Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Test finish fast vin

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Test finish fast vin

Bericht door Down the line » zo okt 22, 2017 10:30 pm

Heb nu 2 maal de finish fast fin getest en in beide uitvoeringen. Want de vin ziet er echt fantastisch uit maar belangrijker is natuurlijk hoe deze mooie vin het gaat doen op het water

Kwa inzet van de vin gaat het mij om speed/slalom voor de Isonic 107 met goede wind voor 7.8 of met de 107 met 7.1 met vlagerige wind. Ik had hier een Sonntag SLP 37.5 en Z finns ZSF s- 38 cm voor. De SLP was vooral goed kwa gemak en controle met chop en de Z finn goed doorversnellend met wat vlakker water.

Ik wou hier 1 vin voor in de plaats waarin de rust in chop en gemak en controlle van de SLP en die ook op wat vlakker water goed doorversnelt zoals de Z fin doet.

Eerste keer de 38 cm finnish fast soft slalom op Uitgeestermeer getest met chop en ook wat vlakker water met goede wind voor 7.8

Aan de kant, nogmaals de vin ziet er echt fantastisch uit. Heb zelf nog nooit zo mooie afgewerkte vin gezien. Past ook super in mijn box wat zeker niet bij andere vinnen altijd zo is . Daarnaast kan je ook nog in 3 kleuren kiezen.

Kwa varen was de Finish vin zelfs nog makkelijker en minder energiek en kracht te varen als de SLP . Vin geeft super veel controlle en blijft daarbij super rustig liggen. Gaat totaal niet onrustig doen ruim door de chop, waardoor je met veel vertrouwen de run ingaat. Vin blijft rustig in 1 hoek liggen of het nou vlak of chop is. Dus geen plakkerige of onrustige opstijg neigingen. Totaal geen controlle verlies ook als je van ruime wind na slingchot in chop weer terugdraait naar aan de wind. De draai is super makkelijk te maken. Was toch wel verrast. Gijpen ging ook super makkelijk.

Vin was in mijn beleving sneller op alle koersen waarvoor ik hem gebruik. Op vlakker water doet hij het zeker niks minder als de Z vin en blijft rustiger liggen en kost minder energie. Ook aan de wind met minder wind glijd hij niet weg wat de Z wel is deed. De vin straft je veel minder af als je foutje maakt . Hoorde ook aan de kant dat ik opvallend snel ging met deze vin van surfers die ook aan het surfen waren

Waren er geen nadelen. In begin dacht ik dat het hoogtelopen met mijn SLP wat beter was. Maar hoe langer ik met de Finish bleef varen hoe beter het hoogtelopen werd. Maar zou kunnen dat de SLP dat iets beter doet. Verder fluit de vin een beetje op lage snelheid

Omdat ik mij toch meer op speed richt toch besloten om ook nog vandaag de stijvere speed uitvoering te testen in 38 cm en gelijk te vergelijken met de softe slalom uitvoering, dit ook voor de 107 met 7.8 met ongeveer zelfde omstandigheden als de keer ervoor.

Met mijn 80 kilo merkte ik wel dat de stijvere speed uitvoering voor mij iets meer energie kost. Ruime wind in de chop leek board voor mij een tikkie onrustiger te liggen . Lijkt voor mij niet sneller te gaan in deze maat vergeleken met de slalom uitvoering, maar heb idee dat ik dan met mijn 80 kilo deze stijvere speed uitvoering vin dan wat kleiner moet gaan varen om wat snelheidsvoordeel te merken.

Gezien ik met 7.8 speed niet het belangrijkste vind en ik dan gemak wat belangrijker vind, heb ik voor de 38 cm soft slalom uitvoering gekozen. Voor kleinere boards en kleinere zeilen zou ik wel voor de stijvere speeduitvoering kiezen gezien ik speed dan belangrijker vind

Conclusie over de Finish fast 38 cm soft slalom uitvoering: "" een makkelijke en echt snelle vin die opvallend weinig energie en kracht kost ""

Ik heb inmiddels de Z en SLP verkocht en hoop binnenkort de Finish fast 38 cm soft slalom in bezit te hebben

https://www.finish-fins.com
Laatst gewijzigd door Down the line op di nov 14, 2017 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Re: Test finish vin

Bericht door Down the line » do okt 26, 2017 6:27 pm

Iemand anders gevaren met type fast en zijn ervaringen wil delen

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » di nov 14, 2017 5:51 pm

Heb je ook GPS resultaten?

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » di nov 14, 2017 7:58 pm

Zelf nog niet. Toen ik testvin aan het testen was met 7.8 waren het ook niet echt goede gps speed omstandigheden en gaat mij in dat bereik vooral om makkelijk vaargevoel maar daarbij was de vin ook erg snel.

Ik heb mijn eigen bestelde vin net binnen gehad vandaag

Mijn surfmaatje Eric ging vorige week met de 38 cm met 8.6 over de 70 km/h op vlagerig choppie Uitgeestermeer

https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... potid=51ko

En 78 km/h op Karpathos met 7.0 en de 34 cm

https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... 6&uid=2735

Verder vaart Remco Kes heel goed met de 28 cm op Amstelmeer. Maar die gaat hier nog wat over neerzetten

Verder begreep ik dat Jurjen snelste ooit was met de 107 en 7.8 combi met de finish fast vin

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Neilpryde, JP, Starboard, Finish fins

Re: Test finish fast vin

Bericht door remcokes » do nov 16, 2017 9:30 am

Een surfvriend heeft mij gevraagd mijn ervaringen te delen wat betreft de nieuwe Finish Fast vinnen. Zelf ben ik een licht gewicht surfer (75 kg) en vaar vooral op de Gouwzee en het Amstelmeer. Voor deze locaties zoek ik een vin met speed/slalom eigenschappen. Ik wil graag hard gaan waardoor dit voor mij de belangrijkste vin eigenschap is. Echter wil ik in een slalom sessie niet voorbij gevaren worden. Ik gebruik daarom vooral Z-fins en Sonntag GPS6 vinnen. Dit zijn beide super goede vinnen. De Zfins SF s- vind ik een erg goede allround vin en de Sonntag GPS6 is goed in het downwind knallen. De GPS6 is helaas niet zo goed low wind en halve wind. Hierdoor gebruik ik nu in de praktijk de Zfin voor low wind en slalom omstandigheden en de Sonntag GPS6 bij veel wind.

Sinds kort heb ik een Finish Fast 28cm vin en heb deze uitvoerig kunnen testen. De vin geeft erg veel controle en vaart heerlijk over de chop. Ik heb hierdoor voor het eerst op mijn slalom board een run van 71 km/u gehaald en ik heb mijn Amstelmeer PR flink kunnen verbeteren door 68 km/u AVG te varen. Hieruit blijkt dat ik goed overweg kan met de nieuwe Finish Fast vin. Omdat de vin zo bizar veel controle geeft is het makkelijker om hard te gaan. Je kunt met de Finish Fast het gaspedaal lang ingedrukt houden omdat je niet snel de controle verliest. Hierdoor kun je een mooie 500 meter run varen zelfs over de chop. De vin is halve wind ook extreem goed. Upwind varen is mogelijk maar dat gaat niet zo hard als halve of downwind. Eigenlijk is het een Zfin en Sonntag GPS6 in 1 wat eigenschappen betreft. Met de GPS6 is het altijd even klooien om hem op snelheid te krijgen. Hier heb ik met de Finish Fast geen last van. De eindsnelheid van de Finish vin zal zeker in de buurt zitten van de GPS6. Omdat je in de aanloop al hard vaart ga je in ieder geval in de aanloop sneller waardoor de Finish Fast uiteindelijk mogelijk sneller is. Wat slalom eigenschappen betreft is de Finish vin heel goed omdat hij halve wind erg hard gaat. Het mooiste van de vinnen is eigenlijk nog wel de afwerking. Deze is echt van topkwaliteit. Door de glas laag ziet de vin er heel anders uit dan andere vinnen. De enige vin die wat afwerking betreft in de buurt komt is een Busca.

Pluspunten
- Extreem veel controle
- Zeer goed in de chop
- Snel downwind
- Snel halve wind
- Klein te varen
- Ook goed bij low wind omstandigheden.

Minpunten
- Upwind niet zo snel

Mijn nieuw Amstelmeer PR
https://gps-speedsurfing.com/default.as ... val=120766

En 2 weken later weer een erg snelle Amstelmeer sessie waarin ik voor het eerst een run van 70 km/u op het Amstelmeer heb gemaakt.
https://gps-speedsurfing.com/default.as ... 6052&uid=0

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » do nov 16, 2017 4:42 pm

Nog een min puntje de prijs €289 is fors dat zal voor een heleboel sufers te veel zijn vooral als je er een stuk of vier wil hebben

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » do nov 16, 2017 6:25 pm

31 cm tot 39 cm zit op 279 euro en dat koste alle vinnen ongeveer in dat sigment met een stuk mindere afwerking en dit is ook nog een puur Nederlands product.

De Z vin zit er zelfs kwa prijs een heel stuk boven met 340 euro als ik mij niet vergis

Finish vin past ook prezies in je box en loopt keurig recht in de box, ik zal er binnenkort foto's van plaatsen

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » vr nov 17, 2017 12:21 pm

Nou een Hurricane vin is echt top qua afwerking en kost 185 euro inclusief verzenden. Dus dan moet die Finish vin wel heel erg goed zijn wil hij de meerprijs waard zijn.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr nov 17, 2017 1:25 pm

Ik kan je vertellen dat hij dat is gezien ik zelf ook aantal keer de huricane heb getest en ook hoorde ik dat terug van degene van de huricane vinnen die de finish vin teste. En de afwerking van de finish vin is stuk beter als van de huricane

Je kan mijn vin op diep water testen om te vergelijken en anders heeft Leendert zelf ook een aantal test vinnen in verschillende maten en uitvoeringen mocht je het zelf willen ervaren

Huricane is inderdaad een uitzondering kwa prijs maar zal rond de 38 cm dacht ik een stuk duurder zijn als 185 euro

In de hoog sigment vinnen waar je aan kan komen zoals Sonntag, F-hot en Busca zitten allemaal ongeveer op zelfde prijsniveau rond de 38 cm en Z-finns samen met I-finns er zelfs een stuk boven

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » vr nov 17, 2017 5:25 pm

PieterW schreef:
do nov 16, 2017 4:42 pm
Nog een min puntje de prijs €289 is fors dat zal voor een heleboel sufers te veel zijn vooral als je er een stuk of vier wil hebben
Ja ik kan dat ook makkelijk betalen maar voor 70% van de surfers geen haalbare kaart daar zijn gelukkig andere alternatieven voor die er niet voor onder doen.

Chris v B
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom/speed

Bericht door Chris v B » vr nov 17, 2017 7:18 pm

PieterW schreef:
vr nov 17, 2017 5:25 pm
PieterW schreef:
do nov 16, 2017 4:42 pm
Ja ik kan dat ook makkelijk betalen maar voor 70% van de surfers geen haalbare kaart daar zijn gelukkig andere alternatieven voor die er niet voor onder doen.
Die er niet voor onder doen? Noem eens voorbeelden Pieter

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » vr nov 17, 2017 7:39 pm

Ik ben zelf zeer te spreken over die hurricanes, heb er inmiddels 5. En in sommige maten is een vmax ook een fijne vin.

Maar kan me voorstellen dat voor die 1 procent die echt heel goed kan surfen een vin van 280 euro iets toevoegd. Of dat een 30 procent hogere prijs waard is mag diegene zelf bepalen.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr nov 17, 2017 10:31 pm

Ik zou de vin eerst proberen voor je hier wat neerzet. Dan zal je versteld staan en meemaken dat het veel meer is als die 1%

De vin is het meest onderschat van hele surfset.

Wel vaak een wat duurder merk board en tuigage aanschaffen wat vaak minimaal verschil en voordeel geeft als dat het al geeft en dan vaak niet inversteren in een echt goede vin wat juist wel dat verschil en voordeel kan geven

Nogmaals probeer mijn finish vin of 1 van de finish testvinnen van Leendert en zet dan je commentaar hier neer

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW » za nov 18, 2017 7:44 am

Ja Chris de Select Hotrod heeft zich al bewezen kost maar €159 evenals de Select Casper maar dit is meer speed voor slalom zijn de verschillen niet zo groot in het segment tot 40 cm daarboven wordt het weer interssant maar die worden niet gemaakt bij Finish Fast. Het is ook wat je ervoor over hebt voor een vin en of je het niveau van de vin er wel uit haalt.Er worden vaak verkeerde keuze's gemaakt testen testen dan beslissen van welk merk dan ook. Een week of 5 geleden zag ik ook een surfer die zeer ontevreden was over zijn setje die had onder zijn freeride een Buscafin verkeerde keuze. Eerst was de Sonntag SLX niet aan te slepen en nu weer de Finish Fast waar nog niet echt test resultaten van bekend zijn behalve van de mannen hierboven in het topic. Ik juich het alleen maar toe nieuw merk vin maar er worden vaak verkeerde keuze's gemaakt zonder een vin te testen wat John ook aanhaalt eerst maar eens testen. Ik zou graag een lichtweer Finish Fast willen testen maar die is er nog niet. Ik heb de vin in mijn handen gehad van Remco ziet er gelikt uit en weegt bijna niets de afwerking zeer goed.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » za nov 18, 2017 12:43 pm

@downtheline

Als je goed gelezen had zou je hebben gezien dat ik Hurricane vinnen heb. Over het algemeen heb je dan wel degelijk het idee gehad dat een vin ook belangrijk is....

Ik denk dat de meeste mensen die in dit topic kijken het belang van een goede vin wel onderschrijven. Dus niet zo aanmatigend graag ;-)

En ik probeer er graag een keertje 1, maar tot nu toe is mijn ervaring dat ik met mijn gemiddelde freerace niveau niet het maximale uit een dergelijke vin kan halen en aan een goede vmax/Hurricane/tectonics genoeg heb.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » za nov 18, 2017 1:29 pm

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Neilpryde, JP, Starboard, Finish fins

Bericht door remcokes » zo nov 19, 2017 7:50 am

Ik ben zo te zien niet de enige die PR's behaald met de Finish Fast.
Goed gedaan Marco :clap:
Een 1s van 78 km/u op het Lauwersmeer is echt heel hard.

https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &spotid=29

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, MxR Proto 57, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » di nov 21, 2017 11:16 am

Dank voor alle nuttige bijdragen over de Finish fins vaareigenschappen!

Ben zelf een nieuwsgierige windsurfer die graag verschillende spullen test en vaart. Niet dat ik nou een 'pro' ben en die laatste km/h eruit pers en de snelste van de dag wil zijn maar wel omdat ik erg veel verschil ervaar in mijn set / trim met de het wisselen van vinnen. Erg nuttig dus om de ervaringen te lezen van andere windsurfers.
Oh, en ik ga wel degelijk sneller met de ene vin versus de andere.

Vergelijkingen met vaareigenschappen van andere vinnen is nuttig.
De discussie over de prijzen van andere merken mag van mij verder wel achterwege blijven in een materiaal test topic.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » di nov 21, 2017 7:39 pm

:thumbup: +1 dito

Vandaag de speedlayup gevaren. Deze moet je echt een paar cm kleiner varen als dat je gewent bent dus ook vergeleken met de slalom layup maar ook vergeleken met mijn gps6 vinnen

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » di nov 21, 2017 10:27 pm

De speed Lay-up voor 7.9 en 71 breed dan 34/35 cm?

Plaats reactie