Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Leucate/la franqui

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Angulo Magnum 105, Severne Mach-1 7.8, Sonntag SL pro

Leucate/la franqui

Bericht door IngmarJ » zo nov 03, 2019 10:11 am

Momenteel zijn we even aan het oriënteren voor volgend jaar zomervakantie.
Voor meer kans op wind leek mij la franqui een supermooie spot om daar eens een keer geweest te zijn.

Heeft iemand misschien tips voor een goeie en betaalbare camping of bungalow voor 3 weken?
De mooiste en betaalbare huisjes zijn helaas natuurlijk nu al gereserveerd.

Arbee
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Re: Leucate/la franqui

Bericht door Arbee » zo nov 03, 2019 12:01 pm

Hoi Ingmar, ben zelf 3 jaar geleden op camping Franqui geweest. Is niet zo duur. Als windsurfer ben je dan wel een vreemde eend, want aan het strand (ongeveer 500 meter lopen over de zoutvlakte) kom je bij het kitesurf centrum van Franqui. Maar als je daar alleen optuigt en dan naar links weg surft, dan kom je na ongeveer 5 km langs het strand bij de beroemde La Palme speed strip uit. Elke keer terug naar de camping vanaf La Palme was echt een super run (en goede training voor Defi, langdurig 1 kant belasten) karretje om je spullen op te vervoeren is wel aan te raden. Er wordt daar veel met van de strandkarretjes gezeild en gaan echt super snel. Was leuk om soms met ze mee te surfen. Die karretjes gingen dan ruime wind over het strand, en ik vlak langs het strand.

In La Palme heb je ook een Camping (Flower Camping: https://www.camping-la-palme.com/ ) maar dan zal je wel steeds met je auto naar de speedstrip moeten rijden. Dat is niet ver, en goed te doen, en kan je dus met je auto tot aan het water komen. Je staat dan op het strand. Wel wat zandzakken meenemen om op je spullen te leggen, want als het daar waait, dan waait het echt super. Je staat dan gewoon vol op de wind, en alles wat je los laat waait direct de zee in en is weg. Succes daar.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » zo nov 03, 2019 12:17 pm

Hoi Arbee,

Bedankt voor je reactie. Dat klinkt heel goed.
De aflandige wind is super natuurlijk voor vlak water maar lees ook dat het verstandig is niet alleen te gaan ivm sterke stroming etc.
Is dat zo? of valt dat wel mee?
Wordt voor mij de eerste keer surfen op zee 😁

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire AvantiMachine M7 fins

Bericht door PieterW » zo nov 03, 2019 12:22 pm

Hoi Ingmar,

Wij gaan elk jaar naar camping La nautique daar heb je een meer Bages is zeer goed te varen je kan hieruit naar Franqui en naar Gruissan of Leucate. https://www.campinglanautique.com/
Als je gaat varen voor de eerste keer op zee is Franqui niet aan te raden aflandige wind dan kan je beter naar Gruissan alleen met de surfers met ervaring is Franqui met aflandige wind te doen
De link voor de filmpjes

viewtopic.php?f=10&t=13901493
Laatst gewijzigd door PieterW op zo nov 03, 2019 1:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » zo nov 03, 2019 12:30 pm

Ok, duidelijk.
Heb wel wat ervaring, maar ben een herintreder en sinds een paar week mijn oud materieel veruild voor nieuw.
Dus ben ook geen pro, zeg maar.
Het vlakke water en harde wind en het mooie strand trekt mij alleen wel.
Zal de spot Gruissan ook eens checken.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Bericht door Frank-363 » zo nov 03, 2019 6:15 pm

Vlak water met aflandige wind op La Franqui is bij Tramontana, die wind is zeer sterk (je moet dus kunnen varen bij 30 tot soms 50 of meer knopen!) , en kan snel toenmen of vlagerig zijn. Paar meter uit de kant begint de chop. en grote kans dat er na een paar dagen zeewind of als de Mistral aan de kant van Marseille waait er ook nog aardige rollers van de andere kant binnen komen. Bij zee wind staat er een lastige shorebreak. Alternatief heb je natuurlijk wel de etangs , diverse binnen meren, maar daar in de zomer wel heel veel kastig wier,

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » zo nov 03, 2019 7:51 pm

Ok, vroeger wel met 9 bft gevaren, maar sinds mijn herintreding vorig jaar met max 30 knopen gesurft.
De kans is alleen vrij groot dat ik in mijn uppie op de plank stap.
Als het dan 40-50 knopen waait is het misschien niet zo verstandig om alleen te gaan.
Het wier staat mij inderdaad wel wat tegen bij de binnenwateren, ook gelezen dat daar veel kwallen kunnen zitten.

Ben ook even gaan verder zoeken naar andere spots en Occitanie bij Marseillan Plage leek mij op zich ook wel een mooie plek, is ook wat meer te doen voor de rest van het gezin.
Mijn zoon die dan 8 jr zal zijn wil ook graag leren surfen, dus het is ook wel belangrijk dat we kunnen uitwijken naar veilig en ondiep water.

Arbee
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Arbee » ma nov 04, 2019 11:50 am

Hoi Ingmar,
eventjes nog een paar aanvullingen:
Bij de camping La nautique kan je volgens mij niet vanaf de camping het water op.
Je moet dan naar een kleine parkeerplek net naast de camping, en dan ga je over stenen en puin het water in. Is wel lekker warm water tov wat je op zee zal aantreffen. Zoals al geschreven er is nogal wat wier en er zijn kwallen. (was daar afgelopen zomer en hoorde dat de locale bevolking liever helemaal geen surfers daar heeft)

Bij Gruissan plage, mag je 's zomers niet via het strand het water op!!!! Dit jaar werden wij er weggestuurd. Alternatief is dan met je auto om het riviertje rijden en dan via een hele super slechte weg met enorm veel kuilen en gaten om het meertje rijden en dan op het strand met je auto te komen. Dat strand is aan de zuidzijde van Gruissan, en de start plaats van de Defi wedstrijden. Is zeker leuk, je hebt alleen eigenlijk een 4x4 nodig. (oke je ziet ook gewone auto's op het strand staan)

De tramontane wind is idd enorm hard. Er is geen toezicht, dus als je weg drijft dan ga je een mooi avontuur tegemoet :shh: :wtf:

Als je ook je zoontje wil laten surfen kan je denk ik beter ergens anders naar toe gaan. Misschien de golf van Rosas (is maar een uurtje verder rijden en veel rustiger qua wind)

Succes met kiezen.

Arbee
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Arbee » ma nov 04, 2019 11:54 am

Kijk ook maar eventjes naar deze film. Dan zie je hoe het eruit ziet OP het strand als het echt waait.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » ma nov 04, 2019 1:34 pm

Wauw, dat ziet er wel supergaaf uit.
En de wind is hard, maar lijkt mij goed te doen.
Het lijkt er ook haast wel op dat je 10 a 15 meter vanaf de waterlijn ook nog gewoon kan staan.

Ik denk dat je alleen een probleem hebt als je na bijvoorbeeld een katapult je materiaal de zee in vliegt en hard moet gaan zwemmen om je spul weer aan de kant te krijgen :o

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » ma nov 04, 2019 3:27 pm

IngmarJ schreef:
ma nov 04, 2019 1:34 pm
Wauw, dat ziet er wel supergaaf uit.
En de wind is hard, maar lijkt mij goed te doen.
Het lijkt er ook haast wel op dat je 10 a 15 meter vanaf de waterlijn ook nog gewoon kan staan.

Ik denk dat je alleen een probleem hebt als je na bijvoorbeeld een katapult je materiaal de zee in vliegt en hard moet gaan zwemmen om je spul weer aan de kant te krijgen :o
Dit filmpje is een milde dag en toont verre wat Franqui voor beest van een spot kan zijn. De meeste dagen met tramontana varen 100 kilo speeders/slalommers met racezeilen rond de 5.5m2. Als recreant vaar je dan met een 3. nog wat wave zeiltje en zelfs daar heb je je handen vol aan. Ga uit van een constante 30+ knopen aflandig met vlagen ver daarboven.

Als het echt losgaat op Franqui is je spullen los laten in het water hopen dat je snel genoeg kunt zwemmen. Voor je het weet lig je 200 m uit de kant te waterstarten in 8 bft en koud water dat van de kant afstroomt.

Wat betreft de waterdiepte, in principe moet je er vanuit gaan dat je nergens kunt staan. Ja er zijn bepaalde plekken waar je op 15m uit de kant kunt staan maar dat is eerder uitzondering dan regel. Goed kunnen waterstarten is een must. Zodra je op een punt komt waar je niet kunt staan, zelfs op 20 meter van de kant, kun je niet tegen de aflandige stroming zwemmen je spullen.

Franqui is alles behalve een beginnerspot. Als het goed waait is het enkel weg gelegd voor iemand die weet wat hij doet en bovenal weet wat hij met zijn materiaal kan doen. Denk dat je beter naar de ‘binnenwater’ spots op de etangs kunt gaan dan je blindstaren op Franqui.

Om een beetje een idee te geven:

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon140 Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9 Hornet 7.2 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » ma nov 04, 2019 6:22 pm

Surfen is op zich een veilige sport, maar op locaties als deze zou ik toch iets meer gaan oppassen.
Ik ken de spot niet, maar een crash met 50+ km/h wel. Op spots als deze ga je daar makkelijk overheen en dan worden zaken als een helm en crashvest toch wel iets om over na te denken. Zéker voor de iets mindere goden dan een Hans Kreisel en volgens mij is 99% dat op een spot als deze. :)

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » ma nov 04, 2019 7:49 pm

Thanx voor de reacties, ik snap het advies.
Met een groep of met begeleiding van motorboot oid durf ik het wel aan, maar in mijn uppie dan misschien niet zo verstandig voor de 1e keer op zee.

1 ding is zeker, deze supermooie spot staat wel op mijn bucketlist.

Echter zou ik graag wel op zee willen gaan surfen ipv de binnenmeren.
Die hebben we hier in Nederland ook genoeg. :D
In een baai is veiliger natuurlijk ivm stroming etc en ook betere spots in de buurt voor mijn zoon die wil leren surfen.
Iemand nog andere suggesties?
Liefst vlak water, gemiddelde wind van 20 tot 30 knopen.

En met veel kans dat het in het hoogseizoen ook gewoon vaak hard genoeg waait.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » ma nov 04, 2019 7:59 pm

Kanarie schreef:
ma nov 04, 2019 6:22 pm
Surfen is op zich een veilige sport, maar op locaties als deze zou ik toch iets meer gaan oppassen.
Ik ken de spot niet, maar een crash met 50+ km/h wel. Op spots als deze ga je daar makkelijk overheen en dan worden zaken als een helm en crashvest toch wel iets om over na te denken. Zéker voor de iets mindere goden dan een Hans Kreisel en volgens mij is 99% dat op een spot als deze. :)
Hard crashen kan overal natuurlijk :crazy:.
Vorig jaar met over de 60 km/h gekatapulteert over een zandbank in het "veilige" markermeer.
Die snelheden kun je vrijwel overal wel halen mits de condities goed zijn.
Maar boven de 70 of 80 km/h wil ik zelf sowieso ook een crashvest. Deze stond al in de planning om aan te gaan schaffen,maar tot nu toe heb ik die snelheden nog niet gehaald.

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » di nov 05, 2019 8:10 am

Common sense , net als elke andere spot met aflandige wind blijft het opletten.
Natuurlijk kan het er flink waaien en maak je zelf de keuze , doen of niet met deze windkracht.
Er is voldoende keuze in de buurt , waar je varen kan op relatief vlak water en veiliger omdat het een meer is.
Overigens geld dit voor La Franqui eigenlijk ook, ik hoorde dat Tunesië best gaaf is met mooi weer en zo.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » di nov 05, 2019 6:05 pm

Ok, thanx flowmaster.
Ja precies, ik ga er wel even over nadenken.
Op zich ben ik niet gauw benauwd voor de harde wind zelf, het kan mij niet zo snel hard genoeg gaan.
Maar een minder prettig gevoel heb ik er bij als bijvoorbeeld je mast breekt oid en de stroming trekt je mee de zee in. Als je alleen bent heb je best wel een probleempje denk ik.

Na zoeken van een andere plaats met mooie surfspot kom ik toch telkens weer bij de baai van Rosas.
Ik lees alleen tegenstrijdige berichten. De 1 zegt dat de wind tegenvalt in het hoogseizoen en dus weinig kans is op lekker surfen. De ander zegt dat de tramontana daar ook vaak aanwezig is en het daar ook snoeihard kan waaien.

Arbee
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Arbee » wo nov 06, 2019 8:48 am

Beste Ingmar,
Franqui is gewoon een keiharde aflandige surfspot. Voor de rest van de familie is het absoluut niet fijn op het strand. Om te leren surfen is het ook niet goed. Kort om: zoek je een familie vakantie (ik/wij nemen aan dat jij de enige bent die wil gaan surfen) of zoek je een vakantie voor jezelf?

Rosas (ben er 2x geweest, camping Ballene Alegre) is een familie vakantie. Groot strand, veel surfers, good vibes en niet al te veel wind. Af en toe komt de tramontana daar ook, en dan stormt het er. Ik heb dat maar (in 6 weken vakantie dat ik daar in totaal geweest ben ) 2 a 3x meegemaakt. Verder veel met groot materiaal.7.0 tot 8.8 gesurft. Op dit forum kan je genoeg vinden over de campings aldaar, en de omstandigheden. Vooral gezinnen met tiener kinderen trekken er jaren achter elkaar naar toe.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » wo nov 06, 2019 9:01 am

+1 voor Rosas. Leucate is niet voor met je gezinnetje, Rosas vindt je partner ook heerlijk.

Ik ga zelf met surfvrienden in mei een weekje naar Leucate, en in de zomer naar het Veluwemeer (had daar liever Rosas gezegd, maar dat komt nog wel). Dan heb je het beste van beiden :-).

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » wo nov 06, 2019 11:01 am

Arbee schreef:
wo nov 06, 2019 8:48 am
Beste Ingmar,
Franqui is gewoon een keiharde aflandige surfspot. Voor de rest van de familie is het absoluut niet fijn op het strand. Om te leren surfen is het ook niet goed. Kort om: zoek je een familie vakantie (ik/wij nemen aan dat jij de enige bent die wil gaan surfen) of zoek je een vakantie voor jezelf?

Rosas (ben er 2x geweest, camping Ballene Alegre) is een familie vakantie. Groot strand, veel surfers, good vibes en niet al te veel wind. Af en toe komt de tramontana daar ook, en dan stormt het er. Ik heb dat maar (in 6 weken vakantie dat ik daar in totaal geweest ben ) 2 a 3x meegemaakt. Verder veel met groot materiaal.7.0 tot 8.8 gesurft. Op dit forum kan je genoeg vinden over de campings aldaar, en de omstandigheden. Vooral gezinnen met tiener kinderen trekken er jaren achter elkaar naar toe.
Vakantie is natuurlijk voor het hele gezin, het leek mij in dat in de buurt van Leucate wel beginnerspots waren voor mijn zoontje om het te gaan leren.
Maar Rosas is in alle opzichten denk ik inderdaad beter voor rest van het gezin, meer te doen in de omgeving lees ik, en om eerst wat ervaring op te doen op zee.
Misschien ga ik dan later zelf nog wel eens in mijn eentje naar la Franqui met wat meer ervaring.
Zijn vast wel georganiseerde groepsreizen toch?

Baai van Rosas lijkt mij hoe dan ook super. Ik wil alleen het liefst ook minimaal 3x in de week keiharde wind.
Maar het zal toch een compromis worden.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » wo nov 06, 2019 11:04 am

Arbee schreef:
wo nov 06, 2019 8:48 am
Beste Ingmar,

Veluwemeer is ook mooi, 2 weken geleden daar een weekje geweest. Helaas maar een paar uurtjes wind gehad. Dat was jammer.

Misschien heb je in mei nog wel een plekje over Tristan :lol:

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » wo nov 06, 2019 1:43 pm

Ja veluwemeer en Rosas moet je wel mazzel hebben met de wind. Ik had in 2 weken zomervakantie 3 sessies, waarvan 2 met een 9.0. Anderen hebben meer geluk.

Leucate zitten wij vol, maar ik weet dat er diverse groepen heen gaan. Je kan natuurljik een oproep plaatsen in surfmaatje, weet zeker dat er meer mensen heen willen en een groepje willen vormen. Is ook leuk met onbekenden, heb ik vorig jaar ook gedaan (kende er maar 1 van).

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » wo nov 06, 2019 2:11 pm

Ja precies, ene kant wil ik dat graag voorkomen dat in 3 week tijd straks maar 3 of 4 keer heb gevaren.
Wil juist naar Zuid Frankrijk voor meer kans op goeie wind en natuurlijk een mooie omgeving.
Maar wat je zegt, je moet ook een beetje geluk hebben.

Wel erg mooi daar denk ik baai van Rosas.

Misschien wel een idee idd voor een oproepje en forum even in de gaten houden natuurlijk.

Zal het nog wel de met de directrice overleggen waar we heen gaan 8).

joost_aarts
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joost_aarts » wo nov 06, 2019 7:08 pm

Waarom kijk je niet naar Portugal viana de castello? Mooi strand, mooie omgeving, vaak harde wind. In de haven vlak water ideaal om te oefenen. Buiten de haven wave/bump en jump. Het is alleen iets verder rijden

Ben ook in leucate en rosas geweest maar leucate is idd niet ideaal als familie vakantie en rosas begrijp ik niets van als windsurfvakantie.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » wo nov 06, 2019 8:07 pm

Hmm ja voor het surfen hoef ik dus niet naar Rosas te gaan wordt mij steeds duidelijker.

Dat wordt dus toch even verder zoeken.
Viana do Castello is eigenlijk te ver rijden.
Mijn vriendin heeft een zwak bekken, een nog langere reis is daarom een nog grotere belasting. Zuid Frankrijk wordt ook al een uitdaging dus nog verder willen we eigenlijk niet.

Als het budget het toe zou laten had ik wel graag naar Langebaan Zuid-Afrika gewild. Dat is de perfecte spot en erg mooie omgeving. En net zo lang vliegen als rijden naar Zuid Frankrijk.
Maar zoiets vergelijkbaars in Europa zal er wel niet zijn helaas.

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » vr nov 08, 2019 3:47 pm

Windfactor is altijd onvoorspelbaar , ook Leucate is echt niet alleen knal hard aan of helemaal uit.
Dagen van 7.8, 7.0 komen zeker voor en dan is La Franqui bijzonder mooi om te doen, maar ook het meer met zijn eindeloze ondieptes (oester bakken locatie) kan voor het hele gezin top zijn, zeker als men nog niet kan waterstarten .
Ook als het poeiert blijft het water door zijn ondiepte redelijk vlak en is deze spot veilig omdat de wind aanlandig is daar.
Vorig jaar heb ik van drie weken het meeste met 7.0 gevaren en slechts twee dagen met 4.9, dit jaar het meest met 7.8 eveneens een periode van 3 weken.
Ik zou het nog maar eens overdenken

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » zo nov 10, 2019 9:50 am

Ok, dus eigenlijk nog niet eens zo slechte bestemming.
Misschien wordt het dan toch Leucate, ondertussen ook andere super surfspots gevonden buiten Frankrijk, zoals Viganj Kroatië maar helaas ook weer een dag langer rijden. We gaan nog wel ff zien wat we doen

hawk108
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun Sails, Neil Pryde, Fanatic

Bericht door hawk108 » zo nov 10, 2019 10:08 am

Hi Ingmar, het blijft een sport waarin je afhankelijk bent van het weer. Rosas zou ik niet zo maar laten afvallen. Je moet gewoon een beetje geluk hebben. Heb deze zomer 6 weken in Zuid Europa (Frankrijk en Spanje) gestaan en het was net wat minder dan vorig jaar. Ach Ja volgend jaar hopelijk beter. Wellicht is Griekenland of Fuerte een optie? Deze plekken zijn nog windzekerder. Heb 10 dagen in Rosas gestaan en kon 7 dagen varen met 8.6 en kleiner. In Frankrijk, in de Alpen was het vaak net te weinig voor 9.6. Of het knalde hard door voor 5.4 en kleiner en die had ik natuurlijk niet mee genomen. Hoop dat je er iets aan hebt.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR » zo nov 10, 2019 10:15 am

Ingmar, ook gedacht aan de Canarische Eilanden? Die zijn nog windzekerder. En het is minder ver rijden ;-)

Arbee
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Arbee » zo nov 10, 2019 11:28 am

Zomers, als je zeker wind wil, en een mooie gezins vakantie:
Vliegtuig:
Rodos
Karpatos
Canarische eilanden.
Aruba, Bonaire

Met de auto:
Aantal plekken in Kroatie
Rosas, tarifa
Veel meren in de alpen
Sardinie
Nederland
Bornholm Denemarken, niet te ver en best wel goede wind.
En zo zijn er vast nog veel meer plaatsen

100% wind garantie heb je helaas nergens
Ook niet in Gruissan, Leucate, La Franqui

Dus als je veel surfdagen wilt zal je je surfset daar op moeten aanpassen. Dan kan je op heel veel plaatsen vaak en goed surfen. :cheer:

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » zo nov 10, 2019 12:08 pm

Fuerte, Tarifa, Bonaire zijn wel de droomlocaties waar ik best graag heen zou willen, maar met 4 personen vliegen en 3 week huisje ben je toch gok ik al een 5 to 6000 euro kwijt.
Dat is mij voor aankomend zomervakantie veel te gek.
Budget zal eerder de helft daarvan zijn.
En daarnaast hebben we 2 honden, die eigenlijk ook mee moeten waardoor het naast de kosten ook allemaal wat lastiger wordt

Plaats reactie