Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Wie is er ooit in Australië gaan windsurfen?

Deel je ervaringen met alle spots in Australië en Nieuw-Zeeland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
stefan2511
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP/Starboard/Mistral/Goya

Wie is er ooit in Australië gaan windsurfen?

Bericht door stefan2511 » zo feb 18, 2007 2:05 pm

Waarschijnlijk ga ik in de zomervakantie drie weken naar Australië op vakantie. Natuurlijk wil ik wel gaan varen daar, maar ik heb nog nooit echt veel gehoord over windsurfen in Australië (behalve die ene DVD).

Is er iemand in de buurt van Perth geweest (ik heb wat gelezen over Geraldton ofzoiets, maar het zegt me nog niks)?

Ik heb nog niet echt super veel ervaring, en ik kan nog niet heel goed varen. Tegen die tijd verwacht ik wel al weer wat vooruit te zijn gegaan, maar dan zal ik nog niet kunnen waven. Is er misschien een spot waar ik m'n eerste wave-ervaring kan opdoen?

Weet iemand nog iets over materiaalhuur? Ik denk namelijk dat ik niet m'n eigen spullen mee ga nemen.

Alle andere informatie, ervaringen, tips, trucs etc. zijn welkom :z

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: F2, MauiSails, RS:X
Contacteer:

Bericht door RJ » zo feb 18, 2007 2:07 pm

Moderator Kris zit momenteel in Australië
http://www.kristiansauer.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard - F2 - AHD - Gun XR/XS - Nautix - MFC
Contacteer:

Bericht door Bogus » zo feb 18, 2007 4:42 pm

Ik heb gebruik gemakt vn het GP3S-forum om direct bij de Ozzie's zelf info vandaan te plukken, hier heb ik dus ook ech wat aan gehad!!!!

sloeg voor mij niet op Perth hoor, maar betrof de Sunshine-en Goldcoast.

Jeroenz
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Isonic 107 & 87, Exocet SL50, proof speed39, Loft RB en VW Transporter

West Kust

Bericht door Jeroenz » do feb 22, 2007 10:21 am

Ik ben aan de west kust geweest (7 maanden) en heel veel gesurft. De meeste spots zijn echte wave spots. Bij geraldton zijn ook goeie plekken voor beginnende wave surfers. (Hostel Batavia backpackers zit redelijk vol met surfers). Je moet echter wel goed kunnen waterstarten en over een portie lef beschikken. Langs de hele westkust heb je verder prachtige plekken in esperance, lancelin, margeret river en geraldton (coronation beach). Als je wilt speedsurfen kan je beter naar Sandy point gaan (ZO Australie) en als je wilt feesten kan je beter naar de East coast gaan. Daar is minder windsurf en meer golfsurf. In west is het heel leeg, veel wind, veel schapen en weinig vrouwen .
veel plezier

Jeroen D
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou Manta 74 en 59, Mauisails TR2 6.3, 7.0, 7.6, MS2 8.5

Bericht door Jeroen D » do feb 22, 2007 10:59 am

Stuur Podjur even een berichtje, hij kan je vast helpen. Hij kent een aantal van de Aussies en is er zelf ook geweest.

stefan2511
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door stefan2511 » do feb 22, 2007 11:49 am

Bedankt voor de reacties! Ik kan nog niet waterstarten, dus dat moet ik dan z.s.m. gaan leren, maar ik denk dat ik met een niet al te harde wind wel het water op kan. In Duitsland heb je geloof ik een "diploma" nodig om het water op te mogen (heb ik twee/drie jaar geleden ooit eens iets van gehoord), is dat in Australi°ƒÂ« ook het geval? Het lijkt me sterk, maar het zou zo maar eens kunnen...

Sjoerd_F2
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Sjoerd_F2 » do feb 22, 2007 9:06 pm

Ik ben net terug van Australië. Geweest van 14 dec tot 14 jan.
Volgorde van de spots die ik heb gedaan: M. River, Esperance, geraldton, Coronation, Gnarloo ,Coronation, Lancelin.

Op Lancelin, Geralton en Coronation kan iedereen varen en zijn ideaal om te wennen aan de condities. Al vond ik zelf de spots niet zo goed maar dat lag aan de mindere condities.

Je hebt er niets nodig om er te mogen varen behalve logisch verstand. M. river, Gnarloo en andere reef breaks zijn dus erg gevaarlijk. In Perth kun je ergens materiaal huren al weet ik zelf niet waar. Heb zelf mijn materiaal meegepakt. 400°¢â€šÂ¬ retour voor 62kg. Ik had 'pech' en moest de volle pot betalen (5°¢â€šÂ¬/kg) als je geluk hebt krijg je nog eens 10kg cadeau.

Maar het was het dik en dubbel waard ik heb iedere dag kunnen varen terwijl andere hun 5.3 thuis hadden gelaten en dus niet iedere dag het water op konden.

In de zomer (winter daar) is er heel weinig wind en zijn de campings op spots zoals Gnarloo en M. River al volgeboekt met golfsurfers. Veel windsurfen zul je er niet kunnen, dat is wat ik gehoord heb.

Hier zijn wat foto's van mijn trip:
http://sjoerd.shareyourstory.nl/fotos

stefan2511
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door stefan2511 » do feb 22, 2007 9:56 pm

Bedankt voor je verhaal en foto's. Als ik die foto's zie kan ik haast niet wachten! Eigen spullen meenemen zit er denk ik niet in. Waarschijnlijk mag ik wel leren golfsurfen daar, en wie weet een dagje of 2/3 gaan windsurfen, maar daarvoor neem ik niet al m'n spullen mee. Het is tenslotte een vakantie samen met m'n ouders en zusje, en die zullen er niet op zitten te wachten telkens tussen het (natte) surfspul te zitten. Ik krijg door al die foto's ook de neiging om niet meer te gaan leren freestylen, maar gewoon over een (half?) jaartje een wave setje te kopen :9~ , lijkt me echt mooi om zo over die golven te knallen... Hoe "druk" is het daar op die spots? Ik denk dat ik namelijk niet het water in mag als ik de enige ben, en ook niet als het stampend vol is met op elke golf een wind- of golfsurfer.

--mark--
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Rodeo, Gaastra Manic

Re: Wie is er ooit in Australië gaan windsurfen?

Bericht door --mark-- » za feb 25, 2012 1:58 pm

Ik blaas even dit topic weer nieuw leven in. Ik ben namelijk van plan om een tussenjaar te doen waarbij ik als work&holiday ga backpacken. Nu kan ik de kans natuurlijk niet laten schieten om in west Australië te gaan windsurfen. Er zijn al eerder plekken genoemd waar je heerlijk kan surfen, zoals Geraldton/Lancelin/Margeret River/etc. Maar is er onlangs nog iemand in WA geweest? Of zijn er plannen om heen te gaan? Ben benieuwd naar ervaring/foto's/most do's oftewel zoveel mogelijk informatie zou geweldig zijn. Ook zag ik dat Victoria/tasmanie wellicht iets is.
Is iemand bekend met een baantje in de surfindustrie in WA? Het zou een geweldige uitkomst zijn om in een surfshop of soortgelijk iets te werken, zodat ik zowel onderdak/geld heb en een aantal vaaruren kan maken. Is het windsurfwereldje daar groot? Ik ga namelijk alleen en het zou ontzettend leuk zijn als ik veel nieuwe mensen leer kennen.
Tips om zo'n baantje te krijgen of insider info, alles is welkom!

Thuner
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Chilli 99 ltr, NeilPryde Firefly 5.3 & NeilPryde Alpha 4.7
Contacteer:

Bericht door Thuner » zo jun 10, 2012 9:33 pm

--mark-- schreef:Tips om zo'n baantje te krijgen of insider info, alles is welkom!
Ben je nog in Nederland, zit je in Australië, of zijn je plannen gewijzigd?

Ik ben dit voorjaar teruggekomen van een jaartje Australië. April 2011 vertrokken. Gestart in Perth en de eerste 3 mnd in WA doorgebracht. Ik heb daar niet gewindsurfd (had geen gear, en wel andere wensen).

Westkust is qua condities echt windsurf Mekka. Idd, gebied ten noorden van Perth, zoals Lancelin en zeker ook Geraldton. Het waait daar altijd. Realiseer je dat de Indische Oceaan over het algemeen erg wild is. De Zuidwesthoek van WA (ten zuiden van Perth) is meer golfsurf-georienteerd.

Mijn inschatting: onderschat niet de moeite die het kan kosten werk te vinden. Er zijn over het algemeen veel backpackers, allen op zoek naar werk. En wie zou er nog niet in een surfshop willen werken. Ik zie het alleen gebeuren als je speciale ervaring/kwaliteiten op dat vlak hebt. Bovendien heb ik nauwelijks windsurfshops gezien (wel een hele kleine in Geraldton), terwijl ik 35.000 km in een jaar heb gereden. Het is allemaal golfsurfen.

Als je nog praktische vragen hebt, stel ze gerust... ik heb een indrukwekkend jaar gehad en kan het iedereen aanraden! Maar verkijk je niet op werk... het is te krijgen, maar het kost echt initiatief en inspanning om het te vinden... als je hier een technische opleiding doet en ervaring hebt in de bouw, electricien, etc. dan helpt dat enorm... maar een (voormalig) kantoorklerk als ik komt een stuk moeilijker aan de bak!

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » ma jun 11, 2012 9:46 am

PB Kaj ff op dit forum.. is er een half jaar geweest en veeeeel windsurf uren gemaakt!

--mark--
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door --mark-- » ma jun 11, 2012 9:52 am

Bedankt voor beide reacties! Ik zal jullie allebei pb'en ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen.

whieliee
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: zie profiel

Bericht door whieliee » za jan 05, 2013 10:51 pm

We zijn weer een jaar verder, en nu is het aan mij om de topic nieuw leven in te blazen :D. Ik wil na de zomer (rond oktober) voor 3-5 maanden naar Zuid-Oost Azië gaan om daar te backpacken. Aangezien er weinig wind is in Zuid-Oost Azië, zit ik er over na te denken om een maand (of langer) naar een plek te gaan waar wél wind is. West Australië lijkt me een goede optie!

Allereerst ben ik erg benieuwd naar hoe het is/was voor jou Mark? Heb je nog werk kunnen vinden in een surfshop of ergens anders? En hoe was het surfen daar?

Daarnaast probeer ik in de schatten hoeveel het me ongeveer kost om 1 á 2 maanden naar West-Australie te gaan. Hoeveel betaal je ongeveer voor je onderdak en je dagelijkse kosten als eten en drinken? Is het duurder/goedkoper dan hier? Ook ben ik benieuwd wat je betaald om een windsurfsetje te huren in bijvoorbeeld Geraldton. Informatie is meer dan welkom haha :D !!

--mark--
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door --mark-- » zo jan 06, 2013 11:33 am

Ik ben er helaas nooit aangekomen.. Ik kreeg een aanbod om vier maanden in Griekenland te werke op een surfstation. Daar heb ik veel surfers gesproken die in WA zijn geweest. Mijn afweging om niet te gaan was vooral, omdat het zo ontzettend duur is. Ik denk dat je voor twee maanden WA bijna evenveel kwijt bent als 4 maanden Zuidoost-Azië.
Vandaar dat ik nu in februari eerst drie maanden in Zuidoost-Azië ga backpacken en daarna alsnog ga surfen op bijvoorbeeld Fuerteventura.
Qua kosten moet je rekenen op gauw 1500- 2000 euro per maand. De afstanden tussen de surfspots zijn enorm. Je hebt dus een auto nodig om je te verplaatsen, deze zijn nog wel relatief goedkoop te vinden, maar de bezineprijs zijn ook flink hoog heb ik mij laten vertellen. Onderdak in een doorsnee hostel €20 -€25 per nacht. Wild kamperen schijnt er lastig te gaan vanwege het strenge toezicht, maar of je echt buiten wil slapen met alle dieren die daar rondlopen.. :wink:

En heb je al in Zuidoost-Azië gekeken naar Mui Ne - Vietnam? Het beste seizoen is van november tot februari

Tidalwave
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Flikkaboards - HSM mijn initialen + 3
Contacteer:

Bericht door Tidalwave » zo jan 06, 2013 12:10 pm

Wat Mark zegt, het is er vooral heel duur geworden. Dit is vooral te wijten aan de sterke Australische dollar. Toen ik 6 jaar geleden ging was het nog ongeveer 2 dollar voor 1 euro. nu bijna 1 op 1.
Echter, wil je er ook gaan werken dan verdien je dollars en maakt het een stuk minder uit! Ja de auto kost geld, maar die kun je weer verkopen aan het eind. Maar het werk is er nou niet alleen fun. Ik heb het nooit echt gedaan. Het is natuurlijk alleen ongeschoold werk, maargoed... als je moet dan moet het :P

whieliee
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: zie profiel

Bericht door whieliee » ma jan 07, 2013 3:55 pm

Okee dat geeft gelijk een hele andere kijk op de zaak haha.. Ik denk dan niet dat het voor mij handig is om voor één maand naar WA te gaan. Dan kan ik beter een keer een half jaar of een jaar gaan reizen door Australie en dan werken, reizen en surfen combineren :). Auto kopen en verkopen is dan ook handig. EA lijkt me namelijk ook leuk om te zien!

Ik ben van plan om naar Thailand, Laos, Combodja, Malaisie, Indonesie en Vietnam te gaan. Ik las dat er in Vietnam de meeste wind staat. November - Februari is dus het goede seizoen? Dat is fijn om te horen, ik had er al naar gezocht, maar kon er zo 123 niets over vinden. Als ik een goede periode kan surfen in Vietnam, dan hoef ik ook niet zo per se naar WA.

Weet je toevallig nog meer goede spots in Vietnam of één van bovenstaande landen? Ik hoor graag van je hoe het bij jou is bevallen!! Heel plezier daar volgende maand ;)

Kuno Mooren
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: HTS - Gun Sails
Contacteer:

Bericht door Kuno Mooren » za jan 12, 2013 10:34 am

Voor de ultieme Australië beleving zou je even onderstaand clipje moeten kijken :D
niet echt veel wind te zien in het filmpje, maar wel een surfdudes paradise :)

[/youtube]

Plaats reactie