Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Bonaire (tips?)

Deel je ervaringen met alle spots in zuid- en noord Amerka met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Bonaire (tips?)

Bericht door Willemsen980 » di mar 13, 2018 3:08 pm

Hoi allemaal,

In de tweede week van april ga ik een week surfen op Bonaire / Lac Cay (ook wel Sorobon genoemd).

Nu is voor mij de eerste keer in mijn leven dat ik buiten Europa ga surfen. Dus een droom komt uit bij 27 graden en 5bft!

Hebben jullie nog tips qua wat ik kan verwachten? Zijn surfschoenen verstandig? Kopbedekking? Shirt? Wanneer is de beste wind?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Groeten Maarten

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Re: Bonaire (tips?)

Bericht door RonaldvT » di mar 13, 2018 4:14 pm

Willemsen980 schreef:
di mar 13, 2018 3:08 pm
Hebben jullie nog tips qua wat ik kan verwachten? Zijn surfschoenen verstandig? Kopbedekking? Shirt? Wanneer is de beste wind?
Bonaire is super, je gaat een hele mooie tijd hebben daar 8)

Surfschoenen zijn niet nodig voor de onderkant van je voeten, het ondiepe stuk van de baai is allemaal zand.
Probleem is alleen de felle zon daar, die is echt killing. Als je op blote voeten vaart kan je je voeten wel insmeren maar door de voetbanden schuurt het er snel vanaf en verbrand je de bovenkant van je voeten. Daarna is het niet meer leuk om in de voetbanden te varen. Dus ik zou daarvoor wel schoentjes doen, gewoon licht/laag neopreen zomerschoentje.

Kopbedekking afhankelijk van hoe oud je bent en wat er nog op je hoofd aanwezig is kwa haar. Zodra het wat dunner wordt echt petje of helm oid gebruiken. Je verbrandt er erg snel en hebt het niet in de gaten door de verkoelende wind.

Shirt zou ik altijd doen, beste is een lycra met goede UV-bescherming. Er is daar in de shop ook wel het een en ander te koop. Handschoentjes misschien ook handig. Het hangt er vanaf hoeveel je hier surft en hoeveel eelt er op je handen zit. Vaak kom je er pas achter als je handen al kapot zijn en dan is het allemaal minder leuk. Ik ga volgende keer in ieder geval vanaf het begin met handschoentjes varen.

Beste wind is volgens mij in de ochtend en namiddag. Maar als het goed waait heb je gewoon de hele dag wind. Bij mindere dagen zie je een hoop wachten op wind in de namiddag omdat het dan nog wel eens wil aantrekken. In de surfshop hebben ze vaak ook wel goed zicht of het nog wat gaat worden op een mindere dag.
Laatst gewijzigd door RonaldvT op wo mar 14, 2018 10:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Severne Freeks 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 Blade 3.7 4.2 4.7 & 5.3

Bericht door theArthurrrr » wo mar 14, 2018 2:49 am

Ben er nu en het waait van de planeten. Heb nog niet kleiner dan 4.8 gevaren meeste dagen met 4.0. Voor Bonaire niet echt normaal. Een soort beloning na al het wier ruimen van vorige week.
Ik vaar met dunne schoentjes met kevlar zolen, heb een 1mm dikke lange mouwen rashy aan, heb een hoedje dat m'n oren en nek afdekt op en smeer onbedekte huid in met factor 50. Handschoenen draag ik niet en m'n handen zijn op een paar plekken kapot, combinatie van warm zout water en lekker lang achter elkaar varen.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » wo mar 14, 2018 9:14 am

Willemsen980 schreef:
di mar 13, 2018 3:08 pm
Zijn surfschoenen verstandig? Kopbedekking? Shirt? Wanneer is de beste wind?
My 2 cents:
- blote voeten
- lycra en boardshort
- zonnebril (in mijn geval op sterkte)
- simpele handschoentjes
- factor 30 of meer

Hier de statistieken qua wind:

https://nl.windfinder.com/windstatistics/bonaire

Mijn ervaring is dat de korte termijn voorspellingen van Windguru meestal een paar knopen te optimistisch zijn.

Mocht je je vervelen, hier een langlopend topic over surfen op Bonaire:

viewtopic.php?f=55&t=8650

Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Willemsen980 » wo mar 14, 2018 9:30 am

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik echt iets aan. Vooral het verband tussen blote voeten, voetbanden en verbranden had ik nooit gelegd.

P.s. Ronald, bedankt voor je tip wat betreft het zeil. Vanmiddag ga ik het zeil halen.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » wo mar 14, 2018 10:38 am

Ipv handschoentjes gebruik ik liever sporttape, maar dat zal persoonlijke voorkeur zijn.

De genoemde zonnebril had ik op Bonaire wel heel erg nodig. Meer dan op andere spots had ik erg last van de schittering op het water en liep ik erg te knijpen met de ogen. Een tweede zonnebril met een koortje natuurlijk zou ik zeker meenemen!

Het verbranden van de voeten heb ik nog nooit zo ervaren, (als je ind e voetbanden staat, komt daar iig geen zon ;-) ), maar idd als het zover is, dan ben je te laat... Ik ben nog steeds koppig en doe gewoon blote voetjes.... Op bonaire zijn er toch wel degelijk rotsplaten tussen de zandbodem door(?), dus ook voor de onderkant van de voeten kun je het wel overwegen.

Miischien om ook even op te letten; als je trapeze lelijke druk- / schuurpunten heeft, dan merk je dat in NL vaak niet door je dikke pak. Als je daar in je lycraatje en boardshorts rondsurft, even goed kijken of daar wat schuurt... Ook daar wil je weer liever voorkomen...

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » wo mar 14, 2018 10:46 am

Vergeet ook niet Deet en eventueel een klamboe tegen de muggen. Arthur zit er nu en kan wel zeggen of er veel muggen zijn.
Heb er zelf in 2015 ook eens in een periode met erg veel wind gezeten en toen de hele vakantie geen mug gezien. Maar andere vakanties wel muggen, zo'n tent-klamboe is dan wel handig.

Afbeelding

Eventueel ook nog oordopjes tegen de airco herrie. Ik sliep iig een stuk beter dan m'n maatje zonder dopjes. Ook handig in het vliegtuig.

Neem je surf-spullen mee of ga je huren?
Laatst gewijzigd door RonaldvT op wo mar 14, 2018 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » wo mar 14, 2018 10:59 am

theArthurrrr schreef:
wo mar 14, 2018 2:49 am
Heb een hoedje dat m'n oren en nek afdekt op en smeer onbedekte huid in met factor 50.
Is dat het hoedje van Dakine? Bevalt ie een beetje?
Zat zelf ook naar zo'n hoedje te kijken voor een volgende vakantie.

Afbeelding

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Severne Freeks 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 Blade 3.7 4.2 4.7 & 5.3

Bericht door theArthurrrr » wo mar 14, 2018 12:53 pm

Muggen is idd ook nog wel een ding. Voordat wij er waren had het veel geregend en nu zitten er dus veel muggen. Zeker in het begin veel last van toen het nog niet waaide. Tijgermuggen zitten er ook en die kunnen zica overbrengen. Deet smeren en een lange broek aan rond de schemer.

Dit hoedje heb ik vooral handig omdat er een stalen randje in zit zodat je hem kunt buigen in je nek:
Creatures of leisure surf bucket hat

Afbeelding

Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Willemsen980 » wo mar 14, 2018 10:33 pm

Hoi allemaal,

Top reacties.

Ik ga mijn materiaal huren bij jibe city. Laten we het er op houden dat ik mezelf wil ontzorgen. Geen gesleep met materiaal en daar hebben ze top spullen.

Ben benieuwd hoe het is om een hele week te surfen.

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » do mar 15, 2018 12:06 pm

Willemsen980 schreef:
wo mar 14, 2018 10:33 pm
Ik ga mijn materiaal huren bij jibe city. Laten we het er op houden dat ik mezelf wil ontzorgen. Geen gesleep met materiaal en daar hebben ze top spullen. Ben benieuwd hoe het is om een hele week te surfen.
Leuk hoor, heb ik ook gedaan m'n eerste vakantie in Bonaire (2008 alweer).
De sfeer bij Jibe is echt super relaxed, aardige mensen en je loopt gewoon tussen de profs (Youp Schmit, Taty/Tonky Frans, Ceasar Finies, Kiri Thode etc.).

Plaats reactie