Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Egypte] El Tur

Deel je ervaringen met alle spots in Afrika met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
lorchsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Lorch, KA, AHD
Contacteer:

[Egypte] El Tur

Bericht door lorchsurfer » zo jun 19, 2005 10:52 pm

Na enkele malen Dahab en Hurghada dit voorjaar naar El Tur geweest met vrouw en 2 kids. Dit is (nog) niet overcrowded zoals Dahab dat inmiddels wel is. Het is nog niet ontdekt door de grote massa: er is maar één hotel en 2 surfstations. Geen wild uitgaansleven maar super super relaxed bijkomen (echt onthaasten) en bijna elke dag 6-7Bft! Kijk eens op http://www.el-turwindsurfing.com/ en kijk maar naar de windstats.... 's avonds een biertje drinken en de volgende dag weer knallen! Voor de de verandering eens keer een engelse ipv duitse eigenaar en top materiaal: jp/f2/naish met pryde zeilen. Goedkoop en altijd wind: een aanrader als je enkel voor het surfen komt (niks voor party animals)!!

Joost M
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Maui Project 8,4"/ Fanatic Goya FW95 / Gaastra Manic-Poison-Echo

Bericht door Joost M » ma jun 20, 2005 11:35 am

Ziet er erg goed uit, zeker die wavespot!

A new dimension to the sailing at El Tur has been discovered - a fantastic wave spot. The bay has side-on to onshore wind depending on where in the bay you choose to sail. The waves are kicked up by a reef approximately 1km off the shore and roll into the beach over a gently shelving sandy bottomed bay.

Ik wil zeker nog eens terug naar Egypte, ik denk dat ik dan El Tur zeker goed in overweging ga nemen!

Afbeelding

lorchsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door lorchsurfer » ma jun 20, 2005 3:06 pm

Mail maar eens vrijblijvend met Jeanette of Rick, deze lui zijn echt super relaxed. Als bruin het kan trekken ga ik zelf komend voorjaar weer die kant op!
grt
Walther

ps
er dan wel geen nachtleven, die Engelsen lusten best een biertje en je kunt er wel lol hebben! Er was een oostenrijker die in beschonken toestand had gezegd te zullen stoppen met roken. Toen hij zich niets herinnerend de volgende dag weer peuk opstak moesten we hem aan zijn tegenprestatie houden: Jeanette zou ff zijn wenkbrauwen epileren. En aldus geschiedde....
Joost M schreef:Ziet er erg goed uit, zeker die wavespot!

A new dimension to the sailing at El Tur has been discovered - a fantastic wave spot. The bay has side-on to onshore wind depending on where in the bay you choose to sail. The waves are kicked up by a reef approximately 1km off the shore and roll into the beach over a gently shelving sandy bottomed bay.

Ik wil zeker nog eens terug naar Egypte, ik denk dat ik dan El Tur zeker goed in overweging ga nemen!

Afbeelding

Joost M
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Maui Project 8,4"/ Fanatic Goya FW95 / Gaastra Manic-Poison-Echo

Bericht door Joost M » di jun 28, 2005 11:17 am

Bij die wavespot spring je, zo te zien, over rechts? (Wind zal wel bijna altijd uit dezelfde richting komen). Da's natuurlijk ook mooi, maar zeker in overweging te nemen of je er heen wilt.

lorchsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door lorchsurfer » di jun 28, 2005 11:51 am

Yep, is inderdaad ff wennen. Zie hier het plaatje voor de situatie:
Afbeelding
De wavespot is aan de andere kant (waar Golf Suez staat). Je vaart met twee slagen de baai uit en moet dan ff 'de hoek om'. Ik heb nog ergens een panorama foto 360graden vanaf het strand. Zal eerdaags ff kijken of ik die kan vinden, en in een kleiner formaat kan posten.

lorchsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door lorchsurfer » di jun 28, 2005 9:13 pm

Zoals beloofd, El Tur in 360 graden:
Afbeelding
Nog niet netjes bijgewerkt qua kleuren, alleen een kleinere versie van het 115mb grote origineel.
Als je op het eerder geposte kaartje kijkt zijn deze foto's genomen vanaf puntje waar het windpijltje staat. Het witte gebouw rechts is het hotel met links daarvan het surfstation. Helemaal links (nogmaals) het hotel en de kom zoals linksonder op het kaartje. Door de groothoek lijkt de afstand enorm, vandaar hier voor het juiste perspectief een foto vanaf het strand tot aan surfstation. De schepjes van mijn jongste liggen net niet in het water...Je hoeft dus niet zo ver met je spullen te zeulen als de panorama foto doet vermoeden.... :)
AfbeeldingAfbeelding
enne, geen hordes toeristen, opdringere strandverkopers, laag overvliegende jumbojets, kuilengravende duitsers of lawaaige animatieteams!
Echt ontslakken dus: alleen maar lekker varen en na afloop een biertje drinken, eten en lekker :z
Heerlijk om ff aan de dagelijkse ratrace te ontsnappen!

harmpie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Guerilla 68, Tabou Pocket 85 , Manics, Poisons, RDM
Contacteer:

[Egypte] El Tur

Bericht door harmpie » ma jul 09, 2007 7:09 am

Ik kom net terug van El Tur in Egypte. Dit is echt de vetste windsurfvakantie die ik tot nog to heb gehad. Ik vergelijk het met mijn vakanties naar Fuerte, Lanzarote , Kaapverdische, Tarifa en Leucate. Het is een nog onbekende spot waar een super relaxed centrum voor huur zit. De kans dat je met meer dan 10 man tegelijk aan het varen bent is nul. De kans dat je het water deelt met dolfijnen is erg groot. Dat is echt super tof.

Het water en de condities zijn perfect en voor elk wat wils. De baai voor vlakwater, rechts in de baai een beetje chop, vaar je de baai uit dan breekt er een golfje. Voor 3 euro huur je een pickup en leg je de surfspullen op de pickup. Dit is ook met huurmateriaal toegestaan. In 10 minuten zit je op de wave beach waar je leuk kunt waven.

Wind: Juni, Juli, Augustus en September meer dan 90% windkracht 4 en meer. De gevoelstemperatuur is door de lage luchtvochtigheid prima.
http://www.windfinder.com/windstats/win ... el_tor.htm

Water: 26 graden. Transparant blauw, short en lycra. Je stapt zo zonder schoentjes van het zandstrand op het water.

Verhuur: Er zijn twee verhuur centra. "El Tur windsurfing" en een Rusisch centrum. Bij het Ruschische centrum komt bijna niemand, bovendien spreken ze matig engels. Ga dus naar El Tur windsurfing:
http://www.el-turwindsurfing.com/Eng%20Home.htm

Hotel: Er is 1 hotel dicht bij de spot. Moses Bay is een prima hotel 50 meter vanaf het surfcentrum op het strand.
http://www.mosesbayeltur.com/

Transport: Vlieg naar Sharm El Sheik. Daar wordt je opgehaald door de taxi van het hotel.

Cultuur: Het hotel staat 10 minuten uit het centrum van El Tur. Dit is een nog onbedorven egyptisch stadje. Er komen bijna nooit toeristen de bevolking is heel aardig en sommige spreken een woordje engels. Je kunt je voor 3 euro laten scheren. Voor 5 euro naar het badhuis. Super lekkere Falafel eten. Drank is in de stad niet aanwezig. Maar daarvan hebben ze voldoende in het hotel :)

De spot op Google maps: zoek de 3 windsurfers.

Meer over El Tur op wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/El_Tur

Bekijk mijn Foto's van El Tur:
http://flickr.com/search/?q=el%20tur&w=23321258%40N00

Bekijk filmpjes van El Tur:
http://www.youtube.com/results?search_q ... ur&search=

mul107
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: f2 stoke 107(2004)en north natura(net nieuw)

Bericht door mul107 » di jul 10, 2007 8:14 pm

hoi ,
ziet er gaaf uit , alleen vraagje .
waar heb je geboekt of heb je een toeroperater gebruikt, zo ja welke dan wat ik kon er geen vinden die er heen ging.
en heb je het surfmatriaal ter plaatsen geboekt of vanuit nederland geregelt.

hoor graag van je
patrick

sjouke
Deur-surfer
Deur-surfer

Re:

Bericht door sjouke » vr feb 27, 2009 12:51 pm

ik zag jullie verslag van el tur.

super. kun je mij ook eens vertellen waar je geboekt hebt?

mzl

Jeroen1970
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish force/session, Moo custums en flikka boards, amex en se masten, mu fins, serverne boom

Re: [Egypte] El Tur

Bericht door Jeroen1970 » za jan 09, 2010 1:39 pm

Hoi
Heeft iemand een update ervaring met deze spot n evt tips voor het boeken van je reis/vlucht enz
En is er een duikschool/verhuur. Ik heb niets kunnen vinden op internet maar mischien is het er wel maar zonder site.
Grt Jeroen

HansSC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: peddelspul, slalomsetje en een longboard
Contacteer:

Bericht door HansSC » za jan 09, 2010 4:47 pm

Oceansource.net voor het boeken van het hotel en spullen en Transavia voor de vlucht. Er is geen duikschool of verhuur, daar moet je voor in Sharm el Sheikh, Dahab of Hurghada zijn. D'r is hier niks behalve wind, surfspullen, een slaapplek en eten en drinken, wat Harmpie ook al beschreef.

Jeroen1970
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish force/session, Moo custums en flikka boards, amex en se masten, mu fins, serverne boom

Bericht door Jeroen1970 » za jan 09, 2010 8:06 pm

He bedankt. Helaas wist ik dit al en hoopte dat er toch een duikschool zou zijn. Mn vrouw wil alleen mee als er te duiken valt.. Rif genoeg in de buurt dus er is vast wel wat te zien;-)

Nou we houden het achter de hand.
Ps zijn de wave's altijd o.k? of is het meer ijselmeer golfslag?

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Simmer & F2 '13

Bericht door Larsdegroot » do apr 05, 2012 7:05 pm

28 augustus gaan we even kijken in het nieuw geopende Windhaven Hotel bij Habibi Wave Beach. We nemen zelf spullen mee. Als ik de statistieken zo bekijk moet het er als een gek waaien rond die tijd :). Als het een tijdje flink waait kunnen de golven mooi opbouwen las ik. Ben erg benieuwd.

lorchsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door lorchsurfer » do apr 05, 2012 11:14 pm

have fun, reken egyptische knopen wel iets minder hard dan de nederlandse knopen. De windmeter wordt gek, en toch pak je een groter zeil dan je in NL bij dezelfde sterkte zou doen. Vast iets met de dichtheid vd lucht/temp/luchtvochtigheid of zo.
Voor mij al weer wat jaartjes terug, maar supergoede herinneringen aan deze spot !

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Larsdegroot » vr apr 06, 2012 10:02 pm

Ik neem met mijn 70kg een 85 ltr board en 4.2, 4.7, 5,3 mee. Volgens mij moet dit wel goed komen :D

*edit*

Ik krijg een paar mailtjes van mensen die eventueel ook deze kant op willen gaan.
Er is nog geen touroperator die complete reisjes aanbiedt naar El Tur (niet vanuit NL voor zover ik weet).
Je kunt voor 80 euro je surfspul van en naar Sharm El Sheikh laten vervoeren met Transavia, erg goede ervaringen mee. Een retourticket naar Sharm el Sheikh heb je voor 395 (augustus), kijk even goed in het boekingssysteem van transavia wat een gunstige prijs is. Voor het windhaven hotel kun je contact opnemen met Hamdi Farag (ceo@dyarhotels.com.eg) voor 40 euro (2personen) vervoeren ze je van het vliegveld naar El tur inclusief je surf materiaal. Ook is er dit jaar een aanbieding omdat het hotel "first year in operation" is. voor 70 euro per nacht heb je een kamer voor 2 personen.
Misschien dat dit de twijfelaars over kan halen ook deze kant op te komen :D . Heb er inmiddels veel over gelezen en ben er van overtuigd dat dit in de toekomst een veel bekendere spot gaat worden.

marksports
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door marksports » vr mei 04, 2012 1:44 pm

ook net geboekt. zelf spullen mee. een week forwardloop cursus. 2e week september. zin an !!!
iemand bekend met windsterkte in die periode ?

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Larsdegroot » vr mei 04, 2012 2:57 pm

Hoi Mark, dan zit je een week later dan ons :P . Is die loop training van Ant Baker? Lijkt mij ook top, moet ook nogsteeds die forward leren!. Nouja dan zelf maar aanklooien. Volgens mij moet je uiteindelijk toch zelf het achterste handje aantrekken ook al loopt er iemand vanaf de kant te pushen. Augustus/september is de beste tijd in El Tur.
Hier wat stats van vorig jaar rond dezelfde tijd, daar word je erg vrolijk van :wink: . Klein spul mee dus!.
Ook de jaren ervoor constant harde wind rond die periode, geen toeval dus.

http://www.windguru.cz/nl/historie.php? ... &model=gfs

Have fun, ben benieuwd naar de verhalen.

marksports
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door marksports » za mei 05, 2012 12:04 pm

knopen zien er top uit ! toch minimaal 16/17 knopen en in 2010 rond de 20 knopen gemiddeld.

de clinic van ant bakern is bonus. dat handje trekken klopt wel, maar dan ben je nog niet rond...is mijn ervaring na 1 seizoen er voor te gaan.

zit windhaven nou ah strand? en is dat dan habibi beach? en is dat dan 'de' wave spot van el tur? of moet je eerst met de auto rijden om er te komen?

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Larsdegroot » za mei 05, 2012 5:48 pm

Windhaven zit idd aan het strand (Habibi Wave beach). Jij boekt eerst en dan ga je kijken waar je terecht komt? :razz:

marksports
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door marksports » za mei 05, 2012 6:17 pm

een loop clinic in el tur moet haast wel goed zitten.

maar goed . dus zo uit mandje de plenk op . i like.
verder nog tips voor el tur?

Plaats reactie