Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Nederland] Horst, Harderwijk

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » do apr 28, 2005 9:45 am

carvemaster schreef:OK , dan neem ik aan dat dat gebied een stuk dieper is als bij Horst ?

Welke windrichting is het beste vanaf Zeewolde ?
Waar is Stichtsebrug ?

Bedankt
Er loopt een vaargeul van de haven van Zeewolde, rechtstreeks naar de hoofd-vaargeul; dwars het water over. Ten westen van de vaargeul (rechts vanaf Zeewolde) is het ondiep.
In de zomer kun je op 30-40 meter van de kant opstappen met formula-vin.

Er loopt ook een vaargeul van de haven, tussen de kant en het eiland door, richting Wolderwijd. Wolderwijd is het water tussen eiland, en Harderwijk.

Als ik van Zeewolde vertrek, vaar ik altijd direct tussen eiland en kant door, het grote water op.
Zeewolde is mooi voor formula bij windrichtingen N-NO-O-ZO. NW gaat ook nog wel maar is lastiger wegkomen en terugkomen.

Stichtsebrug is waar de A27 het Gooimeer over gaat richting Flevopolder.
Afslag Blaricum, eerste stoplichten rechts, weg volgen. Waar de weg een scherpe bocht naar links maakt (bij plattegrond), rechtsaf. Vanaf hier de weg volgen, nog een kilometer of 2-3.

Foto's Stichtsebrug:
http://mytrims.com/beach/beachgallery.asp?beachID=177
En dan op Gallery klikken

carvemaster
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet S4 / AHD GT62 / Neil Pryde RS 5

Bericht door carvemaster » do apr 28, 2005 12:11 pm

Superbedankt voor je uitleg !

Is die spot Stichtsebrug ook ondiep , of is 'tie beter met grote vinnen te varen ? Hoe is het daar bij ZO...?

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » do apr 28, 2005 12:41 pm

carvemaster schreef:Is die spot Stichtsebrug ook ondiep , of is 'tie beter met grote vinnen te varen ?
Kijk eens 5 posts naar boven...daar staat je antwoord
In het vervolg wel eerst lezen :+
carvemaster schreef:Hoe is het daar bij ZO...?
Dat is daar de slechtste windrichting die je maar kunt denken.
Pal aflandig, over een hoge dijk (A27 brug) met bomen.

Met ZO moet je naar Huizen (sideshore) of Zeewolde (aanlandig).

Svintges
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard, F2, Gaastra, Neilpryde
Contacteer:

Horst ZW

Bericht door Svintges » vr jun 03, 2005 11:58 am

Is het wat op Horst met ZW? Tijd voor wat trips door het land vandaar ;)

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » vr jun 03, 2005 12:37 pm

ZW is prima, alleen als de wind nog iets verder naar het zuiden draait word hij vlagerig en aflandig..

Jeroen D
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou Manta 74 en 59, Mauisails TR2 6.3, 7.0, 7.6, MS2 8.5

Bericht door Jeroen D » vr jun 03, 2005 6:03 pm

Frank-363 schreef:ZW is prima, alleen als de wind nog iets verder naar het zuiden draait word hij vlagerig en aflandig..
Daarentegen als de wind naar west draait neemt ie alleen maar toe in kracht 8)

Henri
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Henri » za jun 04, 2005 12:12 pm

maar hoe diep is horst in deze tijd

Berry-HorstSpeed
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Ik zoek Surfmaatjes :P

Bericht door Berry-HorstSpeed » do jun 30, 2005 11:07 pm

tot aan de Vaargeul niet dieper dan 1 meter a 1,50 ... En verder het water op dus aflandig Is er minder wier

Svintges
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Horst, vinnen

Bericht door Svintges » wo nov 23, 2005 2:23 pm

Januari krijg ik mijn leasebak en ben daarom van plan om op de koudere dagen lekker naar Horst te crossen. Niou ben ik benieuwd wat de maximale normale vinmaat daar is. Is 36 cm te doen in de winter of is dat zelfs al te lang?

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » wo nov 23, 2005 2:29 pm

Nog steeds blijf ik het een vreemd verschijnsel vinden, waarom mensen uren in de auto gaan zitten om naar surfspot toe te rijden met (te) ondiep water, veel duitsers, wier, veel kitesurfers en parkeergelegenheid waar je voor moet betalen :-?
Van surfers uit de achterhoek, limburg en de regio Harderwijk snap ik het nog wel; het is de dichtsbijzijnde spot. Maar als je uit Groningen moet komen, dan zijn er dichterbij toch nog een hele hoop andere en betere surfspots waar je kunt surfen ?

Ik zal het waarschijnlijk wel nooit begrijpen :roll:

Lemster Joost
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-175
Teamrider: Point-7 - Black Team Benelux
Surf spul: F2 Sputnik 69 + Silberpheil 82, Starboard Sonic 100, Tabou 3S, Point-7, Select en Choco vinnen
Contacteer:

Bericht door Lemster Joost » wo nov 23, 2005 3:11 pm

RJ schreef:Nog steeds blijf ik het een vreemd verschijnsel vinden, waarom mensen uren in de auto gaan zitten om naar surfspot toe te rijden met (te) ondiep water, veel duitsers, wier, veel kitesurfers en parkeergelegenheid waar je voor moet betalen :-?
Er zijn niet zo heel veel spots waar je eigenlijk overal kan staan, dus begrijp ik die trek naar Horst wel ten dele. Voor een dergelijke spot vanuit Groningen zou ik niet weten welke de dichtsbijzijnde spot met vergelijkbare diepte is. Zelf ga ik meestal naar Makkum als andere spots mij te koud worden, daar kan je rakjes varen van 200 meter in heupdiepwater en met wind van ZW tot NW.

8)

Jeroen D
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou Manta 74 en 59, Mauisails TR2 6.3, 7.0, 7.6, MS2 8.5

Bericht door Jeroen D » wo nov 23, 2005 4:14 pm

Voor mij maakt het vanuit Den Bosch niet zoveel uit of ik naar Horst rij of naar de Grevelingendam. Ben laatste keer naar Grevelingendam geweest en dat is me zeer goed bevallen, zal dus volgend jaar wat vaker daar te vinden zijn.

Yeti
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Van Den Berg, Tabou, North Sails

Bericht door Yeti » wo nov 23, 2005 4:35 pm

Helaas is de vraag of er te varen is met 36 cm vinnen, nog niet beantwoord......

Als je het niet erg vind om een (flink) stuk door het water te lopen voor je op kunt stappen, is het met een 36 vin wel te doen. Wees er op bedacht tijdig af te stappen en af en toe een tikje te voelen tegen de vin als je niet planeert.

Ik denk dat vinnen tot een cm of 40 zeker moet kunnen, maar dat je met iedere centimeter die de vin langer is, 50 meter (da's wat overdreven misschien) verder moet lopen richting de vaargeul.

Overigens moet ik het toch even opnemen voor mijn "home-spot". Veelal worden op dit forum de nadelen van Horst genoemd, maar deze nemen niet weg dat het een hele mooie spot is, waar niet voor niets zo veel mensen graag naartoe gaan.

Svintges
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Svintges » wo nov 23, 2005 5:59 pm

haha, free jij snapt ehm ;)

Een aantal redenen om naar Horst te gaan.

1) Van horen zeggen moet het een snelle spot zijn, lekker vlak etc. Dat wil ik natuurlijk eens proberen ;)
2) Het is er ondiep en vooral in de koude wintermaanden is dan een pre. Als het warmer is zie je met niet op Horst dan is het lauwer of zuidlaarder tenzij er een usm is, daar wil ik wel eens heen.

Voor de winter ken ik hier, op de leijen na, geen spot die ondiep genoeg is. Makkum is net zover rijdens als Horst. Makkum is leuk springen met W. Horst is toch wat meer slalom/ speed (wat ik op dit moment leuk vind).

p.s. Volgend jaar staat er een tour de nederland op het surfprogramma. Eens kijken welke spots er allemaal worden gevaren hier ;)

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar

Bericht door Frank-363 » do nov 24, 2005 9:57 pm

Het is langzamerhand echt winterpeil geworden op Horst, betekend dat voor vinnen boven de 30 cm wel erg lange wandelingen nodig zijn. Met freestyle en wave vinnen is het echter prima te doen, en als je met slalom of freeride boards wil varen gebruik dan bijvoorkeur vinnen die bestand zijn tegen een beetje grond contact. Een wiervin vind ik zelf in deze omstandigheden ook een goed alternatief.

Riquest
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-763
Surf spul: JP VI 65 en 82, JPSpeed54 en AHD Formula en Loft Blades

Hoe is het nu op Horst?

Bericht door Riquest » di dec 13, 2005 8:38 am

Donderdag wellicht surfen op Horst?

Wie kan me vertellen wat de condities zijn op de lokatie?

Is er nog wier en vlak water, is 33 cm vin nog mogelijk.

Alvast bedankt en wellicht tot donderdag.

carvemaster
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet S4 / AHD GT62 / Neil Pryde RS 5

Bericht door carvemaster » ma dec 19, 2005 2:32 pm

Ik ben eigenlijk altijd naar de Grevelingen gereden en zal daar waarschijnlijk nog heel vaak heen gaan.

Op Horst ben ik in Oktober geweest en het is idd een erg leuke spot als je van slalom/speed houdt. Je moet effe weer wennen aan de locale omstandigheden , maar dat wier is toch wel om van te :r

Toch zal dit me niet weerhouden om vaker naar Horst te gaan....ik heb er gelijk mijn eerste doorgevaren laydown gijpen gemaakt alsmede 360-ers...dus ik ga zeker vaker terugkomen :wink:

[quote="Lemster Joost"][quote="RJ"]Nog steeds blijf ik het een vreemd verschijnsel vinden, waarom mensen uren in de auto gaan zitten om naar surfspot toe te rijden met (te) ondiep water, ve

Bericht door [quote="Lemster Joost"][quote="RJ"]Nog steeds blijf ik het een vreemd verschijnsel vinden, waarom mensen uren in de auto gaan zitten om naar surfspot toe te rijden met (te) ondiep water, ve » ma dec 19, 2005 5:40 pm

Lemster Joost schreef:
RJ schreef:Nog steeds blijf ik het een vreemd verschijnsel vinden, waarom mensen uren in de auto gaan zitten om naar surfspot toe te rijden met (te) ondiep water, veel duitsers, wier, veel kitesurfers en parkeergelegenheid waar je voor moet betalen :-?
Voor een dergelijke spot vanuit Groningen zou ik niet weten welke de dichtsbijzijnde spot met vergelijkbare diepte is.
8)
Wat dacht je van het Zuidlaardermeer :) Op de meeste plekken ook heupdiep hoor! :D

Useful Idiot
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 ride 274, V8 7.1, Matrix 5.5, MPR 4.5
Contacteer:

Bericht door Useful Idiot » ma dec 26, 2005 11:33 am

Gisteren tijdens het kerstdiner sprak ik met een vervent zeiler, die in de wintermaanden altijd een huisje heeft aan de haven van Horst.

Hij vertelde mij dat men rond Horst flink aan het graven is. Ik weet dat men de vaargeul wil verleggen, maar hij sprak ook van een uitdieping aan de zijde van Horst van 2 tot 2.5m diepte. Ik heb zelf even gezocht op het net, maar ik vond geen bevestigende noch ontkenende berichten. Men wil wel de watersport de ruimte geven, maar dit lijkt meer aan de zeewolde kant te zijn.
Wie weet hiet het fijne van?

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar

Bericht door Frank-363 » ma dec 26, 2005 12:18 pm

De meeste plannen voior de randmeren staan beschreven in het IIVR, zie http://www.iivr.nl, onder projecten kun je oa de plannen voor het wolderwijd vinden.

Doelstelling is inderdaad de mogelijkheden voor watersport (met name zeil boten ed) aan de flevokant te verbeteren, en de vaargeul word mede daarvoor verlegt. In de plannen word met geen woord gerept over windsurfers aan de veluwe kant, in tegendeel, die kant word vooral als natuur bestempeld, met bv als doelstellling het groeien van wier te bevorderen...

Ik heb bij de projectgroep om informatie gevraagd over de effecten en mogelijke verbeteringen voor surfers rond strand Horst, wellicht komt daar nog wat extra info uit...

Useful Idiot
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 ride 274, V8 7.1, Matrix 5.5, MPR 4.5
Contacteer:

Bericht door Useful Idiot » ma dec 26, 2005 1:28 pm

Daar had ik al gekeken ja, maar het vreemde is ook dat ik nergens iets terug vind.
Het zou gaan om een verdieping tot 100m uit de 'kust', en de verdieping was bedoeld om meer zoet water te kunnen opslaan. In de toekomst dreigt een ernstig tekort aan zoet water door de toenemende industrie (denk bijvoorbeeld aan koelwater in electriciteitcentrales).

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » do dec 29, 2005 9:38 pm

Tijdens de laatste USM waren ze al bezig de vaargeul te verleggen, in de buurt van de baggerboot was aan de veluwezijde toen al niet meer te staan. Opzich zou het een goed plan zijn als het wolderwijd overal wordt uitgediept al is het maar 50 cm.

Het wier heeft dan als voordeel dat het water relatief schoon blijft maar het grote nadeel is dat de waterdiepte sneller zal afnemen doordat veel losse deeltjes in het wier blijven hangen en zo bezinken. Wat ik me zo kan herinneren was het een jaar of 5/6 geleden geen probleem om tijdens de winter bij horst voor de kant op te stappen, tegen de fikse wandeling nu!
Ik denk dan ook dat wanneer er niets gedaan wordt het binnen een aantal jaren droeve ellende zal zijn vanaf november tot maart met de diepte, of te wel alleen nog te varen achter de vaargeul!

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou 3S 97, HOT Sails Maui Superfreak 4.5 5.3 6.3
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » ma feb 13, 2006 11:58 am

Heeft er iemand al een wegen kaart gevonden van de nieuwe sitautie rond Harderwijk/Ermelo/Horst? Ze hebben daar flink wat kruispunten drastisch veranderd. En het was voor mij de laatste paar keer even prutsen om de juiste weg weer terug te vinden.

Gelderland maakt dan wel mooi reklame met http://www.gelderland.nl/n303 maar daar vind ik alleen maar wat algemen info op. En map24.nl heeft ook het nieuwste nog niet online staan.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: Loft Sails
Surf spul: Loft Sails 2019
Contacteer:

Bericht door Marco B » wo aug 02, 2006 11:20 pm

Hoe is Horst met N-NW? Ik weet dat NW is mooie richting is, maar hoe zit dit als de wind meer N is?
En dan bedoel ik natuurlijk de omstandigheden voor SPEED

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » wo aug 02, 2006 11:39 pm

Marco B schreef:Hoe is Horst met N-NW? Ik weet dat NW is mooie richting is, maar hoe zit dit als de wind meer N is?
En dan bedoel ik natuurlijk de omstandigheden voor SPEED
Dan is het voor het strand van Horst al snel erg klotsering. De chop is niet ruig maar wel stijl en kort achter elkaar waardoor het afstellen van je set erg belangrijk is (de snelheden zijn lager dan met ZW)
Meer upwind is het wel wat beter.

nik
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB SONIC 95 ,manta 74 , I sonic 135 FW 158 NP GUN GAASTRA

overnachtingsplaats horst

Bericht door nik » do jul 17, 2008 9:12 pm

Waar is er in de buurt van Horst een rustige overnachtingsplaats voor campers ?

Teunteuge
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Pa+3 kids: F2 Stoke 115, Xantos285, Axxis268+278, MistralClassic, NP Soul 6.2/6.7 en div oudere

Re: overnachtingsplaats horst

Bericht door Teunteuge » do jul 17, 2008 10:14 pm

Nou, niet zo moeilijk, surfcamping Horst natuurlijk.
Aan de andere kant van de snelweg, 200m van de rotonde (op/afrit A28).

Navigeren naar de camping:
Breedtegraad: 52"18'44.02"N
Lengtegraad: 5"33'58.95"O

Nick_66
Freeride pro
Freeride pro

Strand Horst a.s. zaterdag

Bericht door Nick_66 » vr jul 18, 2008 12:10 am

Zaterdag is de windrichting voor strand Horst zuid tot zuid/west. Kun je daar dan nog goed surfen? De windrichting is misschien niet ideaal daar, maar aangezien je daar overal kan staan, lijkt het mij dat je daar met deze windrichting toch goed kunt surfen :-?

nik
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB SONIC 95 ,manta 74 , I sonic 135 FW 158 NP GUN GAASTRA

Re: overnachtingsplaats horst

Bericht door nik » vr jul 18, 2008 8:18 am

een rustige camperplaats waar jen iet op de autosnelweg ligt :roll:

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Re: Strand Horst a.s. zaterdag

Bericht door EdwinR » vr jul 18, 2008 8:58 am

Perfecte richting voor Horst! Alleen al er te veel zuid of oost in de richting te zit wordt het aflandig en is het niet meer fijn.

Plaats reactie