Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Sonntag SL-X - nieuwe slalom vin voor 2016 (Test topic)

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Re: Sonntag SL-X - nieuwe slalom vin voor 2016 (Test topic)

Bericht door Down the line » zo jan 01, 2017 4:19 pm

Sorry. Ik lees het nu pas.

Wat ik heb begrepen komt er een nieuwe symmetrische speedvin. Wordt 13 januari gepresenteerd bij Kater en dan alles over verteld en het is dus niet aan mij om hier nu iets over te zeggen hier op forum en zeker niet voor 13 januari. Ik zal deze in 32 cm aanschaffen voor mijn Isonic 90 na wat ik gehoord heb over de vin

Verder komt er een nieuwe asy Sonntag vin. Ik zocht nog zo carbon asy vin in grote maat voor mijn Falcon 89 voor op het wad. Dus zal deze in 26,5 cm aanschaffen als deze helemaal uit ontwikkeld is

tot die tijd doe ik het met mijn 26 cm MXR asy HA en die gaat het óók super doen, maar verwacht dat in die grote asy vin maat een carbon uitvoering beter werkt ook voor mij als lichtgewicht. Vandaar, in kleinere mater blijft het voor mij G10 asy

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo jan 01, 2017 4:45 pm

Bossie schreef:En de GPS4 dan? Mijn ervaring is dat die op vlak water sneller is dan de SL-X.
Wat ik begrepen heb geld dat niet voor de nieuwe symmetrische speedvin en ik gebruik mijn Isonic 90 juist voor binnenwater chop speed, denk aan Amstelmeer, Uitgeestermeer en Karpathos met lichtweer

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo jan 29, 2017 10:27 am

Naast de SLX komt er dus een nieuwe symmetrische speedvin in voorjaar , uit mijn hoofd van 21 tot 35 cm.

Als soort vervanging van de gps4

Ik kan er helaas verder niks over vertellen gezien ik er verder weinig over werd verteld, behalve dan het een SLX model krijgt met een scherpere aanstroomhoek bij leading edge als ik het goed begrepen heb

Dus nog even geduld

De nieuwe asy is uit.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr mar 03, 2017 1:47 pm

Twan is de nieuwste symetrische speedvin gps 6 van Sonntag aan het testen. Zie gps-speedsurfing.com , ziet er goed uit. Zelf denk ik voor binnenwaterspeed met wat chop aan de 32 cm gps 6 voor mijn isonic 90 met 6.3. Maar zal nog even moeten wachten

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5

Bericht door PieterW » vr mar 03, 2017 4:05 pm

Is dat niet een beetje groot voor speed John, vaar zelf met de 31 hotrod eronder met 6.3

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » vr mar 03, 2017 10:15 pm

Ik verwacht dat de nwe GPS6 net als de nwe X2 asy een wat wijdere layout heeft, dus meer opp. Dat betekent dat je hem wat korter kan varen. Op de FB pagina van twan staat een foto van zijn board met de protovin.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » vr mar 03, 2017 10:21 pm

Zou in vergelijking met een 30 GPS4 dus een een 26 GPS6 worden...

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » za mar 04, 2017 11:14 am

Twan vaart 30 cm onder zijn isonic 87 en dat board is een stuk smaller als mijn isonic 90 , uit me hoofd iets van 4 cm. Verwacht niet dat de gps6 zo widebase wordt als de hotrot. Dus denk dat 32 cm de maat is voor binnenwater

Met binnenwater chop speed kan wat langere vin wel fijn zijn. Vaar nu zelfs met 36 cm SLS zolang de gps6 nog niet te bestellen is en SLS 36 doet het ook prima voor binnenwaterspeed met wat chop zelfs met 6.3. Deze vin is eigelijk voor 7.0 met Isonic 90 bedoelt. Dus verwacht 32 cm een goede maat te hebben maar zal het zeker overleggen met meneer Sonntag . Peter en Twan tegen de tijd dat de vin te bestellen is

Voor echt vlak water speed met 7.0 en 6.3 zoals op het wad, Horst of langs dammetje pak ik de fantatic 89 van 2013 met hotrot 31 en 29 of asy 26 , afhankelijk van de omstandigheden

twansurfer55
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Starboard-Severne-Sonntag fins
Surf spul: Starboard: Isonics - Kode Severne: Reflex 7 + Blade Sonntag fins

Bericht door twansurfer55 » za mar 04, 2017 2:22 pm

Zijn nog bezig met de laatste lay-ups maar ziet er echt veel belovend uit. Joerg/Peter/ik zullen wanneer we in de final fase zitten wel wat meer info geven over welke maten beste werken onder welke boards.

35 in de B2 lay-up is het beste tot nu toe en kan ik zonder problemen in dikke chop onder de 107 isonic varen met 7.0.

33-30 hebben iets andere lay-up waardoor ze iets groter gevaren moeten worden maar deze gaan we waarschijnlijk niet gebruiken. Wordt dezelfde lay-up als de 35 waardoor je onder de 87 isonic met 6.3 een 29-28 kan varen.
Zijn nog steeds aan het testen maar de vinnen voelen erg goed aan, veel stabiliteit, neutrale trim en controle op hoge snelheid.
Ben er op Pozo al mee de oceaan op geweest waar ik tegen de 70 klokte in 4m swell en dikke chop dus ook daar geven ze veel vertrouwen!!

AL
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 71, 59, 3S96 ltd, Pocket wave 75, Vapor 7.9/7.1/6.4/5.4 , Cross 6.0,Manic 4.0/4,7/5.3

Bericht door AL » zo mar 05, 2017 9:37 pm

Vandaag voor het eerst gevaren met SL-X 39 onder mijn Manta 71 en 7.9 Vapor.
Eerste indruk: stabiel, veel controle en snel!
Wel had ik enorm last van zwevend voorvoetje(heb de giek hoog en mastvoet helemaal achterin).
Mastvoet 2cm naar voren en het probleem was opgelost.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » ma apr 03, 2017 2:43 pm

De nieuwe GPS6 is uit. Voorlopig in de lengte 28 tot 36 cm.

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, MxR Proto 57, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » vr apr 07, 2017 9:49 pm

Laatst met NO-5 Bft op Ouddorp mn SLX-37cm vin voor het eerst gebruikt.
Combinatie: Isonic107, GA Vapor 7.9m, SLX 37cm.

Vergelijkingsmateriaal: Eerder gebruikte vin ZSF S- 38cm, SLP r 39cm (tikje geraked). Qua vaargedrag wil ik ook de SLR 35cm noemen die ik vaar met 7.1m op hetzelfde board.

De combinatie met 7.9m is echt goed. Alleen bij minimale wind opkruisen merk je dat de vin een tikje tekort komt tov de 39cm maar dat lijkt me logisch. Verder is de SLX op alle koersen sneller dat de SLP. Wel voelt de vin een tikje zwaarder, je moet iets harder pushen dan met de 39cm. Maar tov van de ZSF is het nog steeds een makkelijke vin. Met de ZSF had ik altijd het gevoel flink te moeten werken. gebalanceerd op de vin 'vliegen' vond ik er moeilijk mee.
Dus qua vaarcomfort is de volgorde: 1) SLP, 2) SLX, 3 ZSF.
Qua snelheid doen de SLX en de ZSF niks voor elkaar onder. De SLP komt gewoon een paar km te kort op een downwind runnetje. Op deze dag tenminste, want op een eerdere sessie op het lauwersmeer klokte ik met de SLP ook een max van 61,5 met dezelfde combi. Heeeel erg groot is het verschil dus niet.
Maar toch net ff dat tikje sneller.

Als laatste nog een opmerking over het vergelijken met de SLR.
Ik heb gevoel dat de SLX iets stijver is dan de SLP en SLR. Beide vind ik makkelijker om te laten 'vliegen' op de vin. De SLP vind ik briljant als je halve wind aan het heen en weer racen bent. Erg gemakkelijk om op hoge snelheid door te jakkeren zonder dat het moeite kost.
De SLR is vooral erg goed downwind. Met 7.1m op de Isonic kun ik er verbazingwekkend lang en hard mee varen.
Sowieso vind ik dat wel een eigenschap van de Sonntag vinnen. Gemakkelijk te varen.

Ben ook erg benieuwd naar de nieuwe GPS-6...... :cheer:

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5

Bericht door PieterW » za apr 08, 2017 3:49 pm

De nieuwe GPS 6 gaan pas werken boven de 55 km per uur

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » za apr 08, 2017 10:11 pm

Even een topic gemaakt voor de GPS_6
viewtopic.php?f=57&t=13896560

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi » di apr 11, 2017 10:27 am

Gister voor het eerst gevaren met een SLX 38 onder de isonic 107 2017 met north warp 7.7 in 12-15 kn op Amstelmeer.

Mijn eerste reactie; wat een goede vin is dit. De vin doet namelijk alles goed. Dwz brengt rust in het board en verbeterd de rechtuit stabiliteit, maar opvallend genoeg kan je moeiteloos snel van koers veranderen ( oploeven of afvallen) Ook een lay-down gijp is makkelijk te maken met deze vin en blijft ook op snelheid in de gijp en dit is lang niet zo bij alle slalomvinnen.
Ook in aan de wind varen is de vin meer dan gemiddeld en legt het board mooi los en doet zijn werk zonder dat je teveel aan het zeil moet scheuren om een zo hoog mogelijke koers te kunnen varen. Halve wind en downwind kan je het board mooi vlak neerleggen, zodat de set in een totale balans over het water scheert. Tijdens het varen voel je nagenoeg geen weerstand van de vin en dat komt de snelheid ten goede en dat zit wel snor.
Als vergelijkingsmateriaal heb ik Z-fin, Hurricane SS M en M- en Vmax2.

Zijn er dan geen nadelen? Jawel het is een vin om zuinig op te zijn. Dus ondieptes vermijden.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » di apr 11, 2017 12:20 pm

Gister voor het eerst gevaren met een SLX 38 onder de isonic 107 2017 met north warp 7.7 in 12-15 kn op Amstelmeer.
Mijn eerste reactie; wat een goede vin is dit. De vin doet namelijk alles goed. Dwz brengt rust .....
Zijn er dan geen nadelen? Jawel het is een vin om zuinig op te zijn. Dus ondieptes vermijden.

héééééééééééééééél erg zuinig!!!! hoor ik van diverse Sonntag-fans

AL
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 71, 59, 3S96 ltd, Pocket wave 75, Vapor 7.9/7.1/6.4/5.4 , Cross 6.0,Manic 4.0/4,7/5.3

Bericht door AL » di apr 18, 2017 6:21 pm

Zaterdag de SL-X 37 voor het eerst gebruikt onder Manta 71 icm Vapor 7.1.
Eerste run al meteen over de 60.
Wat een heerlijke vinnen zijn het toch.
Snel,stabiel en makkelijk te varen(over de chop).

Vandaag met 8.6 Vapor en Manta 71 eerst met V-Max 41. Dat vaarde echt bagger!!
Vervolgens SL-X 39 er onder geschroefd.
Wat een verbetering zeg. Direct ook 6 km per uur sneller dan met V-max.

Ik heb daarom direct maar een 41 cm SL-X besteld.
Het verschil met bijvoorbeeld V-Max vind ik echt waanzinnig! Nou kan het ook aan mijn vaarstijl liggen, maar met de V-Max kan ik geen druk zetten met achterste been(spinouts).
Met de SL-X kan het juist wel en vaart het bij mij beduidend sneller.

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi » zo aug 06, 2017 10:59 am

Nog even het vermelden waard, namelijk de SLX 38 die ik heb is een B6 lay-up en op deze vin is mijn verslagje gebaseerd. Sinds kort kan je ook een SLX krijgen in de B9 lay- up en heeft wel andere vaareigenschappen.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » za aug 12, 2017 1:22 am

lemi schreef:
zo aug 06, 2017 10:59 am
Nog even het vermelden waard, namelijk de SLX 38 die ik heb is een B6 lay-up en op deze vin is mijn verslagje gebaseerd. Sinds kort kan je ook een SLX krijgen in de B9 lay- up en heeft wel andere vaareigenschappen.
Ik heb de B9 serie. Tot nu toe met de 45, 43, 38 en 36 kunnen varen.
Vinnen voelen erg efficient aan. Op het randje van overpowered geen plotselinge stijgende neus van het board, je kan gewoon blijven versnellen totdat je tegen de max van de vin aan zit (snelheid gaat niet verder omhoog). Controle problemen zorgen in ieder geval niet voor die grens.
Torsie stijfheid is echt mega hoog, heerlijk. Vin voelt heel vertrouwd aan.

Met de 36 Sl-X met mn Falcon113 en 7.1 afgelopen week +70 km/hr gehaald. Snelheid zit dus ook wel snor

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom/speed

Bericht door Chris v B » ma aug 14, 2017 1:14 pm

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de B6 en B9 lay up?

Marco jij bent zo te zien enthousiast over de B9 , maar hoor van anderen weer dat ze de B9 onrustiger vinden varen (vooral op chop) dan de B6.

Plaats reactie