Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Hawaii]

Deel je ervaringen met alle spots in zuid- en noord Amerka met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

windgoeroe
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: [Hawaii]

Bericht door windgoeroe » wo mar 24, 2010 8:47 pm

ben van plan oktober november naar Maui te gaan
waar zou ik ( totaal 4 personen) goedkoop verblijven?
Heeft iemand concrete adressen ?

Thnkz

Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Bericht door Joshua » za mei 22, 2010 10:51 pm

http://www.hawaiiforvisitors.com/maui/l ... a-to-z.htm

Kijk bij youth hostels, Banana is goed, verder staan er altijd adressen in de Duitse surf.

Erwin2
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: DaCurve79,Quadster91l,Tabou3s106, 5.7/4.4 zone,3.7 Voodoo, 4.7/5.3 ManicHD, 4.2 Blade

Bericht door Erwin2 » do jun 10, 2010 7:18 am

Maui is top! Als ik moest kiezen tussen Oahu of Maui, dan is het zekers Maui. Oahu is een beetje TE americaans aan het worden (of hoe je het ook wilt noemen). Maui is nog een beetje Hawaiian style, hoewel het volgens de Maui-anen steeds minder wordt (en steeds crimineler en meer drugs)... voor mij alweer 2 jaar geleden. Destijds werden alle stranden 's avonds gesloten vanwege de (drugs) overlast. Maar overdag is Maui echt super! Road to hana is ook tof.
Oahu is goed snorkelen, maar qua windsurf vond ik het niks. Je kunt alleen spullen huren in Kailua (en daar waait het amper), terwijl de beste-a la-wijk-aan-zee-spot maar dan super golven 1.5 uur daarvandaan ligt.
Maar beide eilanden moet je geweest zijn en Big Island zou ik ook ff checken, als je er toch bent... :D
Hier kun je evt. mijn "avonturen" lezen: http://vakantiehawaii.blogspot.com/
Ow ja, als je toch in LA bent, pak Disneyland ff mee :lol: :lol:

Laura
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: KA Sails
Surf spul: JP rrw 91, KA killer 4.2 en 4.7 en KA Kaos 5.3

Bericht door Laura » do sep 02, 2010 10:58 pm

ik ga 9 maanden onderzoek doen naar storm en onweer op Oahu....aangezien spullen meenemen duur is wil ik daar spullen kopen....iemand ervaring daarmee?

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-202
Surf spul: Synchro 91 Missile S FF80 FF90 FF102 FF125 Gong NFA 12" Hiberna
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » za sep 04, 2010 2:08 pm

Vervelend zeg :) Nee, maar bij Naish in Kailua kan je in de catalogus shoppen.

stefanzeegal
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro Custom 72, Quatro KT 83, Naish chopper zeiltjes, SB 8'2 wp SUp en een 6.4 surfboard
Contacteer:

Bericht door stefanzeegal » di okt 19, 2010 11:40 pm

Je moet zeker wat materiaal kopen op Maui of Oahu. Het is niet duur en iedereen heeft wel prul liggen.
Meenemen of huren is duur.

Ik heb er ook een tijdje gewoond (Maui) ik zou zo weer terug gaan!!

Laura
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Laura » di jan 18, 2011 7:44 pm

Ik vertrek over een paar weken voor 8 maanden naar honolulu....
Zijn er verder nog Nederlandse windsurfers op Hawaii?
En heeft iemand tips hoe ik aan niet te duur tweedehands windsurfspul kan komen op Oahu?

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Simmer & F2 '13

Bericht door Larsdegroot » vr feb 04, 2011 12:52 pm

Ik vertrek op 1 september om te gaan eilandhoppen op Hawai. Hoofddoel is niet surfen maar ik zal een week op Maui verblijven. Als je hier dan toch bent moet je natuurlijk ook gaan surfen :D . Nu las ik dat september niet de beste maand voor golven is ( dat is de winter) maar een goede kans op wind heb je wel. Waar heb je in september wel kans om wat golfjes te pakken, is dat hookipa?. Kanaha, is dat alleen een beginnerspot of heb je hier ook golven?.
Ik kan niet wachten........

Laura
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Laura » di apr 12, 2011 1:04 am

Ik zit nu zelf op Oahu, maar golven zijn in de winter op de north shores goed en in de zomer op de south shores goed.

Dit omdat de golven voornamelijk gegenereerd worden door depressies op gemiddelde breedtegraad. Deze zijn het meest aanwezig in de winter, dus als het op het noordelijk halfrond winter is, komen de golven over het algemeen uit noordelijke richtingen en zijn de golven in het noorden het beste. En in de zomer in hawaii is het op het zuidelijk halfrond winter en komen de golven voornamelijk uit zuidelijke richting en zijn de golven daar hoger.

Maar ervaring leert, ik woon in het zuiden van Oahu vanaf februari (winter dus wanneer de golven op z'n slechts zijn), er staan altijd wel golven, ze zijn clean en geregeld 3-4 meter. Ik pak altijd gewoon mijn surfplank en ga naar het water, het komt niet meer in mij op om te denken dat er misschien geen golven zijn.
Met de wind weet ik het niet zo, op Maui heb je meer kans op wind, ik windsurf hier eigenlijk niet omdat er niet vaak wind is op Oahu, mocht je nog willen windsurfen op Oahu dan kan je naar Kailua, check de voorspellingen van windfinder die kloppen aardig voor Kailua.

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Larsdegroot » vr apr 29, 2011 11:34 am

Ben benieuwd. Ik zit op Oahu in het veel te drukke waikiki. Volgens mij heb je hier in September dan wel kans op golven aangezien dit het zuiden is? Misschien golfsurfen maar eens proberen, heb het vorig jaar geprobeerd op Fuerteventura, nou ik kan redelijk windsurfen maar dat ging voor geen meter!. Ik zag trouwens dat Ho'okipa in September best te doen is. In de winter zijn het alleen de pro's die het water daar op gaan. Moet het toch proberen natuurlijk ;). @Laura, heb je nog tips voor Oahu?

@erwin
heb je blog gelezen, krijg er nu helemaal zin in !
Wij houden onze reis ook bij via waarbenjij.nu, wel zo leuk voor het thuisfront.

Laura
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Laura » wo mei 04, 2011 9:51 am

Woon je nu al in waikiki? Of ga je er wonen?
Ik heb maar 4 dagen van de 3 maanden meegemaakt dat er echt geen golven waren op waikiki en de golven verbeteren alleen maar nu (worden hoger), dus maak je maar geen zorgen om de golven. Als je nog iets hogere golven wil kan je altijd naar diamond head gaan (daar wordt ook wel eens gewindsurft als het 1 van de zeldzame keren waait).
Zelf had ik enkele keren gegolfsurft toen ik hier kwam en op waikiki is het perfect om te leren, makkelijke golven! Begin gewoon op een groot board (10' ofzo)
Het mooist om te golfsurfen is north shore (waar pipeline enzo ook is), je kan daar goed golfsurfen als redelijk beginner op haleiwa.
Als je iets wilt kopen 2e hands op hawaii is craigslist.org een handige site. Daar kan je voor 300 dollar een goed surfboard kopen, maar windsurfgear wordt er op Oahu nauwelijks aangeboden.
Als je een golfsurf board koopt en je woont op waikiki kan je het beste een 9' kopen.
Hawaii is echt prachtig en je kan er goed hiken en mooie stranden en natuur zien. Als je specifiek iets wilt weten kan je altijd even een berichtje sturen, want ik heb al veel gezien en gedaan.

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Larsdegroot » za mei 07, 2011 9:28 am

Voor de duidelijkheid ;), ik ga pas 1 september naar Hawaii, ik ga er niet wonen, ik ga puur voor vakantie. Ik ga Maui & Oahu bezoeken. Bedankt voor de tips Laura!

Stefan.
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP SLW 90, SB FF168, Mistral SL 125, SL 110, Syncro 104 & NP Excess, V6, Hellcat, H2, V8 Helium

Bericht door Stefan. » ma aug 29, 2011 2:29 pm

In juli en augustus ben ik een maand op Hawaii geweest. Ik kan je als freerider nog wel enkele tips geven.
Larsdegroot schreef:...heb je nog tips voor Oahu?
Oahu vind ik een freeride droom. Prachtige stranden, lekker briesje, vlak water. Helaas zie je er niet veel windsurfers meer. Kiten is populairder. Wil je windsurfen ga dan naar Kailua.

Materiaal huren in Kailua doe je bij de Naish shop vooraan in het dorp. Relaxte lui. Geniet van al het oude materiaal van Robby Naish aan het plafond en de wanden. Dit is windsurf historie op zijn best! Redelijk recent Naish materiaal huurde ik voor 37 Euro per dag inclusief roofrack. In het Beach Park zelf kun je gedateerd materiaal huren voor meer geld.

Kailua Bay staat bekend als een freeride spot. Hou rekening met een flinke deining diep in de baai en behoorlijke golven bij het rif. Wind is onregelmatig 10-15 knopen met de meeste wind in de ochtend en de avond (volgens Naish). Kies daarom wat grotere kit. Vooraan in het park is de mooiste toegang tot het water maar daar zijn ook de kiters en zwemmers. Locals starten meer upwind verderop in het park. Prima eten vind je in de Kalapawai Market naast de toegangsweg tot het park.

Kailua Bay, waar het allemaal begon...
Afbeelding

Larsdegroot schreef:Kanaha, is dat alleen een beginnerspot of heb je hier ook golven?
Kanaha was voor mij als Grevelingensurfer zeker geen beginnersspot. Elke dag stond er 25-30 knopen wind en een 80 liter waveboard of kleiner was het het enige geschikte materiaal. Op het rif rollen flinke golven binnen. Door de vele windsurfers om je heen en de aanlandige wind voelde Kanaha nooit onveilig. Huur bij Bart de Zwart een paar honderd meter voor het strand. Het beschutte kommetje rechts op onderstaande foto is de enige echte beginnersplek aan de North Shore van Maui.

Lekker gijpen op het vlakke water voor het strand van Kanaha.
Afbeelding

Larsdegroot schreef:Ik zag trouwens dat Ho'okipa in September best te doen is.
Hookipa is een verhaal apart. Twee dagen heb ik op het strand zitten genieten maar geen moment de behoefte gevoeld om hier te surfen. Ik zag locals van 8 tot 68 jaar het water op gaan maar ook ervaren toeristen aanspoelen met kapot gebeukt materiaal. De stroming en golven op het mini strandje zijn zo verradelijk dat ook locals soms moeite hebben om weg te komen. Toen ik er was voer 90% van alle surfers op Quatro, Goya en Ezzy en een enkele pro op Naish en JP.

Het venijnige strandje van Hookipa Beach Park.
Afbeelding

Opvallend toegankelijk vond ik Sprecks. Dit is de plek voor jumpfoto's in de winter maar een vrij eenvoudige launchplek in de zomer. Mijn nieuwe surfdroom is hier een huis huren aan het strand...

...en dan nog iets. Op Oahu en Maui heb ik geen haaien gezien maar op Big Island kwam onderstaand exemplaar even de baai schoonvegen. En zo is elke dag op Hawaii weer een avontuur!

Afbeelding

Als je nog vragen hebt over kosten, accomodatie of tourist traps dan beantwoord ik die graag.

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 77 en 85 liter. north sails zeilen

Bericht door stylo » ma aug 29, 2011 5:40 pm

Als ik dat weer zo zie en lees wil ik er ook weer heen 8) !!

Ik ben op maui geweest in 2009. We waren er voor 16 dagen (3 jaar te kort :wink: ) Maar het was egt super. Ons appartementje was in haiku (ongeveer 10 kilometer vanaf hookipa) En we hadden onze vakantie geboekt via happysport.

have a good time in Hawaii :wink:

Stefan.
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP SLW 90, SB FF168, Mistral SL 125, SL 110, Syncro 104 & NP Excess, V6, Hellcat, H2, V8 Helium

Bericht door Stefan. » di aug 30, 2011 1:28 pm

Ook wij hebben voor twee weken Haiku gekozen. Niet toevallig de woonplaats van Naish, Goya, Teboul en andere grootheden. Het dorp is nu nog rustig en authentiek, in tegenstelling tot Paia dat overloopt van de toeristen. Haiku is nu wat Paia was toen de windsurfers het 20 jaar geleden ontdekten. Accomodatie is zeer betaalbaar maar het klimaat is wel erg nat. Een niet-windsurfende partner zal op Maui eerder voor Lahaina of Wailea kiezen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di aug 30, 2011 5:51 pm

Hoe ver is het ongeveer van Haiku naar Kanaha?
Wij willen volgend jaar lente of herfst die kant op om te SUPen/Windsurfen.

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-202
Surf spul: Synchro 91 Missile S FF80 FF90 FF102 FF125 Gong NFA 12" Hiberna
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » di aug 30, 2011 5:57 pm

Ik meen iets van 20min (zonder drukte bij Paia).

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 77 en 85 liter. north sails zeilen

Bericht door stylo » di aug 30, 2011 6:32 pm

Het is idd een minuut of 20 rijden. De wegen zijn er goed begaanbaar. Ook op kanaha is genoeg parkeer plek. overigens zijn er spots waar je een onverharde weg in kan die bij het strand uitkomen. maar wij hebben veel bij kanaha gezeten (achter het vliegveld) en daar kan je op je gemak, op het gras je surfsetje optuigen en dan door een stukje bos het strand op gaan.

Stefan.
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Stefan. » wo aug 31, 2011 8:43 am

Als je zoveel mogelijk uren op het water wil doorbrengen is Haiku misschien net iets te ver. Zoals stylo en jeroen schrijven twee keer twintig minuten elke dag. Al heeft Paia net een nieuwe rondweg zodat je de avondfile (echt waar!) in het dorp kan omzeilen.

Wij huurden via Bart de Zwart en hij had ook alternatieven direct aan de kust. In Haiku kregen we meer ruimte en rust voor een betere prijs. Voor een toeristische vakantie met de helft van de dagen op het water was dit perfect.

Dit is wat je in Haiku qua appartement kan verwachten.
Afbeelding

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo aug 31, 2011 10:52 am

Ik ga met mn vriendin.
Dat betekent dat ik wel elke dag een paar uur in het water lig, maar niet alleen maar aan het surfen ben.
Voor ons is 20 min heen-20min terug vrij normaal, dat doen we in Frankrijk en de UK ook vaak genoeg en een beetje rustigere plek dat wel waard.

eerst ff weer waterproof worden (ben nog wel een 6 weken uit de running), dan in November naar Fuerte en daarna eens kijken of de Hadj in het voorjaar of Herfst 2012 plaatsvindt.

Stefan.
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Stefan. » wo aug 31, 2011 12:00 pm

Jeroensurf schreef:Hadj
:) zo noemde ik mijn reis ook! Tip; vertel op Oahu of Big Island niet dat je op een "windsurfing pilgrimage to Maui" bent want hun eiland is natuurlijk het beste. Wat dat betreft is de concurrentie tussen de eilanden best groot.

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Larsdegroot » wo okt 26, 2011 12:50 pm

Wij zijn inmiddels al weer een paar weken terug maar missen het nog elke dag. Hawaii is echt de shit!.
Wij hebben ook op Sprecks gevaren, ik vond het een geweldige spot, hele mooie jump golven!. Hookipa wel wezen kijken maar niet het water op gegaan, het is daar heel normaal dat er elke dag wel iemand op de rotsen klapt, ik had daar geen zin in met huurmateriaal.

paar fototjes :

http://members.home.nl/famdegroot/hawaii/DSC_1143.jpg
http://members.home.nl/famdegroot/hawaii/DSC_1043.jpg
http://members.home.nl/famdegroot/hawaii/DSC_1077.jpg
http://members.home.nl/famdegroot/hawaii/DSC_1102.jpg
http://members.home.nl/famdegroot/hawaii/DSC_1086.jpg

oja materiaal van Bart kahana Kai Maui.

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door stylo » wo okt 26, 2011 5:09 pm

mooie foto's man!!
Super gaaf. Ben je ook nog bij kanaha beach geweest? En waren daar de golven even hoog als op Sprecks?

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » wo okt 26, 2011 10:02 pm

Taucha
Windsurf guru
Windsurf guru
Teamrider: Ka-clan

Bericht door Taucha » wo okt 26, 2011 10:11 pm

Kanaha pfffff .... da's gewoon Horst, maar dan met het vliegtuig :+

...totdat je in de buurt komt van de riffen, dan heb je wel heerlijke golven 8) :D

Voordeel van sprecks is dat je makkelijker op de golven zit. Nadeel van sprecks is de shorebreak als er echte swell is.

Wij hebben ook vanuit de uitkijkplek op de rotsen en later op het strand zitten kijken naar de capriolen van alle Hookipa-ers. Geweldig om te zien. Helemaal super was een keer dat we met de zon in de snuit op een avond nog even er echt voor zijn gaan zitten. Ben je heel even wat dichter bij het strand in het water aan het kijken en dan zie je door een golf ineens het profiel van een schilpad. Adembenemend! :P

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » do okt 27, 2011 5:02 pm

Larsdegroot schreef:Wij zijn inmiddels al weer een paar weken terug maar missen het nog elke dag.
Daar heb ik al meer dan een jaar last van...
Wedden dat je z.s.m. weer gaat!? Gaaf he! :lol:

@ Jurjen en Taucha: mooie plaatjes, leuk om ff te zien. En nr. 114 is zóóó Maui... :D

Taucha
Windsurf guru
Windsurf guru
Teamrider: Ka-clan

Bericht door Taucha » vr okt 28, 2011 2:58 pm

zero-7 schreef: 114 is zóóó Maui... :D
idd. genieten!!! :P

Larsdegroot
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Larsdegroot » za okt 29, 2011 11:03 pm

Zeker dat we weer terug gaan ;) hoe zit dat met jullie Taucha?;) wat hadden we het super daaro he 8) .
Ik denk dat kanaha in de wintermaanden echt spookt, althans dit heb ik van anderen wel gehoord. In de zomermaanden zijn er weinig golven te vinden. Ik vond Sprecks gewoon super, alleen de weg ernaartoe is al tof. Wel balen dat ik de laatste dag mijn voet flink openhaalde, ik heb altijd pech met dat rif, ook altijd eerst voeten open halen en dan pas schoentjes kopen...;).
Laatst gewijzigd door Larsdegroot op wo jan 25, 2012 4:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » vr nov 04, 2011 7:46 am

Larsdegroot schreef: Ik denk dat kanaha in de wintermaanden echt spookt
Dat kan maar er zijn ook heel veel spookvrije dagen :D

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » ma jul 16, 2012 12:40 pm

Februari 2013 hebben we 3 weken Nieuw Zeeland geboekt en een weekje .... Maui.
Zijn er ondertussen nog bruikbare tips voor ons die nog niet genoemd zijn in dit stuk?
We hebben nu mailverkeer met Bart/Dagmar, maar de do en de done's zijn ons nog niet duidelijk.
Zo willen we een dag surf/paddle les volgen, mountainbike, walvissen bekijken en een dagje windsurfen.
Wat moeten we organiseren en wat kunnen we veel beter daar doen.
Zo zijn we nog oo zoek naar een auto om van B&B te reizen en B&B adressen (max een 100 euro p/p per nacht)
Groet, Rob

Plaats reactie