Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

[Bonaire]

Deel je ervaringen met alle spots in zuid- en noord Amerka met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
RonaldvT
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: [Bonaire]

Bericht door RonaldvT » di mar 21, 2017 9:24 pm

Lekker hoor, je had het goed geplanned man. Kijk regelmatig ff op de webcam maar heeft begin maart echt vet gewaaid. :D

Hoe was het met de waterdiepte? Op de webcam ziet het er vrij ondiep uit nu.
Heb wel eens gehoord dat de diepte door het jaar heen varieert (buiten de getijden en wind invloed om).
Ben zelf bijvoorbeeld wel eens in mei geweest en toen was het gevaarlijk ondiep. Je hebt altijd wel een beetje van die vaargeulen daar maar toen stond ik soms bijna bij het rif ineens tot m'n enkels in het water. Heb toen 2cm van een 29cm vin afgevaren (korter had ik niet). Durfte voor Jibe niet eens in de voetbanden, want je maakt een doodklap dan. Verder nog in september en december geweest en toen was het goed te doen met een vin tot iets van 36cm.

Ga volgende keer ook zeker het diepe eens opzoeken. Nog tips? Hoorde vorige keer pas dat die Jibe-City vlag richting het diepe als markering dient voor ondiep koraal wat daar ligt. Dacht altijd dat het een soort van gijp-boei was oid. Gelukkig nooit uitgeprobeerd daar.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » di mar 21, 2017 9:59 pm

theArthurrrr schreef:
di mar 21, 2017 5:50 pm
Voor het eerst van m'n leven met freeride spullen gevaren

Ghèghèghè.. 8)

Wat ligt er momenteel qua freeride spul?

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 94/102, Wave V3 95; Severne Freeks 3.6, 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 S1 4.4 4.8 5.2

Bericht door theArthurrrr » wo mar 22, 2017 11:01 am

RonaldvT schreef:
di mar 21, 2017 9:24 pm
Lekker hoor, je had het goed geplanned man. Kijk regelmatig ff op de webcam maar heeft begin maart echt vet gewaaid. :D

Hoe was het met de waterdiepte? Op de webcam ziet het er vrij ondiep uit nu.
Heb wel eens gehoord dat de diepte door het jaar heen varieert (buiten de getijden en wind invloed om).
Ben zelf bijvoorbeeld wel eens in mei geweest en toen was het gevaarlijk ondiep. Je hebt altijd wel een beetje van die vaargeulen daar maar toen stond ik soms bijna bij het rif ineens tot m'n enkels in het water. Heb toen 2cm van een 29cm vin afgevaren (korter had ik niet). Durfte voor Jibe niet eens in de voetbanden, want je maakt een doodklap dan. Verder nog in september en december geweest en toen was het goed te doen met een vin tot iets van 36cm.

Ga volgende keer ook zeker het diepe eens opzoeken. Nog tips? Hoorde vorige keer pas dat die Jibe-City vlag richting het diepe als markering dient voor ondiep koraal wat daar ligt. Dacht altijd dat het een soort van gijp-boei was oid. Gelukkig nooit uitgeprobeerd daar.
Waterdiepte is idd een dingetje als je met lange vinnen vaart, daar kwam ik ook achter toen ik niet met freestyle spullen aan het varen was -> Ingehaakt voor over, maar had het al een beetje verwacht, dus niet in m'n voetbanden. Ik vaar sowieso iets verder van Jibe af, meer langs dat zwemplatform, daar is het wat dieper, minder druk en net iets vlakker water.
Wij zaten iig rond volle maan daar en dan zijn de tij verschillen (net als hier) wat extremer.

Gijpen rond die Jibe City vlag! Ha ha, ik zou het niet durven.
76-er schreef:
di mar 21, 2017 9:59 pm
theArthurrrr schreef:
di mar 21, 2017 5:50 pm
Voor het eerst van m'n leven met freeride spullen gevaren

Ghèghèghè.. 8)

Wat ligt er momenteel qua freeride spul?
En ik vond het keihard rechtdoor gaan nog gaaf ook, gijpen is natuurlijk wat minder.

Qua spullen (uit m'n hoofd):
Fanatic Falcon
Fanatic Blast LTD 115
RRD Firestorm LTD 102/112/122
RRD Firemove geen idee welke volumes en uitvoeringen
Severne Gators
Severne Turbos
Severne NCX (maar dat weet ik niet zeker)
North S-Type
North E-Type

Even de site van Jibe City bekeken en dat ligt er idd.

Fanatic Blast ltd 115 en een 7.8 North E-Type:
Afbeelding

Een nurse shark in heupdiep water in de baai:
Afbeelding

RonaldvT
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door RonaldvT » do jun 22, 2017 7:18 am

Valt me op dat de wind dit jaar weer ouderwets goed is. :cheer:

De laatste jaren was het vaak met mindere periodes maar dit jaar bijna altijd 15-21 knopen.
Goed voor Bonaire en evenementen als Defi Wind Bonaire van afgelopen week en de Sorobon Masters die nu bezig is.

Heeft iemand nog local info over de situatie met de aangespoelde olie in Lac Bay?
Is het ook in de baai bij Sorobon/surf shops etc. gekomen, of alleen aan de buitenkant van de baai (Lac Cai, rif en kust).

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl
Contacteer:

Bericht door christiaan1111 » vr jun 23, 2017 5:32 am

Heeft iemand nog local info over de situatie met de aangespoelde olie in Lac Bay?
Ben net een weekje terug van Bonaire.

Van de olie geen spoor meer te zien. Hebben wel wat in de baai gehad, maar viel nog redelijk mee heb ik me laten vertellen door de locals.
Je ziet her en der nog wat spoortjes op een boardje bij het verhuur centrum ervan.

Maar jongens wat een geweldige vakantie hebben we gehad.
Wij zaten op Sorobon. Van daar door de schutting naar Jibe, en iedere dag tussen 8 en 9 op het water tot in de middag.
Dan met de auto wat rond rijden, snorkelen met de vrouw etc. en in de middag weer het water op tot 5 of 6 uur.
Met de wind ook veel geluk gehad. Alle dagen wind! Mindere dagen met 7.8 (3x), 7.0 (2x) en 3 dagen waaide het goed voor de 6.2, alle Severne Overdive. Boardjes RRD, Firestorm 122, Fanatic Blast 115 heb ik voornamelijk gevaren

Top vakantie en ik ga er zeker nog eens naar terug

bartth
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Rodeo. Gaastra Pure

Bericht door bartth » vr aug 11, 2017 12:51 pm

ga volgende week 3 weekjes naar bonaire. veel zin in, maar vraag me af of de voorspellingen een beetje kloppen. oftewel is 18 knopen echt 18 knopen? ik neem sowieso 4.6 en 5.0 mee (+freestyle boardje), maar zal ik ook 5.4 of 4.1 meenemne? Wat is jullie ervaring?

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » vr aug 11, 2017 1:27 pm

Ben net terug van 2 weken Bonaire en heb iedere dag ondervonden dat de voorspelling van Windguru niet gehaald werd. Daar waar 18 met vlagen 23 knopen werd voorspeld kwam de windmeter bij Jibe niet veel verder dan tussen de 11 en 18 knopen. Vrijwel uitsluitend met 8.6 en 8.3 gevaren op een RRD Firemove 120 van 79cm breed en als het kon op de ouwe trouwe Supersport 124 en 112. Op sommige dagen moest je dan zelfs nog flink pompen om op gang te kopen. Pakweg een kwart van de dagen was de wind helemaal niet planeerbaar. Maar niet getreurd, het blijft een heerlijk eiland om te vertoeven. In 2-1\2 week 1 dag boven de 20 knopen gezien, maar uitgerekend die dag een bootje gehuurd. :+

Je kan wel merken dat men er niet erg op het varen met groot spul is ingesteld. Vrijwel alle 7+ zeilen waren helemaal doodgetrimd, wat gelukkig snel te ondervangen was door de uithaler een stuk losser te gooien. Meteen een wereld van verschil op de Turbo's en S-Type's.

Maarruh... ik ben geen freestyler hè.. :angel:

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 94/102, Wave V3 95; Severne Freeks 3.6, 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 S1 4.4 4.8 5.2

Bericht door theArthurrrr » wo aug 23, 2017 4:30 pm

Weer ticketsale bij TUI. Bonaire €449. Ik heb alweer geboekt voor maart 2018.

Plaats reactie