Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurfcamping zomer 2019 voor tieners

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Windsurfcamping zomer 2019 voor tieners

Bericht door EdwardS » vr nov 23, 2018 9:12 am

Beste mensen,
ik ben op zoek naar een vakantiebestemming voor de zomer van 2019 waar mijn dochters van 14 en 16 kunnen windsurfen. We gaan kamperen en nemen eigen materiaal mee. Het niveau loopt uiteen van een echte beginner tot al redelijk gevorderd (voetbanden, trapeze, planeren). Ik zoek een camping aan een surfmeer waar de kans op veel dagen met > 4Bft vrij groot is (perioden juli-aug). Zelf heb ik alleen wave-spul en 0,0 verwachtingen wat betreft mijn eigen TOW. Veiligheid is ook een dingetje ... papa moet niet de hele tijd op de uitkijk hoeven te staan.. Verder zijn mooi weer (daarom niet NL), mooie omgeving, rust en ruimte randvoorwaarden (het niet surfende gezinslid moet het ook naar haar zin hebben). Onze handicap is dat wij enorme zeikerds zijn (echt) als het om campings gaat. Het is ons al heel snel te druk, te lawaaiig, te kleine plekken, te dicht op de buren of te veel kermis... Het Gardameer valt bij voorbaat al af voor ons: mooie omgeving en prima wind maar te druk en idiote prijzen voor een kampeerplek met formaat postzegel. Ik ben tot nu toe op de volgende opties gestuit (mede met dank aan de info op dit super forum) met de bijbehorende voor- en nadelen voor ons:

Camping Ser Sirant – Lac de Laffrey- Frankrijk
+ goede kans op bruikbare wind
+ veilig voor beginners (aanlandige wind, geen kitesurfers (?))
+ mooie omgeving met veel sportieve mogelijkheden voor als het niet waait
+ kleinschalige camping
- situatie op de camping is niet echt duidelijk. Grootte van de kampeerplekken? afstand tot de buren? Rust op de camping mogelijkheid om rustig met een boek in de zon te zitten voor de niet surfende gezinsleden? Stilte na 22:00?

Lago di Sante Croche – Italië
+ goede kans op bruikbare wind
+ weer eens wat anders na 10 jaar kamperen in Frankrijk
+ voor Italiaanse begrippen grote kampeerplekken
+ veel rustiger dan het Gardameer
- nog steeds erg kleine kampeerplekken (70 m2)
- kan niet reserveren
- heel veel kitesurfers => onveilige situaties icm beginnende windsurfers(?)

Heb ook gekeken naar andere meren in Frankrijk: LSP, Paraloup, Salagou, Sanguinet, Verdon maar werd er muv LSP nog niet enthousiast van (geen wind, geen camping naar onze smaak, omgeving).

Heeft iemand nog een goede tips? Andere opties? Zou vooral ervaringen uit de eerste hand horen over de 2 bovenstaande campings. Mijn dank is bij voorbaat groot.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Re: Windsurfcamping zomer 2019 voor tieners

Bericht door coen76 » vr nov 23, 2018 9:53 am

Wat je zoekt is volgens mij onvindbaar in het vakantie seizoen. Als je wel wat vindt hoor ik het graag, ik zoek ongeveer hetzelfde. Ik ben een aantal jaren geleden bij lac de monteynard geweest. De camping was niet overdreven druk, en genoeg ruimte bij het meer. Bovendien heb ik dagelijks winkracht 4 gehad.

https://goo.gl/maps/1XDK1UhoUFR2

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » vr nov 23, 2018 11:14 am

Er zijn meer mooie rustige goede veilige windsurf bestemming in Europa naast Frankrijk en Italie.....

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » vr nov 23, 2018 11:37 am

Ik ben benieuwd welke. Kroatie? Lijkt mij ook nog wel eens wat, maar dat is een flink stuk rijden. Rosas in Spanje is nog te rijden, maar super druk in de zomer.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr nov 23, 2018 12:39 pm

FF qua campings kan ik je niet zo helpen, vooral dat rustig is ind e zomervakantie een beetje lastig.

Maar als Kroatië een optie is dan moet je toch nog eens even goed kijken naar de afstand.
Dat is namelijk helemaal niet zo ver als je denkt, Amsterdam-Split is 1700 km en dan ben al halverwege Kroatië.
Amsterdam-Barcelona is maar 1500km maar dan ben je nog maar net in Spanje.

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS » vr nov 23, 2018 1:07 pm

martijn73 schreef:
vr nov 23, 2018 11:14 am
Er zijn meer mooie rustige goede veilige windsurf bestemming in Europa naast Frankrijk en Italie.....
Verklap eens?! ;-)

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » vr nov 23, 2018 1:09 pm

Lac de Serre Ponçon misschien?

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS » vr nov 23, 2018 3:59 pm

jabo1 schreef:
vr nov 23, 2018 1:09 pm
Lac de Serre Ponçon misschien?
Ja heb ik ook al naar gekeken. Weer, wind en omgeving prima denk ik. Campings ... mwa... Werd nog niet zo enthousiast van camping Le Roustou. Eerste indruk prima maar vrij veel negatieve reviews over herrie op de camping. Le Nautic lijkt dan beter maar ook een grindbak ... (had ik al gezegd dat wij zeikerds zijn als het om campings gaat ;-))

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » vr nov 23, 2018 4:08 pm

(had ik al gezegd dat wij zeikerds zijn als het om campings gaat ;-))
Blijkbaar is een camping dus niet geschikt voor jullie en kun je beter een bungalow oid in de buurt huren.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » vr nov 23, 2018 4:59 pm

We zitten vaak in Denemarken, lekker rustige camping aan het Ringkobingfjord. Skaven strand, meestal goed weer alleen s'avonds kan het fris worden. Altijd wind.

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flowmaster » vr nov 23, 2018 5:59 pm

Omgeving Leucate, campings , voldoende wind en best wat te beleven

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr nov 23, 2018 7:22 pm

Ik mis in het wensenlijstje alleen nog eenhoorns om je setje te bewaken en zeemeerminnen-waterpatrol :wink:
Het lastige met de zomer is dat heel europa dan op pad is en wat je zoekt iedereen wel wil.
Sluit ergens compromissen of ga zelf op ontdekkingstocht.
Als het weer niet zo,n issue was, had ik in jullie geval naar Ierland gekeken.
Bij Brandon Bay heb je aan de ene kant leuke golven (rechts) en een kleine km verderop (links) een beschermde (perfect voor beginners) baai.
Afbeelding
Camperen aan het water kan niet, maar met een 10min rijden heb je wel campings met ruime redelijk natuurlijke campings.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » vr nov 23, 2018 7:37 pm

Le soleil in Argeles sur mer disco aanwezig op camping ook een pretpark op 2 km en de middellandse zee op 100 meter waar je goed kan surfen.

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS » vr nov 23, 2018 10:16 pm

Naishman schreef:
vr nov 23, 2018 4:08 pm
(had ik al gezegd dat wij zeikerds zijn als het om campings gaat ;-))
Blijkbaar is een camping dus niet geschikt voor jullie en kun je beter een bungalow oid in de buurt huren.
Ja wel hoor. Wij kamperen al meer dan 10 jaar in de zomervakantie. Wel meestal redelijk in de rimboe vanwege de rust en de ruimte. In een tent ook trouwens en dat heeft als nadeel dat het heel gehorig is. De surfplanken zijn altijd thuis gebleven maar het idee van een windsurfvakantie blijft wel kriebelen. Dat je op campings direct aan (surf)water inlevert aan rust en ruimte snap ik. En misschien bestaat wat ik zoek inderdaad niet (in de zomervakantie) zoals hierboven al opgemerkt.

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS » vr nov 23, 2018 10:20 pm

Iedereen bedankt voor de tips tot nu toe. Ga er eens naar kijken, ook naar Denemarken, Ierland en Kroatië.

keesd
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD WaveCult 85, Fanatic Eagle 100, JP SlalomIV 76 en Bic Bamba

Bericht door keesd » za nov 24, 2018 11:20 am

Ook hier het Lac Monteynard in de Franse Alpen. Dan wel aan de overkant van het meer:
Camping Le Savel
Voordelen:
65% van de dagen een thermische wind 4-5 Bft
Vanaf 11:00 uur leuk voor de beginners, rond 14:00 uur aantrekkend tot 5 BFt tot een uur of 17:00 en om 18:30 is het weer bladstil
Aan de alpen kant van het dal, dus je zit zo in het hooggebergte
Relatief grote plaatsen beschikbaar, eigenlijk allemaal aan of redelijk dicht bij het water
Standplaatsen zijn netjes met gras en bijna allemaal gescheiden door struiken / haagjes
Geen staanplaatsen tegenover elkaar (je kijkt dus niet bij elkaar de tent in)
Goed restaurant
Je kunt een plaats reserveren.
Zwembad(je)
Geen kitesurfers vanaf de camping, die zitten 400m downwind
In het hoogseizoen slechts 2x per week een "zanger" 's avonds bij het restaurant
Voor "Tour" liefhebbers liggen een aantal interessante Cols in de buurt. Vaak komt de Tour er wel een keer in de buurt.
De camping ligt op 700m hoogte, het koelt er 's avonds best af. Waardoor je prima kan slapen 's nachts (wel warme slaapzakken meenemen)
Vrij weinig lichtvervuiling, je kan er lekker genieten van de sterren.
Nadelen:
Boodschappen doen kost sowieso een uur rijden
De camping ligt op 700m hoogte, het koelt er 's avonds best af. Meedere keren 's avonds binnen gezeten omdat het te koud werd om nog buiten te zitten.
De camping ligt 's zomers vanaf een uur of 20:00 is de schaduw van de bergen aan de overkant van het meer.

gwwesterink70
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gwwesterink70 » za nov 24, 2018 5:29 pm

Moest ook meteen aan camping Savel denken bij het Lac du Monteynard. Daar hebben we eigenlijk ook de beste ervaringen mee toen de kinderen de leeftijd van jouw kinderen hadden. Eigenlijk altijd wel wind (ook voor pappa ;-) , maar zou dan wel de wave set thuislaten. Meestal gevaren met slalom set en 8m2, maar ook altijd wel een paar dagen voor je 100L board en 6,0 set. Daarnaast van alles te doen als je van wandelen, fietsen en bergen houdt. Ook Grenoble is mooi stad.

Voor de kinderen/tieners is het ideaal om te leren en zich verder te ontwikkelen. Onze zoon heeft er toen ie 12 was leren planeren en trapeze varen.

Nadeel/voordeel (net hoe je het bekijkt) is dat er veel Nederlanders zijn.

Voor de kinderen dan wel weer erg leuk en destijds was er ‘s avonds bijna altijd kampvuur en gezelligheid voor de tieners door henzelf geregeld.

Ben verder ook 2 keer bij Lago di Sante Croce geweest. Een keer 2 weken dikke 5 bft , maar de laatste keer geen wind. Ook kan het water daar heel laag staan en dan is de charme van het meer er wel af. Omgeving is wel mooi, maar minder spectaculair dan het Garda meer. Ook plaatsjes in de buurt wel erg klein en weinig te doen.

Als je niet naar het Garda meer wilt kun je ook nog Lago d’Idro overwegen. Wel stuk minder wind, maar dan wel weer erg geschikt voor de tieners. Ook kun je dan je wave setje meenemen en er een keer vroeg uit (6 uur) voor een puist wind op Al Pra aan die kant vh Garda meer ;-)

Ook nog een idee is Lac du Salagou. Wij stonden op zeer primitieve municipal camping, maar wat een rust daar. Wind is daar ook Tramontane (net als Leucate), maar wel minder (en grote afdekking door heuvel) en strand is van lavasteen dus al je spullen worden rood :-(

Leucate vind ik dan weer minder geschikt ivm de keiharde wind (7-8 bft). Dat is gaaf voor het windsurfen, maar minder voor het kamperen. Andere dagen is er dan helemaal geen wind en erg warm. Ook is dat voor het leren windsurfen vd kinderen/tieners ook niet erg geschikt. Omgeving vind ik ook minder mooi.

Ook keertje paar dagen in Rosas geweest. Zou mooi moeten zijn, maar mij viel wind tegen (4 bft meestal) en die campings waren me ook te vol en te groot. Echter hoor wel veel mensen die het er erg naar de zin hebben.

Kroatie staat ook bij ons op de lijst, maar is er nog nooit van gekomen. Afstand vinden we elke keer toch weer te groot.

Zou ook nog willen aanraden om Garda meer te overwegen. Prachtige omgeving en van alles te doen. Drukte is wel redelijk te vermijden vinden wij als je er een beetje rekening mee houdt. Wij gaan naar camping Tonini. Kijk maar eens op hun website. Mooie plekken en prachtige views. ‘ s Ochtends eerste rang voor Vento wind. Nadeel is dat het voor de meer constantere Ora wind in de middag niet de geschikte stek is. Dan moet je met auto naar Torbole met je materiaal.

Of je gaat naar het Como meer bij Domaso. Net even rustiger dan Garda meer. Ben er alleen maar paar dagen geweest dus kan er niet zo heel veel uit ervaring over vertellen.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo nov 25, 2018 9:05 am

Wat je wil ga je niet vinden, ergens zul je een concessie moeten doen. Je gaat al in het hoog seizoen, dus je betaald altijd de hoofdprijs en het is dan overal super druk.

Gardameer schrijf je af, zo jammer want dat is zoveel groter... even ten zuiden van Malcesine genoeg kleine campings. Wind is daar sochtens en s middags prima en surfscholen genoeg.

Ik snap niet dat je NL niet wil, bad Hoophuizen kun je kamperen heeft een hele goede surfschool is heeeeel veilig, wind kan echt lekker zijn en genoeg te doen.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Naishman » zo nov 25, 2018 9:34 am

@gwwesterink70
Kroatie staat ook bij ons op de lijst, maar is er nog nooit van gekomen. Afstand vinden we elke keer toch weer te groot.
Vraag me toch af waar dat op gebaseerd is.

Ook ik had altijd het idee dat het ver weg was maar er gaan er zoveel naar toe dat ik het eens ben gaan uitzoeken en het is helemaal niet verder dan Spanje.
Voor komende jaar was het een mogelijke kandidaat voor ons (caravan 2 kids) om eens ergens anders heen te gaan dan zuidelijke regio Barcelona.

Echter wil ik komend jaar ook de surfspullen meenemen en kwam nu niet echt hele positieve windstatistieken tegen.
Daarnaast veel rotsstranden en wij zijn meer zandstrand mensen, die zijn er ook wel in Kroatië maar net niet waar wij het zouden willen.

Dus voor komend jaar Kroatië geschrapt en 2 weken Rosas geboekt.

Ook niet geheel 'ons' ding, teveel Nederlands, best wel 'drukke massale' campings en voor de wind moeten we duimen.
Maar qua wind is het beter dan 200km zuidelijker (daar is het veelal 0) waar we al tig keer naar toe zijn geweest dus dat zou moeten lukken.
Qua strand is het helemaal prima, qua camping is het voor de kids wel leuk met een lekker zwembad en Nederlandse vriendjes zijn sneller gemaakt dan Spaanse.

En qua Nederlanders, tja, daar wennen we als ouders maar even aan :silent:

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Fanatic Blast 130; Freeks 4.0 -> 5.2 Blades 3.7 -> 5.3 NCX 7.5

Bericht door theArthurrrr » ma nov 26, 2018 10:48 am

Sardinië, Porto Pollo?
https://www.isoladeigabbiani.it
Qua drukte rond die tijd waarschijnlijk niet te doen.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » ma nov 26, 2018 10:59 am

De eilanden Corsica, Sardinie en Elba zijn in de vakantie periode echt mega druk. Heel jammer want het zijn prachtige bestemmingen en zeker op Corsica en Sardinie goede wind kansen.

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » ma nov 26, 2018 2:10 pm

keesd schreef:
za nov 24, 2018 11:20 am
Ook hier het Lac Monteynard in de Franse Alpen. Dan wel aan de overkant van het meer:
Camping Le Savel
Meerdere malen hier geweest. Dorpje La Mure. Was top!! (Maar voor tieners??)
Jan

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Freewave 88, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Bericht door hawk108 » ma nov 26, 2018 5:00 pm

Camping Savel ken ik zeer goed. Beste plek in Frankrijk om te surfen? Nee, zeker niet. Mooiste plek in Frankrijk om te surfen, absoluut. Heb in Frankrijk op veel plekken gevaren en vind Ile d'Olerone voor windsurfen fantastisch. Hetzelfde geld voor la tranche sur Mer. Spot la Phare in la tranche is erg goed voor een zomers potje waven. Alleen zijn de campings wat minder. Hutjemutje. Middellandse zee bij Cannet is ook aardig. Betere campings maar ben er bijna verzopen. Aflandige wind is niet zo fijn bij materiaal pech. Golven zijn minimaal trouwens. Alleen met marine, wind van zee, golft het leuk maar dan is de wind een stuk minder sterk. Ga er niet naar terug. Wil nog graag naar Bretagne. Lijkt mij fantastisch. Savel met tieners, prima te doen. Ga er vanuit dat er voldoende tieners zijn. Omdat het vaak terugkeerde gasten zijn kennen ze elkaar al. Als je tieners hebt die gemakkelijk contact leggen is dit geen bezwaar. Hoop dat je er iets aan hebt. Als iemand nog goeie tips heeft voor surfcampings aan het gardameer dan hoor ik dat graag? Groeten, Gertjan

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS » do dec 06, 2018 5:23 pm

Iedereen bedankt voor zijn reactie (zitten geen dames tussen toch?). Het wordt waarschijnlijk Camping Savel. Tzt zal ik m'n ervaringen ter plaatse hier delen. gr. Edward

Plaats reactie