Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Corsica] Windsurfspots

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Re: [Corsica] Windsurfspots

Bericht door coen76 » vr jan 27, 2017 12:23 pm

gevonden! ik dacht dus dat het aan de westkant van het eiland lag omdat google daar Santa Manza aan gaf

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » zo jun 18, 2017 5:42 pm

Ik zit al een tijdje te kijken op windfinder bij de voorspelling voor het zuiden van corsica. ik zie maar weinig wind telkens. Weet iemand hoe de voorspelling zich verhoudt tot de daadwerkelijke wind op de spots in het zuiden?

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » ma jun 19, 2017 6:19 pm

Het moet gister en vandaag toch aardig gewaaid hebben. (Zit aan de core dazur nu). Vorig jaar op sardinie heb ik geleerd dat ~15 knopen langs de kust toch wel echte knopen zijn. Ik kon met 7.0 prima planeren met mijn 90 kg. 'Dikke' wind zeg maar. Corsica heb ik helaas niet gesurft maar als je op de golfen wil knallen dan is Middellandse zee maar weinig geschikt. Voor freeride, freestyle en slalom lijken de omstandigheden meer geschikt. ik hoop morgen nog even bij hyeres te kijken.

Waver
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quad 86, Gaastra Manic 4.0 Gaastra Manic 4.7 Severne 5.4 Severne S-1 5.9 North RAM 5.8, GTX 7.5
Contacteer:

Bericht door Waver » di jun 20, 2017 1:06 pm

Goya schreef:
ma jun 19, 2017 6:19 pm
Corsica heb ik helaas niet gesurft maar als je op de golfen wil knallen dan is Middellandse zee maar weinig geschikt. Voor freeride, freestyle en slalom lijken de omstandigheden meer geschikt.
Dat is niet de hele waarheid. Ik ken aan de Middellandse zee genoeg spots die echt wel wavespots zijn. Uiteraard is het anders dan de oceaan, maar golven van 1-4 meter heb ik op genoeg spots gezien. Het moet alleen gewoon goed waaien op een flink deel van de Middellandse Zee. Dan is het herfst, winter en vroege voorjaar seizoen het beste.

Paar persoonlijke ervaring voorbeelden:
Frankrijk, Cote d' Azur:
Carro, La Coudouliere, Six Fours.

Corsica:
Propriano

Ik weet dat je op Corsica bij Calvi en Ile Rousse ook heel grote golven kan hebben tijdens Mistral omstandigheden. Verder zijn er op Sardinie (Capo Mannu) ook goede wavespots.

Wat betreft de wind, als je goede windzekerheid wil hebben in de zomer op Corsica dan is het slim om naar het zuiden van Corsica te gaan, bij Bonifacio. Ik heb de indruk dat de wind er beter is dan Windfinder aangeeft omdat er lokale effecten zijn die de wind versnellen. Het is alleen geen wavespot. Vooral slalom en freestyle.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » di jun 20, 2017 1:19 pm

Waver schreef:
di jun 20, 2017 1:06 pm
Goya schreef:
ma jun 19, 2017 6:19 pm
Corsica heb ik helaas niet gesurft maar als je op de golfen wil knallen dan is Middellandse zee maar weinig geschikt. Voor freeride, freestyle en slalom lijken de omstandigheden meer geschikt.
Dat is niet de hele waarheid. Ik ken aan de Middellandse zee genoeg spots die echt wel wavespots zijn. Uiteraard is het anders dan de oceaan, maar golven van 1-4 meter heb ik op genoeg spots gezien. Het moet alleen gewoon goed waaien op een flink deel van de Middellandse Zee. Dan is het herfst, winter en vroege voorjaar seizoen het beste.

Paar persoonlijke ervaring voorbeelden:
Frankrijk, Cote d' Azur:
Carro, La Coudouliere, Six Fours.

Corsica:
Propriano

Ik weet dat je op Corsica bij Calvi en Ile Rousse ook heel grote golven kan hebben tijdens Mistral omstandigheden. Verder zijn er op Sardinie (Capo Mannu) ook goede wavespots.

Wat betreft de wind, als je goede windzekerheid wil hebben in de zomer op Corsica dan is het slim om naar het zuiden van Corsica te gaan, bij Bonifacio. Ik heb de indruk dat de wind er beter is dan Windfinder aangeeft omdat er lokale effecten zijn die de wind versnellen. Het is alleen geen wavespot. Vooral slalom en freestyle.
Dat is inderdaad ook waar ik naar toe ga. En Vooral voor freeride. Als de mistral een keer door komt ga ik eens aan de westkant kijken. Ik hoop dus inderdaad dat de wind beter is dan windfinder aan geeft. De afgelopen weken heb ik daar weinig in de forecast gezien.

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » di jun 20, 2017 2:03 pm

In de nieuwe surf http://www.surf-magazin.de/magazin_serv ... 20786.html staat een heel artikel over de beste spots in het zuiden van Corsica. Toen ik het las en de foto's zag dacht ik...over een paar jaar ga ik ook die hoek inI

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » di jun 20, 2017 2:21 pm

bedankt! die ga ik eens halen als ik hem kan vinden.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di jun 20, 2017 2:46 pm

Corsica is zo mooi!!

keesd
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD WaveCult 85, Fanatic Eagle 100, JP SlalomIV 76 en Bic Bamba

Bericht door keesd » di jun 20, 2017 10:40 pm

Ook als het niet waait :thumbup: :thumbup:
Wij zaten er in de meivakantie met het gezin en we hebben er prima kunnen freeriden, over de turquoise blauwe wateren bij Piantarella.
Het zuiden kent 2 windrichtingen west of oost. Bij west ligt Piantarella wat beschut en dien je wat verder uit de kant te surfen. De westenwind op de spot blijft wat achter bij de zeestraat tussen Bonifacio en Sardinië. Ik van de voorspelling op windfinder best wel accuraat. Dat komt denk ik ook omdat Bonifacio tevens een weerstation is. De zeestraat tussen Corsica en Sardinië trechtert de wind en die versneld daar, dat zie je ook duidelijk terug in de voorspellingen op windfinder als je de verschillende locaties bekijkt.
Met west 6Bft en meer is Piantarella een prachtige spot. Ik ben alleen bang dat het er zomers stampvol ligt met bootjes. West komt denk ik het beste door bij La Tonnara. We zijn hier wel even wezen kijken, maar ik vond de spot te uitdagend voor mijn zoontje. Je vaart er vanuit een beschut kommetje, tussen de rotsen door de middellandse zee op met op dat moment een swell van bijna 2 meter...
Op de vertrekdag hadden we eindelijk eens een oostenwind. We hebben toen nog wel even gekeken bij Restaurant La Santa Manza. Ook een hele mooie spot en met de oostenwind zag het er prima uit om te freeriden. Ik denk dat bij oostenwind windfinder voor deze spot wel iets te laag aangeeft.
Zoals gezegd ook als het niet waait een top eiland om te vertoeven. Ze hebben de rechte weg in ieder geval niet op Corsica uitgevonden. Prachtige routes door de bergen met regelmatig verbluffende uitzichten over de middellandse zee. Een ferry wordt een notendopje als je er vanaf 1000m hoogte opkijkt :wink:
Ik ben benieuwd hoe het in de zomer bevalt. In de meivakantie was het wat ons betreft prima. We hebben het niet zo op de drukte. Dat hebben we in Nederland al genoeg :wink:

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » di aug 08, 2017 9:56 pm

Ik ben net terug van 2 weken Corsica met de camper. Bij deze even mijn ervaringen.
Om de grootste drukte te omzeilen zijn wij in juli gegaan, met de boot vanaf Savona naar Bastia. Op de boot hadden we een kamer bijgeboekt en gewoon lekker geslapen tijdens de nachtelijke overtocht. Zeker met een gezin was dit ideaal. Op Corsica hebben we op een drietal campings gestaan. De campings waren redelijk vol bezet, maar er was altijd wel een plekje vrij. Camping des Ilis in bonifacio (http://www.camping-desiles.com)vond ik het leukste. Een camping die een rustige sfeer had ondanks de behoorlijke bezetting. Het ligt op loopafstand van het strand en de surfspot, maar je hebt wel een karretje nodig voor je materiaal, of je kan een setje huren bij 1 van de twee verhuurders. Het dicht bij gelegen strand, bij de surfverhuur, is bedekt met zeegras. Dat Is niet heel prettig voor een dagje strand. Een stuk verder door lopen over het strand en je komt bij een prachtig, maar erg druk, strandje. (plage de petit Sperone), nog iets verder is nog een mooi strand (grand Sperone). Beide stranden zijn een aardig stuk lopen met wat eenvoudig klimwerk over rotsen.

Piantarella
Bonifacio.JPG
Het windsurfen bij Bonifacio (Piantarella) Is heel erg mooi, maar wel wat onpraktisch. In de baai liggen best veel bootjes voor anker, en daar moet je een beetje de ruimte tussen zien te vinden. Toen ik er was waaide de mistral met 20 a 25 knopen, deze Is dan aflandig. Het water is zo blauw als het blauw kan zijn! Vooral bij het eilandje Ile Piana, omdat hier een zandbank voor ligt.
pintarella2.JPG
pintarella3.JPG
IMG_20170721_223824_422.JPG
_20170714_180206.JPG
_20170714_180034 (1).JPG
IMG_20170721_224113_168.JPG
Figari

Ik vond de baai van Figari een betere surfspot. Wel is hij wat lastig te bereiken met een camper. Je moet van de verharde weg af, en een onverharde weg afrijden die volgens de locals nieuw en verbeterd is, en ook geschikt voor campers. Het was te doen, maar met mijn vol afgeladen camper van 3500 kg was het een heftig ritje. Op de spot is een prima parkeerplaats waar ruimte genoeg was. Hier komen alleen wind- en kitesurfers lijkt het. Het strand is ook niet druk en je kunt wat uit de wind gaan zitten.
figari.JPG
Ook hier heb ik gevaren met de mistral van ongeveer 20 a 25 knopen. Het water is dan vlak, en voor de kant zelfs spiegelglad. Hierdoor is het heerlijk gijpen! Wel opletten, halverwege de baai liggen op verschillende plaatsen rotsen net onder het wateroppervlakte. Deze waren gemarkeerd met een boei "lees petfles". Desondanks heb ik toch maar net kunnen ontwijken.
IMG_6812 (Medium).JPG
IMG_6808 (Medium).JPG
IMG_6856 (Medium).JPG
IMG_6855 (Medium).JPG
IMG_6860 (Medium).JPG
IMG_6837 (Medium).JPG

Sant Amanza

sant amanza.JPG

Ook bij Sant Amanza heb ik "gevaren". De wind ging helaas net liggen toen ik het water op ging. De wind kwam uit het oosten (6 a 7 bft totdat ik het water op ging :( ), en dan loopt er een leuke deining de baai in. Langs de weg zijn parkeerplaatsen, je moet een stukje naar beneden klauteren om op een strandje te komen. Met een beetje geluk heb je zo'n strandje voor je zelf. Het was langs de weg druk met geparkeerde auto's dus voor een goede plek moet je er op tijd zijn. De baai is overigens veel mooier dan googlemaps en streetview doet vermoeden.
IMG_7081 (Medium).JPG
IMG_7082 (Medium).JPG
IMG_7079 (Medium).JPG
IMG_7094 (Medium).JPG
Uiteindelijk had ik ongeveer de helft van de dagen dat wij op Corsica waren wind genoeg om te planeren.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » wo aug 09, 2017 7:41 am

Oooooi ik wil weer terug, alleen al de kleur van het water bij Bonifacio....
Naar de kant komen was daar ook wel lastig, aflandige wind en struiken/begroeiing op de kant, dus moest vaak nog een flink stuk door het water lopen, of een stukje zwemmen.. Maar vond het het wel waard.

Ciao!
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 104 2015, North X_Type 2013 5.4, Warp F2016 7.0, 7.7, Select S1

Bericht door Ciao! » do aug 10, 2017 9:35 am

Mooie en herkenbare plaatjes! Ook ik wil zo weer.

Qua drukte lijkt het nog mee te vallen. Ik dacht dat het Juli wel drukker zou zijn. Ben zelf een aantal keer in September geweest en dan heb je echt alle ruimte op half lege campings.

robert93
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door robert93 » za aug 26, 2017 9:02 pm

Goeie tips lees ik hier, kunnen wij zeker wat mee! Paar jaar geleden ben ik ook op Corsica geweest en heb toen bijna elke dag gevaren. Wat een top vakantie was dat😁

Ik zit nu alweer een week op Corsica, eerst in Calvi en nu in bonifacio. Helaas heeft het hier nog niet gewaaid, ik heb nog niet eens in twijfel gestaan om het spul van het dak te halen.

Ik hoop wij deze week in het zuiden meer geluk hebben, anders ben ik bang dat ik de vriendin volgend jaar weer moet teleurstellen naar een paar weekjes leucate in de zomer😁

Plaats reactie