dat iedereen hiervan kan genieten.

Zie ook de petitie: https://kitesurfspotpampushavenzuid.petities.nl/

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » vr jul 07, 2017 7:31 pm

Zelf heb ik ma. ook een paar kiters gesproken en aangegeven dat ze daar een boete riskeren. Niet alleen vanuit windsurfers die zich onveilig voelen, maar ook vanuit natuurliefhebbers die actief melden. Daar aan toegevoegd dat als ze uit de buurt blijven de windsurfers beide watergebruikers geen last van elkaar hebben.

Daarom zou ik voor degenen die tóch illegaal doorgaan de regel toevoegen dat kiters ruim *benedenwinds varen* (en bijv dus lagerwinds Noord bij de parkeerplek opstappen); dát naast genoemde afstand biedt zonering (2 lijn lengtes is bij windkracht 6+ erg beperkt overigens).

Als je dan zonodig spiegelglad water wil zou je zélf specifiek dáárvoor oplossingen kunnen zoeken. Voor mijn part een ponton of extra strekdam of builder oid aldaar, dat is aan de kite liefhebbers en vast iets voor te bedenken. Of je laat bij de IJmeerdijk/Muiderzand op de spits wat opspuiten, iedereen blij.

Dat maakt je kite vraagstuk kleiner, maar lost het zeker niet op.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » di jul 11, 2017 11:02 am

Barbatruc schreef:
vr jul 07, 2017 7:31 pm
Zelf heb ik ma. ook een paar kiters gesproken en aangegeven dat ze daar een boete riskeren. Niet alleen vanuit windsurfers die zich onveilig voelen, maar ook vanuit natuurliefhebbers die actief melden. Daar aan toegevoegd dat als ze uit de buurt blijven de windsurfers beide watergebruikers geen last van elkaar hebben.

Daarom zou ik voor degenen die tóch illegaal doorgaan de regel toevoegen dat kiters ruim *benedenwinds varen* (en bijv dus lagerwinds Noord bij de parkeerplek opstappen); dát naast genoemde afstand biedt zonering (2 lijn lengtes is bij windkracht 6+ erg beperkt overigens).

Als je dan zonodig spiegelglad water wil zou je zélf specifiek dáárvoor oplossingen kunnen zoeken. Voor mijn part een ponton of extra strekdam of builder oid aldaar, dat is aan de kite liefhebbers en vast iets voor te bedenken. Of je laat bij de IJmeerdijk/Muiderzand op de spits wat opspuiten, iedereen blij.

Dat maakt je kite vraagstuk kleiner, maar lost het zeker niet op.
Je kan alles verbieden in Nederland. Als ik kwaadwillend ben, lukt het ook om windsurfers als een gevaar te betitelen. Regelgeving is te buigen en wij hebben daarvoor de achterban. Ik hoop dat daarna nog ruimte over is om respectvol met elkaar om te gaan. Dit gaat wel lastig worden met het bellen van de politie voor dit soort zaken. Mijn mening is dat dit geen oplossing is. Daarnaast zou ik nooit de politie willen belasten met zulke zaken. Ze zijn al overbezet en zo kunnen ze door jullie belletje niet aanwezig zijn bij een ernstig ongeluk.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » di jul 11, 2017 8:46 pm

:crazy: Ik zie niet hoe je reactie een relatie heeft met de tekst die je citeert?

De discussie gaat hier niet over verbieden versus tolereren, maar over hoe je een veilige situatie creëert, niet alleen voor jezelf maar juist ook voor anderen in de omgeving. Een verbod heb je o.a. vanwege de onveilige aspecten aan de spot. Wat ik mede namens en ingegeven door de andere windsurfers aldaar altijd geschetst heb en blijf herhalen is dat je daar zélf als enige invloed op hebt. Zie eerdere berichten over de monding, afstanden en benedenwinds varen.

Maar nogmaals, je kite problemen zijn niet beperkt tot de windsurfers, maar spelen veel breder en andere partijen spelen een rol. Succes er mee. Liever had ik een spot a la Jumpteam Scheveningen gezien waar in elk geval de surfers en kiters prima samen gaan en samen optrekken in publieke vraagstukken.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » wo jul 12, 2017 1:30 pm

Barbatruc schreef:
di jul 11, 2017 8:46 pm
:crazy: Ik zie niet hoe je reactie een relatie heeft met de tekst die je citeert?

De discussie gaat hier niet over verbieden versus tolereren, maar over hoe je een veilige situatie creëert, niet alleen voor jezelf maar juist ook voor anderen in de omgeving. Een verbod heb je o.a. vanwege de onveilige aspecten aan de spot. Wat ik mede namens en ingegeven door de andere windsurfers aldaar altijd geschetst heb en blijf herhalen is dat je daar zélf als enige invloed op hebt. Zie eerdere berichten over de monding, afstanden en benedenwinds varen.

Maar nogmaals, je kite problemen zijn niet beperkt tot de windsurfers, maar spelen veel breder en andere partijen spelen een rol. Succes er mee. Liever had ik een spot a la Jumpteam Scheveningen gezien waar in elk geval de surfers en kiters prima samen gaan en samen optrekken in publieke vraagstukken.
"veilige situatie creëert" :

We stonden vroeger allemaal bij elkaar en jullie parkeerde de auto's altijd upwind. Jullie zijn daarna downwind gaan staan en dat heeft allemaal onnodige problemen gecreëerd met betrekking tot veiligheid en de communicatie. Er is ook een hele periode geweest dat wij een onveilig gevoel hadden omdat jullie de auto's downwind gingen zetten en wij jullie hierop aanspraken. Je komt dan altijd terecht op het eeuwe oude argument: "wij waren hier eerst". Naar mijn mening is dat niet samen optrekken en laat aan mij zien dat het maar om 1 ding draait en dat is ons daar wegkrijgen. Kortom, je verliest "Respect" naar elkaar.

Vergeet niet dat er ook een hele grote groep windsurfers is dat het kitesurfen heeft ontdekt. Het is niet zo zwart/wit.

p.s. jullie zijn ook een probleem voor zeilers. Er is ook genoeg te vinden in de regels om windsurfen verboden te krijgen op pampus-haven.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo jul 12, 2017 3:11 pm

Dat eeuwenoude argument ken ik niet. Jammer deze discussie gaat geen kant op zo en ik stop er bij deze ff mee. Er zijn genoeg suggesties gedaan die aanleiding zouden moeten zijn geweest voor constructief overleg.
Nogmaals, ik zou graag een "Jumpteam Almere" achtige plek zien. Dat ondanks dat sommige kiters en windsurfers er inderdaad zwart-witter in zitten dan dat. Laat anderen dan maar spreken/overleggen, misschien levert dat méér op.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo jul 12, 2017 7:32 pm

Goh Matthijs, ik zag jou nog als 1 van de goeien. Niet zoals die ene kitemalloot die vanaf het water bulderend op je af komt stormen en letterlijk op 5 cm in je gezicht staat te fulmineren. Maar de aap komt uit de mouw. Als jullie niet mogen kitesurfen dan niemand meer. Desnoods zet je je in om de wet aan te passen want ... je hebt er tenslotte de achterban voor.

Vroeger stonden we bij elkaar inderdaad. Maar blijkbaar wordt die wens niet gedeeld onder de kiters. Diezelfde fulminerende kitemeneer bijvoorbeeld was al eens eerder op mij af komen stormen, schuimbekkend omdat ik 20 m van zijn kite parkeerde. Zijn kite was niet eens opgepompt notabene. Dat ik daar slechts 2 minuten zou staan om de wind in te schatten om vervolgens mijn spullen te gaan halen, interesseerde hem niet. Totaal niet voor reden vatbaar.

Pampus Haven zuid is een kleine lokatie. Ga je op elkaars lip zitten dan komen er ongelukken. Sowieso rijdt gemiddeld elk jaar een ambulance aan om een kitesurfer af te voeren. Laatst kreeg een windsurfer een kitesurfer op zijn nek. Op de kant kreeg ie nog een grote bek toe. Dus je bent daar illegaal, je knalt tegen iemand aan, en dan heb je niet eens het fatsoen om je excuses aan te bieden???
Het is wachten op een ernstig tweezijdig ongeval waarbij een windsurfer betrokken raakt. Windsurfen is een veilige sport, kitesurfen is dat niet. Hoe zou je het vinden als ik met een jetski overal tussendoor zou scheuren?

Als je PH onder kiters gaat promoten krijg je ook de malloten. Dan moet je ook daar mee dealen. Het is niet alleen jullie plezier, het is ook onze veiligheid. Maar goed, jij hebt de achterban ...

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » wo jul 12, 2017 9:20 pm

rvdhorst schreef:
wo jul 12, 2017 7:32 pm
Goh Matthijs, ik zag jou nog als 1 van de goeien. Niet zoals die ene kitemalloot die vanaf het water bulderend op je af komt stormen en letterlijk op 5 cm in je gezicht staat te fulmineren. Maar de aap komt uit de mouw. Als jullie niet mogen kitesurfen dan niemand meer. Desnoods zet je je in om de wet aan te passen want ... je hebt er tenslotte de achterban voor.

Vroeger stonden we bij elkaar inderdaad. Maar blijkbaar wordt die wens niet gedeeld onder de kiters. Diezelfde fulminerende kitemeneer bijvoorbeeld was al eens eerder op mij af komen stormen, schuimbekkend omdat ik 20 m van zijn kite parkeerde. Zijn kite was niet eens opgepompt notabene. Dat ik daar slechts 2 minuten zou staan om de wind in te schatten om vervolgens mijn spullen te gaan halen, interesseerde hem niet. Totaal niet voor reden vatbaar.

Pampus Haven zuid is een kleine lokatie. Ga je op elkaars lip zitten dan komen er ongelukken. Sowieso rijdt gemiddeld elk jaar een ambulance aan om een kitesurfer af te voeren. Laatst kreeg een windsurfer een kitesurfer op zijn nek. Op de kant kreeg ie nog een grote bek toe. Dus je bent daar illegaal, je knalt tegen iemand aan, en dan heb je niet eens het fatsoen om je excuses aan te bieden???
Het is wachten op een ernstig tweezijdig ongeval waarbij een windsurfer betrokken raakt. Windsurfen is een veilige sport, kitesurfen is dat niet. Hoe zou je het vinden als ik met een jetski overal tussendoor zou scheuren?

Als je PH onder kiters gaat promoten krijg je ook de malloten. Dan moet je ook daar mee dealen. Het is niet alleen jullie plezier, het is ook onze veiligheid. Maar goed, jij hebt de achterban ...
Dit is precies wat ik bedoel Barbatruc, bedankt rvdhorst voor je antwoord. Er is helemaal geen achterban onder de windsurfers voor de problemen die jij ervaart. Meerdere keren heb ik een gesprek aangegaan met de windsurfers en aangegeven als er problemen zijn dat ze met mij contact kunnen opnemen. Allemaal zagen ze geen probleem en ik moest uitleggen wat er speelt onder bepaalde windsurfers. Hoeveel windsurfers vertegenwoordig je nou?

Ik heb volgens mij aangegeven dat ik als "de goeie" zal praten met mijn achterban en dat jullie bij mij kunnen komen als er problemen zijn. Dan zal ik ze daarop aanspreken. Echter 1 van jullie koos erom om de politie anoniem te bellen en mij niet de kans te geven om dit op te lossen. Hiermee sluit je toch alles af? Dat Jumpteam verhaal gaat dan toch niet meer op?

Je hebt mij aan jouw kant als iemand zijn lijnen in je nek parkeert. Ik zelf zie het probleem niet om voorlangs te gaan als een windsurfer nadert. Echter als iemand rustig achter je langs vaart zijn er echt geen problemen. Er is nog nooit een ernstig ongeluk geweest met een windsurfer. Daarnaast zijn er ook situaties voorgekomen waar een windsurfer onnodig andere mensen op het water in gevaar brengen. Zoals keihard downwind de havenkom binnenkomen naar de opstap plek zonder rekening te houden met andere mensen op het water of de manier van auto's parkeren. Als je daarover wat zegt kom je altijd terecht op het alleen recht en dat hierover niet te discussiëren is.

Mijn advies aan jou is wel om te stoppen met zulke meldingen bij de Politie te doen. Wij hebben nu meerdere gesprekken gehad met ze en de (valse) meldingen die je doet zijn strafbaar.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » do jul 13, 2017 10:49 am

Ik heb met interesse het topic een beetje meegelezen en vind het jammer dat het blijkbaar zo moet gaan. Even voor de duidelijkheid; ook ik kan maar moeilijk wennen hoe kiters en windsurfers met elkaar het water moeten delen, met de blijbaar verschillende manier van koers houden, veiligheidsrisoco's inschatten en morus. Afijn, ik vaar meestal op een spot waar relatief weinig kiters zijn (en vaar dus niet meer op spots waar ik vroeger wel kwam, vanwege het aantal kiters daar), dus kom er nog wel mee weg.

De reden dat ik zelf even reageer is de laatste uitspraak van Isomis; als ik het goed begrijp wordt er melding gedaan van kiten op een plek waar dat niet mag, correct? Waar baseer je je uitspraak op dat dat niet terechte en zelf onwettige meldingen zijn? Als ik het goed begrijp is het kiten daar toch momenteel niet toegestaan, dus is het niet onwettig om daar melding van te maken???

Anyway, nogmaals jammer dat het zo moet gaan, zou zo mooi zijn als we het water op een redelijke, veilige, goede manier kunnen delen.

(sidenote; mijn indruk is dat dit op de meeste spots aan zee veel makkelijker en beter samengaat...iemand een goed idee waar dat door komt? Is het gemiddelde vaarkunnen hoger en daardoor makkelijker samen te gaan? (dat is mijn indruk), of andere vibe, andere mores, andere afspraken?)

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » do jul 13, 2017 1:10 pm

Inderdaad lekker krom ja. We kiten waar het verboden is, maar jongens dat moet toch kunnen. En dan vervolgens zelf komen met dat melden verboden is. :crazy:

Bij zee spots is er vaak een groep locals en/of een vereniging. Dus als je dan een beetje bijdehand of gevaarlijk gaat lopen doen heb je meteen de hele spot tegen je zeg maar. Op binnenwater zijn het veel meer losse/ongeorganiseerde individuen.
Verder is op zee de gemiddelde leeftijd wat hoger denk ik (meest gevorderen). Daar vliegen dan wat minder hormonen rond.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do jul 13, 2017 3:16 pm

JanvD schreef:
do jul 13, 2017 10:49 am
Ik heb met interesse het topic een beetje meegelezen en vind het jammer dat het blijkbaar zo moet gaan. Even voor de duidelijkheid; ook ik kan maar moeilijk wennen hoe kiters en windsurfers met elkaar het water moeten delen, met de blijbaar verschillende manier van koers houden, veiligheidsrisoco's inschatten en morus. Afijn, ik vaar meestal op een spot waar relatief weinig kiters zijn (en vaar dus niet meer op spots waar ik vroeger wel kwam, vanwege het aantal kiters daar), dus kom er nog wel mee weg.

De reden dat ik zelf even reageer is de laatste uitspraak van Isomis; als ik het goed begrijp wordt er melding gedaan van kiten op een plek waar dat niet mag, correct? Waar baseer je je uitspraak op dat dat niet terechte en zelf onwettige meldingen zijn? Als ik het goed begrijp is het kiten daar toch momenteel niet toegestaan, dus is het niet onwettig om daar melding van te maken???

Anyway, nogmaals jammer dat het zo moet gaan, zou zo mooi zijn als we het water op een redelijke, veilige, goede manier kunnen delen.

(sidenote; mijn indruk is dat dit op de meeste spots aan zee veel makkelijker en beter samengaat...iemand een goed idee waar dat door komt? Is het gemiddelde vaarkunnen hoger en daardoor makkelijker samen te gaan? (dat is mijn indruk), of andere vibe, andere mores, andere afspraken?)
Er wordt anoniem gebeld en aangegeven dat ze in levensgevaar zijn, hierdoor komt de politie er direct aan. Daarna staan wij gewoon te babbelen met de politie en vragen aan ons wie nou exact de melding heeft gedaan en dat ze het probleem niet echt zien, gekeken naar de type melding. Kortom, er zijn ook andere manier om je punt te maken bij de autoriteiten.

Pampus-haven is een kunstwerk volgens de BRP regels. Windsurfers kunnen onder deze regels net zo goed overtredingen doen. We hebben ook nog eens Natura 2000. Kortom, genoeg houvast om alles te verbieden wat met recreatie te maken heeft. Echter bij mij is nooit de gedachte geweest om iets waar ik zo veel plezier aan beleef een ander af te pakken. Ik kan morgen mijn camera pakken en vastleggen dat jullie een beschermende gans helemaal laten stressen.

Je hoort mij niet zeggen dat windsurfers geen punt hebben. Ik kitesurf daar al vanaf 2002 en heb daarvoor gewindsurft. We deelde de spot altijd gezamenlijk en er was saamhorigheid. Er zijn zelfs windsurfers die kitesurfen en andersom. Het klopt dat het drukker is geworden. Vroeger stonden we maar met 5/6 man op het water. Tegenwoordig met 20/30. Dat irriteert mij ook. Echter met het bellen van de politie maak je een statement dat je niet wilt communiceren en dat je gewoon de spot alleen voor windsurfers wilt houden. Dat recht hebben de windsurfers die klagen, maar ga dan niet hele discussies/dialogen starten over een gezamenlijke oplossing. Voor mij is dat een reden om geen energie meer te steken om sommige kitesurfers op hun vingers te tikken, want je jaagt hiermee ook mij weg en laat ik toevallig altijd rekening houden met elke windsurfer. Op zee is het niet verboden om gezamenlijk te varen en de jongens wijken nu gewoon uit naar zee en daar zullen ze nu met minder respect omgaan met windsurfers. Lijkt mij niet het gewenste resultaat. We leven in een klein landje.
Laatst gewijzigd door isomis op do jul 13, 2017 3:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do jul 13, 2017 3:21 pm

RonaldvT schreef:
do jul 13, 2017 1:10 pm
Inderdaad lekker krom ja. We kiten waar het verboden is, maar jongens dat moet toch kunnen. En dan vervolgens zelf komen met dat melden verboden is. :crazy:

Bij zee spots is er vaak een groep locals en/of een vereniging. Dus als je dan een beetje bijdehand of gevaarlijk gaat lopen doen heb je meteen de hele spot tegen je zeg maar. Op binnenwater zijn het veel meer losse/ongeorganiseerde individuen.
Verder is op zee de gemiddelde leeftijd wat hoger denk ik (meest gevorderen). Daar vliegen dan wat minder hormonen rond.
Dit was in het verleden ook op Pampus. Alleen de windsurfers kozen ervoor om lager op te stappen. Dit had ook zo'n zijn redenen, omdat er drijvende huizen werden geplaatst op de plek waar iedereen opstapte. Echter daarmee begonnen de spanningen te ontstaan en weg was de saamhorigheid.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do jul 13, 2017 6:11 pm

isomis schreef:
wo jul 12, 2017 9:20 pm

Dit is precies wat ik bedoel Barbatruc, bedankt rvdhorst voor je antwoord. Er is helemaal geen achterban onder de windsurfers voor de problemen die jij ervaart. Meerdere keren heb ik een gesprek aangegaan met de windsurfers en aangegeven als er problemen zijn dat ze met mij contact kunnen opnemen. Allemaal zagen ze geen probleem en ik moest uitleggen wat er speelt onder bepaalde windsurfers. Hoeveel windsurfers vertegenwoordig je nou?

Ik heb volgens mij aangegeven dat ik als "de goeie" zal praten met mijn achterban en dat jullie bij mij kunnen komen als er problemen zijn. Dan zal ik ze daarop aanspreken. Echter 1 van jullie koos erom om de politie anoniem te bellen en mij niet de kans te geven om dit op te lossen. Hiermee sluit je toch alles af? Dat Jumpteam verhaal gaat dan toch niet meer op?

Je hebt mij aan jouw kant als iemand zijn lijnen in je nek parkeert. Ik zelf zie het probleem niet om voorlangs te gaan als een windsurfer nadert. Echter als iemand rustig achter je langs vaart zijn er echt geen problemen. Er is nog nooit een ernstig ongeluk geweest met een windsurfer. Daarnaast zijn er ook situaties voorgekomen waar een windsurfer onnodig andere mensen op het water in gevaar brengen. Zoals keihard downwind de havenkom binnenkomen naar de opstap plek zonder rekening te houden met andere mensen op het water of de manier van auto's parkeren. Als je daarover wat zegt kom je altijd terecht op het alleen recht en dat hierover niet te discussiëren is.

Mijn advies aan jou is wel om te stoppen met zulke meldingen bij de Politie te doen. Wij hebben nu meerdere gesprekken gehad met ze en de (valse) meldingen die je doet zijn strafbaar.
Er is een groep van windsurfers die daar regelmatig komt. En ja, je bent het gesprek aangegaan, met mijzelf ondermeer. En als we een afspraak maken dan hou ik me daar aan. Maar reken er op dat een hoop windsurfers beu van de kiteracties zijn. Niet maar 1 of 2. We zijn allemaal welwillend om het gesprek aan te gaan. Recent nog met die meneer van NKV. Tijdens dat gesprek, waar ook de politie bij was, maakten we de afspraak dat de kiters niet buiten de haven zouden de komen. De politie heeft haar kont nog niet gekeerd, en wie vaart er buiten de haven tussen ons in? Juist.

Ik denk dat de groep windsurfers op PH veel hechter is dan de kiters. Vooral omdat PH onder de kiters wordt gepromoot krijg je toeloop van een hoop onbekenden. Die houden zich niet aan afspraken. Afspraken die ze niet kennen. De regels op de hanglos hebben ze ook nooit gelezen want ruimte houden doen ze niet.

Na jaren van aanmodderen zijn steeds meer windsurfers er gewoon klaar mee. Er zijn veel incidenten. Ernstige tweezijdige ongelukken zijn gelukkig nog uitgebleven, maar dat is eerder een verdienste van adequaat reageren door de windsurfer in kwestie dan de kiter.
Is het je wel eens opgevallen dat kiters nooit omkijken voor ze omkeren?

De windsurfers zijn gemiddeld ouder dan de kiters, zo'n 40+ schat ik. Dus met die hormonen valt het wel mee, maar er is een grens overschreden. Veel kiters zien het gevaar niet, jij incluis gezien je opmerking verderop. Hele wide-body vliegtuigen worden tegen het asfalt gesmakt door onvoorspelbare wind, maar de kiter denkt dat ie altijd alles onder controle heeft. Pure zelfoverschatting. En dom ook, want google laat zien hoeveel ongelukken met kiten gebeuren.

Over een windsurfer die recht op een kiter afvaart. Ik heb al eens aangegeven dat een windsurfer bij terugkomst in de haven recht naar de opstapplek vaart. Meestal gebeurt dit wanneer de wind inkakt, en een windsurfer met een laatste vlaag terugvaart. Doe ie dat niet dan kan ie zwemmen. Niet fijn. Dat er dan kiters zijn die recht voor de opstapplaats gaan lopen trucen dan is dat hetzelfde als wanneer een windsurfer zijn auto recht voor de opstapplek van de kiters parkeert.

We gunnen iedereen zijn plezier, en hoe meer watersporters hoe beter. Van mij part maken ze van PH een 2e Hindeloopen. Wij willen ons plekje bij de strekdam, havenmonding. En willen dit veilig. Ik noemde in een vorige post al dat een kitesurfer op een windsurfer was geland nog niet zo lang geleden. Andere windsurfers hebben lijnen van kiters op amper een meter over zich heen gekregen. Of een kiter die over de dijk sprong die bijna op een windsurfer landde die wegens materiaalpech terug liep. Die incidenten zijn geen zeldzaamheid, en zouden ook geen incidenten genoemd moeten worden want het is structureel.

We hebben al meerdere malen aangegeven om wat dieper in de haven te gaan varen want daar is ruimte zat. Maar dat wil men niet. In Lelystad haven is een vergelijkbaar plek qua vlak water met strekdam. Is onder aan Lelystad, 15 minuten van Almere. Wordt ook gekite. En nooit een windsurfer daar gezien.

Voor de collega windsurfers die op Wijk varen: We hebben het hier over een lapje water van pak 'm beet 100 x 350m. Stop daar 20-30 kiters in en jij krijgt een indruk van de situatie.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do jul 13, 2017 6:48 pm

@isomis : je vervuilt de discussie nogal met naar mijn ervaring halve- en onwaarheden die je schrijft. Als mensen aniniem gebeld hebben geeft dat te denken, maar ik kan me niet voorstellen dat er al gebeld is uit levensgevaar. Die situatie zou je overigens moeten willen vermijden en dat zie ik de kiters daar niet doen met hun totale gebrek aan oog voor afstand, en ik denk dat ze niet eens weten wat benedenwinds betekent.

Persoonlijk heb ik gewoon persoonlijk contact met iedereen en ik heb meermalen aangegeven waar je als kite community had kunnen verbeteren. Dat wilden je vrienden Gerrit Lennooij en Martijn Frie niet. Zij hebben persoonlijk de vlam in de pan doen slaan bij een groot deel van de windsurfers. Dus als je ergens wilt klagen kun je bij je eigen vrienden terecht als degenen die het verpest en verergerd hebben.

En ach als mensen echt anoniem zouden bellen, het maakt op zich niet uit lijkt me. Het is gewoon erg sneu hoe dit nu loopt daar zijn jij en ik het over eens. En ik zal het nog één laatste keer herhalen: de sleutel met de windsurfers zit hem wel degelijk in het veiligheidsvraagstuk. Dus maak t nou niet groter dan het is. Dat doen RWS en de natuurorganisaties wel. Iets meer bescheidenheid en respect wederzijds zou daarnaast bijdragen aan de relaties. Wie weet komt er dan ooit als het stof is neergedaald wél weer ruimte voor mooie toekomstplannen a la Jumpteam Almere. Ik begrijp dat de relaties nogal verstoord zijn, maar blijf er in geloven ondanks de negatieve beeldvorming op dit moment.... no pain no gain.

Ps o ja ik zou het hele gedoe ff loslaten had ik beloofd, excuses voor toch weer een reply, misschien is t zonde van de energie. Ik vind t gewoon triest om te zien wat hier gebeurt ondanks (eerdere) pogingen het een constructieve zwaai te geven. Het zou allemaal juist zo ontspannend moeten zijn, zo 'hang loose'
Laatst gewijzigd door Barbatruc op do jul 13, 2017 7:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do jul 13, 2017 7:10 pm

Ik weet inderdaad ook niet of mensen anoniem bellen. Ik weet wel dat de politie geen namen doorgeeft. Nooit niet. Dan zouden mensen nooit meer aangifte/melding doen. Gerrit werkt als een rode lap inderdaad. Martijn heeft zich na zijn laatste acties ook bepaald ongeliefd gemaakt.

PS. Ik zag dat het bordje aan de waterkant al weer verwijderd is. Jammer.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do jul 13, 2017 8:32 pm

Laten we het maar even rusten. We zullen zien wat de toekomst ons gaat brengen. Ik blijf zoals altijd rekening houden met de veiligheid van windsurfers.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » do jul 13, 2017 10:54 pm

Misschien is het voor de betrokken partijen in dit topic na even wat rust pauze een keer af te spreken en het een en ander face to face te bespreken.
Dan heb je onderling veel minder snel misverstanden.
Maar hoe mooi en hoe goed en met de beste intenties jullie het proberen te bespreken, je zal altijd van de surfende en kite surfende partijen onwillige eikels houden.
En helemaal op een klein water opppervlak kom je elkaar dan iets te vaak tegen en helemaal in de warmere periode in het jaar als de mooiweer mensen ook ineens met z'n allen het water op willen.
Tel daar bij op een regelgeving die achter loopt en men het deels zijn beloop laat waardoor er onwenselijke situaties ontstaan.
Helaas moeten wij het daar voorlopig mee doen en dan hebben we op dit moment ook nog eens het Natura 2000 gebeuren wat de boel ook op slot zet kwa regelgeving/ontwikkeling omdat ze dat liever eerst afwachten voordat ze verder gaan.
Schellinkhout waar ik vaak vaar is ook zo'n badkuip.
Als het lekker waaid en als er naast de surfende groep zo'n 45 kites en er een paar lesjes staan is er niet echt wat aan de hand al zal er gerust wel eens wat gebeuren.
Waait het lekker en alle mooiweer kiters komen er bij met een aantal extra schooltjes die geld komen opharken.
Dan hangen er ineens zo'n 100 in de lucht en zo'n 10 lesgroepjes kriskras op het water...
Vul het dan maar verder in hoe het er dan aan toe gaat...
Met een klooiende kiter kan ik niks maar een een surfer ook niet.
Sommige blijven ook heel stram hun lijn aanhouden en vinden dat de ander maar moet uitwijken ongeacht wie er voorrang heeft,terwijl het ook een beetje leven en laten leven is.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » vr jul 14, 2017 10:20 am

Ilja1974 schreef:
do jul 13, 2017 10:54 pm
Misschien is het voor de betrokken partijen in dit topic na even wat rust pauze een keer af te spreken en het een en ander face to face te bespreken.
Dan heb je onderling veel minder snel misverstanden.
Maar hoe mooi en hoe goed en met de beste intenties jullie het proberen te bespreken, je zal altijd van de surfende en kite surfende partijen onwillige eikels houden.
En helemaal op een klein water opppervlak kom je elkaar dan iets te vaak tegen en helemaal in de warmere periode in het jaar als de mooiweer mensen ook ineens met z'n allen het water op willen.
Tel daar bij op een regelgeving die achter loopt en men het deels zijn beloop laat waardoor er onwenselijke situaties ontstaan.
Helaas moeten wij het daar voorlopig mee doen en dan hebben we op dit moment ook nog eens het Natura 2000 gebeuren wat de boel ook op slot zet kwa regelgeving/ontwikkeling omdat ze dat liever eerst afwachten voordat ze verder gaan.
Schellinkhout waar ik vaak vaar is ook zo'n badkuip.
Als het lekker waaid en als er naast de surfende groep zo'n 45 kites en er een paar lesjes staan is er niet echt wat aan de hand al zal er gerust wel eens wat gebeuren.
Waait het lekker en alle mooiweer kiters komen er bij met een aantal extra schooltjes die geld komen opharken.
Dan hangen er ineens zo'n 100 in de lucht en zo'n 10 lesgroepjes kriskras op het water...
Vul het dan maar verder in hoe het er dan aan toe gaat...
Met een klooiende kiter kan ik niks maar een een surfer ook niet.
Sommige blijven ook heel stram hun lijn aanhouden en vinden dat de ander maar moet uitwijken ongeacht wie er voorrang heeft,terwijl het ook een beetje leven en laten leven is.
Amen!

Plaats reactie