Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Challenger Fluido SoftWing 2015 (Heru concept)

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Challenger Fluido SoftWing 2015 (Heru concept)

Bericht door Frank-363 »

chs sw 80 resize.jpg
Al een aantal jaren werkt ChallengerSails aan wing zeilen op basis van het concept/patent van Heru Sails. In 2015 komt Challenger met een productie versie op basis van dit Wing concept met een Freeride/Freerace versie in hun serie programma, de Fluido SoftWing.
Dit leek mij een zeer intressant concept, en op basis van de veronderstelde voordelen leek het me een leuk alternatief om in eerste instantie als lichtweer zeil de 8.0 te proberen, en dus heb ik sinds een paar dagen de 8.0 (eerste zeiltje in Nederland) in mijn quiver toegevoegd. Dit eerste berichtje is nog geen volledige test en revieuw, maar alvast een teaser na de eerste zeer korte sessies in niet ideale omstandigheden, en zonder sparring partners of back to back tessten om de prestaties te kunnen vergelijken met conventinele zeilen.

Eerste indrukken:

Optuigen is makkelijk als je het eenmaal gezien hebt in bv de optuig video. Eerst de spacertjes tuuen de latten plaatsen , ritsjes dicht waarmee de grote masthoes afgedicht word, mast er in, neer haler aantrekken, giek er op en de latten sdgieten automatisch achter mast. Trim is nog een beetje zoeken, meer neerhaler spanning geeft wat vreemde plooien maar lijkt wel beter te werken op het water.

Op het water: Aanplaneren is wat apart, pompen werkt door het zeer softe profiel niet zo goed, zodra je wat druk in je zeil voelt een beetje afvallen en rustig wachten tot je in planee komt werkt beter, waarna je langzaam aan steeds meer versneld (beetje efect zoals op een ijssurfer). Eenmaal druk opgebouwd loopt het zeil voor mijn gevoel zeer goed door windgaten, en is hoogte lopen ook prima. In het ideale wnd bereik voelt het licht aan, in hardere vlagen had ik de eerste keer wat moeite, wellicht met trimtips dat nu beter gaat, moet ik nog testen. Rotatie is een ervaring op zich, je voelt helemaal niets.....

To Be Continued.....
Bijlagen
IMGP0919.JPG

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy,s 2 Witchrafts, div Sups en een Wingset.

Re: Challenger Fluido SoftWing 2015 (Heru concept)

Bericht door Jeroensurf »

Klinkt een beetje als de oude camberloze widesleeve Superspeed met wat meer bolling

Tomk
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Vinnetjes
Surf spul: Loft Sails / JP-Australia / Neil Pryde
Contacteer:

Bericht door Tomk »

Vriend van me had vroeger een 7.7 met brede mastslurf en geen camber vlgns mij van de vries. Voor die tijd echt grote lap, maar wel gewoon planeren op kleine tigas (270 en toen de vinkast weer eens uit was gescheurd de 250 wave )

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy,s 2 Witchrafts, div Sups en een Wingset.

Bericht door Jeroensurf »

En Frank, al nieuwe inzichten/ervaringen?
IK ben benieuwd!

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar

Bericht door Frank-363 »

Helaas afgelopen maand niet of nauwelijks kunnen varen, en als ik er al bij minimum wind mee gevaren heb te weinig medesurfers op het water om een goed objectief oordeel te kunnen vellen. Hopelijk de komende weken meer tijd en beter weer om wat te testen en voor de dagen met wat meer wind ondertussen een 6.0 er bij...

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar

Bericht door Frank-363 »

Had een verhaaltje geschreven , en een beetje mijn conclusies getrokken, maar "helaas" kwam ik er deze week achter dat ik een basic fout in de trim gemaakt heb tijdens de eerste periode van testen (zeillat spanning niet gecontroleerd). Daardoor nu wat dingen opnieuw testen, wellicht dat er nog meer te verbeteren valt, maar de belangrijkste minpunten die ik in eerste instantie metname highwind constateerde lijken verdwenen. Huidige status is dat het een perfect freeride zeil is, met sterke punten in windrange, zeker als je gebruik maakt van een uithaler trim systeem. Ten opzichte van een Full Race zeil is het iets minder stabiel in vlagen, vesneld iets minder en lijkt downwind iets minder snel, maar de verschillen worden kleiner. Het is een beetje puzzelen omdat alle optische indicaties die je normaal gebruikt om een zeil te trimmen niet lijken te gelden voor dit zeil (zeker in het geval van mijn 8.0, een pre-serie model)

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils »

Is alweer een paar maanden geleden .
Al tijd gehad om uitgebreid te testen ?
Wat zijn de bevindingen ?

Plaats reactie