Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Egypte] Soma Bay -

Deel je ervaringen met alle spots in Afrika met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Avanti, Flikka, Sonntag

[Egypte] Ervaring Soma Bay

Bericht door TheoB » di feb 12, 2008 11:38 am

Iemand al eens naar Soma Bay geweest die er wat meer over kan vertellen?
Ik wil eind April :D daar eens gaan kijken , ja ik weet het misschien wind nog niet super dan maar luieren kan ik ook heel goed.

Beetje rond gegoogled heb ik al. Ben op zoek naar wat meer info van ervarings deskundigen.
Zitten er nog meer centra dan http://www.planetwindsurfing.com (al doorgelezen natturlijk)

Leuke hotels? Zit nu maar te denken aan het hotel bij het centrum van planetwindsurfing.

bongo
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: NS Duke 5.9 & 5.4 en ICE 4.7 ('07) and Aerotech 4,25 charge fanatic freewave 104 ('08)

Re: Ervaring Soma Bay - Egypte

Bericht door bongo » ma feb 25, 2008 7:22 pm

Ben er in de zomer van 2006 geweest, best wel warm maar de strakke wind die er staat is wel perfect! heb er 6 van de 7 dagen gevaren met zeilen van 3,7 tot 7,5 en met planken van 86 tot 125 (club mistral in safaga) met wind die 's morgens side ofshore en tijdens de middag side shore van links staat. rond een uur of 3 zakt de wind wel in maar dit geeft niet als je er al van 9u op staat :razz: . Het hotel Shams Safaga is goed maar er ontbreekt enkel wat party mogelijkheid in de hele streek...

greetz

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Avanti Sails
Contacteer:

Re: Ervaring Soma Bay - Egypte

Bericht door Hans Kleingeld » di feb 26, 2008 5:30 am

Zelf heb ik sept-nov 98 gedurende drie maanden in een aantal hotels in Hurghada gezeten. Omdat Hurghada heel langgerekt is, is de afstand tot Soma Bay 20-40 km afhankelijk van waar je je bevindt. Het zomerseizoen is duidelijk het windrijkst. Dit komt door de verhitting van het Arabisch Schiereiland en Aziatisch continent. Er gebeurt min of meer hetzelfde als in de Egeische Zee tussen Turkije en Griekenland. Oktober t/m maart zijn volgens mij de windarmste maanden. In het zomerseizoen kan de wind uit NNW enorm pieken, waardoor 4.0 mtrs zeer bruikbaar zijn. In april kun je ook wel eens een zuiderzandstorm hebben als een depressie over het noorden van Afrika trekt. Die zuigt dan ook zeer warme lucht aan. IK geloof dat de hoogste temperaturen in Egypte tijdens zo'n situatie zijn geregistreerd met temperaturen ruim boven de 50 graden in het zuiden van Egypte. Gebeurt echter niet elke dag en aan de kust is het minder extreem. Met harde winden uit het NW-en kun je overigens ook veel zand in de lucht hebben. Ik heb een keer meegemaakt dat het in september 40 graden was, op zee 7-8 Bft waaide en er boven land een zandstorm was. Het voordeel van eind april lijkt me dat dan de temperaturen nog niet extreem hoog zijn, het zeewater redelijk warm en je al in het seizoen komt met meer wind. Hoogtepunt lijkt echter toch mei-september te zijn.

Decodes
Deur-surfer
Deur-surfer

[Egypte] Soma Bay -

Bericht door Decodes » zo feb 07, 2010 10:23 pm

Een filmpje van mijn windsurfvakantie in soma bay:

Zalige vakantie beleefd .Goed hotel, veel wind, uitstekende surfclub en niet zo een overbevolkte spot zoals dahab.

ps:Mijn excuses voor het onstabiele beeld.Volgend keer neem ik een statief mee of een andere vrouw.

TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Egypte - Soma Bay -

Bericht door TheoB » ma feb 08, 2010 8:16 pm

Hey Andy ik zit er volgende week :D :D :D :D wanneer is't fimpje gemaakt?

Decodes
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Decodes » za feb 27, 2010 2:31 pm

Filmpje is gemaakt September 2009.
De uitbater vertelde mij dat je er het hele jaar goed kan windsurfen behalve in januari/februari.Dan blijft de wind
de hele dag ofshore en daardoor weinig constant.
Kan je dit beamen of heb je toch geluk gehad.

TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door TheoB » zo feb 28, 2010 2:11 pm

Yep van de 7 dagen was er (maar) eentje met genoeg wind voor de 8.4m2.

Off/on-shore was een beetje 50/50% heb het moeten doen op de andere dagen met wat waterskieen en wakeboarden wat twee jaar terug nog niet mogelijk was stond meestal wk2/3.

Decodes
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Decodes » ma mei 24, 2010 10:05 am

Net terug geboekt voor 12 dagen in September.
Deze keer een statief meenemen.

Peter Vernet
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: WSJ-tandem-Naish boards//Gun Sails/Vortex Racing Vinnen

Re: [Egypte] Soma Bay -

Bericht door Peter Vernet » ma jul 16, 2012 8:11 pm

18 dagen in in het Caribean hotel bij planet windsurfing geweest, 12 dagen met 7.3 en 112 liter heerlijk gesurft.
Vanaf het surfcentrum waar ze het goed voor elkaar hebben 3 km naar de overkant van Tobia eiland.
Daar gijpen in zwembad blauw water en terug voor de zand bank langs even speeden. Met de camberloze zeilen wel het speed gevoel maar niet de snelheden :lol: .
Soma Bay is ongeveer zo groot als het Wolderwijd ,maar zonder die korte chop maar een soort lange deining,heeeeeerlijk. Hier en daar wat coraal rif in het midden, maar dat wordt je bij kennis making bij het surfcetrum allemaal goed uitgelegd. Allemaal camberloze zeilen maar genoeg en in alle maten, ook bij de boards keuze genoeg, van wave tot slalom.
Een keer opkruisen naar net noorden van de baai waar het voor het Shereton hotel een knoopie of 5 harder waait.
Op de terug weg een paar grote zeeschilpadden gezien, zijn/haar schild was al meer als board breedte,
en dat was ± 70 cm! een hele leuke ervaring.
Heerlijke temperatuur 33-40 graden wat goed te doen is door de lage lucht vochtigheid en zolang de wind er bij blijft (en je niet hoeft te werken) met 28 graden warm zeewater :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: 8)
De zeilen worden van het centrum over het zandstrand zelfs voor je naar het water gedragen en terug gebracht door de medewerkers van het surf/kite centrum. De kiters worden met rubber bootjes naar de lagune gebracht achter een ander hotel, dus alle ruimte voor de windsurfers.
Ik heb er een gezellige tijd gehad , met Oostenrijkers ,Zwitsers ,Italianen en Hongaren nog onder een parasol over ijssurfen zitten kletsen in 40 graden 8) :lol:
Een linkje voor een impressie,
Ik ga zeker nog een keer terug.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » za apr 13, 2013 10:02 am

Klinkt goed, zag op filmpje van paar zweden dat je er ook leuk kan speeden
Weet iemand welke vliegtuigmaatschappijen vliegen erheen,mocht je je eigen materiaal willen meenemen

wavemaker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door wavemaker » di apr 01, 2014 12:28 am

Ik ben in maart van dit jaar geweest naar PlanetAllSports. Ik kan hun centrum van harte aanbevelen. Goed materiaal, goed service.
De spot is (wat mij betreft) niet de allerbeste in de baai, want een stukje verwijderd van zowel de hoek waar vaak de meest ongestoorde wind is te vinden alswel waar het ondiep is. Maar het is ook weer niet echt ver weg. De wind in maart is voor ervaren surfers niet echt geweldig. Dat zal later in het jaar beter zijn. Voor mijn bescheiden ervaring was het net OK. In mijn geval geboekt via PlanetAllsports zelf, inclusief het hotel CarribeanWorlds dat ze tegen een beter tarief konden aanbieden dan dat ik het zelf had kunnen regelen.

adrie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door adrie » do dec 31, 2015 9:26 pm

weet iemand met wat voor materiaal je in maart/april hier kan surfen? is dat 120l en 7.5m of nog groter?

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Severne Freeks 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 Blade 3.7 4.2 4.7 & 5.3

Bericht door theArthurrrr » do jan 05, 2017 8:22 am

Even een kick van een ouder topic.

Ik wil de eerste week van juli nog even een weekje weg. Nu lijkt Soma Bay me wel een mooie optie. Het enige wat me een beetje tegenhoudt is de onstabiliteit in die regio.
Zijn hier mensen de laatste tijd nog geweest?

adrie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door adrie » do jan 05, 2017 10:07 am

Bernd flessner gaat er elk jaar en ook dit jaar heen en die Deense dame ook. Vraag hen anders even (Facebook)?

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Severne Freeks 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 Blade 3.7 4.2 4.7 & 5.3

Bericht door theArthurrrr » do jan 05, 2017 3:39 pm

adrie schreef:en die Deense dame ook
En wie mag dat dan zijn? Er zijn nog al wat Deense dames nl. :wink:

adrie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door adrie » do jan 05, 2017 7:01 pm

Miriam Rasmussen

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door theArthurrrr » vr jan 06, 2017 9:47 am

Thanks adrie,

Ik zal eens kijken of ik ze kan bereiken.

adrie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door adrie » za jan 07, 2017 12:13 pm

als je antwoord hebt, kan je dan hier even posten aub?

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door theArthurrrr » za jan 07, 2017 12:42 pm

Mijn vraag:

"Hello,
I’ve posted a question about Hurghada/Soma Bay on a Dutch windsurfing forum and someone advised me to contact you.
Me and my wife are making plans for a small windsurf trip in the first week of July and are thinking about visiting Hurghada/Soma Bay.
I'm a freestyler and my wife is an advanced beginner (she can windsurf in a harness).
The one thing that holds us back is the safe/unsafe situation in Egypt. Are there any reasons to not visit Hurghada/Soma Bay?
Keep windsurfing,
Arthur"

Antwoorden:

Miriam Rasmussen:
hi.
Sinai and cairo is generally considered to be unsafe, and I wouldnt go there. However, the situation in the south seems to be all right, in fact it seemed to be more tense when I was here 2 years ago.
There are numerous windsurfing centres all around the bay, in general you are better off, the longer up in the bay you are. If you find a better priced hotel down south, you can still rent/store your gear at a different centre, just go by taxi to the centre of your choice.
have a great trip :)
Miriam Rasmussen

btw - if you want to try some of the flattest spots on earth check 7 beaufort kite centre out ;) Its a kite centre, and I dont know if they welcome windsurfers, but we've been sailing up there for a couple of days, and its just great!

Bernd Flessner:

Hi Arthur, we will visit Soma Bay in Feb. again and 2017 I will be there 4 times. I still feel safe and there is no reason for me,not to go. The conditions for Freestyle and Slalom are great and I would rather you, to go on the Robinson Side of the bay. You shut feel there more safe, compare to the Safaga side of the bay.
Don't worry, it will be fine.
Best regards, Bernd

Harry Nass:

Hi Arthur,

enclose you find our prices.
I am tired to explane people if it is safe or not in Egypt…
You know, I am german, and we had a terror attack in Berlin 3 weeks ago. I have been there 2 days before it happened…..
If you are at the wrong time at the wrong place it can happen.
We feel actually more safe in Egypt than in Europe.
Just enjoy your live !!! :-))

best regards,
Harry

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door theArthurrrr » wo jan 11, 2017 5:30 pm

En geboekt voor begin juli! Nu al zin in, maar eerst nog even naar Bonaire :P

adrie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door adrie » wo jan 11, 2017 5:52 pm

goed bezig jongen!
welk hotel heb je geboekt en welke verhuur?

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » vr jan 27, 2017 9:12 am

Ben ook benieuwd welk hotel. Sinds een paar jaar zit Tommie Friedl in Samoa bay, dat schijnt ook enorm mooi te zijn daar. Wil er graag eens heen maar ja..........
Dus hou ons op de hoogte hoe het daar is Adrie :)

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door theArthurrrr » zo jul 16, 2017 2:43 pm

Afgelopen vrijdag terug gekomen uit Soma Bay. Gekke thuiskomst, want in Hurghada had 1 of andere gek met een mes mensen overhoop gestoken.
Wij hebben wel een goede vakantie gehad, moest wel erg wennen aan het all inclusive gebeuren, zaten in het Palm Royale.
Wind pikte rond 10 uur op en is dan rond 1 uur weer weg. Beetje stom van mezelf om gelijk voor 6 dagen materiaal te huren, want zoveel gebruik je het niet. Had ook bij het verhuur center op het resort gehuurd, waar ze eigenlijk niet zoveel hebben liggen. Gelukkig hadden ze een 101 ltr RRD twintip liggen, waar ik lekker op heb kunnen varen.
We hadden qua matriaal beter bij Surfmotion kunnen huren, maar ik kwam er te laat achter dat die op loopafstand van het hotel zaten.
Volle bak windsurfen met een graad of 38 is ook even anders, kwam 1 keer toch wel een beetje erg vermoeid van het water.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » ma jul 17, 2017 10:36 am

Hoi Arthur, leuk dat je gereageerd hebt. Fijn dat de vakantie dus goed bevallen is. Kon je elke dag surfen?
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe de beveiliging was, zowel bij het hotel als op het vliegveld. En was het nog druk in het hotel met gasten, of blijven er toch wel veel weg?

Ben benieuwd

Green Egg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Futura 114 + 134 2016 // GA Phantom 7.1 // GA Vapor 7.9 // GA Phantom 8.5

Bericht door Green Egg » ma jul 17, 2017 1:13 pm

Ik ga eind Augustus naar Port Ghalib, hoofdzakelijk om te duiken, maar een dagje op ipv onder water zou niet gek zijn ! Mensen die daar ervaringen hebben ?

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door theArthurrrr » ma jul 17, 2017 5:20 pm

Arbee schreef:
ma jul 17, 2017 10:36 am
Hoi Arthur, leuk dat je gereageerd hebt. Fijn dat de vakantie dus goed bevallen is. Kon je elke dag surfen?
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe de beveiliging was, zowel bij het hotel als op het vliegveld. En was het nog druk in het hotel met gasten, of blijven er toch wel veel weg?

Ben benieuwd
Ik heb 1 dag niet gevaren, toen hadden we een snorkel trip geboekt.
Beveiliging was zowel op het vliegveld als op het hotel wel ok. De toegangsweg tot het hotel heeft een poort met slagboom waar je eerst doorheen moet, bij de ingang van het hotel staat bewapende bewaking en je koffers gaan eerst door zo'n scanner zoals op het vliegveld. Ik denk alleen dat je een gek nooit kunt tegenhouden.
Soma Bay is redelijk geïsoleerd van alles de kans dat daar iets gebeurt is denk ik niet zo groot.
Hotel was eerst (voor m'n gevoel) redelijk leeg, zag je vooral bij de alla carte restaurants goed (niet veel gasten). Maar de laatste paar dagen was het compleet volgeboekt, maar dat waren allemaal Egyptenaren.
Wij waren in die periode de enige Nederlanders die er zaten, werden dus ook met z'n 2-en in een taxi van het vliegveld naar het hotel gebracht. Vonden we helemaal niet erg natuurlijk.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik weer een keer zou gaan, maar dat ligt meer aan het all inclusive gebeuren. Ik vind het nl. erg lastig om dingen voor een volgende dag vast te leggen (bijv. snorkel trip oid.). Ik bepaal liever op de dag zelf dat ik iets wil gaan doen (geen wind, dan snorkelen). Dat is daar erg lastig.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » di jul 18, 2017 9:36 am

Je voelde je wel veilig daar? Ben 3 keer in Egypte geweest, 1x Dahab (in december) 2x in Hurgada (oktober en februari) en alle keren goed kunnen surfen. Lekker warm, en goede wind. Maar door de politieke situatie weet ik niet of ik er nu ook heen zou gaan. Daardoor is er wel een mooie (en betaalbare) winter bestemming weggevallen. Vandaar mijn vragen over de veiligheid aldaar.

Plaats reactie