Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Frankrijk] Lac de Serre Poncon

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
NaluNitro
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 SX 91 ; Mistral SL 125 // NP NS GA

Bericht door NaluNitro » wo feb 21, 2007 9:23 am

Als ik naar La Garenne ga in de Nederlands schoolvakantie reserveer ik nooit, er is altijd wel een plekje te vinden. Wat me 1 keer is overkomen dat ik een nacht moest doorbrengen buiten de camping. Om vervolgens de volgende dag de vertrekkende mensen uit te zwaaien en hun plek in te nemen.

ROHELL
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2SXL2006, F2SXM2006, Gaastra GTX 07, 7.5 & 6.5, NorthWarp 07, 5.8

Bericht door ROHELL » zo feb 25, 2007 10:52 am

stonden vorig jaar op camping manu, zonder reservering.
Was een week voor 1 augustus. meerendeel nederlanders.

wat wind betreft, de laatste 3 a 4 dagen ( 1e week aug) heeft het hard gewaaid, dit door een mistral
de dagen ervoor gemiddeld kracht drie a vier.

overigens kun je op het strand/grasveld komen zonder op 1 van de 2 campings te moeten staan

verbraakje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: fanatic eagle 127 '06 |ns daytona 8.3 '06|NS ICE 5,7 2007|

Bericht door verbraakje » ma mar 12, 2007 12:02 pm

ik heb nog wat informatie over de omgeving gevonden camping met nr's en adress email.. http://www.savineslelac.com veel kijk plezier:)

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » vr mar 23, 2007 11:34 am

Omdat dit topic nog al onoverzichtelijk is door de hoeveelheid aan informatie heb ik even een korte samenvatting gemaakt.

http://www.surfspots.nl/specials.php?special_id=26

De info aanvullen of wijzigen mag natuurlijk altijd.

verbraakje
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door verbraakje » vr mar 23, 2007 11:56 am

op de camping van les Eygoires hebben ze nieuwe wc's gebouwd naja nieuw ze hebben ze heel mooi opgeknapt. alleen de nadelen zijn nog dat je niet de beste wind heb van het meer... maar daar tegen over staat dat je als je formula vaart wel redelijke rakken kan varen.. nog een nadeel is dat je snachts niet echt een feestje kan bouwen op de camping (soms wil je wellus een feestje want verder is er niet echt iets te doen) ja er er zijn wat disco's in de buurt van embrun maar daar betaal je 5 euro voor een drankje.

DJustin
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: AHD FD65, Arows, Neilpryde

Bericht door DJustin » vr mar 23, 2007 12:26 pm

Heb ook even wat info toegevoegd!

Waterstand:
Cote du lac en date du 14-03-2007:
772.96 m NGF

Het water staat momenteel erg laag dus :(

Afbeelding

Eijs
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Oude Meuk

surfen in Frankrijk lac du Salagou?

Bericht door Eijs » ma mar 26, 2007 9:27 pm

Afgelopen weken heb ik het Forum afgespeurd naar goede info over surfspots in Frankrijk. Over Leucate natuurlijk veel info, over Lac de Serre Poncon (willen we misschien ook heen) en ook las ik iets over lac du Salagou. Omdat Leucate voor mijn vriendin en mij ook wel misschien iets te windzeker is (overigens hadden we vorig jaar in eerste 2 weken van juli wel 2 dagen °‚± 5 bft, de rest minder, dikke pech) en we het vele wier daar minder vonden. Leek mij lac du Salagou wel wat.
Hebben meer mensen hier gesurfd en hoe zijn de ervaringen???

Ik zie de reacties met plezier tegemoet.

timlife
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 guerilla 96, NP Combat 5.2, Np excess 6.4, NP spirit 7.9

Bericht door timlife » ma mar 26, 2007 10:31 pm

Ben er vorige zomer 3 weken geweest. In totaal 3 dagen kunnen surfen waarvan 1 met formula materiaal. Was overigens bijna nergens in frankrijk wind in die periode. Heb gehoord van locals daar dat dit nog nooit voorgekomen was en er normaal toch wel 6 van de 7 dagen per week gesurfd kon worden.
De 2 dagen dat het waaide kwam de wind vanaf het westen, dan is de wind ook gelijk het beste en meest constant. Komt hij vanuit het oosten dan moet hij over de berg komen en is hij nogal vlagerig.

Wij stonden op de camping aan de oostkant van het meer. Municipal 'Le Salagou'. Geen super rustige camping en er kwamen af en toen bussen met kinderen die op kamp waren of iets dergelijks. Elke morgen kun je vers brood kopen op de camping. Vanaf de camping was het zo'n 500 meter lopen naar het water. Het strandje daar is wel redelijk. Wat kiezels en rood zand(dit rode zand kom je overal tegen). Het water was best warm en ook hier was sprake van wier. Er is daar strandwacht die oplet en iedereen van het water haalt zodra en onweer dreigt aan te komen.
Ik ben nie tmeer bij de andere camping geweest maar je kon hem zien liggen en ook daar werd veel gesurfd. Deze ligt wel dichter bij het water.

Om te surfen kun je het besten naar de zuidkant van het meer gaan. Hier is een plek waar je goed kunt opstappen, is ook veel minder wier, en dan zit je meteen op open water. Bij de camping moet je eerst om wat boten heen dobberen en even downwind om goede rakken te kunnen varen.
Op het kaartje hieronder heb ik aangegeven waar we opstapten met het surfen. Je kunt hier komen via een klein zigzag weggetje die uitkomt op een wat grotere weg en dan rij je daar automatisch naartoe. Je kunt ook een keer de fiets pakken en over het strand fietsen en dan kom je er ook vanzelf.

Afbeelding

De omgeving: Vanuit de camping moest je een stukje rijden om bij Clermont L'Herault te komen. Een dorpje waar ook een markt is en wat cafeetjes. Ook heb je hier een supermarkt en sport 2000. Je kunt ook ngo een dagje naar het strand. dit is zo'n 2/2,5 uur rijden.

hier staat nog wat informatie over campings: http://www.decouvrir-l-herault.com/hebersalagou.htm
Neem aan dat je het andere topic hierover al gelezen hebt.

gr. Tim

Eijs
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Oude Meuk

Bericht door Eijs » di mar 27, 2007 1:27 pm

timlife schreef:Ben er vorige zomer 3 weken geweest. In totaal 3 dagen kunnen surfen waarvan 1 met formula materiaal. Was overigens bijna nergens in frankrijk wind in die periode.

Volgens mij ben ik dan vorig jaar in dezelfde periode in Leucate geweest.

Verder bedankt voor de uitgebreide info.

Ilse_1989
Windsurfbabe
Windsurfbabe
Surf spul: bic techno 275, F2 Stoke 115, NP solo 7.0, NP saber 6.2, arrows craze 4.5
Contacteer:

Bericht door Ilse_1989 » ma apr 09, 2007 7:59 pm

tsja.....smeltwater is in aantocht....

Hopen op een redelijke waterstand dit jaar, als je elke keer half door de drek moet lopen is ook niet echt fijn....

:P

f2surfdude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou pocket Wave 85, F2 Mauiproject 8'2"
Contacteer:

Bericht door f2surfdude » ma apr 09, 2007 8:29 pm

ik ga in juni erheen. mijn setje bestaat uit een Skate 100 ltd en een 5.0 hammer en een 5.9 duke.

waait het daar een beetje genoeg voor?

ik hoef niet hard te gaan, als ik maar planeer en kan trucken...
ik heb niet heel veel zin om ook nog speciaal een groter zeil te kopen oid. kleiner wel...

verbraakje
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door verbraakje » ma apr 09, 2007 8:32 pm

licht er aan hoeveel je weegt en of je de wind mee heb;)

f2surfdude
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door f2surfdude » ma apr 09, 2007 8:44 pm

ik weeg 75 kg. heb niet veel power nodig om te planeren (lang leve de ltd!)

maar gemmideld genomen, woeit het of niet? over wat voor bft of knts praten we dan?

verbraakje
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door verbraakje » ma apr 09, 2007 9:18 pm

gemiddeld denk smiddags tussen de 3 en de 5 met uitzonderingen van gemiddeld 1 dag p/w over een seizoen bekeken:)

DJustin
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door DJustin » di apr 10, 2007 11:01 am

Ilse_1989 schreef:tsja.....smeltwater is in aantocht....

Hopen op een redelijke waterstand dit jaar, als je elke keer half door de drek moet lopen is ook niet echt fijn....

:P
mmm..... het water is al weer 2 meter gezakt:
momenteel staat hij op 770.77m :cry:

Caspar
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Kater Avanti Select Unifiber
Surf spul: Fanatic boards, Select vinnen, Avanti sails, Unifiber spullen

Bericht door Caspar » do apr 12, 2007 10:49 pm

Even wat extra info over de waterstand.

Zeker weten doen we het natuurlijk niet maar ik heb goede hoop dat we de komende maanden de ontbrekende 9 meter nog wel vol maken.

Waarom denk / hoop ik dat ?

Vorig jaar rond deze tijd hadden we een stand van 767 (13 meter beneden max). Vorig jaar rond eind mei was de stand al max (van eind mei tot begin augustus is de stand max gebleven in 2006).

In het rampjaar 2005 was de stand rond deze tijd 18 meter beneden max ! De stand in 2005 is nooit boven de 775 (min 5 meter) gekomen.

f2surfdude
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door f2surfdude » vr apr 13, 2007 9:43 am

en daarnaast is er pas laat in het seizoen sneeuw gevallen en redelijk wat ook. dus laat dat smeltwater maar komen!

Leon.L
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: moeten goed gebruikt worden

Bericht door Leon.L » vr apr 13, 2007 11:45 am

Met je skate en 5.9 moet je over het algemeen wel wegkomen.

f2surfdude
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door f2surfdude » do apr 26, 2007 12:26 pm

dus als ik een 5.9 duke (NS) en een 5.0 hammer (gun), een fanatic skate 100 ltd en een F2 mauiproject 8'2" meeneem zit ik gebakken. kan ik niet beter voor de zekerheid nog een 6.7 (diablo van een vriend) meenemen? dit vaart voor geen meter op mn skate, maar voor het geval dat...?

verbraakje
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door verbraakje » do apr 26, 2007 12:38 pm

zou je kunnen doen ik denk wel dat je daar je vaardagen mee uitbreid

DJustin
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door DJustin » ma apr 30, 2007 11:24 am

Het water is gestegen :D met bijna een halve meter
771.16

3 dagen later is het met een ruime halve meter gestegen, het gaat echt goed komen :)
771.84

7 dagen later is het bijna een meter gestegen... als het zo doorgaat :)
772.61

surfbuddie-7
Funboarder in spe
Funboarder in spe

google maps google earth serre poncon

Bericht door surfbuddie-7 » zo mei 13, 2007 8:10 am

op de site van http://www.savineslelac.com staat de hoogtestand (nu nog maar 5,55 onder zijn max peil )dat weten de meesten al.
MAAR NU bij LES GRAPHIGUES staat een link naar google maps of google earth en een 3d filmpje OVER SERRE DE PONCON.

FF CHECKEN DUS

surfingnoob
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistral Flow 96 ,neilpryde v6 6.5, neilpryde search 4.7
Contacteer:

Bericht door surfingnoob » di mei 15, 2007 7:17 am

He, er wordt hier een paar keer gesproken over lac du monteynard, dat dat meer windzeker is, maar op windguru staat dat het op dit moment veel harder waait op lac du serre poncon...
Dus... Waar meer wind?? Serre poncon of monteynard?

zweefvlieger
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: zie profiel

thermische wind lac du serre poncon

Bericht door zweefvlieger » di mei 15, 2007 8:04 pm

Dames en Heren

Men moet weten waar te surfen op lac du serre poncon

Inderdaad er zijn plekken waar het meer breed is en het veel minder waait. Richting Embrun vanaf Savines krijg je te maken met een venturi-werking tussen de bergwanden: Hier gaat het harder waaien. Het meer wordt er dus wel minder breed. Tussen Savines en Crots is een surfcamping met vooral veel Fransen en Italianen waar ik overigens niet sta.

In 2006 heb ik vanaf 10 july in 3 weken 9 dagen mistral gehad. 5-6-7 beaufort.

Er zijn wel veel Nederlanders, vooral op de grote campings.

Mocht je werkelijk ge°ƒÂ¯nteresseerd zijn kan ik je eventueel persoonlijk de spot wijzen waar het zo goed als dagelijks vanaf 12 uur 's middags 4+ waait. Ik zit op een Camping a la ferm°ƒÂ© voor 8 euro per nacht inclusief electra. Maar dan wil ik weten met wie ik te maken heb. Zometeen deel ik met 1 of andere chagarijnige binnenvettende Hollander mijn stek.

Windsurfer14
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: fanatic quads + gaastra manics + IQs 3.7 t/m 5.3

Bericht door Windsurfer14 » di mei 15, 2007 8:20 pm

surfingnoob schreef:He, er wordt hier een paar keer gesproken over lac du monteynard, dat dat meer windzeker is, maar op windguru staat dat het op dit moment veel harder waait op lac du serre poncon...
je meot niet op windguru kijken die geeft onzin aan want het waait thermisch en dat ziet windguru niet.

surfingnoob
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistral Flow 96 ,neilpryde v6 6.5, neilpryde search 4.7
Contacteer:

Bericht door surfingnoob » di mei 15, 2007 9:49 pm

Ok, tanx, maar nu heb ik nog niet echt een antwoord op mijn vraag

zweefvlieger
Deur-surfer
Deur-surfer

lac du montagnard vs lac du serre poncon

Bericht door zweefvlieger » do mei 17, 2007 4:21 pm

Lac du montagnard is kleiner dan Lac du serre poncon en ligt naar wat ik gezien heb, in een kuip van bergwanden. Ik ben hier slechts langsgereden op weg naar lac du serre poncon.

Lac du serre poncon is ook atijd en overal niet windsurfzeker. Je moet precies weten waar je moet zijn. Voor de middag waait het eigenlijk nooit of de mistral moet waaien. Na de middag 1400uur begint het thermisch te waaien, bouwt doorgaans verder op tot 1800uur en neemt dan weer langzaam af tot na sunset. Aan lac du serre poncon waait het niet overal even hard. Het is ook weer niet zo heel erg moeilijk om te snappen waar je dan moet zijn: neem de gemiddelde windrichting ZW, en ga daar waar de bergwanden dichter naar elkaar wijken. Bijvoorbeeld na de brug over het meer bij Savines le lac richting Embrun. Ter hoogte van het dorpje Crots (staat een naambord aan de weg: Crots) In Crots is een windsurfwinkel: "le petit boutique du surfer" Vraag de man van de winkel naar surfspots aan de overkant van de weg.
C'est simple.

bonne vacance.

zweefvlieger
Deur-surfer
Deur-surfer

lac du montagnard vs lac du serre poncon

Bericht door zweefvlieger » do mei 17, 2007 4:21 pm

Lac du montagnard is kleiner dan Lac du serre poncon en ligt naar wat ik gezien heb, in een kuip van bergwanden. Ik ben hier slechts langsgereden op weg naar lac du serre poncon.

Lac du serre poncon is ook atijd en overal niet windsurfzeker. Je moet precies weten waar je moet zijn. Voor de middag waait het eigenlijk nooit of de mistral moet waaien. Na de middag 1400uur begint het thermisch te waaien, bouwt doorgaans verder op tot 1800uur en neemt dan weer langzaam af tot na sunset. Aan lac du serre poncon waait het niet overal even hard. Het is ook weer niet zo heel erg moeilijk om te snappen waar je dan moet zijn: neem de gemiddelde windrichting ZW, en ga daar waar de bergwanden dichter naar elkaar wijken. Bijvoorbeeld na de brug over het meer bij Savines le lac richting Embrun. Ter hoogte van het dorpje Crots (staat een naambord aan de weg: Crots) In Crots is een windsurfwinkel: "le petit boutique du surfer" Vraag de man van de winkel naar surfspots aan de overkant van de weg.
C'est simple.

bonne vacance.

Frank89
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Neilpryde Naish

Bericht door Frank89 » do mei 17, 2007 9:58 pm

surfingnoob schreef:He, er wordt hier een paar keer gesproken over lac du monteynard, dat dat meer windzeker is, maar op windguru staat dat het op dit moment veel harder waait op lac du serre poncon...
ik heb afgelopen zomer meer wind gehad bij monteynard dan bij serre poncon. Wind trok daar ook een stuk eerder op de middag aan, dus je kon veel langer varen :)

zweefvlieger
Deur-surfer
Deur-surfer

zou best kunnen

Bericht door zweefvlieger » do mei 17, 2007 10:41 pm

Frank89 schreef:
ik heb afgelopen zomer meer wind gehad bij monteynard dan bij serre poncon. Wind trok daar ook een stuk eerder op de middag aan, dus je kon veel langer varen :)
Dat zou best kunnen, Frank89. Ik ben nog niet zo'n ochtendsurfer.
Waar zat je ergens aan serre poncon, als ik vragen mag? Mijn persoonlijke ervaring is dat het ten westen van de brug bij Savines veel minder waait dan ten oosten van de brug over het meer bij Savines. Het nadeel is wel dat het meer naar het oosten steeds minder breed word.

Plaats reactie