Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Domaso Como Meer augustus 2015. Wat neem ik mee?

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Domaso Como Meer augustus 2015. Wat neem ik mee?

Bericht door Marc uit Boxtel » di mei 05, 2015 8:03 pm

Komende zomer sta ik op camping Le Vele aan het Comomeer. Ik heb diverse surfspullen waar ik uit kan kiezen maar wil de set beperken. Ik wil niet zo'n hele stapel spullen op mijn autodak.

Formula neem ik niet mee. Da's te groot op het dak. Ik dacht aan mijn 120 liter lichtweerboard in combinatie met racezeilen van 8,5 meter en 7.4 meter bij wat meer wind. Ik heb ook nog een 7.8 meter maar die zit te dicht bij de 8,5 meter.

Voor nog meer wind dacht ik aan mijn 6.2 racezeil. Voor dat zeil neem ik dan bijvoorbeeld een 95 liter freeraceboard mee. Op dat board zou ik nog met kleinere zeilen kunnen varen. Maar eigenlijk heb ik geen zin om die allemaal mee te nemen omdat daar dan ook weer een mast bij hoort.

Wat voor wind kan ik aan het Comomeer in augustus verwachten? Komen er midden in de zomer soms dagen voor dat het harder waait dan 22 knopen? Of zit de windrange in die zomerperiode eerder tussen de 8 en de 17 knopen?

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Re: Domaso Como Meer augustus 2015. Wat neem ik mee?

Bericht door watermonster » di mei 05, 2015 8:49 pm

Ga maar van het laatste uit...check http://www.comoguide.com/windsurfing-spots.html

Guido
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED 326
Teamrider: 99NoveNove
Surf spul: 99NoveNove Sl 89,109 en 129, KA Sails race en Koncept
Contacteer:

Bericht door Guido » di mei 05, 2015 9:28 pm

Ben er 2 zomers geweest en met m'n 100+ kilo's alleen maar geplaneerd met m'n 9 meter. Als je moet kieZen zou ik kleine spullen thuis laten. Als het wel hard gaat waaien dan heb je ook meteen een 3 meter nodig daar.

Guido
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Guido » di mei 05, 2015 9:29 pm

En nog een tip. Ga niet optuigen zoals je in nl gewenst bent. Voor je bent omgetuigd is de wind al weer weg

Freds
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou, MxR, F2, RRD, North Sails, Gun Sails, etc, etc...
Contacteer:

Bericht door Freds » di mei 05, 2015 9:41 pm

2 jaar geleden geweest in augustus en 2 dagen gevaren met mijn S-type 9,5 en RRD Firemove 120. Kleiner had ik niet nodig. Wel waaide het soms wat harder iets noordelijker aan het 'eind' van het meer. Daar zat/zit ook een windsurf verhuur en een surfwinkel met een goede en snelle reparateur.

Guido
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Guido » wo mei 06, 2015 10:21 am

Aan het einde van het meer staat ter hoogte van Domaso idd de beste wind. De meeste wind staat echter een stukje terug, ter hoogte van Cremia. Als je het kunt opbrengen om je sullen op de auto te laden, is een dagje daar surfen absoluut de moeite waard.

Let op! als het een dag heel hard heeft gewaaid in de bergen kan er enorm veel drijfhout in het water liggen. Dat koste mij vorig jaar een vin en een volledig zeil. Het hout bevind zich dan vaak in een soort stook langs de bergwand. Als je dat hebt waargenomen, daar dan uit de buurt blijven ondanks dat de wind daar vaak net wat beter lijkt.

bpsurfer
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: tabou freestyle 110 || point-7 'swell 5.3''sado 5.8''' hotsailmaui so 4.7

Bericht door bpsurfer » wo mei 06, 2015 6:55 pm

ik kom al 18 jaar in pianello del lario , dat ligt 2 dorpjes onder domaso, 3 of 4 weekjes en de zomer een ook vaak in het voor en na jaar geweest.

de wind op het como meer is heel plaatselijk, en kan zo aantrekken maar ook zo weer gaan liggen

er zijn 2 grote windstromen die dagelijks in tegengestelde richting waaien.

in de ochtend van ongeveer 06;00 tot 10;00 uur waait de tivano , deze kan best krachtig zijn alleen je moet dan vroeg je nest uit :D
verwacht ongeveer normaal tot 20 knopen en af en toe ( lees misschien 1 op de 10 x ) wel 30 knopen
de tivano waait in noordelijke richting

dan gaat de wind liggen tot een uur of 12 a 1 , en komt de breva, een windstroom in zuidelijke richting. deze is duidelijk minder krachtig als de tivano , met ongeveer 12 tot 18 knopen. de breva waait tot een uur of 4 a 5 en dan gaat deze ook weer liggen.

dit hele mooie verhaal gaat alleen op als het warm en stabiel weer is. heeft het een dag geregent ga er dan van uit dat het de komende 2 dagen geen lekker surfweer word ( met uizondering van een tivano die heel soms met slecht weer ook waait maar dit zal geen stabiele wind zijn ( wel hard ) )

afgelopen jaar heeft het erg veel geregend in italie en was het voor het windsurfen dus een slecht jaar. ik heb ook jaren gehad dat ik aan 5,3 en 6,3 race zeilen genoeg had ( toen was ik wel een paar kilo lichter als nu )

wat zou ik aanraden om aan zeilen mee te nemen?

een groot setje met 8 tot 9 meter zeil en een zeil rond de 6 meter en die zou ik ook gewoon op je freeride board varen. 120 liter is wel lekker mocht de wind een keer wegvallen.
Laatst gewijzigd door bpsurfer op wo mei 06, 2015 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

bpsurfer
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: tabou freestyle 110 || point-7 'swell 5.3''sado 5.8''' hotsailmaui so 4.7

Bericht door bpsurfer » wo mei 06, 2015 6:56 pm

oeps

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » do mei 07, 2015 2:04 pm

Bedankt voor de tips:

Voor de dagen met weinig wind neem ik 120 liter + 8,5 meter Gaastra GTX en Gunsails Mega XS 7.4 meter mee voor 13 tot 16 knopen. Voor de dagen met meer wind vanaf 17 knopen neem ik een oude 95 liter AHD G-ride mee die niet zo snel gaat vliegen en onbeheersbaar wordt in harde vlagen omdat dit board o.a. met 7 kilo wat zwaarder is. Op dat oude board vaar ik met Gunsails Mega XS 6.2 en twee wavezeilen van 5.3 en 4.7 meter. In totaal 2 boards en 5 zeilen die ik vaar met 3 verschillende gieken en 4 verschillende masten.

Ik zal goed op gaan letten op drijfhout en zal aan locals vragen waar dit drijfhout zich het meest ophoopt. Ik verwacht qua wind sterk wisselende condities zoals ik die ken van camping Nautique in Narbonne.

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » wo jul 08, 2015 5:53 pm

Ik ben al een paar weken de windpagina's aan het bekijken of de windcondities in het noorden van het Comomeer in juli en augustus wel goed genoeg zijn om echt te kunnen windsurfen. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de thermische winden niet worden aangegeven op windpagina's zoals windguru en windfinder. Want op windfinder komt ik ook deze week voor de omgeving van Domaso en Collico helemaal geen wind tegen:

http://www.windfinder.com/forecast/lake_como_colico

Of is het in ze zomer wel eens vaker zo slecht?

bpsurfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door bpsurfer » wo jul 08, 2015 8:18 pm

thermische winden worden inderdaad niet aangegeven op windguru en windfinder etc. omdat het te lokaal is.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo jul 08, 2015 8:53 pm

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » wo jul 08, 2015 11:00 pm

Wow... Dat word dan elke dag een paar uur windsurfen.

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » wo jul 22, 2015 12:52 pm

Een ding snap ik niet! Ik kijk al ruim een week met regelmaat naar de beelden van de webcam van Colico recht tegenover Domaso en de webcam van Dervio. Ik zie helemaal geen windsurf of kitesurf activiteiten en ook zelfs geen zeilboot of catamaran. Ik zie enkel wat zwemmers en niks dat lijkt op wind.

Ik check deze webcams dus regelmatig en begin langzaam mijn twijfels te krijgen over de windcondities voor juli en augustus. Ik las al ergens dat het niet nodig is om in augustus klein spul mee te nemen. Als ik dit zo zie lijkt een 120 liter board en een 8.5 meter + een 7.8 en nog een 6.6 voor als het dan toch een keer wat harder waait meer dan voldoende. Ik denk er zelfs aan om mijn zeekajak mee te nemen en minder surfspullen dan ik van plan was. Want zoals de beelden er nu uit zien met dat rimpelloze water is het varen in mijn kajak een leuke bezigheid voor de ochtenduren of in de avond (overdag te heet).

Sjonie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Current favorite: Fanatic Tri-Wave 81

Bericht door Sjonie » do jul 23, 2015 11:47 am

Marc uit Boxtel schreef:Een ding snap ik niet! Ik kijk al ruim een week met regelmaat naar de beelden van de webcam van Colico recht tegenover Domaso en de webcam van Dervio. Ik zie helemaal geen windsurf of kitesurf activiteiten en ook zelfs geen zeilboot of catamaran. Ik zie enkel wat zwemmers en niks dat lijkt op wind.

Ik check deze webcams dus regelmatig en begin langzaam mijn twijfels te krijgen over de windcondities voor juli en augustus. Ik las al ergens dat het niet nodig is om in augustus klein spul mee te nemen. Als ik dit zo zie lijkt een 120 liter board en een 8.5 meter + een 7.8 en nog een 6.6 voor als het dan toch een keer wat harder waait meer dan voldoende. Ik denk er zelfs aan om mijn zeekajak mee te nemen en minder surfspullen dan ik van plan was. Want zoals de beelden er nu uit zien met dat rimpelloze water is het varen in mijn kajak een leuke bezigheid voor de ochtenduren of in de avond (overdag te heet).
Op het moment is het erg heet (canicola/hondsdagen). Dat zorgt niet voor een goede thermiek. Voorjaar en najaar zijn beter ivm temperatuurverschillen. Maar vorige week lag er een onweersgebied ten noorden van het meer dat toch voor ruim een uur 25+ knopen leverde. Het gebeurt wel, maar spaarzaam. Gewone Breva is op het moment voor een geoefende surfer met een 105l en 6m+ leuk te varen in de middag en aan de overkant.
Maar een kajak levert je meer vaartijd op, denk ik :D

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » do jul 23, 2015 12:04 pm

Dan zal het vast aan de hitte liggen. Het schijnt momenteel nogal heet te zijn in de alpen. Zo zie ik momenteel dat de webcam van Lugano bijvoorbeeld al 35 graden aangeeft en Colico 31,5 graden. (en nog steeds geen wind)

Als het maar goed waait als ik er begin augustus ben.

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » vr jul 24, 2015 5:58 pm

Nu zie ik op de webcam dat ze bij Dervio aan het kitesurfen zijn en dat er bij Colico en Cremia geen wind van betekenis is. De afgelopen dagen zag ik op de webcams bij Dervio telkens iets meer wind dan helemaal ten noorden van het meer. Is Dervio een spot waar de wind eerder aantrekt dan de hoek bij Domaso, cremia en Colico? Dan zal ik voor mijn surfsessies toch af en toe een ritje moeten overwegen naar Dervio waar overigens ook een groot surfcenter zit met shop en verhuur.

Sjonie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sjonie » vr jul 24, 2015 6:38 pm

Marc uit Boxtel schreef:Nu zie ik op de webcam dat ze bij Dervio aan het kitesurfen zijn en dat er bij Colico en Cremia geen wind van betekenis is. De afgelopen dagen zag ik op de webcams bij Dervio telkens iets meer wind dan helemaal ten noorden van het meer. Is Dervio een spot waar de wind eerder aantrekt dan de hoek bij Domaso, cremia en Colico? Dan zal ik voor mijn surfsessies toch af en toe een ritje moeten overwegen naar Dervio waar overigens ook een groot surfcenter zit met shop en verhuur.
Het klinkt alsof je aan het begin van een inzinking staat :lol: :+
Het functioneert hier niet zoals in NL. Er zijn verschillende winden en die kunnen elkaar opheffen of versterken. Al naar gelang de omstandigheden. Colico is sowieso niet maatgevend. Domaso en Dervio zijn al beter, omdat de wind hier dichter aan de kust komt. En dus ook beter te zien op de webcam. Al gaat ie bij Dervio ook weer over de voet van de berg en bij Breva komt ie dan pas verder op het meer aan de "grond". Bij het beste stuk (bij de inham ten zuiden van Colico) staat niet eens een webcam.
Het goede nieuws is dat vandaag de canicola "officieel" afgelopen is verklaard (maar kan ook weer terug komen). Je zult dus in principe meer Breva kunnen verwachten de komende tijd. Maar het kan ook anders komen... :D
Maak je niet druk en geniet gewoon van je vakantie 8)

Sjonie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sjonie » vr jul 24, 2015 6:43 pm

Om je een beetje gerust te stellen: dit was afgelopen vrijdag
Bijlagen
domaso_170715_2.jpg

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » vr jul 24, 2015 8:08 pm

Dank je voor je info! Nu kan ik weer rustig slapen. :)

Guido
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Guido » vr jul 24, 2015 10:00 pm

Hij staat nog niet in de bandjes Marc.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sjonie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sjonie » vr jul 24, 2015 10:26 pm

Marc uit Boxtel schreef:Dank je voor je info! Nu kan ik weer rustig slapen. :)
Goed om te horen! ;)
Guido schreef:Hij staat nog niet in de bandjes Marc.
Goed gezien, maar ik begrijp de relevantie niet echt.
Het ging meer om de omstandigheden en het materiaal waarmee gevaren werd.

gulden
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom & Wave

Bericht door gulden » za jul 25, 2015 12:57 pm

Gisteren teruggekomen van een kleine 2 weken aan het meer (12 dagen incl aankomst en vertrek, dus zeg 10 mogelijke surfdagen). Van die dagen 3x lekker kunnen varen, 2x top en 1x matig (maar nog wel regelmatig planeren). Wel alle dagen met een 8,8 racezeil en 130l (78 breed) slalomboard. De 2 topdagen had ik ook een maatje kleiner kunnen hebben, maar ik houd wel van wat power :+ . Al met al dus prima score. Moment van de foto hierboven was ik overigens net van het water en had ik er al een goede middag op het grote slalomspul op zitten. Toen was het inderdaad echt kleine spullen weer.

Was met een kleine auto en had daarom alleen een 8.8 en 7.6 mee en de 130l en 101l, maar moet zeggen dat ik dat op basis van wat ik heb gezien weer zo zou doen. Wel was het inderdaad warm en ik weet dus niet of ik de 'echte' wind heb gezien.

De wind moet je zoals gezegd eigenlijk niet zoeken voor de campings (stond op Gardenia). Rechts aan de overkant zie je een baai met op de rechter oever een gebouw (klooster). Daar moet je even naar op kruisen en dan is de wind harder + gelijke richting (voor de camping draait hij richting de overkant wat). Voor wat betreft het op kruisen: Aan de overkant is de wind ook voor de camping al harder. Ik voer dus steeds naar de overkant en vanuit daar tot ongeveer de helft terug (verder terug = gedraaide wind en minder). Ben je in een paar rakjes bij dat klooster;).

Veel plezier!

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » za jul 25, 2015 1:20 pm

Bedankt voor je tip. Hier kan ik mee vooruit. Ik heb het klooster en die baai al gevonden en hoop toch dat er na zo'n periode met weinig wind en heel warm zomerweer veel meer wind komt dan ik tot nu toe op de webcams heb gezien. Ik dacht er even aan om mijn 537 cm. lange zeekajak mee te nemen en minder surfspullen. Maar ik ga er vanuit dat ik mezelf met het windsurfen en daarnaast sightseeing prima kan vermaken. Nu neem ik gewoon twee boards mee: 120 en 95 liter + 8.5/7.8/6.6 en als kleinste zeil een 5.3 meter. Dat setje past mooi in mijn zeilentas op het dak naast de twee boards.

surfendhaantje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB ISONIC 86, 115 en genoeg zeilen

Bericht door surfendhaantje » vr aug 07, 2015 5:35 pm

En marc is het wat? ben wel benieuwd hoe het met de wind is...
op windfinder zie ik niet veel :crazy:

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » za aug 08, 2015 10:07 pm

Omdat de thermiek met erg warm zomerweer op het meer zeer plaatselijk maar net goed genoeg is om te planeren, is het erg moeilijk om het juiste moment uit te kiezen om het water op te gaan. De windgaten die je hier tussen de vlagen hebt geven soms op bepaalde momenten helemaal geen druk in je zeil waardoor je soms ineens gemakkelijk achterover kunt vallen. Helemaal geen druk in mijn zeil heb ik zelden meegemaakt op water waar je na enkele tientallen meters weer vol in plane kunt gaan om vervolgens na enkele tientallen of als je geluk hebt enkele honderden meters weer in je zeil te kruipen in een windgat. Ik heb deze week alleen met 8,5 meter gevaren op een 120 liter board. Eigenlijk zou je hier met een raceboard of een formulaboard heen moeten met dit zomerweer. En dan met een 10 meter of meer het water op gaan. Dan kun je veel meer planeertijd hebben dan ik tijdens mijn vakantie.

Maar het is hier wel erg mooi! Het uitzicht op de bergen vanaf het water is weer eens wat anders dan de gillende Duitsers die bij het zeil en surfcenter aan de Kabbelaarsbank in Zeeland van de glijbaan komen. En ons bezoekje aan de prachtige stad Bergbamo is weer eens wat anders dan een wandeling door Zierikzee.

Morgen en overmorgen (zondag 9 en maandag 10 augustus) geven ze een kans onweer op. Met dreigende onweersbuien ga ik niet het water op. Zeker niet met een 8.5 meter omdat het hier vanmiddag tijdens onweer ook al stormachtig heeft gewaaid. Vanaf dinsdag gaat de zon weer volop schijnen en is het iets aangenamer met 29 tot 31 graden. Ik hoorde hier van iemand dat het niet te heet moet zijn en het water van het meer niet te warm moet worden om een goede thermische wind te krijgen. Dus wie weet is de thermiek a.s. dinsdag en woensdag al veel beter dan dat het de afgelopen dagen bij een middagtemperatuur was van meer dan 35 graden.

surfendhaantje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB ISONIC 86, 115 en genoeg zeilen

Bericht door surfendhaantje » za aug 08, 2015 10:20 pm

toch nog kunnen varen he!
ik zit nu in leucate in frankrijk en heb vandaag lekker gevaren met 5.6.... en er is nog meer wind voorspeld :D ik zou als ik jou was even langs komen hahaha :lol: neem wel je wier vinnen mee want dit is echt hopeloos zeg pfff. :crazy: En ja met die buien tja het is nooit slim, je weet het nooit met onweer.

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » wo aug 12, 2015 9:11 am

Door het hele warme zomerweer dat we hier momenteel hebben en het Comomeer dat erg warm is geworden door al die zon geeft volgens locals hier geen goede thermiek. Het ene moment ga je hier enkele tientallen meters in plane, en een moment later val je achterover in het water omdat er helemaal geen druk in je zeil is. Zelfs voorwaarts dobberen waar ik normaal met lichtweer geen problemen mee heb gaat dan niet meer.

Tot nu toe vind ik het windsurfen in Zeeland stukken fijner. Mede omdat ik daar mijn trailer in de stalling heb staan met formulaspullen en mijn zeekajak die ik tijdens een vakantie op het dak van die trailer kan plaatsen. Eigenlijk had ik voor deze vakantie hier aan het Comomeer mijn surfspullen thuis moeten laten en mijn zeekajak mee moeten nemen. Maar ja.... Dan zou het waarschijnlijk van de planeten hebben gewaaid en had ik hier zonder surfspullen gezeten.

De komende maanden ga ik weer gewoon lekker elk weekend naar Zeeland. En dan maar hopen dat de plannen voor die recreatieeilanden met vakantiebungalows erop niet door gaan. Anders gaat mijn favoriete spot er echt aan.

Guido
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Guido » wo aug 12, 2015 4:31 pm

Dan waren de andere surfers je wel dankbaar geweest :-)

Heb je nog een dag cremia geprobeerd? Das vaak een bak betere wind.

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » vr aug 14, 2015 1:40 pm

De andere plaatsjes zoals bijvoorbeeld Cremia heb ik niet bezocht om te windsurfen. We hebben aan het meer veel leuke dorpjes en stadjes bezocht ondanks het hele hete zomerweer met 35 graden. De paar keer dat ik wel heb gesurft waren aardige sessies maar gaven mij niet het goede gevoel dat ik normaal heb. De wind leek soms wel een beetje dwarrelig en gaf een onzekere druk in het zeil. En dan na elke 10 tot 20 meter weer in je zeil kruipen en over je schouders kijken naar de volgende vlaag. :-? Ik stond eerlijk gezegd mopperend op mijn plank in de windgaten. Dat ging snel vervelen.

Plaats reactie