Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Frankrijk] Lac de Serre Poncon

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
c
Deur-surfer
Deur-surfer

Embrun

Bericht door c » wo jun 14, 2006 1:24 pm

Hoi,
Ik kom al meer dan 10 jaar in Embrun op camping CNA. Volgens mij waait het hier het beste, al is het verschil met Crots minimaal. Het voordeel van Embrun is dat het meer breder is en je dus meer meters zonder te gijpen kunt maken. De camping is erg Basic, maar ligt wel aan Plan d'eau, dat in tegenstelling tot Lac de serre-poncon in bijvoorbeeld 2005, altijd vol is. Plan d'eau is lekkerder om te zwemmen dan het lac (leuk voor de niet surfende vakantiegangers). Maar voor het surfen is een lang pak (vrijwel) niet nodig en er is ook geen zwemvest verplichting zoals in Italie. Op de camping komen met name Fransen, Italianen en Nederlandsers. Ik denk dat 95% surft. Embrun is een leuk klein stadje waar altijd wat te doen is.
Tot op het water, dit jaar zonder HyperSonic maar met een S-type 126 en een 6 en 8 meter zeil. Voor de enkele spetterende dagen neem ik een AHD 270 met 4.7 zeiltje mee.

DaanvK
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Sonic100 NeilprydeRS6 Select
Contacteer:

Bericht door DaanvK » wo jun 14, 2006 1:40 pm

Ik ben vorig jaar nog een aantal dagen bij dit meer geweest. Ik vind het voor het surfen geen goede plek. Een aantal jaren geleden ben ik er ook al eens geweest.
Ik heb beide keren waarschijnlijk veel pech gehad met de wind. Vorig jaar heeft het 1 dag (uurtje) gewaaid. Ik was een beetje met 7.3 aan het ronddobberen toen het opeens van de planeten begon te waaien. Mijn 7.3 was onhoudbaar. Ik naar de kant om een kleiner zeil te pakken. Toen ik terugkwam was de wind weg.

De omgeving is er wel super. Als je van bergen en wandelen houdt kun je je uitleven.

Wij zijn na een paar dagen te hebben gewandeld en geklommen, doorgetrokken naar het zuiden, naar Leucate. Dat is het paradijs. Vaak veel wind en voor iedereen voldoende mogelijkheden.

Rippin P
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Quad 86 - Hotsails Smack 5.8 - 5.0 - 4.3

Bericht door Rippin P » wo jun 14, 2006 1:50 pm

Club Nautique Alpin - base de boscodon:

Afbeelding

Superrelaxed! :D 5 meter van het water pitten....
Links onder de boom zie de brug van Savines. Dit is echt de beste spot qua wind en qua ruimte om te varen!
Je moet inderdaad wel mazzel hebben met de wind, of van 8m2 zeil houden!

Leon.L
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: moeten goed gebruikt worden

Bericht door Leon.L » wo jun 14, 2006 3:37 pm

Ik ben hier ook een aantal jaren geweest, op de camping bij Savines. Ook hier kon je lange rakken varen, maar als je iets meer tussen het kerkje en onze camping voer, merkte je wel dat het er wat harder waaide. Hier kwam de wind dwars door het dal heen zetten. Maar als je n°ƒÂ³g verder richting het kerkje ging, waaide het weer minder. Het water is prima te doen, omgeving is ook heel mooi. Het waaide elke middag hard genoeg om te planeren. In dat opzicht was de wind ook heel constant, vanaf 3 °ƒÂ¡ 4 uur ging het prima!
Als je er een tijdje bent, heb je ook een aardige kans op de Mistral. Die wil je ook zeker meemaken!
Al met al heb ik er toch heerlijk kunnen surfen!
Laatst gewijzigd door Leon.L op vr jun 23, 2006 3:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

DD
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: formula, freestyle, wave zie
Contacteer:

Bericht door DD » wo jun 14, 2006 7:35 pm

dit jaar gaan wij ook naar het meer, maar we weten nog niet welke camping. er gaan ook wat beginners mee dit niet erg van veel chop houden, dus hoe veel erger is de chop bij embrun dan bij le roustou?

ik en windsurfer 14 zijn er vanaf begin augustus 3 weken

NaluNitro
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 SX 91 ; Mistral SL 125 // NP NS GA

Bericht door NaluNitro » wo jun 14, 2006 11:19 pm

Van echte chop als in klotsbakken is bij rustige wind tot 5 bft niet echt sprake, meer een soort deining. Wanneer het harder waaien gaat begint het wel meer te klotsen.

Posthumus
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: skate99,Arrows Ranger 5.4, NP combat 5.6, NP expression 6,2.
Contacteer:

Bericht door Posthumus » do jun 15, 2006 8:49 am

hehe leuk meertje daar, wil daar weer naartoe terug :O

was zo'n 7 jaar geleden (toen ik nog niet surfde :oops: ) daar geweest, Tour de france kwam nog langs de camping en de camping had aan 1 kant terrasvormige plekken en aan een aanliggende zijde een aflopend "beton strand"...

en een frapant detail is dat we daar destijds niet met shorts(baggy zwembroek) het zwembad in mochten... :roll: we zouden bijna badmutsen opmoeten.....

wel mooie omgeving daar, kan er wel echt spoken meen ik mij te herrineren!

c
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door c » do jun 15, 2006 5:26 pm

Bij Embrun is misschien iets meer chop door de vorm van strand, damwand, steiger. Voor een beginner maakt het niet uit waar je naartoe gaat. Maar bij Embrun is wel iets meer wind.

JasperFly
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JasperFly » do jun 22, 2006 2:31 pm

Bij Le Roustou is het zeker niet choppy. Het is perfect voor beginners al moet je er wel om denken dat zij altijd een zwemvest aan moeten hebben, sommige plekken zijn 150 meter diep :P Er wordt vooral in de middag door beginners geoefend en later op de middag (lees: rond 4 uur) dan kunnen de betere onder ons zich goed vermaken. Twee jaar geleden heb ik daar 2 weken lang een Mistral wind gehad, bijna elke dag ruim windje 5 met leuke uitschieters hier en daar. Bij Le Roustou zijn trouwens weinig kiters aanwezig dan zul je toch echt meer richting de kant van de brug moeten.

Herintredert
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bic Formula, Fanatic Falcon 145, zeilen Neilpryde en Gaastra
Contacteer:

Bericht door Herintredert » za jun 24, 2006 11:24 am

Frank89 schreef:ligt le roustou rechts of links van de brug op dat kaartje?
Links. Le Roustou ligt op die grote punt in het meer/de baai, ongeveer daar waar de weg (N94) van boven bij het meer komt.

Het is waar dat het in de richting van de pijl meestal meer waait. Een uitzondering is wind uit noordelijke richtingen. Ik heb een aantal dagen meegemaakt dat m'n neefje op de camping La Garenne (in de rode cirkel) bij Crots gewoon geen wind had, terwijl het op Le Roustou wel waaide. Dat kan dus ook.

Het zijn dan wel vaak "licht weer" omstandigheden, dus voor mij met Formula en de 10.6. Maar dat is voor mij de meest gebruikte set op het meer, 85% van de dagen is dat de ideale set voor mij, het gebeurt zelden dat ik m'n 9.0 optuig. Meer neem ik ook niet mee trouwens. Daardoor gebeurt het een enkele keer dat ik vanwege de harde wind een (deel van de) dag moet toekijken.

Frank89
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Neilpryde Naish

Bericht door Frank89 » ma jun 26, 2006 2:48 pm

ok dank jullie wel.. :)

Is het de moeite waard om mn moeder over te halen om rechts vd brug te gaan zitten?

De reden waarom ze dat niet wilt, zijn minder goede 'recensies' over de campings rechts vd brug.. Klopt dat ook? of valt t wel mee.

ik ben er trouwens vanaf ongeveer 13 juli denk ik

Herintredert
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bic Formula, Fanatic Falcon 145, zeilen Neilpryde en Gaastra
Contacteer:

Bericht door Herintredert » di jun 27, 2006 12:06 am

De campings rechts zijn iets "simpeler", dat wil zeggen 2 sterren, maar ook wel prima campings (geen zwembad?). Links van alles en nog wat, ook wel 3 sterren. Zorg in ieder geval voor een camping aan het water.

En wees blij dat je moeder naar Lac de Serre Poncon wil..... :lol:
Kijk verder op http://www.serre-poncon.com/ onder accomodations (eng) of hebergements (fr).

Jap
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Quattro twin 84

Bericht door Jap » vr jun 30, 2006 11:45 am

Hoe warm is het water rond deze tijd van het jaar op het lac du serre poncon? Ik ga over twee weken naar dit meer toe (surfspullen gaan mee), maar een vriend die ook meegaat heeft geen pak. Is een pak nodig of is een boarshort en een lycra genoeg? Het meer is natuurlijk wel vlak bij de witte gletcher, dus ik dacht dat het misschien wel koud zou kunnen zijn. Ik weet niet hoe hoog het meer gelegen is, weet iemand anders dat?

NED-818
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: slalom, formula

Bericht door NED-818 » zo jul 02, 2006 10:54 pm

Wij vertrekken eind deze week naar camping Les Eygoires bij Savines Les Lac. Op deze camping is meer schaduw en het meer is daar veel breder dan bij Crots. Daar kan je tenminste wat fatsoenlijke rakken varen. :) De formula en grote zeilen gaan in ieder geval mee.

Als de wind toch tegen blijkt te vallen verkassen we na een week wel naar de camping waar we vorig jaar ook stonden: La Garenne bij Crots. Daar staat normaal gesproken voldoende wind om 's middags met een 7,5 en een slalomboard te kunnen varen.

NED-818

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: RRD avantglide M, F2 max2air 254, F2 wave 254 en 7 zeilen van 3.2 tot 8.5

Bericht door Snowie » di jul 04, 2006 5:53 pm

Wij kwamen vorig jaar op 14 juli aan en van ons 5en heeft alleen Bas een shorty aangehad, aangezien hij deze nieuw had en er pers°ƒÂ© mee wilde varen. Een boardshort kan dus prima, een lycra is niet alleen fijn maar zelfs verplicht daar!!! De waterpolitie kwam er daadwerkelijk op controleren, we dachten eerst dat het om een zwemvestcontrole ging maar mensen met lycra's lieten ze ook gewoon surfen :-? Mocht je vriend voor de zekerheid een pak willen dan kom je op op de heenweg vanzelf langs de decathlon in Gap, met n beetje geluk ben je voor 2 tientjes klaar :z

Verdere info: schoentjes zijn erg fijn, de steentjes daar erg scherp. Het waterniveau kan erg varieren, het kan zomaar zijn dat je aan het eind van je vakantie 50 meter verder moet lopen om bij het meer te komen. Qua materiaal heb je het meest aan groot spul, ik heb vorig jaar 4 van de 14 dagen kunnen planeren met 7.5 (weeg <70 kg) en eentje krap met 6.0. Net voor de rotsen aan de bergzijde kan de wind ineens 6 knopen sterker zijn (altijd leuk om daar iedereen in het water te zien flikkeren).

klaas
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: bic techno 283, f2 discovery, tiga slr 284, np soul 7.4, f2 discovery 5.7, bic 6.5, ezzy sails4.2

Bericht door klaas » di jul 04, 2006 11:25 pm

Le roustou is een leuke camping. overdag kan je er wel relaxed surfen, en ik heb toch echt vorig jaar meer dan 4 x in 14 dagen kunnen planeren. Overdag dan altijd lekker surfen 's middags en dan 's avonds lekker met zijn allen gezellig op het strandje bier drinken. Veel dezelfde mensen komen elk jaar terug.
En dit jaar ben ik er weer 10 dagen, ik heb er heel veel zin in :9~

Ilse_1989
Windsurfbabe
Windsurfbabe
Surf spul: bic techno 275, F2 Stoke 115, NP solo 7.0, NP saber 6.2, arrows craze 4.5
Contacteer:

Bericht door Ilse_1989 » wo jul 05, 2006 2:26 pm

camping Les Eygoires is idd een gave camping....wij staan dr nu al 2 jaar...(dit s t derde :D ) en ze hebben daar super gave plekken!!!! met schaduw idd... en vlak aan t meer!!!! moesten toen denk k 30 meter naar t water lopen!!!!! Je kunt daar goed wegkomen maar de wind is dr niet echt spr sterk..... vrdop n t meer wel weer :lol: mjh.....SUPER camping!!!!!!

Caspar
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Kater Avanti Select Unifiber
Surf spul: Fanatic boards, Select vinnen, Avanti sails, Unifiber spullen

Bericht door Caspar » ma jul 10, 2006 7:35 pm

Huren ?

Vorig jaar kon je komplete set huren bij de surfshop waar de Boscodon in het meer komt. Dus ongeveer halverwege Savien en Crots.
Zeil oppervlak naar keuze. De prijs vond ik niet hoog......maar ik weet niet meer precies hoeveel het was.

Ik was op camping La Garenne van 14 - 28 juni. Dit jaar helaas weinig wind gehad. Alleen met 10.7 gevaren. Volgens mijn waarneming het slechtste windjaar van de afgelopen 15 jaar. Maar............ik hoorde dat het vanaf afgelopen zaterdag weer OK was. Duimen maar.

le pansard
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door le pansard » di aug 22, 2006 3:52 pm

opzich een leuke plek om te leren surfen, typische freeride plek. ik heb op beide campings gestaan, manu is rustiger maar iets verder van het water. ik vond het zelf vreselijk dat iedereen 'goedumorruge' zei inplaats van 'bonjour' ik ben ik frankrijk op vakantie niet in Nederland. En er heerst niet de normale surf spirit, mensen zijn snel jaloers als je goed surft (ik ben amateur btw) je wordt uitgelachen als je vaak valt in plaats van dat mensen je helpen met hoe het wel moet. Er zijn ook veel christenen, niets op tegen, alleen is het midden in de week maar zondags niet.

Thewes
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Thewes » ma sep 18, 2006 3:20 pm

10 dagen geweest, niet verwacht, maar toch nog een keer met waveboardje kunnen varen :) 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wbvv
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB EVO 80, Tabou 3S 107, Mistral SL 105, JP Freerace 135, GunSails 8.6, 7.5, 6.7, 6.0, 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door wbvv » di sep 19, 2006 8:23 pm

Hoi Thewes,

volgens mij heb ik deze frontloop gezien, ik voer volgens mij effe achter je. Was dat niet tijdens aankomend onweer ergens half juli toen op ongeveer hetzelfde moment de bliksem een paar meter naast de beheerder van Camping Manu in de grond sloeg ??
Ik verbaasde me al dat iemand z'n EVO (toch??) bij zich had bij dit meer

verbraakje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: fanatic eagle 127 '06 |ns daytona 8.3 '06|NS ICE 5,7 2007|

Bericht door verbraakje » ma dec 11, 2006 6:50 pm

ik heb nog wat foto's haha
soms sneeuw het in de bergen! MIDDEN IN DE ZOMER
Afbeelding
soms heb je mooi uitzicht
Afbeelding
en ja je kan er ook leuk raften
Afbeelding
en soms waait het er ook nog aardig
Afbeelding :) :+

DaanvK
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Sonic100 NeilprydeRS6 Select
Contacteer:

Bericht door DaanvK » di dec 12, 2006 1:10 pm

Ik ben meerde keren bij serre ponocon geweest. Als je echt gaat om te surfen moet je hier niet naartoe gaan. De omstandigheden op de foto's hierboven heb ik nog nooit daar gezien. De kans is dan ook erg klein dat je ze daar meemaakt. Als je van bergwandelen of beklimmen houdt zit je hier goed.

Ik ben ook een aantal keren in Leucate geweest. Dit is echt een windsurfparadijs. Veel wind (echt veel wind) en voor elke surfstijl een spot.

verbraakje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: fanatic eagle 127 '06 |ns daytona 8.3 '06|NS ICE 5,7 2007|

Bericht door verbraakje » di dec 12, 2006 9:46 pm

hmm idd ieder jaar dat ik daar was heb ik zeker 3 dagen In 3 weken zulk weer gehad... misschien wel meer en idd leucate zal het idd toch wel beter zijn... maar dat ga ik dit jaar uitzoeken. en zoveel regen valt er ook weer niet

leon heb jij misschien nog een foto van een gemiddeld dagje voor deze heren?

Afbeelding

leon in actie;)

wbvv
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB EVO 80, Tabou 3S 107, Mistral SL 105, JP Freerace 135, GunSails 8.6, 7.5, 6.7, 6.0, 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door wbvv » do dec 14, 2006 8:53 pm

bij deze een impressie van een gemiddelde Serre de Pocon dag:

's-ochtends de kinderen leren surfen bij nagenoeg geen wind. 's-middags zelf lol met een 8,5 m2

Afbeelding

Afbeelding

dit is dus gemiddeld, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » vr dec 15, 2006 4:40 pm

Topic gaat opslot lijkt hier wel msn

ik ga straks opruimen alles wat niet-relevant is gaat er vandoor.

Voor de mensen die graag wat nuttig informatie kwijt willen mag je op surfspots.nl de special aanvullen.

http://www.surfspots.nl/specials.php?w_ ... cial_id=26

~~~edit~~~

Er is opgeruimd en bent daarin niet lichtzinnig te werk gegaan.

wbvv
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door wbvv » di jan 09, 2007 5:44 pm

Omdat de zomervakantieperiode voor onze regio laat valt willen wij de laatste drie weken van augustus gaan. Heeft iemand ervaring hoe de wind is aan het einde van augustus ? Heb je dan meer kans op een Mistral ?

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » di jan 09, 2007 6:14 pm

http://www.windfinder.com/windstats/win ... embrun.htm

Gegevens van juni lijken mij een beetje vertekend. Met de mistral heb je vooral te maken met de opwarming van de lucht en dus de temperatuur, denk dat de kans dus even groot is in de zomer maanden.

wbvv
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door wbvv » wo jan 10, 2007 8:46 am

Tja, wat ik uit zo'n overzicht haal is dat de wind in augustus statistisch gezien redelijk gelijk is aan juli. Dus dat is mooi!

Voor de rest vind ik die gegevens twijfelachtig. Als ik ze vergelijk met Hoek van Holland zou je gezien de cijfers beter je vakantie in augustus in Hoek van Holland kunnen doorbrengen dan in Embrun. Dat kan ik gezien mijn ervaringen toch echt tegenspreken !

Bernard

Caspar
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Kater Avanti Select Unifiber
Surf spul: Fanatic boards, Select vinnen, Avanti sails, Unifiber spullen

Bericht door Caspar » wo jan 10, 2007 9:21 am

Ga er maar vanuit dat de algemene weersites voor Embrun het meestal bij het verkeerde eind hebben !! Ze houden GEEN rekening met thermische wind.
Embrun is een 95% thermische wind spot.

Overgens belangrijk nieuws over de waterstand. De stand op dit moment is maar zo'n 3 meter beneden het maximum (vorig jaar rond deze tijd was dat 20 meter).
Er is natuurlijk erg weinig sneeuw gevallen, die hoge waterstand kunnen we dus goed gebruiken.

Plaats reactie