Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Nieuw Zeeland] Noorder Eiland

Deel je ervaringen met alle spots in Australië en Nieuw-Zeeland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Marc
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

[Nieuw Zeeland] Noorder Eiland

Bericht door Marc » do apr 12, 2007 9:29 am

Ik zit nu alweer 3 maanden in Nieuw Zeeland en ik heb nog steeds niet kunnen varen omdat ik geen idee heb waar ik hier ergens spullen kan huren.
Heef iemand goede tips voor het windsurfen hier?
Ik zit volgende week in Wellington en ik heb gehoord dat er daar wel mogelijkheden zijn maar ik weet niet hoe, wat of waar verder..

Iedere tip is welkom!

Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Bericht door Nilsini » do apr 12, 2007 9:33 am

Hey marc,

Zal ik je maar helpen met je vakantie zoektocht ;)

about: wellington
http://www.winzurf.co.nz/windsurf/wgtnz/wgtnz28.htm
http://www.winzurf.co.nz/windsurf/wgtnz/wgtnz29.htm

en de rest van new sealand

http://www.winzurf.co.nz/windsurf/wgtnz/wgtnz1.htm

Mr. Happy
Happy-windsurfer
Happy-windsurfer
Surf spul: Witchcraft 80 / 89 / RRD FSW 111/ Superfreaks / Smacks / Fire Power

Bericht door Mr. Happy » do apr 12, 2007 9:45 am

Check ook even het forum van:

http://www.deepfried.tv/ vol met Kiwi's die jou de weg willen wijzen.

Marc
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Marc » wo apr 18, 2007 11:37 am

Wellington, 'the city of winds', heeft geen enkele plek om een surfsetje te huren!!!!
en dat noemen ze dan de @^%#$^$ city of winds... maarja, verder reizen dan maar weer..
Bedankt voor de tips iig!

dalsemgeest
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: wavespul
Contacteer:

windsurfen op noordereiland

Bericht door dalsemgeest » vr mei 18, 2007 10:02 am

Hoi. Ik ben januari geweest in NZ. zonder eigen surfspullen dus moest ook even zoeken. probleem is bekend. ik hoop dat je er nog bent nu ik je mail.
MAAR in wellington als je met je kont naar het TE PAPA-museum staat en met je hoofd de Wellington-haven in je kijkt dan zie je recht voor je een soort pier/havenhoofd waar schepen aan liggen met een lange witte loodsgebouw erop, ORIENTAL BAY heet dat daar. Halverwege die loods staat een inmens groot blauw neil pryde logo (die ringen weet je wel?) op een van de roldeuren. DAAR is een mooie windsurfshop (idd niet te vinden bijna) en jawel ze verhuren daar spullen!! Hetzij wel beperkt. Die gasten daar zijn erg relaxed en willen je wel vertellen waar je het beste kunt surfen. zelf wonen die gasten in Eastbourne, de oosterlijke kant van Wellington Harbour en varen daar na werktijd. Waar ook veel gesurfd wordt door de locals is Evans Bay. Het beste kun je je auto bij Maupuia tegenover Greta Point zetten en daar opstappen. Hier kun je elke dag wel varen. Wil je echt op zee dan de volgende tip maar daar waait het minder resoluut als in wellington; Bij het vliegveld Lyan Bay. De standaard windrichting is daar niet zo goed (aflandig) dus moet je in de gaten houden. Als het echt los gaat dan wordt er gewavesurfd door de locals boven Wellington in de buurt van Karehana Bay. Toen ik er was waaide het niet goed daar, maar zag er belovend uit. Volg de 1 richting Porirua en ga eraf verderop op de 1 bij Plimmerton. Dan moet je je zelf een weg weten te vinden richting de kust. succes en have fun. graag hoor van je hoe het geweest is daar. Mar volgende keer eigen spullen mee! en als je dat doet. nog een tip van de locals. zeggen dat het golfsurfspullen zijn op de luchthaven, die gaan vaak gratis terwijl voor windsurfspullen je dik moet betalen!!!

Have a SWEET time zoals ze daar zeggen.

Dennis

Marc
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Marc » vr mei 18, 2007 10:19 am

Ik heb die surfshop idd gevonden, maar dat was ook de plaats waar ze mij konden vertellen dat er niets te huur was in wellington.. vreemd...

Maarja ik en inmiddels weer thuis en heb m'n eigen spulletjes weer bij de hand!

WilliamS
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: North Warp & RAM, F2 SX S & L, Vector Fins Canefire 32 & 40

Re: [Nieuw Zeeland] Noorder Eiland

Bericht door WilliamS » zo aug 01, 2010 5:38 pm

Dag.
Ik ga volgend jaar juli/augustus naar een vriend van me die naar Auckland is verhuist.
En ik wil daar natuurlijk wel windsurfen.
Wie kan me wat informatie geven over de omstandigheden daar, zoals hoge golven, veel wind,
temperaturen en dat soort dingen,
Alvast bedankt.
William

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » di okt 12, 2010 9:04 pm

Ik ben ook van plan om een paar weken in Nieuw Zeeland te gaan overwinteren.

Volgens mij stond er afgelopen zomer een artikel in een Surf magazine over, inclusief een bezoek bij Carbon Art.
Heb hem toen vluchtig doorgenomen, maar heb hem zelf niet. Heeft iemand die toevallig nog liggen?

Nog andere tips voor de beste wavecondities?

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » za nov 20, 2010 3:21 pm

De Surf heb ik inmiddels, en het ticket voor een maand is ook geboekt.

Nog tips voor Campers rental?
Goede spotguides web/papier? (vooral Taranaki regio)
Andere must-see tips voor wind/golfloze dagen?

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » zo apr 03, 2011 1:23 am

...en inmiddels alweer een maandje terug, tijd voor een verslagje!
Vooral wat praktische tips, gericht op het Taranaki gebied. Een goede uitgebreide spotguide vind je in Windsurfing Guide The World.

Korte samenvatting:
Als je niet van bijna lege pointbreaks met crossoff wind houdt, ga hier dan absoluut niet naartoe.

Pro:
-180 graden swell en wind window rondom de windversterkende Taranaki vulkaan.
-Pointbreaks, pointbreaks en nog eens pointbreaks.
-Uncrowded, vriendelijke locals
-Consistent swell
-Veel activiteiten voor windloze dagen

Nadelen:
-Rocky launches... geen witte zandstranden, maar overal stenen.
-Fris water, en het kan er regenachtig zijn.
-Laaaaaange vlucht en 12 uur jetlag.
-Duur ticket, duur om surfspullen over te vliegen, duur levensonderhoud (NL niveau).

De surf:
Het gebied rondom de Taranaki (Mt Egmont) vulkaan is het bekendste windsurfgebied van Nieuw Zeeland.
De vulkaan steekt half uit de kustlijn, en heeft daarom een bijna 180 graden swellwindow. Bijkomend voordeel, je hebt altijd wel een spot met sideshore of sideoff. De overwegend zuidelijke zomerwinden (wind van links) worden lokaal versterkt door de vulkaan op zonnige dagen, terwijl het in de luwte van de vulkaan windstil kan zijn. Binnen een half uur rijden heb je verschillen van 0 naar 7 Bft, spotchecks en rijden loont!

Ergens in het midden langs de kust, bij Oakura ligt het Wave Haven hostel, een mooi gelegen huis waar je voor ca 5,- pp per dag je camper parkeert en gebruik kan maken van alle gemakken van het huis. De eigenaar heeft ook een surfshop in Oakura (Vertigo), die ook een zeer beperkt windsurfspullen assortiment heeft maar veel op bestelling kan laten komen.

De beste tijd volgens de locals is maart t/m mei. Die maanden geven de meeste kans op zuidelijke winden en dikke swell.

De drukste dag die ik gehad heb was 15 man op het water, en dat was in het weekend met mooi weer op een topdag op Pungarehu. De windsurfende locals zijn gastvrij, en de sfeer op het water is goed, er zijn toch golven genoeg. Een aantal doordeweekse dagen hebben we zelfs met zn tweeen gevaren.

Bijna elke spot is een pointbreak, en vaak kan je er wel 1 vinden met crossof. Mijn personal favorite is ook Pungarehu, een vrij snelle en zeer lange pointbreak, met een paar secties die ideaal zijn voor aerials. Punga ligt ook het meest exposed, en pakt daarom de meeste swell.

Vlucht:
KLM is niet de goedkoopste, maar die doen niet moeilijk met windsurfspullen. De vlucht wordt uitgevoerd in combi met Air New Zealand, en die nemen ook windsurfspullen mee. Reserveer van tevoren plek voor je set op beide vluchten.
Voor een set van max 32kg tot 2m lengte mag je 200,- per enkeltje aftikken, tot 3m betaal je 300,-. Langer dan 3 meter of zwaarder dan 32kg moet mee als vracht.
Vlieg je met 2 of meer, maak samen 1 lang pakket (boards+lange masten) en een kort pakket (zeilen+gieken+korte masten), scheelt je weer 100,- euro. Op de terugweg check je in bij Air New Zealand en betaal je hun fee, ongeveer de helft. Met een beetje afdingen hebben we beide uiteindelijk ca 325,- euro betaald voor een retourtje windsurfspullen.
De ticket kan je ook bij Air New Zealand boeken ipv KLM, en die hebben vaak acties met een gratis binnenlandse vlucht.
Let op, ondanks de reserveringen kwamen zowel heen als terug onze windsurfspullen met een dag vertraging aan, blijkbaar vanwege het vliegtuigtype van KLM (747 combi)...?

Windloze activiteiten:
Te veel om op te noemen, vervelen is geen optie: surfen, Taranaki beklimmen, mountainbiken, hiken, etc..
Queenstown op het zuidereiland is zeker een bezoekje waard en maakt de naam Adrenaline City helemaal waar: skydiven, bungeejumpen, deltavliegen, helibiking downhills, hiking, etc, het kan hier allemaal. En partyen! Blijf hier niet te lang want je komt geheid terug met een lege portomonee en een overdosis adrenaline.

Linktips:
-Goedkope camperrental: http://www.rentalcarvillage.com/
-Wave Haven surf hostel Oakura, Taranaki: http://www.thewavehaven.co.nz/

Gelukkig hebben we de foto's nog:
Wegens prioriteiten op het water hebben we niet veel actieplaten, maar toch een paar die een aardige indruk geven:

Laaaange lijnen op Waitera
Afbeelding

Waitera JW
Afbeelding

Pungarehu Rob
Afbeelding

Pungarehu Rob
Afbeelding

Pungarehu local
Afbeelding

Pungarehu overview incl. Maori channel
Afbeelding