Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Fuerte in de kerstvakantie

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
EESurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Fuerte in de kerstvakantie

Bericht door EESurf » do jan 07, 2016 2:04 pm

Dag allemaal,

Afgelopen kerstvakantie ben ik 8 dagen naar Lanzarote geweest. Perfect om weer wat zonlicht te zien en in 25 graden rond te lopen. Plan was om daarbij ook te surfen, gezien de mooie beelden die regelmatig vanaf de Canarische eilenden afkomen. Van de 8 dagen waren er 3 waarop er een lekkere windkracht 5 stond en surfen (zat bij Costa Tequise) mogelijk was. Verder wat bijgetankt van drukte het afgelopen jaar, gezeild en gefietst. Prima vakantie gehad!

Omdat er op Lanzarote op weinig plaatsen zandstrand is en dit ook maar kort is, is het plan om een volgende keer (misschien de komende kerstvakantie) richting Fuerteventura te gaan.
Ik vraag mij af wat wijsheid is qua locatie. Wat is voor een beginnend zeesurfer een geschikte plaats zonder direct op rotsen gebeukt te worden of te verzuipen in stromingen en dergelijke?

Wat ik tot nu toe heb gevonden: (vul aub aan als info niet juist is of niet volledig juist)
- 90% van de wind komt uit NO tot NNO.
- Costa Calma: Kan je surfen zonder te hoge golven en eventueel gebruik maken van een lagune. (is dit dan wat heen en weer planeren of ga je daar dan ook de zee in met rustige omstandigheden?)
- Corralejo: Lange stranden, volle bak wave. Kan er heftig aan toe gaan, weinig geschikt voor startende zeesurfers.
- Ik vaar met een 100 liter boardje en Ezzy 4,7 / 5,5 en 6,3. Alle 3 de zeilen meenemen?
- In Jandia: Wat winkeltjes en een aantal geschikte restaurantjes

Op- en aanvullingen? Graag!
Laatst gewijzigd door EESurf op do jan 07, 2016 6:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Re: Fuerte in de kerstvakantie

Bericht door coen76 » do jan 07, 2016 2:42 pm

Ik ben er nog nooit geweest, (daar moet eens verandering in komen) maar wat ik altijd hoor is dat de winter niet erg windzeker is daar. Dan kun je beter een stukje door vliegen naar de kaapverdische eilanden.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » do jan 07, 2016 4:24 pm

Lukic
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Skate 98 / JP RWW 83 / NP Zone 4.5 + 5.0 / NP Firefly 5.3 + 6.1

Bericht door Lukic » vr jan 08, 2016 5:01 pm

Ben net terug uit Fuerte van 10 tot 20 december. Ik heb er alleen gekitesurft. Werd ook wel wat gewindsurf, maar wel een stuk minder.

Ik heb gekite op Corralejo. Is echt geen erge wavespot hoor. Wel branding en golfslag. Maar niet extreem. Bij mij 1m hoge branding en golfdeining van ca. 2 meter. Echt waven kan er denk alleen onder bepaalde omstandigheden, maar is dus niet de wavespot. Die liggen meer aan de andere kant van het eiland bij El Cotillo.

Je hebt Sotavento met een mooie lagune die 2 keer per maand vol loopt bij springtij. Mooie freestyle spot. Wel vlagerig. Ik ben er geweest, maar was te weinig wind toen. In de zomermaanden schijnt het hier behoorlijk los te kunnen gaan. Je kan daar ook op zee surfen. Is wel aflandige wind en soms vlagerig. En Sotavento is een pokke eind rijden als je in het noorden zit. Bij Sotavento is verder niks te doen. Ik weet iig dat hier ook wel gewindsurft wordt.

Costa Teguise op Lanzarote heb ik vorig jaar gewindsurft. Is echt wel een top spot hoor. En met goede wind krijg je hier echt wel dikke bakken die breken over een rif. Verder heb je in Lanzarote nog Famara. Is ook super mooi. Maar weet niet of dat heel geschikt is voor windsurfen.

Denk dat als je Pozo op Gran Canaria en El Medano op Tenerife ook mooie locaties zijn, maar ben daar nog nooit geweest.

Winter is trouwens niet de meest windzekere periode, heb ik zelf ook gemerkt afgelopen trip. Dus als je een 100% surfvakantie wil zou ik ergens anders naar toe gaan in de winter dan de Canarische eilanden.

inter171
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Triumph 81ltr, Simmer Icon 5.0, Gunsails Peak 4.5, Gunsails Transwave 4.0

Bericht door inter171 » za jan 09, 2016 10:39 am

Ik ben er een paar keer 1e week augustus geweest. Alleen de North Shore en Puerto Lajas gevaren. Spotgoedkope hostel in Corralejo, spotgoedkope oude auto met een op het dak vastgelaste imperiaal gehuurd van een daar wonende Nederlander (haal- en brengservice op de airport). Volgens de statistieken is die week erg windzeker, maar toch gemiddeld 3 van 8 dagen te weinig wind om de windsurfen. De wind komt er dagelijks om 14:00 uur in en rond 17:00 uur is die weg, dus je hebt 3 uur om te varen. De richting varieert per dag tussen Noord en Noord-Oost.
De Noord-oostkust is de hard-core wave scene, mijn ervaringen daar puntsgewijs:
- El Cotillo: zandstrand, wind van rechts soms een beetje te onshore, een miljard kitesurfers waarvan de helft geen idee heeft waar ze mee bezig zijn, niemand houdt zich aan vaarregels of hoffelijkheid, hier geldt het recht van de brutaalste. De gemeente heeft een kitzone aangewezen, niemand houdt zich daaraan. En er drijven ook een paar honderd golfsurfers in de weg, geen idee waarom, ik heb een uur gekeken en er geen eentje een rit zien maken.
- Punta Blanca: rotsen, wind van rechts, side/on-shore . Je hebt een kanaal en 100m om rustig uit te varen afhankelijk van het tij. Dan het rif, daar breekt het mooi, meestal kop tot masthoog. Spot is druk met windsurfers en parkeren is een probleem omdat illegale mobile homes het grootste deel van de plaatsen innemen en een paar maanden blijven staan. Er wordt ook enthousiast gestolen, ze moeten ergens van leven...
- Majanicho en La Caleta: rotsen, vlagerige wind van rechts, het zijn 2 spots die aan de zijkanten van een baai liggen, je kan de baai invaren zonder shorebreak en achter de riffen komen waar het mooi breekt kop- tot masthoog, vandaar uit de break inpiepen, rijden en er uit voordat je op de rotsen ligt, het spelletje voor de ervaren wavesailors met stalen zenuwen. Het is niet voor niks rustig...
- Puerto Lajas: iets ten Noorden van het dorpje een zand/keien/rotsstrand, side-shore wind van links, starten in een baai, weinig shorebreak, zonder golven de baai uitvaren: oploeven en je komt achter een rif aan de linker kant van de baai, of afvallen en je komt achter een rif aan de rechterkant van de baai, allebei mooie breaks, inpiepen, rijden en eruit voordat je op de rotsen ligt, break is meestal kophoog, de spot is erg rustig, ik heb daar sommige dagen alleen gevaren.
- Corralejo: hier wordt bedoeld Flag Beach en Glass Beach. Prachtige zandstranden, hordes toeristen, flauw windje on-shore van links. Flag Beach is kitesurferzone, heb je als windsurfer niks te zoeken, Glass Beach is een world-class golfsurfspot, als je van Float & Ride houdt kun je hier wel een paar ritjes maken, maar de golfsurfers hier zijn pro's en laten zich niks afnemen en het zijn er veel, ik heb er 1 keer gevaren maar vond het sfeertje op het water te aggressief.

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » za jan 09, 2016 1:47 pm

Haha dat klinkt enthousiast! :lol:
Ik blijf maar liever in het zuiden...

EESurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EESurf » di jan 03, 2017 7:57 pm

De afgelopen week eindelijk op Fuerte geweest.

Overnacht in Jandia en dagelijks met de shuttlebus van club ION naar de spot ‘Risco del paso’ gereden. Bij ION 2017 materiaal gehuurd. Daarbij dagelijks minimaal 20 graden gehad en veel zon.

Mij zijn de volgende zaken opgevallen:
- De windvoorspellingen waren dagelijks positief met minstens 5 bft, echter bleek hier niets van uit te komen. Een magere windkracht 4 was de realiteit.
- Windrichting was oost en zorgde dus voor flinke golven! Risco del paso / Sotavento was een wavespot geworden en daar baalden meerdere (speed)surfers zichtbaar van. Iedereen zonder wave-ervaring werd van de plank geslagen.
- Surfen in de lagoon is bijna niet mogelijk i.v.m. beperkte diepgang. Een stukje van 30 bij 15 meter was net diep genoeg om heen en weer te kunnen varen zodat je fin de grond niet omploegde. Verder zat de lagoon vol met (beginnende) kiters.
- Wellicht eigen materiaal in het vervolg meenemen, aangezien de North Sails 2017 collectie mij zwaar is tegengevallen in vergelijking met mn eigen Ezzy’s. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak..

Om te relaxen en af en toe even op de plank te staan is mij het prima bevallen!
Wil je een flinke bries, dan is de zomer waarschijnlijk een stukje windzekerder.

jhk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Best mooi spul, 1x slalom- & 1x waveset.

Bericht door jhk » wo jan 04, 2017 9:05 pm

Lekker naar het noorden.
Sotavento heeft idd aardige golven bij oost.
Bij Rene Egli voor het hotel dan...

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Mijn eigen portemonaie
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » vr jan 13, 2017 11:47 am

Ik ben ook net terug van Fuerte, en kan zeggen dat Costa Calma echt niet kalm was.
De wind was in de eerste week van januari 2017 veel Oost/oost -zuid. Hoge golven, echt een lastige wave spot, terwijl ik voor slalom kwam.Had eigen materiaal bij me, iSonic 97 en 107 zeilen van 5.2 tot 7.7. (mijn vrouw surft ook) Op maandag was er niet door de branding heen te komen. (dinsdag, woensdag en donderdag geen wind) Golven zaten extreem dicht op elkaar en door het afnemend water was er ook een strook van meer dan 200 meter branding. Verder stond voor zwemmers de rode vlag omhoog, en de surfverhuur vertelde dat ze dan niet verhuren. Wij zaten in hotel Costa Calma, konden gelukkig de laatste 3 dagen voor de deur wel buiten komen, omdat de kom dan net eventjes iets minder branding had. Locals stapte ook daar op. Bij TWS hebben we vorig jaar ook hoge golven gehad, maar deze branding was vervelender dan de branding van El Medano. Kort om als je pech hebt met de windrichting, dan is de Costa Calma niet kalm.... Wel heerlijk zonnetjes en lekker warm. :clap:

Plaats reactie