Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Frankrijk] Lac de Serre Poncon

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
InterEric
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: EW1
Surf spul: JP FS 99-JP Single Thruster 82-North X7.3-Duke6.3/5.4-Hero4.7/5.6-Naish session4.2-NP TheFly3.6
Contacteer:

Re: [Frankrijk] Lac de Serre Poncon

Bericht door InterEric » zo aug 20, 2017 9:34 pm

Ben net ook twee weken op lsp geweest, camping roustou. Buitengewoon warm weer, ook snachts. Hierdoor bouwde de normale thermiek wind zich overdag te weinig op.
De drukte was ons ook al opgevallen. Erg veel Fransen. Nu wonen die er ook, maar waarom komen ze nu ook nog naar lsp...

Sta nu aan de baai van Rosas, camping Laguna. Afgelopen dagen wel wat wind, maar wel erg vlagerig.
Het warme zeewater is wel stukken lekkerder dan het koude lsp water :)

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » di aug 22, 2017 7:52 am

Raymond, valt mij op dat jij altijd goede wind hebt daar. Denk dan dat je of extreem veel geluk hebt of een licht mannetje bent die met grote zeilen vaart.
Ik heb nog een aantal surfers gesproken op de Nederlandse kolonie La Garenne en die beaamde de slechte windcondities, in de eerste weken te warm (ca35) en de laatste te koud (zelfs 7 graden in de ochtend) en bewolkt.

De 90kg+ categorie heeft m.i. hier niets te zoeken en dat is gebaseerd op minimaal 5x Serre Poncon met minimale wind.
Gelukkig zijn er een hoop andere leuke dingen te doen.

Heb je wel eens gesurft op Lac Monteynard?
Woog een aantal jaren terug 115kg en heb tijdens de twee vakanties die ik op Savel heb gekampeerd zowat elke dag full power kunnen surfen met 7.5-9.0 zeilen met 135liter Futura.
Enige nadeel (voor de wind een voordeel) de rakken zijn relatief kort als je op Savel staat, aan de andere zijde bij Trefort zijn de rakken langer en is de wind constanter.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » di aug 22, 2017 12:01 pm

twalis schreef:
di aug 22, 2017 7:52 am
Raymond, valt mij op dat jij altijd goede wind hebt daar. Denk dan dat je of extreem veel geluk hebt of een licht mannetje bent die met grote zeilen vaart.
Ik heb nog een aantal surfers gesproken op de Nederlandse kolonie La Garenne en die beaamde de slechte windcondities, in de eerste weken te warm (ca35) en de laatste te koud (zelfs 7 graden in de ochtend) en bewolkt.

De 90kg+ categorie heeft m.i. hier niets te zoeken en dat is gebaseerd op minimaal 5x Serre Poncon met minimale wind.
Gelukkig zijn er een hoop andere leuke dingen te doen.
Ik weeg 80KG, dat is niet licht of zwaar denk ik.
Mijn materiaal is gericht op Nederland, max 8.4 en een 80 breed board
Voor LSP heb ik wel twee "lichtweer" vinnen, een Sonntag SL-X 46cm en een BOSS 6.6 48cm, maar merendeel van de tijd gebruik ik een Sonntag SL-X 43cm
Maar misschien dat techniek een rol speelt? :angel:

Paar dagen van vorig jaar, waar ik gewoon lekker 50 a 60km vaar komen anderen niet verder dan 30
1
2
3

twalis schreef:
di aug 22, 2017 7:52 am
Heb je wel eens gesurft op Lac Monteynard?
Woog een aantal jaren terug 115kg en heb tijdens de twee vakanties die ik op Savel heb gekampeerd zowat elke dag full power kunnen surfen met 7.5-9.0 zeilen met 135liter Futura.
Enige nadeel (voor de wind een voordeel) de rakken zijn relatief kort als je op Savel staat, aan de andere zijde bij Trefort zijn de rakken langer en is de wind constanter.
Monteynard werd/word door meerdere Nederlanders genoemd, vandaar dat ik bij Franse kennissen ben gaan informeren.
Buiten het feit dat er wind zou zijn scheelt het ook 2 a 3 uur aan reistijd door de bergen.
Maar ik kreeg geen positieve reacties, eerder het advies om op LSP te blijven.

Er zijn veel meningen over LSP en de wind
Het feit dat er enorm veel word gesurft (ik ben zelfs een dag even gestopt vanwege de drukte!) geeft wel aan dat het een windzekere locatie is.
3,5 jaar geleden waren wij in een zonnig Nederland op vakantie en waren de condities weken lang slecht op LSP, veel regen en weinig wind
Maar zoals met veel dingen: Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Dit jaar was voor mij echt vakantie, en ik heb nog lekker gesurft ook!
Voor de 2e of 3e keer in 10 jaar een echte Mistral meegemaakt en van het meer gewaaid in 30/40+kts wind :cheer:
Op de camping tussen de tenten gaf de windmeter nog steeds vlagen van 38kts aan :whip:
Ik vond het fantastisch!
Maar volgend jaar zal dat wel niet zo zijn... alhoewel 3 weken met 8.4 vind ik persoonlijk ook prima

en volgend jaar? dat zien we van de winter wel weer

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » di aug 22, 2017 1:22 pm

Overigens heb ik een middag getwijfeld om een plankie te huren (jammer dat die surfschool bij Garenne alleen ouwe zooi heeft), de meeste wind zat toen bij het plan d'eau in Embrun waar de Durance het meer in komt, terwijl de meeste surfers voor La Garenne bleven.

Toch maar niet gedaan want die aan- uit wind is de reden dat ik in Nederland ben gestopt met surfen.

Overigens wel bizar om een kiter met een foil dwars over het meer te zien gaan terwijl alle surfers stil staan...

Enne, wat je schrijft over de reistijd dat klopt niet, vanuit Grenoble ben je eerder in Savel en Trefort dan in Embrun.

Heb er afgelopen donderdag (de route van vrachtauto's gevolgd om de gevaarlijke afdaling bij Vizille te mijden) inclusief half uur file bij Savine 3 uur over gedaan om op de snelweg te komen bij Grenoble.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » di aug 22, 2017 2:50 pm

twalis schreef:
di aug 22, 2017 1:22 pm
Enne, wat je schrijft over de reistijd dat klopt niet, vanuit Grenoble ben je eerder in Savel en Trefort dan in Embrun.
Dat was juist positief bedoelt ;)
Je bent idd eerder bij Monteynard dan bij LSP, inc tijd voor pitstops en koffie etc etc etc meegerekend.

Verhuur bij La Garenne is een les school, idd geen verhuur punt waar je spullen wil huren.
Vanaf Crots omhoog naar Savine zit de windsurfshop, daar word ook mooi materiaal verhuurd.
Oudste wat ik heb gezien was allemaal een model jaar oud, dus max een week of 6 gebruikt.
Instap hebben ze Bic boards en zeilen, maar er ligt ook North en Pryde.

Plaats reactie