Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Frankrijk] Lac de Serre Poncon

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: Loft Sails
Surf spul: Loft Sails 2019
Contacteer:

Bericht door Marco B » zo jan 30, 2005 12:23 pm

Surfbuddie 3 schreef: Wat ik daar inrritant vond was .... en het gebrek aan schaduw. .
gebrek aan schaduw op de campingplaatsen of op het strand?
En zijn de plaatsen ruim genoeg voor een auto/bus?

Bart.
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic newwave 75 '09, JP RWW 91 '05 NP zone 4.0 '08, NP CB 5.0 '06 Boxer 5.8.

Bericht door Bart. » zo jan 30, 2005 1:02 pm

Op la Garenne heb je plaatsen met bomen (als ik het me goed herinner), maar op de andere camping (Manou) is schaduw erg schaars, dus als je in een tentje wil slapen, denk dan aan iets om schaduw te creeren!

Op het strand (kleine keitjes) kun je in de schaduw zitten en daar ook je surfspul leggen als je even niet surft of wacht op de wind.

Ik ben er 2 jaar achter elkaar geweest en redelijk gesurft (ik vaar wel altijd kleine zeilen)

gave vakantie gehad daar

Bart.
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic newwave 75 '09, JP RWW 91 '05 NP zone 4.0 '08, NP CB 5.0 '06 Boxer 5.8.

Bericht door Bart. » do feb 10, 2005 2:32 pm

campings:La Garenne en Manou (Ligt eraan welke vrije plaatsen heeft)

Hier is het dal ook het smalst en waait het dus meestal iets harder.

Bobbie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: TEL 030 / Ja, een muffin
Contacteer:

Bericht door Bobbie » za apr 09, 2005 10:59 am

@buddie: hoewel ik de foto's erg mooi vind, zou iets verkleind geen kwaad kunnen :)

Ik ga dit jaar waarschijnlijk voor het eerst. Wie zijn er allemaal, waar ergens tussen 15/6 - 15/7 ????

Wat is de beste camping met kids ? (3 jaar)

Surfbuddie 3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: AHD LE 77 2005, RX1 6.4, 8.0, 9.3, Gun Cannonball 7.0
Contacteer:

Bericht door Surfbuddie 3 » za apr 09, 2005 11:23 am

Als je veel voorzieningen voor kids wilt moet je in de richting van Embrun gaan. Daar zitten de campings met 4 sterren en veel voorzieningen. Ik zelf ga naar Les Eygoires, die ligt als je over de brug komt vanaf Gap na de brug rechts en dan na 1,5 km aan de rechterkant van de weg. Als je niet zwaar tilt aan weinig douchjes en geen voorzieningen is dat een prima camping. Kost ook geen drol, 2 personen + tent ongeveer 12 euro per nacht. Vanaf 16 juli tot en met 12 augustus vind je daar in ieder geval een aantal surfbuddies...(zoek naar de AHD's en je hebt ze te pakken...)

sorry voor de grote foto's...moet t uploaden nog even goed in de vingers krijgen.

Surfbuddie 3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Surfbuddie 3 » za apr 09, 2005 11:25 am

Tussen 15-6 en 15-7 is het op Les Eygoires errug rustig, het meer is dan ook nog erg frisjes...Je hebt dan wel alle mogelijkheid tot het uitkeizen van een plek dicht bij het water. Neem voor je kids wel waterschoenen mee met een dikke zool, want het is allemaal keien en stenen en dat doet goed pijn aan de voeten...Hoe het met de grond op andere campings staat weet ik zo niet, richting Embrun is het meer zanderig.

Henri
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Henri » ma apr 11, 2005 9:02 pm

monteynard had vorig jaar pinksteren een ongekend[voor mij ]lage waterstand en dan kijk je dus vanaf de oever recht naar beneden en in de diepte ligt het water; wel vijf meter naar beneden! niet relaxt met kleinere kinderen.
het steeg overigens met bijna een meter per dag en dat is gewoon omdat ze de sluizen bij de stuwdam dichthouden. ik begreep dat het electriciteitgebruik swinters voor het waterverbruik en dus daling van het peil zorgt, dus dit jaar maar eens bij hyere es kijken.

Herintredert
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bic Formula, Fanatic Falcon 145, zeilen Neilpryde en Gaastra
Contacteer:

Bericht door Herintredert » di apr 12, 2005 8:31 pm

De actuele waterstand wordt gegeven op de site http://www.serre-poncon.com/, volgens de site was de waterstand op 11-04-2005 761.96 meter.

Het "maximale" peil, en dat is denk is zoals we het aan het begin van de zomervakantie aantreffen, is 780 meter.

Wat is uit de toelichting begrijp (tsja, de franse taal) is dat ze hun best doen om de waterstand voor toeristische activiteiten op "goede condities" te krijgen. Afwachten of ze het meer nog kunnen vullen dus.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » vr apr 15, 2005 7:18 pm

Ik wist wel dat Serre-Poncon een stuwmeer is, ik ben er zelf al 2 keer geweest.

Net zoals bij andere stuwmeren, is de hoofdfunctie het opwekken van electriciteit.
Als je geen water doorlaat, dan blijft het waterpeil hoger, maar heb je ook geen electriciteit...

Het LdSP is voor haar water vrijwel volledig afhankelijk van smeltwater, van de achterliggende bergen.
Ze hebben daar niets voor niets meer dan 300 dagen zon per jaar. In de streek rond het meer valt gewoon erg weinig neerslag.
Het water in het meer, komt niet uit de directe omgeving, maar komt van 40-50 km verderop uit de bergen. Gesmolten sneeuw. Die er dit jaar dus (vrijwel) niet is.

Om een idee te geven: het skigebied Risoul ligt in de bergen achter LdSP.
Risoul is of gaat binnenkort dicht. Op de hoogste pistes, was de sneeuwhoogte afgelopen week 30 cm.
Normaal gesproken in deze tijd van het jaar, is die sneeuwhoogte 160 cm.
Sneeuw die er niet ligt, kan niet smelten.

Ze zouden de stuw wel kunnen dichthouden, maar dan:
-kunnen ze geen electriciteit meer produceren
-verdroogt het gebied beneden de dam

Heronimus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: fanitic bee 264 NP rx1 NP Soul Strapper F2 new move Gaastra race slalom
Contacteer:

Bericht door Heronimus » wo mei 25, 2005 3:03 pm

http://www.leshautesalpes.net/lieu/LIEU ... artenaires

Hier nog even een leuke link om het een en ander te zien van de omgeving.
Tevens is het heel eenvoudig om met google wat webcam info te vergaren.
Zoek bijv eens op webcam Embrun.

Sluik
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: *board Carve DRAM 131, NP V8 8.4, Ezzy Infinity 6.6

Bericht door Sluik » za jul 02, 2005 10:11 am

Kom ook al jaren naar Lac de Serre Poncon. Eind volgende week (9 juli) ga ik ook weer voor 2 weken. Op de site http://www.serre-poncon.com/ zie ik dat het waterpeil nog op 775,64 m. Als je op dit kaartje kijkt kan het dus nog wel wat stijgen:

Afbeelding

Ik zit op camping Manu in Crots, en ben benieuwd of iemand weet of het waterpeil nu lager dan in andere jaren is of dat het normaal is, en het breed genoeg is om er te surfen. Ik hield het nl. nooit in de gaten tot dat ik dit topic zag.

Webcams op het meer kan ik in ieder geval niet vinden, dus ik hoop dat iemand die er al is geweest dit jaar wat meer kan vertellen.

Jeroen05
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jeroen05 » za jul 02, 2005 10:55 am

Je kunt het beste naar het strand gaan bij Boscodon. Ik weet niet precies welke camping het is waar je zit. Is het de camping schuin tegenover CNA die aan de overkant ligt? Op dit moment is er genoeg water om te surfer bij Boscodon iig. Ik ben er komend weekend ook iig.

Surfbuddie 3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Plekkie aan het water???

Bericht door Surfbuddie 3 » di aug 23, 2005 8:08 pm

De surfbuddies staan altijd op Les Eygoires, richting Barcelonette. Daar ta je tenminste helemaal aan het water (alleen dit jaar iets verder lopen) en heb je mogelijkheid om 1,5 km achter elkaar door te planeren. Ik heb je volgens mij niet gezien. Mijn trailer stond op de camping en is een witte A-teamtrailer.
Dit jaar iets verder van het water afgestaan. vorig jaar 20 passen en de enkels waren nat. Zo hoort het immers!!! 8)
2 buddies waren met Arrows T-forces (geel) en ik met een Simmer Prorace met H6500 er in. Verder met RX1'en grijs en groen-blauw. Gezien???

Jeroen05
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jeroen05 » di aug 23, 2005 8:17 pm

de locatie ken ik! Daar ga ik als er echt helemaal geen mogelijkheid is bij Boscodon. Meestal waait het er iets minder maar idd. is het veel langer varen en dichterbij.

Vrienden van me waren wel op die locatie evenals een engels Local Steward, die daar woont met een grote houten trailer een witte 306 en o.a een Xantos 310 en zo een extreem lichte plank van 5 kilo.. Volgens min bronnen was hij daar :)

DD
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: formula, freestyle, wave zie
Contacteer:

Bericht door DD » ma jan 02, 2006 5:31 pm

misschien gaan wij dit jaar in augustus naar Lac du Serre-Pon°ƒÆ’°‚§on, maar iederen zegt dat de wind dan slecht begint te worden.

als je de arrchieven van guru bekijkt zegt ie dat het in augustus '05 max 14 kn heeft gewaait, en gemiddelt is het s'middags zwaar onder de 10 knope. maar dit zijn geen echte waarnemingen, het is van die gratis onnouwkeurige troep.

Jeroen05
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jeroen05 » ma jan 02, 2006 5:36 pm

Klopt.......althans, in juni is de wind het beste, ervaring die ik heb sinds eind jaren 60 en ik dus nog heeeeeel erg klein was. Juli is ook goed, maar augustus is warm en de einde van de zomer nadert dan en de wind is dan meetsal minder dan juni en juli, desalniettemin is het een fijne tijd daar, ook dan!

NaluNitro
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 SX 91 ; Mistral SL 125 // NP NS GA

Bericht door NaluNitro » ma jan 02, 2006 7:02 pm

Ik kom er al 4 jaar, van half juli tot half augustus, maar ik kan iedere dag varen met mn 9 meter en 130 liter, en nee ik weeg geen 60 kilo, maar 85 kilo :wink:

Er zitten ook dagen tussen dat ik met 7 meter vaar en een dag of 2 met 6 meter dus het waait er vind ik persoonlijk best relax hoor!!

Jeroen05
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jeroen05 » ma jan 02, 2006 7:09 pm

ik vaar ongeveer met dezelfde uitrusting! Voor die omstandigheden helemaal perfect daar. en waait het wat minder? pas je je uitrusting aan. IIg vind ik het voor mij perfect daar! Dit jaar wil ik een Formula en een 11 meter zeil dus echt " te weinig wind" zal ik niet snel hebben denk ik.

NaluNitro
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door NaluNitro » za jan 14, 2006 12:54 pm

Sammie schreef:Heey gaste,
heb in een reisgids geleze over Serre de poncon, dat et daar verplicht is om een (reddings)vest aan te hebbe als je watersport beoefend....
Klopt dat of is et zwaar gelul :-?

Greetz Sam
Een reddingsvest is niet nodig, maar afgelopen jaar waren er wel gendarmes (agenten) in boten op het meer om mensen van het water te sturen wanneer ze zonder t-shirt voeren. Dit deden ze omdat het een erg warme periode was met een brandende zon en hoge temperaturen. Als je een t-shirt aantrok en het water weer op ging was er niets aan de hand.

joepos
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: ultra ray 111 met tuigage & Bic Techno

Bericht door joepos » di feb 14, 2006 11:17 am

ik was er vorig jaar voor het eerst samen met iemand die er al eerder
was geweest maar hij zei idd dat het water laag stond en we moesten om de 2 dagen denk ik wel een meter verder lopen naar het water na 3 weken toen we weg gingen was het !bijna! dubbele afstand volgens mij blijft er dit jaar geen meer meer over :-? maar ik ga toch mischien 1
weekje varen daar ondanks dat ik vorig jaar met mijn OD7.5 bijna niet heb kunnen planeren is het er wel super gezellig en mooi.

joepos
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joepos » wo feb 15, 2006 3:58 pm

nou ik heb vorig jaar niet echt heel veel last gehad van dat het water zo
laag was die meter verder of dichterbij vindt ik niet erg maar ga dit jaar
met me Tchno 293OD en dan wil ik toch wel ffies lekker kunnen planeren
op dat plasje maar het is wel ongelooflijk mooie omgeving en helder water
echt paradise waar nog wat aan de wind gesleuteld moet worden 8)

Butger
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Go + Severne Powerdrive 6.7

Bericht door Butger » do feb 16, 2006 1:08 pm

Qua wind ligt het er ook heel erg aan waar je zit geloof ik.
Vorig jaar zat ik op camping manu waar het soms echt wel windkracht 6 was. Echt veeel wind! Komt missschien omdat het daar zon inkeping is tussen de bergen dat de wind er harder blaast ofzo

paradise :wink:

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » do feb 16, 2006 1:57 pm

Deze winter precies hetzelfde probleem als de voorgaande 4 jaren.

Groot hogedruk gebied net ten westen van frankrijk, maandenlang.
Alle depressies gaan met een grote boog via engeland, duitsland, oostenrijk.
Hoeveelheid sneeuw in de franse alpen, met name het zuiden, minder dan de helft van normaal.

De komende anderhalve week gaat het - voor het eerst in 4 maanden - flink sneeuwen en regenen. De zuidfranse alpen krijgen echter niet de volle laag.

Als er de komende 2 weken geen enorm pak sneeuw valt - minstens een meter - dan zal het water komende zomer nog lager zijn dan vorige.
Er valt daar nl. in de zomer vrijwel geen neerslag. Die 300 dagen zon per jaar moeten toch ergens vandaan komen.

joepos
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joepos » do feb 16, 2006 8:18 pm

Butger schreef:Qua wind ligt het er ook heel erg aan waar je zit geloof ik.
Vorig jaar zat ik op camping manu waar het soms echt wel windkracht 6 was. Echt veeel wind! Komt missschien omdat het daar zon inkeping is tussen de bergen dat de wind er harder blaast ofzo

paradise :wink:
nou ik ben vorig jaar een dagje gaan touren met me One Design. En dat was niet Echt heel veel ik merkte nou niet echt dat er op het 1e deel meer wind stond dan het andere deel. ben vanaf Savines naar Kerktoren gevaren en een stukje richting die inham naar links maar merkte eht niets

Caspar
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Kater Avanti Select Unifiber
Surf spul: Fanatic boards, Select vinnen, Avanti sails, Unifiber spullen

Bericht door Caspar » do feb 16, 2006 8:40 pm

Ik vaar al 20+ jaar op dit meer. Aan het einde van het meer (Embrun kant) staat altijd de meeste wind. Ofwel de camping helemaal aan het eind van het meer is de beste stek. Second best is Manu of Camping La Garenne.
Tot komende zomer mannen !!! Natuurlijk hoop ik dat de waterstand komende zomer op normaal peil is. Op dit moment hebben we nog 18 meter te gaan voordat het max water niveau bereikt is.

NaluNitro
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door NaluNitro » vr feb 17, 2006 12:50 pm

Ik ben het roerend met caspar eens, ik ben op verschillende plekken langs het meer geweest maar bij camping la garenne/manu waait het het hardst. Volgens mij heeft een deel van de windkracht daar te maken met het in een trechter lopen van het meer, het wordt daar wat smaller en daardoor loopt de kracht van de wind wat op. (pin me er niet op vast maar ik denk dat dat een oorzaak is).

En wat betreft de waterstand, laten we gewoon gaan aftellen idd, nav caspar, nog 18.6 meter!! 8)

surfbuddie-7
Funboarder in spe
Funboarder in spe

lac de serre-poncon

Bericht door surfbuddie-7 » zo mar 05, 2006 2:21 pm

houd de website van savines-le-lac maar in de gaten

het nivokaartje met historie geeft wel positieve hoogte aan tis al 4 meter hoger de waterstand is al op -17.56 meter, resutaten uit het verleden geven geen .... maar toch ,heb geduld.

ik kom er al sinds 1971 en inderdaad afgelopen jaar was inderdaad laag tot 3 weken later zeer laag .
maar het is nog erger geweest in oa 1979/1980 en ergens 88/89 waarbij brug delen!!!!!een reling van 80cm hoog zichtbaar werden.
elk voorjaar tot juni is het ook nog steeds laag maar dan loopt het meer (mits er voldoende sneeuw is gevallen in de winter/voorjaar) wel vol.
er is veel sneeuw gevallen de afgelopen weken.

afgelopen jaar gevaren met: 11,8m2,9,2m2,8,2m2,7,2m2,6,5m2 en zelfs met 5,2m2 volgas er overheen en gewoon bij camping les eygiores en ik weeg toch 90 kg.
ja je past je materiaal wel aan aan de omstandigheden. ik had geen formula board bij me ,maar een surftandem,voor aankomend seizoen weer wel een ahd-formulaboard want daar leent dit meer zich echt goed voor.

zwemvest is niet verplicht wel shortie of lycra/zelfs t-shirt is toegestaan.
controle is verscherpt!!!!!

voor boot bezitters is er een hele waslijst :reddingsboei / pikhaak / vuurpijlen / kompas / zaklamp en nog wat troep die in nl of elders echt niet hoeft te hebben op een binnen meeris verplicht en controle hierop.

gosurfing
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: T1 ClassX 105, Arrows arial 4.2/5.3/6.0 en Simmer X-cam 7.0
Contacteer:

Op de kaart....

Bericht door gosurfing » zo jun 04, 2006 1:26 pm

Afbeelding

De gele pijl geeft de eerder besproken "mooi weer" thermiek windrichting aan.

De rode cirkel (bij Crots) is mijn favoriete spot. Hier bevinden zich ook twee campings, Manu en La Garenne.

De groene cirkel is aan de andere kant, meer richting embrun. dit is volgens mij ook wel een goede spot, maar heb hier zelf nog nooit gesurft.

Maar voor de duidelijkheid: Blijf voor windsurfen dus rechts van de gele pijl! (of op z'n minst rechts van de brug)

NaluNitro
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door NaluNitro » zo jun 04, 2006 1:54 pm

daar ben ik het helemaal mee eens...

ik houd ervan om lekker te cruisen dus ik ben een keer vanaf camping la garenne richting savines gevaren.. toen ik voorbij het surfstrandje kwam (ter hoogte van het 3hoekige gedeelte van de gele pijl) merkte ik dat de wind een stuk minder sterk was.. toen ik dichter bij savines kwam ging het planeren zelfs niet eens meer.. ben toen terug gevaren en hoe dichter ik weer bij mn beginpunt kwam des te harder begon het te waaien..

of de wind nam toevallig wat af of het waait daar idd een stuk minder...

voor de feiten: ik voer een Gaastra Nitro2 9.0 en een F2 Powerglide 2 140 liter...

marcel merkx
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: neil pryde solo 7.0 neil pryde V5 5.9 Bic vivace 290 Mistral flow 96L Gun speed slalom 4.8

wind

Bericht door marcel merkx » ma jun 12, 2006 11:14 am

jah het gaat vooral in de richting van de dam steeds zachter waaien. Ik ga nu voor de 5e keer naar een camping die vlak langs dat kerkje ( op dat eilandje licht) Het is echt goed surfen daar, Maar als je te ver in de richting van de dam surft is er bijna geen wind meer

Het kan trouwens aardig spoken op het meer, vorig jaar waaide het af en toe zelfs te hard voor mijn 4.8 [/img][/list]

Plaats reactie