Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Kaapverische eilanden] - Sal / Boa Vista

Deel je ervaringen met alle spots in Afrika met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
harmpie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Guerilla 68, Tabou Pocket 85 , Manics, Poisons, RDM
Contacteer:

[Kaapverische eilanden] - Sal / Boa Vista

Bericht door harmpie » za dec 23, 2006 6:54 pm

Net een reis geboekt naar Sal op de Kaapverdische eilanden. :D Ik wil meer weten over waar ik het beste kan verblijven en huren enzo.

Oke, ik heb intussen zelf al wat extra info gevonden:
windstatistiek:
http://www.windlords.com/weather/windstats.htm

Verhuur:
http://www.windfinder.com/directory/Win ... /index.htm

Transport:
Ik vlieg voor 670 euro heen en terug. Via d-reizen of tickettracker.nl. Er gaan alleen lijnvluchten heen. Dus ver van te voren boeken is het goedkoopst.

Heeft iemand meer informatie over Sal, kwa accommodatie goede windsurfplekken. Ander ervaringen?

harmpie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Guerilla 68, Tabou Pocket 85 , Manics, Poisons, RDM
Contacteer:

kaapverdische cape verde sal

Bericht door harmpie » ma mei 07, 2007 8:07 pm

hoi

ik ben al weer even terug van Sal. Dit is echt een super windsurf eiland. Heel relaxed en nog niet al te toeristisch. Er zitten een aantal windsurf centra maar ik zou zeker bij Josh of Planet windsurf huren. Dit is gewoon de beste spot waar je ook nog een paar golfjes kunt pakken (geen branding).

Als je zelf spullen meeneemt en voor golven komt moet je ook zeker op Sal zijn. Punta Preta is voor de echte die hards. Maar er zijn ook wave spots waar je kunt varen als je nog geen pro bent. Er zijn geen echte beginnerspots en er is niks te doen als je niet van surfen houdt.

Echt super vakantie gehad op een relaxed surfeiland met veel wind en toffe sfeer. Kwa natuur is het net zo kaal als Fuerte Ventura.

Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Re: [Kaapverische eilanden] - Sal / Boa Vista

Bericht door Joshua » do dec 11, 2008 8:42 pm

Ben benieuwd, gaan er hoogstwaarschijnlijk augustus 2009 heen.

Kun je er ook goed duiken.

Sportybluegirly
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP & North Sails/Gaastra/Neilpryde
Contacteer:

Bericht door Sportybluegirly » ma jan 05, 2009 11:31 am

Ben net terug van 3 weken Sal (Santa Maria). Heb van de 3 weken op 4 dagen na alle dagen kunnen surfen. Een paar dagen hadden we echt goede omstandigheden (leuke swell en krachtige wind). Van januari tot maart heb je daar de meeste kans op hardere wind. Wij waren er in december en hebben het ook wel goed gehad qua wind (moet je een beetje geluk hebben).

Via happysport.nl geboekt, overnachting in Santa Maria Beach (low budget) en surfspullen bij Fanatic station (goed station, wel erg Duits! mooi materiaal, lekkere boardjes).

Tegenover Fanatic station zit duikschool Orca Dive Clubs (we hebben 10 x gedoken, waarvan 2 grotduiken en 2 scheepswrak-duiken).

Hier zul je de heerlijkste vis ooit eten! Probeer o.a. Zum Fisherman (onze favoriet; duitse eigenaren), Cafe Kreol en het tentje voor de locals naast de bakker.

In een dag heb je het hele eiland gezien. Probeer met een groepje gewoon een local met Jeep te regelen. Toeristische attracties:
- blue eye (Burracona; ook leuk om te duiken en je kunt er zwemmen tussen de rotsen); we zagen bij de blue eye heel veel dolfijnen!
- fata morgana
- zoutwinning (zoutbaden)
- shark bay (we hebben van heel dichtbij gigantische haaien gezien)
- kite beach

Mijn advies voor Sal (als je wilt waven en goede wind wilt hebben): kijk op windguru en boek een last minute als het goed gaat waaien en als er een lekkere swell is. Vluchten vanaf Dusseldorf (rechtstreeks naar Sal) schijnen het goedkoopst te zijn (die moet je dan wel ruim van de voren boeken, dan betaal je vaak alleen belasting en misschien vind je een goedkopere lastminute).

Oane
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Veel te veel en nog steeds te weinig!

Bericht door Oane » vr jan 09, 2009 6:18 pm

We gaan volgende week naar Sal. Geboekt via Happysport. Verblijven een weekje in SabSab en huren het materiaal bij Planet. Ben erg benieuwd!

Gauloises
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: starboard Evo 83, Mistral Heat 6'8" NP Zone 4.0, 4,7, 5.2 Combat 5.7 Duke 6,4

Bericht door Gauloises » ma dec 14, 2009 7:46 pm

Net terug uit Sal... Bij deze een korte beschrijving:

Station: Angulo
Mijn ervaring met dit station is niet goed. Weinig boards, weinig zeilen (ongeveer 3 zeilen van elke grootte). We hadden de pech dat er weinig wind was en het grootste wat ze hadden was 7.0. Op een plek als Jeri is dat geen probleem, maar op Sal moet je ook wat zeilen en planken hebben van grotere omvang. Op de eerste dag kreeg ik een Starboard Carve mee van 130liter met overal scheuren en deuken. Er wordt verder niks georganiseerd voor gasten. Als je vraagt wat de windvoorspellingen zijn kijken ze je glazig aan en geen antwoord. 15 minuten internet kost 2 euro. Maar het lijkt me niet meer dan logisch dat een surfstation zijn gasten iets kan vertellen over de windverwachtingen.
Om gewoon een beetje te hangen is Angula wel een lekker plekje. Maar wegwezen als de gospel aan wordt gezet (is Josh in de Here tegenwoordig ofzo?)

Surfstation naast Angula is een stuk beter.

Eiland:
Helemaal leuk! Geen dolfijnen gezien, wel een heleboel vliegende vissen, tonijn en haai (3,5m!!!!) (die waren gevangen)
Aanrader is om een 4WD te huren en off-road het eiland rond te rijden. Je hebt alles in een dag gezien.

Normaal gesproken moet het in december al wel redelijk waaien. Wij hebben niet meer gehad van 15 knopen (en dat was echt de max in vlagen!!!) Kan me wel goed voorstellen dat het een erg fijne plek is om naartie te gaan als het lekker waait. Maar ook als het niet waait een prima plek om naartoe te gaan. Maar huur dan wel je spul bij de gasten naast Angulo.

Hotel:
Sab Sab Sal. Halfpension. Nadat we al hadden geboekt (650 pp half pension) slechte verhalen gehoord over het eten.
Het hotel is wel aan een opknapbeurt toe. En heel stom dat ze dat niet doen want het is echt een hele goede lokatie. 50m van het strand, uitzicht op zee en op 75 meter lopen van de surfstations en 5 minuten lopen van centrum van Santa Maria.
Verwacht niet teveel van dit hotel, maar het is wel te doen als je niet heel erg op luxe bent. Het eten viel me mee. Het was over het algemeen redelijk en soms ook echt best lekker. Maar je doet jezelf tekort als je niet af en toe ff in santa Maria gaat eten (Bar Creole heeft heerlijke vis of Indiaas bij Bombay)

Rookze!

Gauloises!

S.Albarda
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard & Severne Rigs
Contacteer:

Bericht door S.Albarda » za mar 06, 2010 10:47 am

Hotel:

Sab Sab

Prima bedden, prima ligging, lekkere douche, personeel wat het allemaal niet interesseert, lousy onbijt waar je jezelf gewoon mee moet volstoppen (girlfriend alert!), en het avondeten zou ik écht niet doen. Als je met je partner gaat, raad ik je aan een studio ergens te regelen.

Transfer airport:

NIET KOPEN UIT NEDERLAND. Zelf regelen, kost EUR 10 voor ca. 20 min rijden, inplaats van de EU 25 van het reisbureau. Taxi's zat, en iedereen weet waar Santa Maria ligt.

Surfstation:

GEEN GEVAL MISTRAL (Ponta Leme)!!!

Zij letten niet op hun surfers. In 1 week twee mensen afgedreven, waarvan er ééntje vier uur later is opgepikt door een zeilboot. Een jetski zoekactie opgezet door Angulo's centre was te laat opgezet; je ziet iemand domweg niet omdat de deining vier meter heen en weer gaat.

Verder heeft Mistral Ponta Leme niet genoeg boards zodat je eigenlijk alleen op je gereserveerde board kunt surfen. Dat ze andere boards van hun tweede station naar Punta Leme rijden heb ik dit jaar (2010) niet zien gebeuren en iedereen was aan het klagen daarover.

Zelf was ik erg tevreden over het FANATIC station. Een dag gratis gekregen toen we 9 uur vertraging opliepen "omdat het niet zo hard gewaaid had deze week", en of ik eventuele betaling dan misschien in "het potje voor fooien kon steken?". Er werken een paar locals die je materiaal heen en weer dragen en in elkaar zetten, en met EUR 10 voor een week als fooi (pp) doe je iets goeds.

Fanatic heeft een oude krasse knar in dienst, Willy, die constant het aantal mastvoeten checkt wat "buiten" is, en deze vervolgens probeert te spotten met verrekijker. Afdrijven op Sal is erg kut, omdat er geen boten of reddinsdiensten zijn. Er is slechts een jetski bij het Angulocenter, waar Fanatic praktisch mee samenwerkt. Verder verkoopt het Fanatic station Portugees bier, iets wat Angulo niet doet. Lunch moet je echte weer bij Angulo halen (Tuna toast is echt de spreekwoordelijke shit!). Koffie eigenlijk ook; zij leveren gewoon goede service...

Erg veel surfers vinder het fijn om voor EUR 5 een pick-up te wenken en zich vervolgens met materiaal en al naar de beste spot van de dag te laten rijden (combinatie swell & wind). Angulo doet daar het minst moeilijk over en beschadigingen van je materiaal doen ze routineus claimen, op een eerlijke manier. En reken maar dat je dingen gaat beschadigen als je Punta Preta gaat surfen. Angulo heeft alleen wél Angulo boards, die mij dan weer wat te exotisch zijn.

Eten:

Avondeten in Santa Maria; goedkoop, en lekker. Jammer alleen dat er binnen nog gerookt mag worden op Sal. Met name Italianen en oude Duitsers zijn hier erg bedreven in. Vraag aan je medetouristen waar ze gegeten hebben, en je komt vanzelf de meest rilekste visrestaurantjes tegen. Mocht je ooits iets over een indisch restaurant horen; stay away! Het personeel rotzooit met rekeningen en laat geregeld de politie komen voor toeristen die weigeren te betalen.

Stappen:

This is Africa. Het is dus een beetje hangen, biertjes doen en vervolgens terug naar je hotel slenteren. Prima te doen. Af en toe zie je een sextoerist, zowel mannelijk als vrouwelijk, en dit zijn oudere mensen die het station "schaamte" allang gepasseerd zijn. Triest, maar zo werkt dat op plaatsen waar straatarm en vulgair rijk elkaar tegenkomen.

Windsurfen:

Hell yeah! Als je kunt waterstarten is dit dé plek bij uitstek om je comfort zone "op te rekken". Start vanuit het flatwater, en planeer vervolgens loeihard richting de swell van Ponta Leme. Als je daar rilekst kunt varen, is het tijd om een pick-up te regelen voor de andere spots.

Kijk niet verbaasd als er een vliegende vis ter grootte van een stevige komkommer 40 meter over het water schiet. Schijnt normaal te zijn ;-)

Vliegen:

Vanuit Brussel of D°¼sseldorf ben je de helft minder kwijt. Ka-ching!

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Eigenaar Intersurf

Bericht door De Kraai » za mar 06, 2010 10:29 pm

Een reactie vanuit een Club Mistral gebruiker. Het klopt dat er bij ons station te weinig boards zijn om eens lekker te wisselen en eens wat anders te proberen. Vandaag over geklaagd, misschien morgen beter omdat ze nog bij het andere station checken. Een-of-ander Mistral opperhoofd liep vandaag rond, ook met hem gesproken en Club Mistral op SAL heeft geen best jaar. Andere locaties draaien beter. Verbaast me dat er weinig nieuwe Fanatics zijn. Wel voldoende North 2010.

En ja het klopt dat het erg moeilijk in de gaten houden is als je zover weg zit tussen mooie hoge golven. Met andere clubs geen ervaring hoe dit dit doen. In ieder geval lijkt een sterrekijker beter te werken dan de verrekijker.

Het is in ieder geval lekker rustig op het water en vandaag geweldig kunnen varen met mijn Wave RD 86 en Ice 5.3. En de voorspellingen zijn OK!. Heerlijke locatie waar water- en buitentemperatuur beide zo rond de 26/27 graden is ... ik mis het ijs niet ...

S.Albarda
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door S.Albarda » ma mar 08, 2010 4:55 pm

De Kraai schreef:Een reactie vanuit een Club Mistral gebruiker. Het klopt dat er bij ons station te weinig boards zijn om eens lekker te wisselen en eens wat anders te proberen. Vandaag over geklaagd, misschien morgen beter omdat ze nog bij het andere station checken.
Je wil toch gewoon de keuze hebben? Overigens zag ik een paar hele mooie Fanatic boardjes daar staan bij Mistral, maar het zijn er gewoon niet genoeg...

Voor een zorgvrije vakantie zou ik daarom niet bij hen huren. En als, liever een maatje te groot dan te klein, anders is het ook zo lullig...

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Eigenaar Intersurf

Bericht door De Kraai » ma mar 08, 2010 10:42 pm

Met vriendelijk vragen, beetje slap ouweneelen en een goede grijns kom je een heel eind. Inmiddels in 3 dagen 4 verschillende boards gevaren. Niets meer te klagen over de keuze! Ik stel mijn oordeel over club Mistral op Sal bij; er is echt wel wat te regelen.

S.Albarda
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door S.Albarda » di mar 09, 2010 7:37 am

De Kraai schreef:Met vriendelijk vragen, beetje slap ouweneelen en een goede grijns kom je een heel eind. Inmiddels in 3 dagen 4 verschillende boards gevaren. Niets meer te klagen over de keuze! Ik stel mijn oordeel over club Mistral op Sal bij; er is echt wel wat te regelen.
Ik niet ;-)

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Simmer & F2 '13

Bericht door Larsdegroot » zo okt 17, 2010 5:18 am

Hoe is de wind hier in Februari? Kun je dan vaak varen? en dan bedoel ik met 5.3 of kleiner?

harmsel
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Guerilla 68, Tabou Pocket 85 , Manics & Poisons
Contacteer:

Bericht door harmsel » di okt 19, 2010 9:52 am

Voor iedereen die in de stemming wil komen, hier staan mijn foto's die ik destijds in Sal gemaakt heb.
http://www.flickr.com/search/?&w=23321258@N00&m=&q=sal

Tip voor huren: kies een plek zo oostelijk mogelijk van de baay. Dan kun je zonder op te kruizen bij de golfjes komen. Hier zit het station van Josh Angulo & Planet Windsurf
Wij hebben toen gehuurd bij Planet windsurf, de verhuurders van Josh waren een beetje arrogant.

Klik hier voor de kaart
.
.

zuidwest9
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Twin 79l en 86l / Skate 100l uit 2010, Ezzy Panthers III 3.7/4.2/4.7, Elite 5.3
Contacteer:

Bericht door zuidwest9 » wo okt 27, 2010 6:00 am

Aloha,

februari is de wind perfect voor 5,3 en 4,7 bij Angulo center. Taxi daar nemen naar diverse andere spots is ook leuk: meer wind en golven.

Good luck en check www.zuidwest9.nl voor filmpje Boa Vista en Sal afgelopen februari.

www.zuidwest9.nl

Dreadman
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Dreadman » za dec 04, 2010 6:12 pm

Kan iemand mij vertellen welke luchtvaart maatschappijen fatsoenlijk geprijsde tickets aanbieden voor Sal?
(En welke niet al te moeilijk doen wat betreft het meenemen van eigen materiaal.)

Zag dat Arke tickets aanbied voor rond de 500,- Euro, heb alleen geen idee hoe chill hun beleid is qua windsurf materiaal.

Thanks,
C-ya.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » za dec 04, 2010 10:25 pm

check ook surfcaboverde.com voor verhuur in de buurt van ponta preta alsmede in midden van de baai bij de mistral club.

vliegen met TACV, TAP

ps neem wat cash mee want je kan er (voorlopig??) niet pinnen met eurocard/mastercard en met visa kan je pinnen maar betaal je kosten.

breuk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door breuk » ma dec 20, 2010 7:06 pm

Boa Vista

In januarie ga ik voor twee weken naar Boa Vista,en verblijf in Hotel riu Karamboa ,buiten het hotel is een surfclub(naam onbekend) op You tube ziet het er aardig uit maar weinig over (speed)surfen.
Wie heeft ervaring met dat hotel en eventueel de surfclub?
IK hoor graag van je.
Hans

breuk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door breuk » zo jan 23, 2011 3:52 pm

Naar Boa Vista geweest in januari,van de twee weken 10 dagen wind ,als speedsurfer is het in deze tijd van het jaar niet gunstig maar voor de mannen,vrouwen die van stevige golven houden is het daar goed toeven.spul gehuurd bij het Riu hotel ,vriendelijke lui en aardig materiaal.
Hans

driesdr
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door driesdr » wo aug 24, 2011 8:28 pm

Hi, ik ben met de vriendin van plan om naar het Riu Funana hotel op Sal te gaan in november.
Is er iemand van jullie daar al geweest?
Ik lees hier en daar op internet dat er windsurfmaterial ter beschikking is van het Riu hotel zelf, heeft iemand daar al ervaing mee?
Anders zou ik mij eigen spullen misschien méépakken het hotel ligt nl een beetje ''verder'' weg van de locale verhuur centers..

ciao

marksports
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door marksports » vr sep 23, 2011 2:04 pm

voor november hoef je heen wind-surfspullen mee te nemen
vanaf feb kun je n beetje op de wind aan,
mocht het onverwacht waaien kun je in sal overal huren

ik zou in nov gaan suppen 8)

Plaats reactie