Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Advies nodig IJsselmeer surfplek

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Advies nodig IJsselmeer surfplek

Bericht door Rwuijster » do jul 20, 2017 7:08 pm

Hoi allen,
Ik heb me al wat verdiept in de spots die het IJsselmeer te bieden heeft(Makkum, Workum, De Houw, Hindeloopen) en wat de voordelen en nadelen van deze spots zijn. Ik kan echter maar niet beslissen waar ik het beste kan gaan varen.
A.s. Zondag wil ik dus graag het IJsselmeer gaan uitproberen, er is dan WZW voorspelt met ong 15 knopen. Ik ben een beginner, dus een beetje redelijk naar de kant kunnen komen zou wel fijn zijn, maar ik heb gelezen dat het op sommige plekken ongeveer kniediepte is. Aangezien ik met een fin van ong 44 cm vaar is het laatste wat ik wil op zo'n zandbank lopen, heb dan liever dat ik wat meer moeite moet doen om terug te lopen/te zwemmen. Ik kan al redelijk surfen, overstag, normaal het zeil eruit heisen en ben momenteel bezig met harnas/voetbanden. Het zou trouwens fijn zijn als er een stukje gras ofzo is waar ik een beetje fatsoenlijk mijn setje kan optuigen samen met een vriend en een parkeerplekkie is ook wel handig. Verder sjouw ik natuurlijk ook het liefst zo min mogelijk :lol: maarja wie niet haha
Het hoeft van mij niet extreem druk te zijn, ben niet specifiek op zoek naar gezelligheid :P
Dit klinkt allemaal misschien een beetje veeleisend, maar ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.
Alvast bedankt

ThomasdeLange
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic / KA Sails

Re: Advies nodig IJsselmeer surfplek

Bericht door ThomasdeLange » do jul 20, 2017 8:43 pm

Uit ervaring weet ik dat workum erg ondiep is. Er ligt een vrij grote zandbank voor de kant dus als je daar zou willen varen moet je eerst een eind lopen en daarna wordt het vrij snel steeds dieper. Het is een populaire kitespot maar er zijn ook wel windsurfers die achter de zandbank op golfjes springen.

Ik denk dat je aan makkum een betere beginnersstek hebt. Het is daar een groter stuk ondiep maar wel diep genoeg dat je niet met je vin vast loopt als je maar een klein stukje van de kan weg bent gelopen. Optuigen en parkeren is bij makkum dan wel weer minder.

Dit zijn mijn ervaringen, misschien dat locals je nog specifieker advies kunnen geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr jul 21, 2017 8:23 am

Makkum, Workum is inderdaad te ondiep.
En beginnend zou ik een minder diepe cheapass vin erbij nemen van 32max. (iets van damagecontrole...) die 12cm scheelt zoveel dan je niet zo ver weg hoeft.

Makkum heeft een mooie baai voor het hotel en daar kun je naar hartelust spelen met een 32-er vin (op Workum is een 32-er zelfs nog een nogo tenzij je ver wilt lopen)

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » vr jul 21, 2017 9:09 am

Stavoren is van ZO t/m ZW/W m.i. een van de mooiste spots aan die kant van het IJsselmeer. Mooi stuk gras om op te tuigen (uit de wind) en tussen de kant en de zandbank een stuk waar je (net) kan staan, maar voldoende diepte hebt om ook met lange vinnen te varen. Tussen ZW en W vaar je meer het IJsselmeer in, dus dan ben je de sta-optie snel kwijt.
Tussen ZW/W en N ga ik naar Hindeloopen, ook mooie stek, met ook wat gras om op te tuigen (uit de wind achter de dijk), maar hier wel wat ondiepere plekken ook.

Andere uitstekende optie om met langere vinnen te varen is meer het binnenwater opzoeken; Tjeukemeer (bij Rohel) en Slotermeer (ik stap op bij Balk, maar zijn ook andere plekken volgens mij) zijn mooie plekken om goed te oefenen. Het feit dat je voldoende diepte hebt voor je vin, maakt dan wel weer dat je niet echt kan staan meer....

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » vr jul 21, 2017 11:25 pm

Ga zondag eerst langs Gearfreak in Hindelopen en koop daar Tidemaster vin van 65e van 32cm en dan kan je overal surfen langs het ijsselmeer. WZW is prima voor Hindelopen. Je vaart dan langs voor de kant en je kan overal staan. Of naar Makkum of Stavoren gaan, daar kan je met 44cm surfen. Alleen ook het ijsselmeer begint al last van waterplanten te krijgen dus dan is het ook handig om met een kleine vin te varen. Zeker De Houw waar flinke plukken waterplanten nu ronddrijven... Succes!

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » za jul 22, 2017 8:41 am

Kornwerderzand sta je pal aan het water en op de zandbanken richting Makkum kun je staan.

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » za jul 22, 2017 12:10 pm

Ik denk dat ik stavoren ga uit proberen, Makkum lijkt me aan de ene kant ook wel leuk, maar ik denk dat ik me kapot ga ergeren aan de andere mensen haha, dus ga dat een keer op een niet zo'n warme dag proberen buiten de vakantie.
Trouwens, ik heb een poos geleden een f2 xantos 325 gekocht en daar zit toevallig een kortere fin bij
IMG_20170722_120045.jpg
Ik weet niet helemaal hoe je de grootte moet opmeten, maar kan ik dit gebruiken onder mn f2 vegas en is dit de grootte die je ong bedoelt?
Bedankt voor het advies!

SJL
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro FSW 85, NS ICE 4.2 - 5.0 - Duke 5.9

Bericht door SJL » za jul 22, 2017 12:32 pm

Stavoren is super, wel meer diep (zwemmen) water, maar als je grofweg tussen de kust en brandinglijn blijft kan je overal wel staan.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » ma jul 31, 2017 2:07 pm

Makkum kun je ook wel varen als je goed oplet. Heb daar laatst een heel weekend met 44 cm vin gevaren. Als je rechts van de pier opstapt (vanaf het strand gezien) moet je doorlopen tot het einde van de pier en daarna nog 2 zandbanken over. Daarachter kun je dan prima varen als je op die hoogte blijft of verder gaat. Tot de middelste trailerhelling aan de andere kant is het dan sowieso diep genoeg, meer richting het strand moet je oppassen anders ploeg je je vin in het zand. Kan voor een keertje wel gebeuren en is ook niet erg als je nog niet heel hard vaart, maar moet je niet te vaak doen. Het grote voordeel van Makkum is dat je eigenlijk overal kan staan. Ik heb er mijn waterstart geleerd.

Plaats reactie