Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Frankrijk] Lac de Serre Poncon

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Joost
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: wetsuit, shorty, trapeze
Contacteer:

[Frankrijk] Lac de Serre Poncon

Bericht door Joost » di jan 29, 2002 2:42 pm

Wie weet er meer over Lac de Serre Poncon in Frankrijk?
Wat zijn jullie ervaringen met wind (in juli) en kan je er in de omgeving bijv. ook bergwandelen?

hjj
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: xantos 310, North Tonic 6.0, Arrows 7.1

Bericht door hjj » di feb 26, 2002 8:26 pm

Fantastisch wandelen en biken.Wind viel tegen.Groot zeil nodig 8.5 m2. Meestal 2a3 bft, een enkele keer 4bft. De mistral hebben we helaas niet meegemaakt.
Toch maar weer gardameer voor ons.

HJ

Joost
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: wetsuit, shorty, trapeze
Contacteer:

Bericht door Joost » wo feb 27, 2002 2:09 pm

Bedankt voor je reactie.
Voor die omstandigheden heb ik geen spullen.
Misschien kan ik daar wat huren?

hjj
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: xantos 310, North Tonic 6.0, Arrows 7.1

Bericht door hjj » di mar 12, 2002 9:44 pm

Er is niets te huur. Wel grote boards en zeilen te koop. (2e hands is relatief goedkoop).

EdNoName
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: 2.55 tot 3.10, 3.2 tot 9.8

Bericht door EdNoName » ma mei 13, 2002 11:07 am

Niet heengaan!!!!!!

De wind is altijd klote (laat alles onder de 6.5 meter gewoon maar thuis), na ca. half juli staat er geeneens water in het (stuw)meer en het stikt er van de hollanders. Er is geen goeie kroeg te vinden en voor een pizza moet je een half uur lopen. Het water is bere-koud bovendien en op het water word je continu belaagd door enorme horzels -die nog prikken ook.

Neem dit gerust van mij aan, ik kom er al zo'n 25 jaar: ik kan dus weten dat het echt niet de moeite waard is.

Ga niet!!!!!

Padrone
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Bic Veloce (1996) 137l. | Neilpride Spirit 7.3
Contacteer:

[Frankrijk] Lac de Serre-Poncon

Bericht door Padrone » za jun 21, 2003 10:52 am

Het Lac de Serre-Pon°ƒÆ’°‚§on is, zoals de naam al zegt, een meer. Het ligt in zuid-Frankrijk en hoog in de Alpen. Eerst was er een diep dal tussen de bergen, maar de overheid besloot er een stuwmeer van te maken. Het dorpje dat onderin het dal ligt is verhuist naar een hoger gelegen deel, er werden stuwdammen gebouwt.

Het enige wat nu nog van de stad over is, de oude stad, is het eilandje met daarop een kerkje 8)

een mooi plaatje, maar een beetje groot :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wind heeft aan het strandje op de camping een vast patroon. 'S ochtens is het heel rustig, een leerwindje. Vanaf ong. 4uur begint het °ƒÆ’°‚¨cht te waaien en krijgt een andere doelgroep zijn bevrediging :P. Ik heb er leren surfen.

Afbeelding

Vroeger kon je nog naar dit eilandje toe surfen, ik weet niet of je nu nog op het eilandje zelf kan komen.
Laatst gewijzigd door Padrone op za aug 14, 2004 12:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » za jun 21, 2003 5:59 pm

Het meer ligt op ongeveer 800 meter hoogte.
De bergen rondom het meer zijn 2500 meter hoog.
Het nationale park "ecrins" is vlakbij (1 uur autorijden), daar zijn de bergen tot bijna 4000 meter.

In de zomermaanden is het normaal gesproken overdag een graad of 25-32. 's nachts koelt het wel flink af, je hebt een goeie slaapzak nodig als je gaat kamperen.

Begin van de zomer is het water behoorlijk fris (smeltwater).
Juli t/m september is het water een graad of 20.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door NED 321 » ma jun 23, 2003 8:22 am

Juist het feit dat het in een kloof tussen de bergen ligt, zorgt voor het ontstaan van de thermiek.
(1) De lucht boven de achterliggende bergen wordt warm en stijgt op.
(2) Opstijgende lucht wordt aangevuld vanaf lagergelegen gebied.
(3) De luchtstroom die ontstaat wordt versneld doordat het tussen de bergen door geperst wordt.

Precies hetzelfde als de "Ora" wind (middag) bij het Gardameer.

En je mag er surfen, er zijn zelfs een paar plekken waar je materiaal kunt huren. Stel je daar niet teveel van voor; tenzij je interesse hebt in de waarde voor de verzamelaar van antiquiteiten...

Richard Juuuuuuuuuuuuump
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Richard Juuuuuuuuuuuuump » di jun 24, 2003 7:09 pm

Ik surf al sinds 1980 en ben sinds kort begonnen met Kiten wanneer het minder waait dan 6 bfr

Voor jou dan een andere vraag. Tot hoever kan je vanaf de kant lopen en is het een ondiep meer ?????

Gr Richard Juuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuump (die hard surfer en nu ook kiter bij weinig wind)

Stijl Voorover
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Mistral Wave Score 88, Naish 8"2 Search 5.4, Zone 4.7, Impact 4.2, Voodoo 3.7
Contacteer:

Bericht door Stijl Voorover » do jun 26, 2003 8:24 pm

Allemaal leuk en aardig, maar hoe hard waait het er? En waait het net zo regelmatig als op het Gardameer? Ik ben er heeeeel lang geleden ook eens geweest, maar toen kwam ik nog nauwelijks boven mijn giek uit, dus daar weet ik niet zoveel meer van!

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door NED 321 » vr jun 27, 2003 8:29 am

Met een 110 liter board en 7 meter zeil kun je vrijwel iedere dag planeren.
Voorwaarde is wel dat het ofwel mooi weer is (thermiek), ofwel dat er Mistral waait. Bij regenachtig weer geen wind.

jelle :)
Deur-surfer
Deur-surfer

[Frankrijk] hoe vaak 4+ BFT op Lac du Serre-Poncon?

Bericht door jelle :) » zo jul 06, 2003 8:03 pm

hier gaan wij (ik moet nog met m'n famillie mee) volgende week voor drie weken heen, ik heb alleen slechte verhalen gehoord over de wind :x :x :x

maar voordat ik onze vakantieplannen ga veranderen :evil: zou ik dit eerst toch wel effe zeker willen weten.

als het er niet vaak een dikke 4 waait, weet iemand dan een ander meer (in spanje ofzo :-? ) waar een beetje rustige campings zijn?

We zouden eerst naar het garda meer totdat m'n pa hoorde dat de campings daar zo duur en zo druk zijn, weet iemand misschien een rustigere en niet aso dure camping, het mag best een niet-perfecte windsurfcamping/positie zijn als het maar beter is dan lac du serre-poncon :x

heel erg bedankt..

Johan Verhoeven
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Bic Saxo 270 en Bic Veloce 288, Arrows Tomahawk 7.6, NS Crossfire 6.6, Gaastra Matrix 5.5

wind in Frankrijk's zomer

Bericht door Johan Verhoeven » do jul 10, 2003 7:42 pm

Drie jaar geleden was ik aan het Lac de serre pocon in de zomervakantie.
We hadden "mooi" vakantie weer maar weinig wind.
Ik ben daar 2 1/2 week geweest en de wind is 1 keer in een bui ongeveer 3 a 4 Bft geweest.
De rest van de tijd was de wind in de namiddag 't krachtigst, maximaal 3 Bft.
Wat me wel opviel is dat er op verschillende plekken langs het meer toch wel wat surfers (met campers) kampeerden.
Ik heb er niet lekker te keer kunnen gaan.

Als je weinig geld uit wilt geven en wind wilt, ga dan verder naar Zuid Fr. tot zo'n 25 km uit de mediterrane kust, daar zijn de campings te betalen en kun je - als je vervoer hebt- naar zee of baaien/kustmeren waar zeker wind is.
Ook het Rhonedal schijnt vrij windzeker te zijn. Waarschijnlijk moet je dan ook vrij zuidelijk zijn.
Ik ben 2 jaar geleden in het Rhonedal ter hoogte van Lac du Bourget geweest.
Ook geen wind.

Tegenwoordig ga ik op surfvakantie in Nederland . Bevalt prima dat Uitgeestermeer.
Ik hoef dan ook niet met m'n ouders mee.
Je ziet, alle problemen lossen zich vanzelf op.

Johan Verhoeven
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Bic Saxo 270 en Bic Veloce 288, Arrows Tomahawk 7.6, NS Crossfire 6.6, Gaastra Matrix 5.5

wind in serre poncon

Bericht door Johan Verhoeven » do jul 10, 2003 7:58 pm

He jongens,

Mooi meertje, dat wel.
Binnen 3 meter kon ik niet meer staan. Het is kort gezegd geen meer om te surfen. Weinig wind . In de namiddag heb ik -op 1 keer na- niet meer dan 3 Bft gehad in 2 1/2 week kamperen.

Weet je wat wel een aanrader is:
De plaats Treffort, vlakbij Monestier de Clermont enkele 10-tallen kilometers onder Grenoble. Er is in Treffort een camping aan de rivier de Drac. Door de hoge steile wanden die Noord-Zuid lopen is daar altijd wind.
De camping is helemaal gericht op surfen (Er is ook een shop).

In Grenoble -klotestad om auto te rijden net als aldie Franse steden- pak je de A51 naar 't zuiden. Di egaat bij Monetsier over in een Route Nationale, maar daar mage je meteen een bergrug over naar Treffort. Tent opzetten , plank optuigen en racen.

Johan Verhoeven
Funboarder in spe
Funboarder in spe

nogmaal serre poncon + aanrader Treffort

Bericht door Johan Verhoeven » do jul 10, 2003 8:06 pm

He jongens,

Mooi meertje (serre poncon) , dat wel.
Binnen 3 meter kon ik niet meer staan. Het is kort gezegd geen meer om te surfen. Weinig wind . In de namiddag heb ik -op 1 keer na- niet meer dan 3 Bft gehad in 2 1/2 week kamperen.

De plaats Treffort, vlakbij Monestier de Clermont enkele 10-tallen kilometers onder Grenoble. Er is in Treffort een camping aan de rivier de Drac. Door de hoge steile wanden die Noord-Zuid lopen is daar altijd wind.

In Grenoble pak je de A51 naar 't zuiden. Die gaat bij Monestier over in een Route Nationale, maar daar mag je meteen een bergrug over naar Treffort. Tent opzetten , plank optuigen en racen.

Naar boven

Michiel
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: FX V / F90 / F125 / Loft Blade

Bericht door Michiel » vr jul 11, 2003 12:19 am

Ik ga naar lac du salagou, voor de 4 keer ofzo. Veel nederlandse surfers daar. Ook redelijk wind zeker. Kan 3 weken stil zijn, maar ook 2 keer per week vette wind. Vorig jaar de eerste dagen compleet van de aarde gewaaid.
Camping is rustig en niet zo duur. Ook bijna altijd mooi weer. Op de een of andere manier vliegen de wolken/buien om dat meer heen. Vorig jaar toen het in heel frankrijk kut weer was hadden wij een paar schijt buien....

Als je geluk hebt kun je flink wat surfen daar.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Re: nogmaal serre poncon + aanrader Treffort

Bericht door NED 321 » vr jul 11, 2003 3:36 pm

jverhoeven schreef:He jongens,

Mooi meertje (serre poncon) , dat wel.

In Grenoble pak je de A51 naar 't zuiden. Die gaat bij Monestier over in een Route Nationale, maar daar mag je meteen een bergrug over naar Treffort. Tent opzetten , plank optuigen en racen.

Naar boven

Wat jij nu beschrijft, is het Lac de Monteynard.
Dat meer is wereldberoemd in Frankrijk.

Ga maar eens naar dit forum, het meestgebruikte windsurf forum in Franstalige landen.
http://www.directwind.com/forum/

Zoek maar eens op "Monteynard" en kijk eens hoeveel treffers je dan krijgt, "ge zult verschieten" zoals onze zuiderburen zeggen...

El Medano
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: fanatic goya 75 en freewave 96, north 3.7+4.2, np nr 5.0, north instinct 5.7

Bericht door El Medano » zo aug 10, 2003 2:21 pm

Padrone schreef:Dat was bij de eerste camping die je tegenkomt als je over de brug, richting Savines naar rechts rijd.

Afbeelding

Hier dus niet ;(

een stukkie naar onderen toe...

Afbeelding
Afbeelding

Das duidelijker 8)

Ik ben hier een jaar of 10 geleden ook eens een paar weken geweest op de camping die precies op dat eilandje met dat kerkje uitkijkt. Voor wind reed ik echter altijd naar de andere kant voorbij Savine en dan of de road. Dat scheelde meestal een paar windkrachtjes ( het meer en dus het dal is daar een stuk smaller.) Vrijwel elke dag wind gehad om met een 5.5 te varen als ik me het goed herinner. Niet te dicht bij de rotswand aan de overkant komen, daar begint de wind te draaien en tollen en.

Brabants Boerke
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Copello Wave Slalom 2.65, custom 258, brakke zooi aan zeilen

Bericht door Brabants Boerke » di aug 12, 2003 12:12 pm

Ik ben er zelfs drie keer geweest, zei het wel in mijn beginnersperiode. Maar destijds knalde de zinkertjes ook al over het meer. E°ƒÆ’°‚©n jaar was bagger qua wind, de andere twee heb ik prima drie weken lang kunnen surfen. Elke middag rond een uur of °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©n begint het te waaien, meestal windkracht 4/5.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar de laatste verhalen die ik er over heb gehoord(twee jaar geleden ofzo :roll: ), is dat het water behoorlijk is teruggelopen door het gebruik van de stuwdam.
En ik kwam ook wel eens wat boomstammetjes tegen in het water...

blue crush
Deur-surfer
Deur-surfer

la garene

Bericht door blue crush » za aug 30, 2003 1:16 pm

Ik kom nu al heel wat jaren bij het lac de serre poncon zo ook dit jaar. Het waait er goed om met een 7m2 elke dag te planeren zoal eerder is gezecht. Meestal ga ik 3 weken dan is er ook meestal 3 keer windkrachtje 6. La garene is een goedkope gemeente camping tegen over het kleine plaatsje crotz. De camping staat bomvol nederlanders op een paar diehard franse die ook elk jaar terug keren. Het is er dan ook reuze gezelilig dusssssssss kom een keer langs!!! Ga dan op de camping zo dicht mogelijk richting brug staan want dan zit je het dichst bij de opening door de bergen waait het dus ook het hardst!!
Het water is inderdaad aan het zakken maar je kan nog mooie rakjes varen, kijk inderdaad uit voor takken daar drijven er een paar van en kan je aardige materiaal schade opleveren.

Groeten Matthijs \,,,/

Plaats reactie