Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Como meer (of toch Garda?)

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Tjerrie
Deur-surfer
Deur-surfer

Como meer (of toch Garda?)

Bericht door Tjerrie » di jun 06, 2017 11:21 pm

Beste forumleden,

Deze zomer zouden wij graag naar (noord) Italië willen gaan.
Mijn vrouw houdt heel erg van wandelen in de bergen en fietsen. Tevens is ze niet dol op hele erge drukte (vandaar Garda tussen haakjes).
Verder heb ik 2 zoontjes: een van net 2 en een van ruim 3 jaar oud. Zij houden heel erg van zand, water en glijbanen.
Papa zelf wilt graag surfen. Een windkracht tussen de 4-7bf is natuurlijk perfect.
We gaan met de caravan. Ons leek het Como meer een hele mooie compromis. Mooie natuur en niet te ver rijden.

Heeft iemand daar tips voor ons? Mocht het iets anders zijn wat ook aan bovenstaande criteria voldoet, dan staan we daar zeker voor open!
Steden zijn niet zo onze favoriet, natuur wordt meer gewaardeerd.

Alvast heel erg bedankt.

MR Brick
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RRD X-fire V7 122 / PD 100 / JP IV 60 / Falcon Speed/ GS-r 2015 7.9 / 2014 8.7-7.1-5.6

Re: Como meer (of toch Garda?)

Bericht door MR Brick » wo jun 07, 2017 7:08 am

Ik ben nu 5 of 6 maal in Domaso geweest. Als het helder genoeg is in de bergen dan kan je van 13.00 - 17.00 uur surfen. Ik neem altijd mijn 8.7 en 76cm board mee (dit jaar 8.7 / 7.9 en 81cm) en kleiner heb ik nog maar 2x nodig gehad. Er lopen 2 windstromen van het zuiden naar het noorden. Halverwege het meer ga je over van de ene termiekstroming naar de andere en moet je je vaarrichting ongeveer 90graden aanpassen. Eerste keer erg vreemd. Aan de overkant heb je meestal de beste wind.
Glijbanen zijn er niet. Wel wat grof zand hier en daar en een volleybalveld. Op diverse campings wel wat speeltuig.
Weekmarktjes in de buurt, een groot overdekt winkelcentrum in de buurt, goede supermarkt in Domaso zelf en voordelige restaurants.
Wandelmogelijkheden volop. Zodra je de hoofdweg verlaat, te voet of met de auto dan kom je bijna niemand tegen.
Door het dorp stroomt een beek. Als het niet te hard heeft geregend kan je die een heel eind omhoog lopen. Zeker onderin, vlak bij het meer zullen de kinder het leuk vinden tegen de stroom op te lopen.
Met de auto kan je ook aardig de bergen in om daar mooie wandelingen te starten.
Garda zal qua surfen beter en voorspelbaarder zijn maar vele malen toeristischer. Domaso is vanuit Rotterdam (via Metz, Strassbourgh, Basel, Luzern) 1050Km via de Gotthart. We gaan 's avonds om 19.30 uur rijden en komen dan om 05.00 door de Gotthart, waar niemand te zien is en zijn dan om 8.30 op de camping.

ron.vandijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 SX Silberpfeil LTD, de 69, de 77, de 82 en de 85 met Loftsails Racing Blades 7.0, 7.8, 8.6,9.

Bericht door ron.vandijk » wo jun 07, 2017 10:03 am

Ken beide, Torbole aan het Gardameer is voor het windsurfen echt veel beter dan Domaso. Daar kom je zomaar Andrea Cucchi van Point 7 tegen, Gonzalo Costa Hoevel heb ik al eens ontmoet, maar ook andere profsurfers komen daar om te testen en trainen. Beide meren zijn mooi, al is wat dat betreft het Comomeer mijn favoriet. Eten kun je aan beide meren voortreffelijk voor lagere prijzen dan in NL. Wandelen heb ik geen verstand van, ik heb het liefst water onder mijn voeten. Welk meer je ook kiest, je krijgt de vakantie van je leven!!

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo jun 07, 2017 10:47 am

Alle Italiaanse meren vind ik druk maar dat is uiteraard persoonlijk. Weet niet hoe lang je gaat maar waarom doe je niet allebei, eerst een weekje Como en dan een weekje Garda, het is zo'n 250/300km.

Het nadeel van Como (Domaso) vind ik dat het zo smal is, het ligt op de oevers aan de zijkant van het meer met daarachter meteen hoge bergen, je hebt geen achterland als het ware, en bent altijd gedoemd de weg langs de oever te volgen voor uitstapjes etc. Fietsen bij Domaso is echt wel een uitdaging, je gaat meteen goed steil de hoogte in of je kiest voor vlak op de weg langs het meer wat in mijn ogen niet veilig is wegens druk (italiaans) verkeer.
Bij het Garda meer zit je aan de top van het meer, is het zeer breed en heb je een relatief vlak stuk achterland met zelfs behoorlijk veel echte fietspaden en volop wandelpaden zonder meteen de hoogte in te moeten gaan. Ga je naar links of rechts kan je alsnog voor hoogte kiezen. Ik vind Garda een stuk prettigere omgeving met een kinderwagen, uitstapjes e.d. Qua mountainbike routes is Garda beter uitgerust en tevens meer campings en dus meer te kiezen.

Qua wind zal het niet veel uitmaken, kan beiden goed zijn en/of waardeloos.

Tjerrie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Tjerrie » vr jun 09, 2017 11:03 pm

Wellicht wat aan de late kant, maar hartelijk dank voor jullie reacties.
Hebben jullie nog tips voor goede campings? Ik denk dat het het Como meer gaat worden, maar morgen hakken we de knoop door wat we precies gaan doen.
Alvast bedankt!!

Tjerrie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Tjerrie » vr jun 09, 2017 11:06 pm

Wellicht toevoeging: ik ben benieuwd of het (zoals bij het Garda meer) veel uitmaakt aan welke kant of op welke plaats je staat qua wind. En welke campings zijn dan geschikt. Dan kan ik daarin wat meer toespitsen en de beste surf en kindvriendelijke camping kiezen.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za jun 10, 2017 7:44 am

Ik was vorige week op camping italia'90 in damasco. Je moet eerst een stukje dobberen naar andere kant voor wind, maar de drie dagen dat wij er waren was er wel elke dag van 12.00 tot 17.00 genoeg voor een 7.5 zeil.

Voor kleine kinderen vind ik zelf Italië niet zo leuk. Geef mij rosas maar!

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia

Bericht door Barbatruc » za jun 10, 2017 8:51 am

Je kunt ook naar Colico Piano:
https://goo.gl/maps/8jK2toHHRwD2
Daar zit ook verhuur.

Is ook prima bevallen vorig jaar. Kan niet tippen aan Vieste (Puglia) waar we de week er voor zaten, maar toch..

ron.vandijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 SX Silberpfeil LTD, de 69, de 77, de 82 en de 85 met Loftsails Racing Blades 7.0, 7.8, 8.6,9.

Bericht door ron.vandijk » za jun 10, 2017 9:15 am

Tjerrie, campings Gardenia en Europa zijn aanraders.
Veel plezier in Domaso, krijg je geen spijt van!

Plaats reactie