Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Griekenland] Karpathos

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
nvelthuis
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistral flow concept 66, AHD Free Diamond 68, NP Saber 6.7, NP Search 5.8, Arrows Aerial 5.0 / 4.4

[Griekenland] Karpathos

Bericht door nvelthuis » do jul 20, 2006 7:40 am

Ik kijk al een tijdje naar de windvoorspellingen op het Griekse eiland Karpathos en da's toch wel heftig. Volgens mij waait het er altijd, en niet zo'n beetje ook, in de zomer! Wie is hier wel eens geweest en wat was je ervaring?

linkje
Laatst gewijzigd door nvelthuis op do jul 20, 2006 8:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do jul 20, 2006 7:53 am

Ik ben er niet zelf gewest maar heb hele goeie verhalen van regelmatige Karpathosgangers gekregen. Voor het strand en de mooie bossen hoef je d'r niet naar toe, niet naar de surfspot in elk geval.

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » do jul 20, 2006 9:11 am

In de nieuwe surfmagazine wordt karapathos gehandeld. Heb het stukje alleen nog niet gelezen. Ik zeg tijd voor zomervakantie.

Sail fast, live slow
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP FSW 91L, JP Radical Wave 80L, Neilpryde Expression 6.1, Alpha 5.4, Zone 4.7 / 4.1
Contacteer:

Re: [GRIEKENLAND] Karpathos

Bericht door Sail fast, live slow » do jul 20, 2006 9:51 am

nvelthuis schreef:Ik kijk al een tijdje naar de windvoorspellingen op het Griekse eiland Karpathos en da's toch wel heftig. Volgens mij waait het er altijd, en niet zo'n beetje ook, in de zomer! Wie is hier wel eens geweest en wat was je ervaring?
linkje
Ik ga er over een week naar toe. zal je op de hoogte houden!

En inderdaad, het waait er hard.... Vooral op Devils Bay schijnt het behoorlijk te kunnen spoken.

Hier een aantal pics van stehsegel. (met commentaar: Best sail 3.0m) :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pigeon
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Wave 265/Bic Techno 2 Voodoo 4.7 NP Search 5.0 en 5.8/Saber 6.7/Spirit 8.5/V8 9.8

Devils Bay Super ruig!!!

Bericht door pigeon » do jul 20, 2006 10:38 pm

He guys

Ik ben een maand geleden naar Karpathos geweest en wel in Pigadia. aangekomen op het vliegveld (zuid van het eiland waai je je hemduit). Veelal 6-7 BFT NNW (ze noemen de wind Melmeti). Niet te geloven maar een kwartier rijden naar het noorden en je komt in de windluwte; namelijk in de hoofdstad Pigadia. Karpathos is een lazy eiland met een echte Griekse sfeer. In het zuiden zijn dan ook de echte spots:
1. Devils Bay (Chris Chill - Pro Centre); waait het hardstregelmatig 8 BFT schuin aflandige wind dus ruig chop c.q. kleine golven.
2. Gun Bay met 2 windsurf centres Happy Surf en Mistral station (waait enigszins minder hard meer golven als je buitengaats gaat....)
3. Chicken Bay (beginners ligt in meer in de luwte - vlak water met zeker 2BFT minder wind dan vorige spots.
4. Aan de zee kant heb je als laatste de LUV Spot van Chris Chill. Gaaf met golven. Was niet geopend toen ik er was.

Ik heb zelf vier keer gevaren bij Chris Chill Pro Centre Devils Bay. Je kunt ongeveer 600 m varen naar een klein eilandje met keiharde wind :) :) . Chris heeft heel veel materiaal liggen nieuwste boards van F2 en ARROWS/NORTH zeilen. Super 8) 8) !!!!! Bij LUV spot heeft Chris JP en NP. Ik ben zelf 95 kg en ik heb voornamelijk met zeilen tussen 4.0 en 5.0 gevaren!!! :D Was echt kicken!! Voor het eerst op een 85 ltr Guerilla board gevaren... Ben niet super ervaren maar this is the place to be ook voor cracks!

Kosten 120 Euri voor 4 keer varen uit te kiezen in 2 weken. Ik zelf had een appartement in Pigadia en ben met taxi / huurauto naar spot gegaan. Dit was ongeveer 15 minuten rijden. In omgeving zijn de accomodaties erg sober en is weinig te doen buiten het surfen (weinig tot geen restaurants, geen zwembaden, bars, tavernes etc.). De combinatie Pigadia en surfen op een strippen kaart vond ik perfect, omdat ik toen ook nog tijd aan mijn meissie en kids kon besteden... :lol:

Purno
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 chilli 2008 Starboard Evo Neilpryde Combats
Contacteer:

Bericht door Purno » di aug 15, 2006 9:57 am

Ben in de periode van 6 tot 20 juli van dit jaar op Karpathos geweest..
Alleen maar met zeilen tussen 3.0 en 4.5 gesurft..
Ik verbleef in het appartementencomplex blue lagoon naast het mainstation van Mistral..
Wat al beschreven wordt is dat er 3 baaien zijn,
Gunbay Devilsbay wat het verlengde van gunbay is en de lagoon..
Van de 2 weken dat wij er zaten hing er zeker een week bij Gunbay en Devilsbay een rode vlag wat betekende dat je het water niet op kon omdat het gewoon te hard waaide.. Ook niet proberen want de politie heeft niet veel te doen op het eiland en houdt dit wel streng in de gaten..
De lagoon is gewoon altijd open, maar hier is dan ook aardig druk en super vlagerig.. niet echt leuk varen dus..
Personeel van Mistral is relax en alles wordt voor je geregeld..
Om de dag een lekker feest.
Je zal het hier zeker naar je zin hebben als je van de wind houdt :9~

Robert Seinen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Loft Racing Blade/Patrik Diethelm boards

Bericht door Robert Seinen » di aug 15, 2006 9:41 pm

.
Laatst gewijzigd door Robert Seinen op zo jan 04, 2015 12:42 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Sail fast, live slow
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP FSW 91L, JP Radical Wave 80L, Neilpryde Expression 6.1, Alpha 5.4, Zone 4.7 / 4.1
Contacteer:

Bericht door Sail fast, live slow » do aug 17, 2006 8:26 am

Ik kom ook net weer terug van twee weken Karpathos. Inderdaad weinig wind gehad. Ik had op de wave spot gereserveerd maar dat heb ik in m'n eerste week vanwege de wind om kunnen boeken naar devilsbay. Even slikken, had graag het rif eens willen proberen. Maar eenmaal de knop omgedraaid heb ik heerlijk gesurft op devilsbay. Super vlak water, echt hardcore speed. Jammer dat zo'n surfcenter daar niet echt op ingericht is. Op het hele station waren misschien maar een stuk of 5 race setjes. De rest waren allemaal mini-wave zeilen en freeride/style en wave boards. Vlak langs de kant hadden ze het speedparcours voor de worldcup uitgezet. Vond het ook redelijk kort.

Ik had pech met de wind zeiden ze. Toen de wind weg viel had het 1,5 maand onafgebroken gepoeierd....zeiden ze. :)
Hoe dan ook. De harde wind ontstaat doordat karpathos een aantal steile bergen heeft. De wind wordt hierdoor versterkt. Als de meltemi waait, dat is een soort mistral-wind maar dan in de egeische zee, dan wordt de wind tegen de berg opgestuwd en "valt" over de top naar beneden en suist hierdoor in een stroomversnelling met 8-9 bft. van de berg af. Hierdoor waait het bijna altijd. Maar de wind is zeer lokaal. Je kunt om de 5 km van 2bft in 9bft terecht komen. Heel bijzonder.
Het feit dat het op devilsbay harder waait dan elders komt doordat devilsbay direkt achter de berg ligt.
Wanneer er een wolk tegen de bergkam hangt gaat dit hele verhaal niet op en ligt devilsbay juist in de luwte van de berg. Dit resulteert in een irritant vlagerige wind. (spreek uit ervaring):)

In mijn vakantie heb ik het hele eiland gezien. Toen ben ik er ook achter gekomen dat devils bay lang niet heilig is! Aan de oostkant van het eiland zijn nog een aantal spots waar het veeeeeeel constanter waait en misschien nog wel een tikkie harder.

Nog even de plussen en minnen van karpathos zoals ik ze ervaren heb op een rijtje gezet:

Plus punten:
+ Geweldig eiland, mooie stranden, helder water en zeer leuk om te snorkelen.
+ Als het waait heb je een ruime keus aan surfstekken. Maar wil je flexibel zijn daarin, dan is het sterk aan te raden je eigen spullen mee te nemen en een auto te huren.
+ Zag toestellen van LTU landen. Dus mooi voor de surfspullen.
+ Door de aflandige wind kun je in minder leuke situaties terecht komen. Elk surfstation heeft een life-guard. Kom je in de problemen dan rukt de reddingsboot uit.

Min punten:
- Luv spot is enkel met de auto te bereiken. We hadden 2 weken een scooter gehuurd. Voor de zuidoost spots van het eiland een ideaal vervoersmiddel. Maar wil je met een scooter naar de luv spot dan is het afzien. Zo'n ding verandert dan opeens in een rodeo-stier :)
- Surfen in de rimboe. Zowel in het gebied van devilsbay als bij de luv spot is weinig vertier. In het surfgebied zijn maar 2-3 restaurantjes die de moeite waard zijn. De appartementen staan ver uit elkaar. In de lagune vind je de minst slechte accomodatie. Kortgezegd, er is naast het windsurfen geen zak te doen. Wil je wat gezelligheid boek dan een verblijf in Pigadia (karpathos stad) en huur een scooter of auto. Binnen 20min ben je op de surfstek.
- Happysurf, Clubmistral en Chris Schill hebben ieder een eigen surfstek. Jammer van de concurrentie. Chris Schill is het meest veelzijdig, je kunt op devilsbay& de lagune surfen of op luv-spot. Clubmistral is qua accomodatie het beste voorelkaar. Mooie surfbar/restaurant, goeie spullen en een fijn strand waar je kunt surfen. Happy hangt er een beetje tussen.
- De Lagune is enorm vlagerig. De surfstations omschrijven het als ideale plek om te leren windsurfen....

Bobbert
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3s 107 Pocket wave 95 Mauisails legend 4.2 4.7 5.3 5.7 Global 6.2
Contacteer:

Karpathos Griekenland

Bericht door Bobbert » vr feb 16, 2007 10:30 pm

Ik ben benieuwd of er naast het windsurfen ook iets anders te doen is.
Ga namelijk met vriendin! Laat me even weten wat er te doen is en waar ik een accomodatie moet huren en wat top spots zijn.

Weet iemand eventueel een andere spot waar dit allemaal in zit.
maakt niet uit waar.

Ben al in Cran Canaria geweest en Turkije Alacati.

Alvast bedankt,

Sail fast, live slow
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Re: Karpathos Griekenland

Bericht door Sail fast, live slow » zo feb 18, 2007 12:50 pm

Bobbert schreef:Ik ben benieuwd of er naast het windsurfen ook iets anders te doen is.
Ga namelijk met vriendin! Laat me even weten wat er te doen is en waar ik een accomodatie moet huren en wat top spots zijn.

Weet iemand eventueel een andere spot waar dit allemaal in zit.
maakt niet uit waar.

Ben al in Cran Canaria geweest en Turkije Alacati.

Alvast bedankt,
Tip, zoek in Pigadia (karpathos stad) een accomodatie en huur gedurende je vakantie een scooter. Super! Niet duur en voor dit eiland h°ƒÂ©t vervoersmiddel. :)

Devils bay ligt op ongeveer 15min rijden van Pigadia. In het surfgebied is behalve surfen weinig te beleven. Niet handig om daar te gaan overnachten.
Behalve surfen heb je op karpathos ook hele mooie stranden. En neem snorkel setje mee! :) Prima bestemming om met z'n 2en heen te gaan.

Afbeelding
Scooter voor 10,- per dag... let er wel ff op of de remmen ok zijn. ;)
Afbeelding
De lagune, vlagerig maar wel leuk om een dagje te vertoeven.
Afbeelding
Dagje relaxen en snorkelen...
Afbeelding
Devils bay... Vlak en normaal gesproken veel wind. (helaas viel het wat tegen toen wij er waren)
Afbeelding
Pigadia, hier moet je wezen!! :D

Oh ja, goed om te weten, de wind is zeer lokaal. Vanuit de stad kun je niet beoordelen of het een goeie surfdag gaat worden.

Bobbert
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3s 107 Pocket wave 95 Mauisails legend 4.2 4.7 5.3 5.7 Global 6.2
Contacteer:

Super!!!!!!!!!

Bericht door Bobbert » wo jul 18, 2007 12:10 pm

Ik ben net een week terug uit Karpathos.
Ik heb 8 van de 14 dagen gesurfd. Er is altijd wind rond deze tijd.
De windsterkt was niet lager dan 4 bft met uitschieters naar 9bft. Maar dan ging ik maar even naar chiken bay dat is dan tocht iets veiliger.
Wil je een leuke vakantie moet je een accomodatie zoeken in pigadia (de hoofdstad) van karpathos met leuke taverna's en cafe's. Wil je spullen huren zou ik dat bij club mistral doen erg aardige mensen en die helpen je met alles. Je kunt ok als beginner goed terecht je kunt dus je vriendin laten surfen o chiken bay en jij lekker knallen op gun bay en af en toe kijken hoe het met het vrouwtje is. Want je kunt er zo naar toe varen.
Dit is echt een aanrader als je met een vriendin og vrouw gaat er is gezelligheid in pigadia en strand. En overdag kun je binnen 20 minuten en een scooter naar de surf plek om te knallen.

Als je ooit meer wilt weten stuur een bericht en ik laat het je weten.

Ik zou hier zo nog een keer naartoe gaan alleen niet volgend jaar.

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sonic 100, fanatic falcon 56 2015 missile 63l , sl7,26,30,33,39 warp 2012

Bericht door Windsurfer » wo jul 18, 2007 7:56 pm

ik ga negen augustus naar karpathos
heb een hotel met mijn meisje in pigidia. dus elke dag met de scooter of taxi naar de surfplek.

heb via club mistral al surfspullen apart laten leggen voor dan.

zal wel wat fotos maken en dan ga ik het wel zien.

schijnt ook net een duikcentrum te zijn.
en er ligggen zeer veel onondekte stukken daar

Bobbert
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

tips

Bericht door Bobbert » wo jul 18, 2007 8:22 pm

Je kunt beter een scooter huren per dag zo'n °¢â€šÂ¬16 per dag je moet wel een 50cc huren want met die 100 cc moet je snel tanken overgens tank vol voor °¢â€šÂ¬5. Duikcentrum zit in het dorp pagadia weet niet of ze wel aangesloten zijn bij padie. Als je met scooter gaat moet je wel oppassen voor windvlagen in de bergen je doet er zo'n 15 a 20 minuten over. Leuker als met de taxi. huur ook voor °ƒÂ©°ƒÂ©n dag een auto is de moeite wel waard kleine leuke dorpjes. Je kunt in pigadia lekker aan het strand liggen en er is ook een goede taverna aan het strand dat heet mistrali voor de taverna zijn ook ligbedden.

Veel plezier!!!!!

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sonic 100, fanatic falcon 56 2015 missile 63l , sl7,26,30,33,39 warp 2012

Bericht door Windsurfer » wo jul 18, 2007 9:36 pm

thnx man dat zijn de tips waar je wat aan hebt.

ja ga het zeker doen auto huren scooter en lekker ook aan het strand liggen hoort er ook bij. en ja lekker eten en wat drinken af en toe. (meisje ook tevreden houden moet ook nog)

Sheeva
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Sheeva » do jul 26, 2007 1:23 pm

Zag iets te laat dat er al een topic was geopend. Hier mijn reisverslag van de afgelopen 12 fantastische dagen op Karpathos. Doe ze daar vele groeten van me!
Stef

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?t=13840290

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » do jul 26, 2007 1:47 pm

Devils bay... Vlak en normaal gesproken veel wind. (helaas viel het wat tegen toen wij er waren)

Ik zie het op de foto..... is idd een erg laffe 25 knopen ja :-?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » do jul 26, 2007 1:48 pm

Nelis schreef:Devils bay... Vlak en normaal gesproken veel wind. (helaas viel het wat tegen toen wij er waren)
Ik zie het op de foto..... is idd een erg laffe 25(?) knopen ja :-? :P :)

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Windsurfer » vr aug 24, 2007 8:35 pm

nou ben terug van karpathos helaas niet gegaan zoals ik gehoopt had.
bij mistral hadden ze alleen maar camber zeilen in grote maten.

dus hard gaan met standaard freestyle spul ho maar.

maar goed even goed weet ik voor de volgende keer.

had spullen bij mistral gehuurd en voor die tijd een mail gestuurd dat ik graag wat snel slalom spul wou huren.

kom ik daar aan krijg ik een mistral synchro wat meer bekend staat als een freeride board.
en de camber zeilen begonnen daar bij 6.2 tot 7.8
helaas dacht ik maar ja we maken er wel wat van.
Afbeelding

eerst dag niet al te veel wind dus beetje omgeving verkennen.

en rond de klok van 12 begon het iets aan te trekken.

wat mij opviel is dat minstens 1 of 1,5 meter groter vaarde als de meeste mensen.

verder was het wel leuk maar mijn max was daar 57 kmh niet echt snel voor mijn doen maar ja.

ondanks het materiaal wil ik wel terug volgend jaar. mij f2 hebben ze iets meer race spul liggen.

min punten mistral:
standaard vinnen die allemaal wel een hap missen.

meestal maar 1 voetband achterin. (kon er niet aan wennen) nee veel klagen van mij kant om een board te ruilen kreeg ik een screamer 104 mijn syncro was een 84. beetje weinig ben zelf 87 kilo

geen verhuur spot bij de speedbaan!!!!
kon allleen dus door een klein zeil met klein board daar heen te varen en dan hopen op meer wind.

verder moet je wel een hotel of iets boeken in pigadia zelf wat zoals meer is geschreven is er gewoon niks te doen daar bij de surfspot
ik had een week scooter huur en dan kun je na het surfen lekker naar het hotel toe

Afbeelding

al met al snap ik wel waarom ze hier de isa hebben gedaan.
leuke plek met bijna altijd wind.

Afbeelding

http://img510.imageshack.us/img510/4283/dsc02773ec6.jpg

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Jazeker
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » ma sep 03, 2007 10:04 am

Ik vertrek 29 september voor een weekje naar Karpathos, bij Chris Schill.
Las in dit topic dat dit surfcentrum het meest veelzijdig is, maar heeft iemand ervaring met hoe het hier geregeld is?
Ik ga met mijn vrouw die het surfen wil gaan leren :D Voor mezelf huur ik daar een setje, begreep dat ze wel redelijk soepel zijn in wat je wilt. We hebben voor een hotelletje naast het surfcentrum gekozen, we zullen nog wel vervoer regelen om es naar Pigadia of zo te gaan stappen.

Heeft iemand ervaring met het meenemen van eigen spullen, is dat een beetje te doen met het vliegtuig (qua schade enzo)?

Begreep overigens dat als je met eigen spullen komt, dat dan moeilijk wordt gedaan over de transfer?

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Windsurfer » ma sep 03, 2007 7:55 pm

denk dat je met transavia gaat want dat is de enige nl maatschapij.
schijnt dat je van te voren moet aan geven dat je surfspulen mee neemt.
nou weet ik dat ze bij transavia niet kijken wat er op je kofferstaat
ik heb er ook een sticker op staan van superheavy en breekbaar.

maar gewoon gooien
geloof dat een transavia 160 euro vraag per vlucht.
maar heb je kleine zeilen of alleen groot?
want klein ben je wel nodig.

bij chriss en bij mistral krijg je een board toegewezen wat je eventueel kan ruilen als er iiets vrij is nou is jouw periode niet echt druk meer dus meer kans op boards.

en ja je moet gelijk een scooter huren want daar is niks te doen verder al is het alleen al voor het eten in de avond.

Plaats reactie