Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Chili]

Deel je ervaringen met alle spots in zuid- en noord Amerka met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Ik ben mij aan het oriënteren op een windsurf trip naar Chili.
Kunnen jullie mij wat vertellen over de spots de verblijfsmogelijkheden en het reizen door het land.Elke info is welkom.

[Chili]

Bericht door Ik ben mij aan het oriënteren op een windsurf trip naar Chili.
Kunnen jullie mij wat vertellen over de spots de verblijfsmogelijkheden en het reizen door het land.Elke info is welkom.
»
za jun 04, 2005 9:46 pm

Ik ben mij aan het oriënteren op een windsurf trip naar Chili.

pater
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pater » di jun 07, 2005 9:39 pm

Hoi,

Ik ben ook van plan een windsurftrip richting chili te gaan maken. Ik heb nog niet veel info kunnen vinden. Wel hebben de Franse gasten van deze site, http://www.rasta4ride.com, een windsurftrip naar chili gemaakt. Het reisverhaal staat er nog niet bij maar de foto's en film zien er zeer goed uit.

De film op de website van http://www.rasta4ride.com ziet er echt super uit kan haast niet wachten er heen te gaan!

[Chili] Windsurfen in Chili ?

Bericht door De film op de website van http://www.rasta4ride.com ziet er echt super uit kan haast niet wachten er heen te gaan! » za jun 11, 2005 12:25 pm

De film op de website van http://www.rasta4ride.com ziet er echt super uit kan haast niet wachten er heen te gaan!

Tidalwave
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Flikkaboards - HSM mijn initialen + 3
Contacteer:

Bericht door Tidalwave » za jun 11, 2005 1:30 pm

Zeker niet verkeerd, wist van natuur documetaires al dat het misschien wel goed zou kunnen zijn.
Dit bevestigt de boel toch echt wel even!

Van de winter wil ik een tijd weg, Chili behoort ook zeker tot 1 van de opties.
Alleen is dit geen land om alleen naartoe te gaan.
Enige vorm van Spaans/Portugees kan denk ook geen kwaad.
Voor de rest geen idee hoe duur het leven daar zal zijn.
Als je kan wildkamperen scheelt het zeker een hoop in de kosten!

Ik heb niet het vermoeden dat er al een hoop windsurf trips zijn geweest naar Chili.
Dus informatie zullen we toch voornamelijk van andere sites moeten plukken.

Misschien spreken die Fransen van rasta4ride engels? :)

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » za jun 11, 2005 2:06 pm

Da search me Bjorn D. is daar ook geweest, ander mail je hem toch even?
:wink: of leen / koop de dvd even en dan weet je nog meer

Jaapjxs
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: T1 MWX 74 3.0 + Goya One 85 + Fanatic Skate 102 - Simmer Icons
Contacteer:

Bericht door Jaapjxs » za jun 11, 2005 2:26 pm

Andy is er ook geweest.. staat ook op die video van hem. :lol: Ziet er wel vet uit..

Volgens mij Alive/Jump/Resonance, daar staat ie op. 8)

pater
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pater » ma jun 13, 2005 10:00 pm

Chili's veel voorkomende wind , de Surazo, waait het hardst van september tot april. November en december schijnen het beste te zijn.
Enkele spots: Pupuya,Matansas, Roco Cuadra, Topocalma. Wel behoorlijke stroming op meeste spots.
Meer spots met redelijke beschrijving zijn te vinden op de volgende site:
http://www.geocities.com/windsurfmania/Inicionins2.htm

Op deze site nog een aardig reisverhaal:
http://www.ingoinfo.com/html/travel-chile.htm

div. info
http://www.topocalma.com

Tidalwave
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

[Chili]

Bericht door Tidalwave » vr jun 01, 2007 9:00 am

Voor de winter maanden november t/m april ben ik aan het kijken waar ik naartoe ga. Nu zie ik dikwijls iets over Chili, maar heb nog niet voldoende informatie. Antwoorden op de onderstaande vragen heb ik nog niets over kunnen vinden op het web.

- Hoe is de wind in de maanden november t/m april?
- Spaans talig land, kun je daar alleen een beetje de weg vinden zonder kennis van de Spaanse taal. Natuurlijk zou ik wel wat basis Spaans leren, al zou ik gaan.
- Kun je als tourist zijnde er eenvoudig een auto kopen? En kun voor 1500/2000 euro een goede bak scoren?
- Ben je als je alleen gaat vaak ook alleen op (wave) surfspots, of zijn er ook veel anderen?

Liefst reacties van mensen die er ook daadwerkelijk zijn geweest :) Thanx.

Tidalwave
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Tidalwave » do jun 07, 2007 4:24 pm

Nog niet zoveel mensen geweest dus? :roll:

:)

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » do jun 07, 2007 5:01 pm

Probeer eens via het starboard forum, Ricardo Guglielmino komt uit die hoek.

Doevie
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Doevie » do jun 07, 2007 5:19 pm

of kijk naar el yaque

Tidalwave
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Tidalwave » do jun 07, 2007 6:09 pm

Starboard forum is dan inderdaad een goede ja! :)

el yaque: dat is geen Chili :-?

zuidwest9
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Twin 79l en 86l / Skate 100l uit 2010, Ezzy Panthers III 3.7/4.2/4.7, Elite 5.3
Contacteer:

Re: [Chili]

Bericht door zuidwest9 » ma mar 17, 2008 10:49 am

Aloha,

ik ga ook naar Chili, heel de maand december:P Heb de tickets al binnen:) Neem m;n eigen spullen mee. Vooral november en december zijn goede maanden in Chili, erna weet ik niet zoveel van.

meer info: http://www.boardseekermag.com/travel_fe ... n-056.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder goed zoeken en ik hoor wel wat je keuze is geworden:)

See you on the water,

Arnold

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » za jun 07, 2008 2:22 pm

Ik ben me ook aan het oriënteren op een maandje windsurfen in Chili in Novermber/December.
Een vriend van me is er al twee keer geweest, en hij heeft beide keren enorm veel gezeik gehad met het vervoer van z'n windsurfspullen (Iberia en Varig).

Weet iemand een maatschappij die op Chili vliegt voor een nette prijs en niet moeilijk doet over windsurfspullen?

zuidwest9
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Twin 79l en 86l / Skate 100l uit 2010, Ezzy Panthers III 3.7/4.2/4.7, Elite 5.3
Contacteer:

Bericht door zuidwest9 » vr sep 19, 2008 11:49 am

Ik ga heel de maand december. Nog meer mensen in deze periode in Chili en waar? Eind november eerst 8 dagen Jeri en dan doorvliegen naar Santiago

See you on the water,

Arnold

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » vr sep 19, 2008 1:30 pm

Heb gisteren toevallig geboekt, ik zit er ook in December met wat vrienden.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » vr jan 02, 2009 12:05 pm

...en weer terug!

Het was dit jaar qua wind zeker geen topseizoen, de onvermijdelijke "you should have been here last year" kwam weer eens van stal. Maar de dagen met wind die we gehad hebben waren van absolute topkwaliteit, 5-7Bft crossoffshore, en tot 12ft 13sec swell.
Pichilemu en Topocalma zijn twee verschrikkelijk mooie pointbreaks en misschien wel de mooiste spots waar ik tot nu toe gevaren heb. Het grote voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Kaapstad is dat er geen crowds zijn. Op het drukste punt heb ik 15 windsurfers op het water gezien, maar het kwam ook voor dat we heel Topocalma voor ons zelf hadden. Ook met golfsurfen valt het er mee, de sfeer is erg relaxed in het water.

De wind is altijd van links. Normaal gesproken waait het in November/December minimaal tweederde van de dagen, maar wij hebben in drie weken ca. 6 keer kunnen windsurfen. Zeilenset 5.5 to 4.0. Schijnt de zon dan is er een grote kans op wind, is het bewolkt pak dan je golfsurfboard maar.

Het is er nooit vlak, er staan eigenlijk altijd wel golven. Swellrichting is overheersend ZW, en dat is mooi want Topocalma en Pichilemu hebben beide een ZW swell nodig om te werken. Hoewel de winter daar (zomer hier) het echte swell seizoen is, zijn over masthoge bakken ook in de zomer geen uitzondering. Neem een steamer mee want het water is er k-k-k-oud.

Pichilemu is de meest bekende spot en het dorpje zelf de uitvalsbasis voor de Chili surf trip.
De befaamde lange pointbreak kan een flinke swell aan en breekt relatief mild, zeer constant en voorspelbaar. Een goede spot dus voor de echt hoge dagen.
Vanaf de point naar buiten varen is even tricky, maar daarna kan je na elke rit relaxed om de point heenvaren en een nieuwe golf pakken. Ga voor de korte turns om dicht bij de lip te blijven (een stuk op 10 per golf is geen uitzondering) maar zorg dat je over de schouder hopt voordat de point overgaat in de nasty close-out beachbreak.
Op Pichilemu waait het altijd het minst, het moet flink poeieren wil je hier kunnen varen. Als het op Pichi niet waait maar je ziet verder op zee schuimkoppen dan loont een ritje naar een van de andere spots waar je dan bijna zeker kan varen.

Op ca. anderhalf uur rijden ten noorden van Pichilemu ligt Topocalma. Een prachtige baai, echter wel met wat restricties. Het is prive terrein, waar toegang voor betaald moet worden (ca. 6 euro/auto). Je moet er helaas ook alweer om 18.00 uit zijn, effectief betekent dat om 17.15 aftuigen en terugrijden over de dirtroad. En dat is jammer omdat het dan vaak nog prima waait.
Topocalma is een flink snellere, hollere en krachtigere golf dan Pichilemu. Hij begint als een supermooie pointbreak, eenmaal bij de bank breekt hij in secties waar je hard voor de lip kan gaan. De wind is er hard & crossoff waardoor je icm de snelle golf hier lekker hard down the line kan knallen. Wees zeker van je timing met naar buiten varen, want de wind is erg wispelturig bij de brekerzone. Als de swell echt groot is, kan het hier tricky worden en kan je beter op Pichilemu varen.

Nog iets noordelijker ligt Matanzas; het meest windzeker, geen restricties zoals Topo, makkelijker bereikbaar, maar de wind is hier een tikje onshore en de golven beduidend minder mooi.

Ca. een uur ten zuiden van Pichilemu ligt Llico, een baai met een zandbank, rommelige golven en vooral geschikt voor springen.

Regel/huur/zorg voor een golfsurfboard, want Pichilemu en Punta de Lobos zijn twee worldclass rights waar je dikke lol kan hebben op de windloze dagen.

Over accomodatie hoef je je geen zorgen te maken, de helft van Pichilemu bestaat uit vakantie/huurhuisjes. In Jan/Feb zou het lastiger kunnen zijn omdat het dorp dan volstroomt vanwege de zomervakantie.

Het levensonderhoud is vrij goedkoop. Uit eten gaan doe je al vanaf ca. 5 euro en is daarmee vaak niet duurder dan zelf koken. Diesel kostte ons ca. een halve euro/liter.

Qua taal is het erg handig als je je een beetje verstaanbaar kan maken in het Spaans. In Santiago spreken de meeste Chilenen wel Engels maar in de dorpjes zoals Pichilemu kom je daar niet ver mee.

Er is een uitstekend bussysteem, maar omdat de spots ver uit elkaar liggen en soms moeilijk bereikbaar zijn is een auto een must. Makkelijkst is om een huurauto klaar te laten zetten op het vliegveld, Pichilemu ligt op drie uur rijden van Santiago. Zoek op lokale chileense autohuur sites voor de beste deal.
Een 4x4 of pickup is niet nodig, er zijn veel dirtroads maar deze zijn hard en goed begaanbaar met een tweewiel aangedreven auto. Wij hadden Hyundai busjes, surfspullen achterin en plek voor drie man.

KLM/Air France heeft redelijk betaalbare tickets (ca 1100,- euro ten tijde van de dure brandstof) en een duidelijk regelement over windsurfspullen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. (Iberia neemt bijvoorbeeld geen windsurfspullen mee). Meld je surfspullen aan om er zeker van te zijn dat er plek voor is.
Bij je ticket mag je 2x23 Kg normale bagage meenemen (two-pieces concept), alleen geldt dit niet voor een (wind)surfset. Voor een enkeltje windsurfset betaal je 150,- euro extra, deze mag dan max 32kg wegen anders moet het mee als vracht. Met 1 board, 3 zeilen, 2 masten en 1 giek kwam iedereen van ons net op of onder de 32kg uit.
Je vliegt nooit rechtstreeks, maar via Parijs of Sao-Paulo. Het is handig om een terugreis via Sao-Paulo te nemen, het eerste deel naar Sao-Paulo (en dus ook het inchecken) wordt dan uitgevoerd door een lokale luchtvaartmaatschappij (TAM of LAN) welk slechts 75 US Dollar rekent voor je setje ipv 150,- euro. Alles bij elkaar ben je dan zo'n 205,- euro kwijt voor een retourtje windsurfspullen.

Gelukkig hebben we de foto's nog:

Spot: Topocalma
Rider: Anton

Afbeelding

Spot: Topocalma
Rider: Rob

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spot: Pichilemu
Rider: Gijs

Afbeelding

Rider: Mr. Savage

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rop op vr jan 02, 2009 12:54 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

j0nas
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: www.kasail.com
Surf spul: www.boarderzone.nl www.kasail.com

Bericht door j0nas » vr jan 02, 2009 12:14 pm

kwijl :roll: wat een wave s :9~

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » vr jan 02, 2009 12:20 pm

Erg mooi verslag Rob! en de picca's zijn om boven je bed te lijsten! :9

Technisch vraagje, voer je de Witchcraft singel of tri fin met deze enorme units water?

Herman Dailybits
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: B-58
Surf spul: Ray 125, AHD SL1 95 & SL1 80 - NP RSS
Contacteer:

Bericht door Herman Dailybits » vr jan 02, 2009 12:29 pm

mooi verslag! Voor wie er de volgende maanden zou komen en iets voorheeft. Mijn zusje is er dokterstage aan het doen in het ziekenhuis van Santiago...

Plaats reactie