Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Corsica] Windsurfspots

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Sjoerdje
Deur-surfer
Deur-surfer

[Corsica] Windsurfspots

Bericht door Sjoerdje » zo jun 10, 2007 3:25 pm

Hey....

Deze zomer (eind juli/begin august) ga ik met de auto 3 weken naar Corsica. De bedoeling is om samen met mijn vriendin het hele eiland rond te gaan en overal waar mogelijk te windsurfen en surfen.....natuurlijk al veel op google en alle corsica sites gekeken naar "the places to be" voor het windsurfen en ook al een aantal plaatsen (bonifacio, Ajaccio, etc) en windsurf rentals (waar het naar mijn idee dus goed surfen moet zijn) etc. gevonden.

Maar mijn vraag is eigenlijk of iemand echte goede surfspots met campings weet die wij zeker niet mogen missen tijdens deze trip. Misschien iemand die al eerder een Island trip ala Corsica heeft gedaan??

Ik hoor graag van jullie en alle tips zijn verder welkom....

Groeten....(hangloose)

Sjoerd

Albertaukes
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Albertaukes » zo jul 15, 2007 9:24 pm

We hebben de hele westkust gepakt. Calvi was top daar hebben we 4 top dagen en mooie golven gehad.

Albert

Elger
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Een garage vol...

Bericht door Elger » ma jul 16, 2007 8:59 pm

Ben net terug van 3 weken corsica. Geweldig eiland! niet wezen surfen. Was ook nauwelijks wind, maar veel bergen op gelopen ed. Prachtig! vergeet de D81b niet af te rijden (calvi naar porto) langs de kust. Geweldige weg!

roryme
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Isonic 135, 105. Neilpryde V8 9.0, 7.5. V6 6,5. Maui Sails TR 5,9

Re: [Corsica] Windsurfspots

Bericht door roryme » zo mar 22, 2009 4:03 pm

Bonifacio....een super-lagune daar...geweldig!!! met zicht op Sardinie...eilandjes..

De baai van Santa Manza..een heerlijke slalom-racespot!! met super wind...wel aflandig...
De baai net ten noorden van Santa Manza...ook geweldig...

pee.wee
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Kombat (105 L) + AHD Free Diamond 77 (149 L)

Bericht door pee.wee » ma apr 20, 2009 10:19 pm

Ik vond nog wat info over het zuidpuntje van Corsica van een Franse site die ik heb geprobeerd zo goed mogelijk te vertalen. Ik ben er zelf nog niet geweest. Deze zomer ga ik er naar toe. Hieronder de info:

In het uiterste zuiden van Corsica bevinden zich de spots met de meeste wind: de wind wordt door de zeeëngte tussen Corsica en Sardinië versneld. In een straal van 15 km rond Bonifacio zijn er minstens 4 goede spots (Figari, Tonnara, Piantarella en Santa Manza); genoeg variatie in soort spots voor diverse weersomstandigheden. De condities zijn veelal slalom behalve in Tonnara bij westenwind, namelijk wavecondities. In het gebied is regelmatig voldoende wind, gemiddeld 1 op de 2 °  3 dagen kun je varen. De landschappen zoals overal in Corsica zijn zeer mooi. Je kunt in kleine lagunes varen met uitzicht op de bergen. 8)

Figari en Tonnara zijn gesitueerd in baaien ten westen van de zeeëngte van Bonifacio. De stranden zijn Noord-West georiënteerd. De voorwaarden zijn dus voortreffelijk wanneer de wind uit zuid-westelijke richting (dominerende richting) komt, en in het bijzonder de dagen van de mistral.
De baai van Tonnara is vrij groot en onder deze omstandigheden komen de golven er goed binnen. Er zijn twee stranden, de grootste aan de linkerkant van restos als je aankomt (aan de kant waar de zwemmers zijn), de andere is aan de rechterkant. Echter dit strand is nauw en je moet er opletten voor de rotsen. Tonnara heeft eveneens zeer goede omstandigheden bij wind uit het noord-oosten (slalom condities): windkracht 6 terwijl er aan de oostkust op dat moment niet meer dan windkracht 3 is!
De baai van Figari is nauwer, en de spot is duidelijk kalmer. (bijna een meer! ) Er zijn veel beginnelingen. De weg naar de baai is minder goed toegankelijk en de toegang wordt door een hoogtepaal afgeschermd zodat campers er niet kunnen komen. Let op dat je je vin hierdoor niet beschadigt. Verhuur is aan het einde van de weg. Figari heeft voortreffelijke thermische winden. Wanneer de zon volop schijnt en er geen wolkje aan de lucht is, is de kans groot dat er in Figari vanaf 3 uur windkracht 4 °  6 is met goede slalomcondities.

Piantarella en Santa Manza zijn aan de oostkust van het eiland. Beide spots zijn zeer goed bij westen of zuid-westen wind.
Piantarella is dichtbij Bonifacio, tegenover de eilanden Lavezzi. Aan het strand is een aanlegsteiger. Als je bij het strand wilt parkeren, moet je vroeg komen. Net tegenover Piantarella op enkele honderden meters ligt het eiland Piana waar je lopend naar toe kunt. Het resultaat is dat het een ideale spot voor de beginnelingen is, je kunt tot ver in de zee lopen en de baai is afgeschermd van de golven. Het water is turkoois. Het nadeel van dit alles is dat de spot meer en meer motorboten aantrekt, zeker in het hoogseizoen.
Santa Manza ligt iets noordelijker. De spot ligt aan de zuidelijke rand van de golf, alles aan het einde van het schiereiland. De plek is aangeduid door een plank Tam Tam (loueur) die in het zand is geplant. Net als bij Tonnara en Figari is het strand Noord-West georiënteerd. Redelijke slalomcondities in een grote baai waar geen gebrek aan ruimte is. De wind is er bijna altijd aanwezig, aan te bevelen dus. Iets verderop zijn de spots Balistra en Rondinara met iets minder gunstige omstandigheden omdat de wind minder regelmatig is. Voor degenen die niet met hun spullen willen slepen is er de spot Santa Giulia. Het is een mooie aangename baai en zeer goed voorzien met hotels, echter niet zo geschikt bij westen of zuid-westen wind, aflandig, slalom (een beetje onregelmatige wind). De andere dagen is het er perfect om te leren. Er is een club Fanatic met surfschool.

http://pagesperso-orange.fr/tipi1/spots/corse.htm#ht

jocin
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jocin » zo jan 10, 2010 5:05 pm

Hoi Pee Wee,

Ik las je bericht over Corsica, erg handig! Heb je toevallig ook ideeen voor campings bij bonifacio, bij voorkeer dicht bij het strand zodat je niet een eind hoeft te zeulen met je spullen?

Groet!

pee.wee
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Kombat (105 L) + AHD Free Diamond 77 (149 L)

Bericht door pee.wee » di jan 12, 2010 9:55 pm

Er zijn geen campings zo dicht bij het strand dat je met een opgetuigd setje zo vanaf de camping naar het strand kunt. Daarbij komt dat de weersomstandigheden wisselend zijn zodat je de ene keer naar Tonnara gaat en de andere keer in Piantarella blijft. Tijdens mijn vakantie (eind juli) was de wind meestal zuidwest. Ongeveer 50% van de dagen windkracht 4-5 of 7-8. Zelf vond ik Santa Manza het meest ideaal vanwege de constante wind. 10 min. rijden en je kunt je auto aan het strand kwijt. Bij Tonnara ligt er een rots voor de kust waar je achterlangs moet met zuidwestenwind waardoor de wind dan wat wegvalt. Dat is met een sinker niet te doen. Dus moest ik wel met de grote plank. Serieuze golfen daar van 3 meter.

Campings: Met stip Camping Des Iles op 800 meter van Piantarella. Helemaal goed, lekker relaxed, geen Jantje Smit, wel met zwembad, tennisbaan, winkeltje e.d. Je kunt alleen niet reserveren. Als je daar aankomt, dan mag je zelf een plek uitzoeken. Ik was midden in het hoogseizoen met een 8-persoonsvouwwagen. Dus je kunt rustig de gok nemen. Ik vond de andere campings waar ik ook naar gekeken had i.v.m. een volgende keer allemaal stukken minder.

roryme
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Isonic 135, 105. Neilpryde V8 9.0, 7.5. V6 6,5. Maui Sails TR 5,9

Bericht door roryme » zo nov 14, 2010 1:08 pm

Santa manza is een superbaai.....je kunt er alles!
altijd wind...

heerlijk water

gr

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » di jan 24, 2017 8:12 am

Even een oud topic naar boven halen.

Wij hebben al vaker overwogen om in de zomervakantie naar Corsica te gaan, maar we zijn nog steeds niet geweest, dit jaar moet het er toch eens van komen.
Ik wil graag met de auto gaan. Het zuiden van het eiland het meeste wind als ik het hier goed lees, dus dat wordt ongeveer de bestemming.

Wie is er al eens geweest? En van waar naar waar ben je toen overgevaren? Hoe lang was de boottocht? Wat is aan te raden?

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di jan 24, 2017 9:27 am

Eigen auto mee?
Ik ben begin Juni 2016 geweest, 2 uur vliegen en een auto huren, scheelt een hoop tijd.
Wil je eigen surfspullen mee nemen is zelf rijden best een optie.

Ik vond het een heel erg mooi eiland, echt genoten.
Helaas waren de meeste verhuur dingen nog niet open, maar voor mij was surfen ook niet het doel.

Voor golfsurfen lijkt: Farinole (strandje bij L'Ambada) wel een topper, daar waren elke ochtend en eind van de dag locals op het water.

Zelf 1 dag windsurfen bij Bonifacio Windsurf, heel klein tentje, maar heel erg relaxte sfeer.

Afbeelding

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » di jan 24, 2017 9:39 am

Vliegen zou mijn voorkeur hebben, maar aangezien ik met een gezin (totaal 5 personen) ga in het hoogzeizoen, wordt vliegen + huur grote auto erg kostbaar. Ik wil dus met mijn eigen auto gaan. We doen ook een tussenstop van een paar dagen ergens in frankrijk, dan zou de reis wel te doen zijn.

Ik wil inderdaad ook kijken voor de regio Bonifacio. Tips voor verblijf zijn welkom. We denken zelf aan een huurtent of chalet op een camping. Maar een mooi huisje is zeker ook een optie.

Van je foto wordt ik alvast enthousiast!
Laatst gewijzigd door coen76 op di jan 24, 2017 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » di jan 24, 2017 9:47 am

Van je foto wordt ik alvast enthousiast![/quote]

ikke ook!

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di jan 24, 2017 9:53 am

Nog beter idee van de omgeving...
Bijlagen
_DSC7253.JPG

YuriZ
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Bic Techno 283, JP X-Cite Ride 105, Arrows 8.5, North Sails E-Type 7.3, NP Alpha 5.8, Gaastra 5.0

Bericht door YuriZ » di jan 24, 2017 10:08 am

Je kunt met de boot en je spullen prima naar Corsica. Let alleen even op de hoogte als je spullen op het dak hebt.
Ze doen niet echt moeilijk, maar checken wel. Ik moest alleen maar een giek in de auto stoppen en kon de rest laten zitten en zonder bijbetalen de boot op.
Ga zelf vaak met Corsica Ferries met de nachtboot via Savona. Ideaal om s'ochtends vroeg op het eiland te zijn en naar het zuiden te rijden.

Camping des Illes is inderdaad een goede optie voor Pianterella en Santa Manza. Maar wel druk (vooral Pianterella)
Zelf vaak op U Moru gestaan bij Sotta/Figari. Is een rustige camping voornamelijk met windsurfende Fransen.
(dus geen entertainment etc)
Ze hebben daar een paar huurchalets, maar voornamelijk bezoekers met eigen tenten.

Goede spot daar dichtbij is baia de figari. Daar gaat van de camping dan bijna ook iedereen naartoe. Wind komt bijna dagelijks op vanaf ca 14.00 uur. (ca 5bft).
Althans dat was de afgelopen 2 jaar in juli. Geen kiters, die hebben een eigen strand buiten de baai.
Locatie is wel wat moeilijk bereikbaar. Je moet dwars door de bush over een onverhard pad van ca 1 km maar daardoor weinig andere toeristen.
Je kunt er ook spullen huren: http://eolefigari.com

Het is inderdaad een zeer mooi eiland met zeer veel mooie natuur en baaien. In augustus is het overigens het drukst, voornamelijk met Italianen.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » di jan 24, 2017 10:29 am

YuriZ schreef:Je kunt met de boot en je spullen prima naar Corsica. Let alleen even op de hoogte als je spullen op het dak hebt.
Ze doen niet echt moeilijk, maar checken wel. Ik moest alleen maar een giek in de auto stoppen en kon de rest laten zitten en zonder bijbetalen de boot op.
Ga zelf vaak met Corsica Ferries met de nachtboot via Savona. Ideaal om s'ochtends vroeg op het eiland te zijn en naar het zuiden te rijden.

Camping des Illes is inderdaad een goede optie voor Pianterella en Santa Manza. Maar wel druk (vooral Pianterella)
Zelf vaak op U Moru gestaan bij Sotta/Figari. Is een rustige camping voornamelijk met windsurfende Fransen.
(dus geen entertainment etc)
Ze hebben daar een paar huurchalets, maar voornamelijk bezoekers met eigen tenten.

Goede spot daar dichtbij is baia de figari. Daar gaat van de camping dan bijna ook iedereen naartoe. Wind komt bijna dagelijks op vanaf ca 14.00 uur. (ca 5bft).
Althans dat was de afgelopen 2 jaar in juli. Geen kiters, die hebben een eigen strand buiten de baai.
Locatie is wel wat moeilijk bereikbaar. Je moet dwars door de bush over een onverhard pad van ca 1 km maar daardoor weinig andere toeristen.
Je kunt er ook spullen huren: http://eolefigari.com

Het is inderdaad een zeer mooi eiland met zeer veel mooie natuur en baaien. In augustus is het overigens het drukst, voornamelijk met Italianen.
Super, hier kan ik wel wat mee! Goed om te weten dat augustus erg druk is, dat is in Italie inderdaad ook zo. Daar kunnen we misschien nog rekening mee houden. Bedankt ik ga deze locaties en campings eens bekijken.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di jan 24, 2017 10:39 am

Ik hoor wel uit verhalen dat als het druk is, het op het halve eiland file rijden is omdat bijna alles 2 baans is.
In Juni niks van gemerkt.

bictri
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: BIC board, North zeilen

Bericht door bictri » di jan 24, 2017 7:47 pm

Afgelopen zomer heb ik bij Bonifacio Windsurf gehuurd en dat was wel een hele leuke plek alleen het windsurfen was er niet bepaald ideaal.
Het kleine steigertje waar je vandaan ging en dus ook weer naar terug moest, lag in de wind (schuin aflandige wind vanaf het centrum dus voor het centrum een stuk minder wind) en doordat de baai er voor helemaal vol lag met jachten en speedboten (het leek echt een parkeerplaats voor die dingen) met daartussen zwemmers was er bijna niet terug te kruizen.
Wel leuk aan dat baaitje was dat er verderop een ondiepte (1 meter diep) van het strand naar een eilandje ervoor liep, waar voor branding was met brekende golven van 0,5 - 1 meter. Over de ondiepte liepen/zwommen mensen dus daar moest je wel voor uitkijken.

Bij http://eolefigari.com had je veel meer ruimte alleen toen was er geen wind en heb ik geSUPt.

Allebei (net als de rest van het eiland) waren het wel hele mooie plekken maar voor windsurfen is het hier in Holland een stuk beter.

Ciao!
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 104 2015, North X_Type 2013 5.4, Warp F2016 7.0, 7.7, Select S1

Bericht door Ciao! » wo jan 25, 2017 9:32 pm

Aaah Corse! Erg fijn eiland en zeker ook om te surfen.

Piantarella is inderdaad een beetje klein en druk, maar Santa Manza is top. Werkt met vrijwel elke windrichting, ruimte genoeg en ook popt er wel eens een dolfijn naast je op. Ook La Tonnara en Figari zijn goede spots in het zuiden. Aan de zuid west kant bij porto pollo kun je ook goed varen en een baai verder bij Cupabia is ook erg mooi (al ben me eens rot geschrokken door iets te ver de baai uit te varen en opeens in 2,5 meter deining te zitten :crazy: )

Hoe kom je er? Met Corsica ferries of Moby lines vanuit b.v. Toulon in Frankrijk of in Italie vanuit Genua of Livorno. Vaartijd varieert tussen 4 en 8 uur. Is afhankelijk van waaruit je vertrek en tijdstip. Zelf vind ik de nachtboot Genua - Bastia het fijnst; minst ver rijden en lekker slapen op de boot. Maar het loont om de sites van Cosica ferries en Moby een aantal opties te bekijken.

En ter voor bereiding uiteraard effe Astrix op Corsica lezen.
Bijlagen
IMG_0444.JPG
Santa Manza

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » wo jan 25, 2017 10:36 pm

Bedankt! dat klinkt goed. En flinke deining is alleen maar mooi!

Zou je eens in maps kunnen aangeven waar precies de spot santa manza is?

Ciao!
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 104 2015, North X_Type 2013 5.4, Warp F2016 7.0, 7.7, Select S1

Bericht door Ciao! » vr jan 27, 2017 11:37 am

Tik even "restaurant le santa manza" in google en dan heb je op maps de spot gevonden. Dit de laatste opstapplek aan de D58, maar als je hier naartoe rijd kom je vanzelf al een aantal plekjes tegen waar je kunt parkeren en het water in kunt. Aan de andere kant van de baai ligt het mooie strand Balistra (te bereiken via zandweg) waar met oostelijke wind wat meer golven staan en met west spiegeltje vlak is.

Plaats reactie