Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Fuerteventura] surfvakantie, DOEN!

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Luxaflex
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: [Fuerteventura] surfvakantie, DOEN!

Bericht door Luxaflex » ma sep 22, 2014 10:55 pm

Zit nu toch ook aan Rene Egli te denken, echter ik twijfel wat over de windzekerheid Eind november / begin december.
Wat is jullie ervaring qua wind in deze periode?

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » ma sep 22, 2014 11:07 pm

Luxaflex schreef:Zit nu toch ook aan Rene Egli te denken, echter ik twijfel wat over de windzekerheid Eind november / begin december.
Canarische eilanden zijn meest windzoeker van april tot eind augustus. Daar buiten onzeker en al helemaal eind nov. Als je alleen voor de wind gaat zou ik het niet aandurven.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, SXL, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » di sep 23, 2014 12:31 am

ronaldstout1 schreef:
Luxaflex schreef:Zit nu toch ook aan Rene Egli te denken, echter ik twijfel wat over de windzekerheid Eind november / begin december.
Canarische eilanden zijn meest windzoeker van april tot eind augustus. Daar buiten onzeker en al helemaal eind nov. Als je alleen voor de wind gaat zou ik het niet aandurven.
+1 heel juist verwoord.

Surfreek
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Witchcraft, Naish en Gun sails

Bericht door Surfreek » ma nov 10, 2014 11:40 am

Ik heb net geboekt! 14 tot 21 januari zitten ik en m'n vriendin op Fuerte (noord). GOLVEN!! (En hopelijk een beetje wind..)

adrie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door adrie » do jan 07, 2016 7:50 pm

weet iemand de laatste status van Rene Egli en/of de wind in maart daaro?

adrie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door adrie » do jan 07, 2016 7:53 pm

en wat is trouwens de goodkoopste manier van boeken? via Rene Egli, D-reizen, Arke, of nog meer opties?

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » do jan 07, 2016 8:09 pm

wind: zie opmerking van meneer Stout hierboven. Als je geluk hebt veel vaardagen, als je pech hebt geen.
Tenzij je ook van andere leuke dingen als golfsurfen of suppen houdt :9
voor echte windzekerheid moet je eigenlijk in de zomer gaan. Zie ook site van witchcraft.

Over Rene Egli weet ik niets.
Ik ben al aantal keren op FV geweest, steeds noordkant, perfect om te golfsurfen, en windsurf ook natuurlijk, wel altijd een auto huren.
Vliegen doen wij altijd los van de accomodatie, boeken dus alles zelf. Ryanair kan echt heel goedkoop zijn buiten de vakanties. In de vakantie nog niet veel geld hoor. Let op: ryanair is niet comfortabel en onboard services op eigen kosten. Daar wordt het geld verdiend, dus neem genoeg geld mee aan boord, of je eigen broodjes.
Laatst gewijzigd door surfingshrink op di jan 26, 2016 8:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » do jan 07, 2016 9:19 pm

Skip Rene egli, de spot op sotavento is een hobbelige piste. Ga drie kilometer zuidwaarts naar club mistral op risco del paso, of spiegelglad of er lopen hele fijne lange lijntjes!

windsurferdy
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: H-540
Surf spul: RRD twintip 100, Witchcraft 83, Simmer Blacktip - 3.7 4.2 4.7 5.3
Contacteer:

Bericht door windsurferdy » di jan 26, 2016 9:47 am

13 tm 24 maart naar Fuerte! We verblijven waarschijnlijk in El Cotillo in het noorden. We zijn dan ook van plan voornamelijk te gaan golfsurfen en misschien windsurfen. Tot zo ver niet van plan een auto te huren.. Of is dit toch echt een must have

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Witchcraft Shaper
Surf spul: Witchcraft
Contacteer:

Bericht door Bouke Becker » di jan 26, 2016 9:58 am

windsurferdy schreef:13 tm 24 maart naar Fuerte! We verblijven waarschijnlijk in El Cotillo in het noorden. We zijn dan ook van plan voornamelijk te gaan golfsurfen en misschien windsurfen. Tot zo ver niet van plan een auto te huren.. Of is dit toch echt een must have
Ja.

B.v. als de wind on shore is, de golven te groot of te klein, het tij of de zandbank verkeerd ligt. Dan zijn er legio alternatieven maar daarvoor heb je een auto nodig. Om te windsurfen ook.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door surfingshrink » di jan 26, 2016 8:03 pm

Auto is eigenlijk onmisbaar op FV.
Cotillo kan mooi zijn, maar met een auto vergroot je zeker te weten het aantal dagen en tow. En er zijn zeker ook betere spots, ook voor golfsurfen.
Ik ben keer of 8 daar geweest, de spots liggen ver uit elkaar.
Huren is overigens niet zo duur en benzine kost op de eilanden ook weinig. Ik haal laatste jaren de auto bij payless cars.
Zie ook eerder draadje over autohuur FV. Skip goldcar die zit niet op het vliegveld dus extra transfer, en gooien je auto vol met benzine volgens een andere prijs dan aan de weg :crazy: moet je wel betalen. En op een tank rijd je al snel 500 km die je op het eiland ws niet gaat halen. Tenzij je elke dag naar sotavento gaat rijden, maar dat was niet je plan geloof ik.
En o ja vraag om dakdragers en vergeet spanbandjes niet mee te nemen. Een opblaasbare dakdrager kan je evt zelf meenemen. Hoef je niet uit te leggen dat je surft en over slechte wegen de surfspots gaat afstruinen :problem:

windsurferdy
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: H-540
Surf spul: RRD twintip 100, Witchcraft 83, Simmer Blacktip - 3.7 4.2 4.7 5.3
Contacteer:

Bericht door windsurferdy » di jan 26, 2016 9:24 pm

Thanks, ja we overwegen dan wel een auto, prijzen vallen mee inderdaad. Had vanmorgen ook even contact met Bouke die het een en ander heeft uitgelegd :) . Als we een auto hebben is de overnachtingslocatie ook iets minder belangrijk. En eenmaal in het noorden zijn de surfspots allemaal binnen handbereik zoals ik het zie. Tenminste aardig binnen 30 minuten te rijden lijkt mij.

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: ANGULO-GUN-pieterbijlwindsurfi
Surf spul: Angulo Magnum & Gun Sails GSR

Bericht door Niek Huisman » di jul 05, 2016 6:26 pm

Ik zit van 21 Juli tot 4 Aug op Fuerteventura:)

Ik neem een surfpakket mee, dus 1 board en 2 zeilen. We hebben een appartement vlak bij Sotavento. Hoe moet ik de windvoorspellingen zien? als er 20knopen voorspeld wordt, staat dat er dan of meer? Wil een board meenemen, wordt dan mn Magnum 105 met 6.3 en 7.1 of een 85 met 5.6 en 6.3. Iemand tips?

We willen ook graag een auto huren en heb in dit topic al wat tips langs zien komen maar heb toch nog geen beslissing kunnen maken.
We moeten er met zn 3en in kunnen en mijn surfpakket moet ook mee kunnen. Wat is wijs? Las dat mensen een clio met dakdragers huurden, namen jullie dan zelf dakdragers mee? lastige is ook dat ik nog maar 21 ben en dus niet elke verhuur dat ziet zitten;)

Hebben jullie verder nog tips wat we wel en niet moeten gaan doen?

Heb er zin in:)

inter171
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Triumph 81ltr, Simmer Icon 5.0, Gunsails Peak 4.5, Gunsails Transwave 4.0

Bericht door inter171 » di jul 05, 2016 8:06 pm

Sotavento heeft een lokaal effect waardoor de passaatwind versterkt wordt. De versterking is afhankelijk van de precieze windrichting (N,NNO,NO), temperatuur en percentage wolkenbedekking van de dag. Er is dus geen peil op te trekken hoe sterk de wind op de spot iedere dag werkelijk wordt. De basiswind van de passaat is 15 knopen, kan 20, 25 of 35 knopen worden in de loop van de middag en ook binnen 10 minuten van 15 knopen naar 35 knopen en weer terug gaan (of niet). In ieder geval komt de wind pas boven de 15 knopen als de zon hoog genoeg staat aan de hemel dus je hoeft niet om 9:00 uur opgetuigd aan het water te staan, als je tussen 12:00-14:00 uur aan het water staat is het vroeg genoeg. Als je maar 2 zeilen mee kunt nemen is het misschien een idee om 5,6 en 7,1 mee te nemen? Tip: neem 2 masten en 2 gieken mee en leg 1 zeil klaar op het strand, kun je snel wisselen, anders worden je sessie's een op- en omtuigfestival.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door surfingshrink » wo jul 06, 2016 9:10 am

Lekker Niek, dat wordt genieten.
voor wat betreft auto huren: gewoon paar mailtjes wegdoen en even kijken wat er komt. je kan aangeven in de reservering of je een dakdrager wil (roofrack). Evt kan je zelf een opblaasbare meenemen, of iets dergelijks, die je met spanbanden binnenlangs vastzet. In ieder geval spanbandjes meenemen! Anders heb je dakdragers, maar kan je het niet vastzetten.
Zie verder voor de wind hierboven.
Om te bekijken: ik zou als je van zee, golven en strand houdt, zeker een keertje naar het noorden rijden, Corralejo is een leuk stadje en de weg er naartoe mooi, voor groot deel langs het water. Terug kun je dan bv juist weer door de bergen.
Ook el Cotillo is leuk om gezien te hebben, daar staan vaak mooie golven.

Veel plezier en hopelijk tref je het met de wind!

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, SXL, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » wo jul 06, 2016 9:36 am

Ik weet niet hoeveel je weegt, maar ik heb mijn 5,6 daar nooit gebruikt. Mijn meest gebruikte maten waren 7,1 en daarna de 7,8 (Neil Pryde Racing) de 6,2 heb ik incidenteel gebruikt. Op een 105 liter slalomboard maakt een 5,6 volgens mij ook niet veel zin. Oke, ik ben een zwaardere surfer, dat dan weer wel.

Ben je lichter (minder dan 90 kg) dan lijkt me 7,1 en 6,3 een goede optie. Weeg je meer, dan zou ik eerder denken aan 7,1 en 7,9.
Hiermee kun je de meeste tijd op het water realiseren.

Voorwat beteft het laten liggen van zeilen op het strand (sotavento)... Vergeet dat heel snel. Ik zie dat je GSR racezeilen hebt. Als je die lekker in de zon laat liggen dan blijven ze niet lang heel, en de masten zeker ook niet. Verder komt bij hoog water het getij ver het stand op, voor je het weet is je zeil weg. Daarnaast worden de zeilen heel snel gezandstraald, eigen ervaring. Tuig alleen op wat je wilt gebruiken.

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Niek Huisman » wo jul 06, 2016 1:45 pm

Bedankt voor de reacties:)

Heb wat auto betreft wat mailtjes de deur uit gedaan, zal wel goed gaan komen.

Ik behoor tot de lichtgewichten maar hou er wel van om met wat power op de plank te staan. Ik denk dat speedsurfer een goed punt heeft dat 5.6 op een 105 niet heel veel toevoegt. evenzo 7.1 op een 85, voor speed perfect maar voor lekker slalommen niet nodig. tegen de tijd dat dat goed vaart kan je ook gewoon 6.3 varen.

voorspellingen voor volgende week zijn stevig, in dat geval lijkt 85 beste optie. Voorlopig de voorspellingen maar in de gaten houden en last minute beslissen welke set het gaat worden.

Eerste dagen zitten we in het noorden en daarna anderhalve week in sotavento, heb er zin in:)

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » wo jul 06, 2016 4:08 pm

Weet niet met wie je vliegt maar met TUI/Arke neem je voor 35 euro enkele reis een extra set spullen mee (zolang het in een boardbag past en binnen 32 kilo blijft). Dan kan je voor 70 euro extra al je spullen meenemen.

macc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door macc » ma jul 25, 2016 11:54 pm

Hoi,

Ik heb dit jaar ook wel behoorlijk het surfvirus te pakken en ben inmiddels aardig intermediate aan het worden. Surf momenteel veel op Oostvoorne en huur daar spul bij Brunotti (voormalig Go Surf), tijdje geleden overgestapt van beginnersdeuren naar Fanatic Gecko 146 etc (weeg zelf net onder de 100 kilo).

Ik wil nu graag alleen een weekje surfvakantie naar Fuerteventura in Augustus bij een club waar ik spul kan huren voor een week en eventueel 1 dag intermediate les om wat moves te verbeteren met hostel/hotelletje erbij.

- Ik zag dat Flag Beach precies dit soort pakketjes heeft, maar ik lees op het forum niet heel veel positiefs over club en spot?
http://www.flagbeach.com/windsurfing/packages

- Of is in mijn situatie beter om naar sotavento/Costa calma te gaan? Ik lees in deze thread goede dingen over rene egli en ION CLUB (voormalig club mistral geloof ik)? Nog voorkeur voor 1 van de 2? Tips voor appartementjes/hotelletjes ook welkom.

Ben later in het jaar van plan om spullen te gaan kopen maar is nu nog even geen optie.

Thanks!

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Niek Huisman » vr aug 05, 2016 12:54 pm

Net terug van twee top weken op Fuerteventura :D

Uiteindelijk toch maar twee surfpakketten meegenomen: Magnum 85 en 105 met 5.6-7.1
Op een dag na elke dag kunnen varen, voornamelijk met 85 en 5.6, wind was bijna elke dag boven de 30knopen.

Auto gehuurd bij autoserappia en dat was ook goed geregeld.

Helaas op het strand wel wat surfspullen gestolen, dus let wel een beetje op je spullen...

@Macc

Beide spots zijn prima. Sotavento is met wat meer wind wel erg lastig te varen door de chop. Bij het ion center is het op de branding na redelijk vlak door de meer aflandige wind. In costa calma zelf kan je trouwens veel goedkoper huren en kan je zelf je spot uitzoeken...
Ik zat zelf in een appartement in playa paraiso, zit op de heuvel bij sotavento, direct uitzicht op het strand.

Plaats reactie