Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Egypte] Dahab

Deel je ervaringen met alle spots in Afrika met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie

Welk hotel vind jij het meest geschikt?

Coralia Hotel
7
22%
Hilton
6
19%
Swiss Inn
12
38%
Dahabaya
7
22%

Totaal aantal stemmen: 32

pepachino
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Freestyle Pro, Gaastra Echo 5.6, NeilPryde The Fly 4.5

Re: [Egypte] Dahab

Bericht door pepachino » do feb 03, 2011 7:37 pm

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee maar heb nog nooit gepost. Dit leek me een mooi moment voor een eerste post; we hebben namelijk voor 19 februari een vlucht naar Caïro, dan naar Sharm el-Sheikh met als eindbestemming Dahab. Zit natuurlijk erg te balen momenteel met de onrust daaro, kijk hier al sinds oktober naar uit :(

Iemand anders in hetzelfde schuitje?

Stefan.
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP SLW 90, SB FF168, Mistral SL 125, SL 110, Syncro 104 & NP Excess, V6, Hellcat, H2, V8 Helium

Bericht door Stefan. » za feb 05, 2011 8:39 am

pepachino schreef:Iemand anders in hetzelfde schuitje?
Gisteren ben ik teruggekeerd uit Dahab. Er waren nog een paar toeristen, de laatsten zouden maandag uit ons hotel vertrekken. Het Hilton naast ons was al leeg. Het vliegveld van Sharm was verlaten. Op de weg tussen Dahab en Sharm heb ik één auto gezien.

Iedereen deed zijn best om het ons naar de zin te maken en het ontbrak ons aan niets. De lokale bevolking was erg bezorgd. Negentig procent van Dahab zit volgende week zonder werk. De benzine voor de reddingsboten was op rantsoen en ons hotel had nog voor een paar dagen eten. Pinautomaten deden het al een week niet en de banken waren dicht.

Het geweld heeft zich nog niet tegen buitenlanders gekeerd. Zonder toeristen raakt de de komende dagen 10% van Egypte zonder werk. Dat zal de situatie niet verbeteren. Dus ik acht de kans dat je over twee weken relaxt op vakantie kan vrij klein.

Marcel H
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 sx/Jp Supersport/Np mk4 5.5/Np H2/6.2/6.7/7.7/Select

Bericht door Marcel H » za feb 05, 2011 9:22 am

Wij zouden voor de tweede keer naar Dahab. Vorig jaar enorm goed bevallen bij Swiss-inn. Dus voor herhaling vatbaar.
22 Februari zou de dag van vertrek worden maar helaas gisteren door de reisorganisatie gebeld dat er een negatief reisadvies is tot 28 februari :cry: .

Ons reisje gaat niet meer door.
Nu op zoek naar een andere bestemming :) .

pepachino
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pepachino » za feb 05, 2011 4:52 pm

Stefan. schreef:
pepachino schreef:Iemand anders in hetzelfde schuitje?
Dat zal de situatie niet verbeteren. Dus ik acht de kans dat je over twee weken relaxt op vakantie kan vrij klein.
Thanks voor je commentaar. Heb jij vroegtijdig moeten vertrekken of liep de trip toch al op z'n einde? Klinkt verder niet goed daar :(

We hebben vandaag te horen gekregen dat onze reis wordt vergoed dus ik verplaats me figuurlijk naar het Spots/Europa forum :) Erg blij dat ik toch nog kan surfen :)

Carina
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB FF-138, S-Type 126, JP FSW 78, Superfreaks & Sailworks Retro

Bericht door Carina » zo feb 06, 2011 1:13 pm

Eric en ik hadden onze vakantie voor twee weken naar Dahab in het Swiss Inn gepland voor vertrek op 4 februari. Wij werden op het maandag door het reisbureau gebeld die zeiden dat er negatief reisadvies was. We hebben nu omgeboekt naar Fuerteventura op 26 maart. Ervoor was helaas niets meer vrij. Het zou voor de vierde keer zijn dat we naar het Swiss Inn gingen omdat het daar echt top is. Iedereen deed altijd erg zijn best om het ons naar de zin te maken. Ik vind het verschrikkelijk voor die mensen die hun baan op de helling staat en die nog meer in armoede zullen leven. Dahab leeft immers voor het grootste deel van het toerisme.

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Simmer & F2 '13

Bericht door Larsdegroot » za feb 12, 2011 6:46 pm

Nou ik vond Dahab niet zo fantastisch hoor.
Ik zat in hotel Dahabeya, allemaal perfect hoor daar zal het zeker niet aan liggen.
Maar wat ik een grote ergenis vond, waren die hotels die ze allemaal recht voor de kant waar de wind vandaan komt hebben gebouwd. Met als gevolg dat je eerst een paar honderd meter moet dobberen voordat je een (vlagerige) wind krijgt, heeeelemaal achteraan is het allemaal wel prima overigens. Echt een mekka voor de freestyle mannen.
Ik ben ook redelijk vaak in Hurghada geweest, ik vond dit persoonlijk beter. Gelijk je hotel uit knallen en vol de golven in gaan :D . Kijk ook eens naar El Tur, dat schijnt de enige goede wavespot te zijn in Egypte. Hier een filmpje met aan het eind wat van het wave gebeuren daar :

pepachino
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pepachino » di mar 08, 2011 8:52 pm

We zijn uiteindelijk toch naar Dahab gegaan en we hebben een topweek gehad! Wel weinig wind maar was een mooie gelegenheid om gecko's te oefenen. Hij is meerdere keren gelukt!! Heb ook mooi m'n techniek op licht (JP Freestyle 107) board met lichte wind kunnen trainen; upwind 360s en heli-tacks enzo. De balans is er nu helemaal, klaar voor 2011 wanneer het tijd is om de vulcan maar eens erin te stampen! :)

joep1234
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic skate 98 TE-fanatic allwave 72l- 4.7 manic HD - 5.7 expression 08np

Bericht door joep1234 » di jan 03, 2012 5:49 pm

ik ga in februarie naar dahab. met welke maatschapij en vanaf waar kan ik het goedkoopste vliegen?
surfspul gaat ook mee. de vlucht gaat iig naar sharm el sheikh. hoop dat jullie mij wat goede tips kunnen geven.
alvast bedankt :)

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou 3S 97, HOT Sails Maui Superfreak 4.5 5.3 6.3
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » di jan 03, 2012 6:34 pm

joep1234 schreef:ik ga in februari naar dahab. met welke maatschappij en vanaf waar kan ik het goedkoopste vliegen?
surfspul gaat ook mee. de vlucht gaat iig naar sharm el sheikh. hoop dat jullie mij wat goede tips kunnen geven.
alvast bedankt :)
Hoe lang ga je?
Zoek daarna eens uit wat het kost om je surfspullen mee te nemen (veel maatschappijen hebben een surfpakket)?
En bedenk dan nog eens of huren niet voordeliger is.

Mijn ervaring, je hebt zo 40 kilo en meer aan surfspul bij je (met één board). En dat is een best gesleep door de airports. De winter maanden zijn niet zo wind zeker. Met huren heb je een legio aan materiaal keuze. Dus een beetje gek doen op een beginners setje met slappe wind kan dan leuk zijn.

Via http://www.arkefly.nl kun je tickets kopen, twee weekjes Egypte is dan bijvoorbeeld 334 euro.
Nou heb ik liever een vlucht en een kamertje zelf te regelen. Je zou kunnen bekijken wat een all-inclusieve resort meer kost.
Ik zie dat je in Gelderland woont. Je zou ook slim doen en eens informeren naar vluchten vanaf Munster of Düsseldorf. Kan vaak een hoop schelen.

Ik heb destijds mijn spullen bij Ibi & Friends gehuurd. Erg aardige lui. En goede ligging om naar buiten te surfen. Maar ze hebben ook een chauffeur die je desnoods van Sharm ophaald. Kost natuurlijk wel wat, maar mijn idee is dit goedkoper dan ter plekke onderhandelen. De taxi chauffeurs weten donders goed dat je vervoer nodig hebt en kunnen daarom de poot aardig stijf houden.

joep1234
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic skate 98 TE-fanatic allwave 72l- 4.7 manic HD - 5.7 expression 08np

Bericht door joep1234 » di jan 03, 2012 6:45 pm

bedankt voor de info ik ga waarschijnlijk vannaf dusseldorf ik heb gekeken bij condor daar is het met spull 360 dat is al een goede prijs maar hoe goedkoper hoe beter. ik wil sowieso mijn eigen spul mee ik blijf 3 weken of meer en ik regel het apartement zelf. ik ben gewend aan mijn eigespul en met ervaring van centers waar ik gewerkt heb is het freestyle materiaal niet ruim aan wezig en de masten zijn vaak erg slecht. en 3 weken huren kun je vanuit gaan dat het duurder is. mijn materiaal is tot 30 kg bij condor ik kom daar denk ik exact op uit.
ik ga nu eens even bij arkefly kijken wat die te bieden heeft.

Brokkie22EHV
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistral Edge (92L.), Fanatic Gecko (135L.), Gaastra 7.5 6.5 5.5 4.3

Bericht door Brokkie22EHV » ma sep 17, 2012 6:38 pm

In november gaan mijn vriendin en ik een weekje surfen in Dahab. Hotel (Swiss Inn) is inmiddels geboekt. Is reserveren van surfmateriaal en les (bij bijv. Harry Nass) van te voren noodzakelijk? Of is dit in november niet nodig?

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » ma sep 17, 2012 7:17 pm

Brokkie22EHV schreef:Is reserveren van surfmateriaal en les (bij bijv. Harry Nass) van te voren noodzakelijk? Of is dit in november niet nodig?
Nah lijkt me niet. Het hoogseizoen is net als hier en verwacht dat het met de herfst/kerst vakantie drukker is. En als je voor zeker wilt gaan, gewoon even een mailtje sturen of ze drukte verwachten. En mocht je de gok maken en er is echt niks te huren, en zijn meerdere surfcentra naast elkaar. Ibi & Friends heb ik goede ervaring mee.

Fulviafreak
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Fulviafreak » ma dec 10, 2012 10:50 pm

Tijdens deze koude dagen zit ik te kijken naar een lekker warme bestemming voor het voorjaar. Ik zit te denken om half/eind april 1 week te gaan. Weet iemand hoe de wind er dan uit ziet? (Vooral heeft iemand ervaring met die tijd, want windstatistieken kan ik ook lezen op internet)

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » ma dec 10, 2012 11:01 pm

Zie de wind waait door de bomen. Of zo schreef ik het ook wel eens: hoor de maan schijnt door de bomen, Sint en Piet zijn aangekomen. Hehe

Ik ben vaak ik de winter er geweest, maar ook wel eens in de zomer. Wind is in de winter een beetje als twee dagen niks, twee dagen wind. Soms drie dagen niks, twee dagen wind. In de warme zomer maanden is het een keer één a twee dagen per week geen wind. April heb je dus iets meer kans op wind.

Maar niets zo onvoorspelbaar als het weer. Dus het blijft een gok.

Wel weet ik, en dat was ook in de winter zo. Als het waait, dan waait het ook goed.

Fulviafreak
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Fulviafreak » ma dec 10, 2012 11:05 pm

Hoe druk is het er? Mijn vriendin wil niet mee (alleen maar surfen is saai), dus ik ben van plan alleen te gaan. Is er een beetje gezellige drukte?

Btw, oomkoen, staat jouw reisverslag nog op je site?

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » wo dec 19, 2012 11:59 am

Sorry, mijn webserver was eventjes niet meer bereikbaar. http://www.oomkoen.nl is weer in de lucht. En daar vind je onder het kopje trips mijn verslagen.

Druk? Niet zoals de zomer vakantie of rond Kerst, maar ook weer niet verlaten ofzo. Eigenlijk gewoon lekker.

Waar wil je overnachten eigenlijk? Je hebt twee plekken. De hotel area (lagoon) en de Masbat. Ieders twee tegenovergestelde verschillen.
Lagoon voordeel: Hier wordt gesurft. De baai is lekker vlak tot choppie water. Zeker ook een must om met meerderen eens verder uit te varen de diepe rode zee op. En genoeg verhuur centra.
Lagoon nadeel: Mijn mening dan. Hier zitten all-inclusive hotels. Ik heb het daar niet zo mee.
Masbat voordeel: Hier voel je de echte relaxte sfeer van Dahab. Genoeg camps waar je voor minder dan een tientje per nacht kunt overnachten. Genoeg restaurantjes waar je lekker kunt chillen en eten. De locals varen hier gelijk de diepe Rode Zee op. Echt gaaf, maar een verhuur centra vind je hier dus niet helaas.
Masbat nadeel: Je zit 4km van het surfcentrum de Lagoon af. Maar een taxi op en neer kost bijna niets. En als je nog onafhankelijker wilt zijn. Huur een fietsje en cros lekker op en neer.

Moet ik je nog verder lekker maken over de Masbat, laat het maar weten.

Afbeelding

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » wo dec 19, 2012 12:50 pm

Fulviafreak schreef:Hoe druk is het er? Mijn vriendin wil niet mee (alleen maar surfen is saai), dus ik ben van plan alleen te gaan. Is er een beetje gezellige drukte?
Buiten surfen en duiken NIETS te beleven, vrees ik.

Ik ben er vorig jaar de 2e week in maart geweest en had het geluk om 5 dagen super te surfen met zeilen van 4.5 tot 8.5. De dag dat we arriveerden was het volledig windstil en de dag dat we vertrokken ook. Puur geluk.
In de winter, de dagen wanneer de wind niet goed doorwaait moet je vaak 's morgens vroeg de wind nog pakken omdat hij vaak in de namiddag dan wat afneemt.

In mijn opinie is de beste plaats Hotel Le Meridien. Wij gaan er dit jaar weer heen, zelfde periode.
Het is zowiezo het beste hotel in heel Dahab, en biedt bovendien de meest zuivere wind bij het vertrekken.
In de baai en de lagoon heb je vlak aan de hotels verschrikkelijk vuile wind. Moeilijk om weg te geraken met kleine bordjes en zeiltjes. Eigenlijk is vooral het terugkomen het grootste probleem omdat het schuin aflandige wind is.
Bij "Le Meridien" heb je hier totaal geen last van en surf & gijp je full speed tot vlak aan het hotel.
En als je toch naar de lagoon, Baby Bay of Napoleon Reef wil surfen dan kan je met 2 superscherpe upwind racks er vanaf daar gemakkelijk naar toe varen.

adrie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door adrie » do dec 31, 2015 9:25 pm

sinds 2012 al geen reactie meer over Dahab. Zit er aan te denken om er in maart of april naar toe te gaan. Iemand wat recente ervaringen met Dahab?

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » zo jan 03, 2016 8:32 am

Ik had mijn grootste plannen om er afgelopen november/december naartoe te gaan. Maar door het gedoe in de Sinai en Sharm vliegt TUIfly tot april niet meer op Sharm. En daar ging mijn plannetje. :x

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » zo jan 03, 2016 9:54 am

Wij zijn er in maart 2013 voor het laatst geweest.
Weer in Le Meridien. Ik denk dat er toen meer hotelpersoneel rondliep dan toeristen.

Dahab zelf leek wel een "Ghost Town". Veel zaken verlaten, straten leeg, sommige tankstations volledig "droog" ...

In de terugweg van Dahab naar Sharm / Luchthaven, wist de chauffeur van de minishuttle ons te vertellen dat hij de week voordien was beschoten geweest. Hij toonde ons de wonde van een schampschot aan de hals. Het was weliswaar gebeurd op een andere route (Dahab - St Catherine), maar echt vrolijk werden wij er niet van.

Er zullen zeker nog wel mensen zijn die er naar toe gaan en de kans dat er iets gebeurt zal wel erg klein zijn, maar voor ons blijft de het voorlopig een "no-go" plaats.

Jammer, want het is echt een zeer mooie spot.

Plaats reactie