Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Windsurfen in Suriname?

Deel je ervaringen met alle spots in zuid- en noord Amerka met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
willemjohandejong
Deur-surfer
Deur-surfer

Windsurfen in Suriname?

Bericht door willemjohandejong » ma dec 27, 2010 10:24 am

Mijn ouders emigreren naar Suriname. Natuurlijk ga ik ze opzoeken 8) en daarom is mijn vraag: Weet iemand ook of je op de Noord Atlantische oceaan bij Para Maribo kan windsurfen? En heeft iemand hier al eens gesurft? Op internet is bar weinig te vinden dus ik denk wel dat het redelijk uniek is! :devil:

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Windsurfen in Suriname?

Bericht door eckerdt » ma dec 27, 2010 1:09 pm

Dat is inderdaad redelijk uniek. Ben er zelf een paar maanden geweest, 8 jaar geleden ongeveer. Geen enkele kiter of windsurfer gezien. Een echte "gezellige"kust waar je naar toe kunt wandelen heb je daar eigenlijk ook niet. Paramaribo (waar zo'n beetje alle Surinamers wonen) ligt wel aan een grote rivier, geloof de Marowijne of zo. Gezien de stroming is dat denk ook geen fijne mogelijkheid. Binnenwateren dieper het land in, weet ik niet maar dat zou sowieso een aardige expeditie gaan worden. Veel wind stond er doorgaans ook niet eigenlijk. Misschien wordt jij die pionier die daar het windsurfen gaat introduceren maar denk dat je er beter aan doet om gewoon je hangmat mee te nemen :wink:

willemjohandejong
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door willemjohandejong » ma dec 27, 2010 2:24 pm

Haha ja! Misschien wel! Mijn ouders hebben wel kiters gezien, dan zou het toch ook mogelijk moeten zijn om te windsurfen? Want hoe relaxed zou het zijn als het niet hard waait dat je lekker in je hangmat ligt Roti te eten en waait het wel lekker te knallen met een zonnetje? Zijn er misschien nog mensen met ervaringen?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » ma dec 27, 2010 4:43 pm

Zou goed kunnen dat daar de laatste 10 jaar wel wat veranderd is. Ben benieuwd waar er dan gekite werd (of waar je ouders zitten in paramaribo)

Sven
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic JP Neilpryde Northsails

Bericht door Sven » wo jan 19, 2011 12:18 pm

Ik kom er regelmatig maar niet om te surfen.
In Paramaribo kan je sowieso niet surfen. De stroming op de Surinamerivier is erg sterk.
Er staat daar verder nauwelijks wind. Tot 10 kt en dan heb je 't wel gehad.
Aan de Atlantische kust zou je 't kunnen proberen maar daar kan je vanuit de stad eigenlijk alleen met een bootje via de rivier naartoe (veel jungle en mangroven) en ten tweede is een deel van de kust ook beschermd gebied vanwege de zeeschildpadden die daar eieren leggen. Ik zou eerder je golfsurfplankje meenemen, daar maak je een betere kans mee.
Over de meren in het binnenland weet ik niet zoveel. Er staat sowieso te weinig wind en denk ook even aan onze grote vriend de alligator voordat je het water in springt.

willemjohandejong
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door willemjohandejong » wo jan 19, 2011 2:01 pm

Haha meneer kroko is er inderdaad wel! Maar bedankt voor je antwoord! 10 knoop wind is inderdaad erg weinig! Het grappige is dat ik laatst weer iemand over dit onderwerp heb gesproken en die had gesurft op de Surinamerivier! Maar dan denk ik in het binnenland. Ze kiten er wel maar daar heb je ook minder wind voor nodig (op formula surfen na natuurlijk) Maar ik ga er dus binnenkort heen en ik zal is even kijken of ik er een surfschool ga openen ;)

Zeelandsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Zeelandsurfer » wo jan 19, 2011 2:14 pm

Ik kwam dit tegen op een Engelstalige windsurfing website. Windsurfen in Suriname is een zeldzaamheid. Het kan hier en daar natuurlijk wel als je dat graag wilt. Maar of het gezellig is in je eentje of met zeer weinig mede surfers op het water is punt twee.

http://windsurfingmag.com/travel/2004/0 ... -suriname/

jadeee
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jadeee » vr mar 25, 2011 10:55 pm

Zijn de plannen voor een surfschool in Suriname inmiddels al in een verder gevorderd stadium? :P Ik zit voor minstens een jaar in Suriname voor werk. In Nederland deed ik aan golfsurfen. Had het graag weer opgepakt, maar helaas, geen golven langs de kust van Suriname. Gelukkis waait er af en toe wel wind over de Surinamerivier.
Is er iemand van jullie die al een poging tot windsurfen heeft gewaagd? :D

deGoudvis
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro, North Sails

Bericht door deGoudvis » wo mar 30, 2011 6:22 pm

Ik ben net een paar dagen terug uit Suriname.
Er is een hele goede plek waar het bijna altijd waait.
Ik was er om de zeeschildpadden te bekijken maar heb mezelf continu verbaasd over waarom er niet werd gewindsurfd. Zou er namelijk perfect kunnen. Je zit alleen nogal afgelegen en het is er niet zo ontwikkeld.
Plaatsje heet Galibi en ligt bij de grens met Frans Guyana aan de overkant van de rivier. In de riviermonding van de Commewijnerivier.
Het waaide dat ik er was elke dag strak krachtje 6 en meer... ik ben er 3 dagen geweest.
Ik ben ook nog aan de locals gevraagd hoe het zat met de wind. Volgens hen waaide het bijna elke dag zo.

Aan de overkant in Frans Guyana waren ze aan het kiten. Dus daar zou je ook heen kunnen. Kan je meteen croissant met wijn eten. :-p vanaf de Suriname kant zie je de kiters niet. Die zitten links aan het einde om de hoek.
Houd er rekening dat als je in FG wilt surfen je een multi entry Visa voor Suriname nodig hebt. Overtochtje in een korjaal kost vanaf 5 euro en duurt 10 a 15 min. Voor FG heb je geen visum nodig. Is Frans grondgebied dus je EU pasport is daar gewoon geldig.

Je moet alleen wel zelf je spullen meenemen en er zien te komen. Het is een hobbelige rit van 3 uur vanaf Paramaribo.
Maar in Suriname kan je heel goedkoop een 4wheel drive huren of bij iemand een wagen charteren.

Verblijven kan je in Galibi of in Frans Guyana.

Hopelijk heb je hier wat aan!

willemjohandejong
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door willemjohandejong » wo mar 30, 2011 8:05 pm

Wo dat is dus een duidelijk verhaal :) dat ga ik zeker ook even bekijken :) precies het antwoord waar op zat te wachten :D Hoe uber vet mooi weertje riviertje windje :) super thanks voor het posten! Ik ben nog steeds niet in Suriname geweest. Denk dat het pas december wordt! Of ik met board ga meenemen is ook nog maar de vraag :) Hoe was het met de schildpadden? :razz:

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » do mar 31, 2011 8:33 pm

Galibi is echt wel een aardige onderneming en eh: hoe denk je aan surfspullen daar te komen...? (voor de rest wil ik je niet demotiveren ofzo hoor :wink: )

Wat betreft de schildpadden: vanaf medio februari kun je die 's nachts zien als ze eieren leggen :+

deGoudvis
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro, North Sails

Bericht door deGoudvis » vr apr 01, 2011 6:55 am

Ja er komen duurt ongeveer een uur of 3 met de auto. Daarna nog een uurtje met de boot naar Galibi.
Bedoelde het ook meer als meerdaagse trip. Het is niet van ik ga ff een dagje surfen... maar hey, je moet wat over hebben voor een paar knopen daar in Sranan ;-) je kunt trouwens vanaf Galibi een boot charteren en je laten droppen bij de kiters aan de overkant. Ongeveer 20 min varen. Informeer wel ff van tevoren.

Je ziet t, het kost allemaal iets meer werk, maar dan heb je wel een unieke surflocatie en lekkere wind. En ik kan je vertellen, die wind is schaars in de rest van Suriname... alleen nog in de monding van de Surinamerivier waait t ook, maar daar heb je vrijwel geen opstapplekken en zit je in de vaarroute van de grote zeeschepen. Qua lokatie moet je dan denken aan nieuw-Amsterdam. Maar ideaal is dat zeker niet.

Galibi heeft gewoon zandstrand en FG aan de overkant ook.
En die schildpadden daar zijn toch wel heel bijzonder! Als je in het seizoen daar bent moet je ze echt gaan bekijken!
Dat is iets wat je niet snel meer zult zien.

En ja... spullen moet je zelf meenemen. Winkels heb je niet in Suriname. Misschien wel in FG... maar daar kan ik je niets over vertellen.

Plaats reactie