Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Patrik 140AI vs Patrik 135V4 (vs falcon 132)

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Patrik 140AI vs Patrik 135V4 (vs falcon 132)

Bericht door WhiteofHeart » do dec 28, 2017 2:01 pm

Hey Allen,

Ik heb sinds kort mijn patrik 135V4 ingewisselt voor een 140AI. Er zijn een aantal hele duidelijke verschillen tussen de boards, waarvan ik er een paar makkelijker kan toeschrijven aan de verandering van tailshape en een paar aan de vernieuwde constructie. De verschillen zijn niet bijzonder groot tussen beide boards, en waar de nuances inzitten kan ik echter niet zeggen.

Even kort dit ben ik: Ik ben 21, surf nu 5 jaar voornamelijk slalom, ik wil mezelf bij lange na geen expert noemen. Mijn snelheidsrecord ligt ergens rond de 60km/h over de chop. Ik ben 1,90m en 80-85Kg. Ik vaar gok ik 100-150 dagen per jaar. Behalve in 2015, toen heb ik echt een belachelijke hoeveelheid gevaren. Ik vaar voornamelijk op de westeinderplassen en maak heel soms een uitstapje.

Naast dat ik de 140 met de 135V4 (beide 85br) vergelijk zal ik ook een vergelijking maken met de 132 Falcon (81Br) uit 2013 die ik hiervoor had. Ik denk dat dat board voor de meesten makkelijker voor zich te halen is dan een Patrik, wat maakt dat dit verslag beter te begrijpen is.

Mijn 490 mast brak vrij snel na de aanschaf van de 135V4, ik heb dit board dan ook voornamelijk met 7.8 gevaren/getuned. Alle vergelijkingen die ik hier maak zijn dus met een 7.8 Warp 2013 met platinum mast en giek en onder het board een SL-X 44cm in B6 layup

Op het water patrik vs Fanatic:

Ik vond de 135V4 vergeleken met de 132Falcon een stuk onrustiger varen in het begin. Nadat ik hieraan wat meer gewend was durfde ik het board wat meer ruim te gooien over de chop ook en merkte ik dat met de 135V4 de neus duidelijk hoger lag dan met de 132 Falcon. De Falcon wilde downwind nog wel eens een golfje pakken met deze combo. De 135V4 ben ik in de tijd dat ik hem had niet 1x mee gecrasht buiten de tack of gijp om. Het board ligt vergeleken met de 132 dus flink hoger en losser op het water, maar de rails lijken bij een stuitertje gewoon van het water terug te kaatsen in plaats van te bijten op een downwind koers, wat betekend dat hij vertrouwen geeft, ook in moeilijke omstandigheden.

In de gijp vond ik de 132 Falcon makkelijker dan de Patrik 135V4. De falcon bleef voor mijn gevoel uit zichzelf doorglijden, ook in de chop, terwijl ik het idee had dat met de Patrik de positie van de voet heel belangrijk was. Toen ik net overstapte van de Falcon naar de Patrik had ik de neiging voorover te vallen. Ik was gewend mijn voet vlak achter de voorste voetband aan de overkant neer te zetten, bij de kortere patrik was dat te ver naar voren. Als ik dat deed voelde ik het board bijten en ging ik vaak voorover over de neus. Later kreeg ik dit meer onder controle, maar het is op de patrik nooit zo makkelijk voor me geweest om te gijpen als op mijn Falcon. Ook vond ik het op de Falcon makkelijker in het midden van de bocht de radius van de bocht aan te passen.

Underpowered:
Underpowered wint de Patrik van de Falcon anytime. Ik had namelijk met de Falcon wel gewoon af en toe het gevoel te weinig gepowered te zijn, maar de patrik kon ik ook underpowered heel goed laten lopen. Voor mijn gevoel had de Patrik een "railknopje" ergens onder de achterste grote teen, die met lichtweer de motor aanzette. Zodra ik de druk opgebouwd had raakte ik dit in de heftige gaten ook niet meer kwijt. Ik heb sessies gehad waar ik met 7.8 in dezelfde condities in planee was en hard ging als mijn maten met 8.6 of 9.+. 10-12 knopen wind. De patrik kon ik dus eigenlijk los laten lopen zodra er genoeg wind was om met heftig pompen in planee te komen.

Overpowered:
Hier wint denk ik toch de Falcon. Voor mijn gevoel bleef dit board langer controleerbaar door te varen dan de Patrik. Hij lag wat minder los, maar dat gaf ook wat meer rust in overpowerede condities.

Vervolgens, de patrik Airinside 140:

Ik heb hier nu 3 sessies op gevaren, dus dit stuk zal zeker aangevuld worden. Tut nu toe waren al mijn sessies gepowered tot overpowered, dus ik heb nog niet veel ervaring met de lowend van dit board.

Observaties op de kant:
De 140 Airinside is licht! Het is echt belachelijk, net alsof je een kartonnen doos vasthoudt. Met trommelen op het dek is ook duidelijk te horen waar de versterkingen zitten in de binnenkant. Basically hoor je het van voor naar achteren steeds minder hol worden.

Onderstaande foto heb ik van het internet, maar dit is het verschil in tail tussen de 2016 en 2017 in de grote maten. Verder is de 140 3cm langer dan de 135V4. De bodemshape heb ik nagemeten met een meetlat en is nagenoeg gelijk. De 140 heeft een getunede tail. Beide boards hebben van voor naar achteren V/dubbelconcaaf die overloopt in een monoconcaaf/invertedV en bij de achterste helft van de vinbox vlak wordt. De rocker vond ik vrij lastig om te meten, maar het lijkt alsof de 140 ietsje eerder vlak wordt in de rocker. Onderaan meer foto's van de bodem van de 140.
IMG_5015.jpg
Nog een mooi puntje aan de 140: de vinbox is precies goed. Als je een deeptuttle vin in de box schuift ligt de bovenkant van de tuttlehead precies tegen de binnenkant van de box en is aan de bodem een naadloos verloop van de bodem naar de vin, in tegenstelling tot veel andere boards waar de vin een paar mm wegzakt in de box oid.

De settings voor de voetbanden zijn bij beide boards hetzelfde gehouden. De achterste voetband in het eenna achterste gaatje, voorste voetband in het eenna voorste gaatje. De voorste gaatjes hetzelfde als de achterste. Voor de voorste voetband heb ik gekozen voor de scherpere hoek, dus haakser op het board.

Ik heb me laten vertellen dat ik het board goed moet laten wennen aan de water temperatuur en dat merk je ook. De plug van het board kan je behalve tijdens gebruik het beste open laten, als je dat een keertje vergeet en je draait hem open hoor je hem heel duidelijk sissen. Board dus in het water, paar keer omdraaien, dan weer ff de plug open draaien en ik doe dit na een aantal rakken varen nog een keer.

Op het water:

Ik heb afgelopen week 3x gepowered tot overpowered (15-26 kts) gevaren met 7.8/140AI/44SLX.

De eerste minuten: Om te beginnen mastvoet op dezelfde plek gezet als ik met de 135V4 zou doen. Ik was redelijk overpowered, maar ik heb alles ingesteld in voor mij redelijk average settings. Ik heb het zeil nu al 3 jaar en ken het vrij goed, dus ik heb hem getuned zoals ik vaker doe. Mijn eerste observaties na een paar rakjes waren:
- het klinkt eigenlijk niet zo hol op het water als ik had verwacht
- ik heb te veel controle/trek mijn zeil over het midden van mijn plank heen
- hij pompt wel makkelijk.
Vervolgens terug op de kant mijn mastvoet flink naar achteren gezet. Op de voorste stand die Ben blijkbaar veel gebruikt heeft. Dit is 3-4cm verder naar achteren dan ik hem op de 135V4 zou zetten. Terug het water op
-jeetje wat een verschil
- hij loopt lekker en los en ik ga harder dan mijn maatje, dat is een tijdje terug!
- Ik moet die GPS hebben!
Vervolgens binnen de GPS van de club gepakt en voor ongeveer het eerst in mijn leven een paar rakjes met een echte GPS gevaren: https://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=u ... &uid=22616

Overall impressies na 3 dagen:
Rechtdoor:
Dit board ligt los maar geeft wel meer controle dan de 135V4 in chop. Het board blijft stabiel op zn rail liggen, terwijl ik met de 135V4 het gevoel had dat ie ietsje meer klapperde. Overpowered had de 140 nooit echt de neiging te bokken, terwijl de 135V4 dit nog wel eens had. Dit loste het board dan wel zelf weer een beetje op. De mastvoet kan 3-4cm verder naar achter dan op de 135V4. Mijn voetbanden achter kunnen nog een gaatje verder maar achteren. Het board vaart als goed gepowered nog losser dan de 135V4 (minder contact met het water) maar wel met controle. Ik heb wel vaker spinout gehad met de 140 dan ik gewend ben, waarschijnlijk door de bredere tail. Ik ga binnekort de 46 SL-X B9 eens proberen icm 7.8 Warp.

Gijpen:
Gaat nu nog niet zo lekker. Ik was geen gijpwonder, maar 60-70% van mijn gijpjes planeerde ik toch wel door. In de baai (vlak water) vrijwel alle gijpjes. De 140 is met zijn rechte tail duidelijk gemaakt voor harder rechtdoor. Ik zal zeker ook nog even moeten wennen aan dit board, maar hij reageert veel directer dan de 2016 versie. De radius van de bocht aanpassen zal wel gemakkelijker gaan misschien, maar het board gijpt duidelijk gewoon minder "lekker" dan de vorige versie. Wel beide dagen mijn laatste gijpje van de dag doorgeplaneerd in de chop, dus ben wel tevreden. Het is geen onbereikbaar doel, maar het vraagt wel een hoger niveau / meer rider imput in de bocht.

Voor nu de afsluiter:
Allemaal bijzonder lekkere boards. De Airinside is nog beetje niche, daarom deze review. Ik heb tot nu toe eigenlijk alle drie de dagen grofweg hetzelfde weer gehad. Ik zou dat weer goed gepowered noemen en anderen met mij. Mijn setje laat echter nog een enorme trimrange vooral naar het bovenste windbereik toe. De max heb ik met dit board dus nog niet bereikt!
Bijlagen
IMG-20171213-WA0012.jpeg
IMG-20171213-WA0014.jpeg
IMG-20171213-WA0026.jpeg
IMG-20171213-WA0032.jpeg
IMG-20171213-WA0039.jpeg
IMG-20171213-WA0030.jpeg
IMG-20171213-WA0028.jpeg
IMG-20171213-WA0024.jpeg
IMG-20171213-WA0036.jpeg
IMG-20171213-WA0034.jpeg
IMG-20171213-WA0022.jpeg
IMG-20171213-WA0010.jpeg

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Patrik 140AI vs Patrik 135V4 (vs falcon 132)

Bericht door WhiteofHeart » do jan 04, 2018 11:58 am

Ik heb oudejaarsdag nog even goed overpowered (max vlagen van 45kts) gevaren op dit board. Ben er achter gekomen dat ik gewoon te makjes was in ge gijp. De 140 heeft meer druk op de rail en dedication nodig dan de andere twee. Zodra dit lukt beloond het board met super strakke en vooral verbazingwekkend korte bochten met behoud van snelheid. Ik heb denk ik nog nooit op een slalomboard zo'n korte bocht doorgeplaneerd met zo veel snelheid.

45kts is wel echt te veel.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Patrik 140AI vs Patrik 135V4 (vs falcon 132)

Bericht door WhiteofHeart » vr jan 19, 2018 4:53 pm

Vandaag met de 140 gevaren in wisselende condities. Eerst met de foil under tot overpowered(10:30), daarna (11:45u) met vin flink underpowered tot gepowered.

(8-11kts)Met foil vaart dit board als een malle, de voetbanden zitten relatief aan de vin ietsje verder naar achteren dan op mn oude Fanatic, wat maakt dat ie een stuk makkelijker in de lucht te houden is tijdens de geip. Ook heeft ie niet zo'n gekke bobbel onder de tenen, wat met foilen echt wel fijn is. Later in 16knopen wind foil/7.8 ging ie upwind als een jekko, ik denk dat ik nog nooit zo hard upwind ben gegaan, ook niet in mn formulatijd. Downwind mn voet maar tussen de voetbanden in gezet, want buitenop was te eng (wel een duur boardje weet je..).

(10-14/15-20kts)Hierna gewisseld voor 44 SLX en weer verder gegaan. Board liep zoals eerst. Toen nam de wind flink af. Maatje (vergelijkbaar gewicht) met 9.7/85br had moeite aan te planeren. Mijn aanplaneren met 7.8 was ongeveer gelijk aan die van mijn maatjes met 2 maten zeil groter, had alleen een ietsje langere vlaag nodig. Doorplaneren in de windvlagen lag ik net een meter eerder stil, maar verschil was naar mijn idee verwaarloosbaar. Ook gang/loslopen was vrij vergelijkbaar. Het board heeft me in lichtweer condities echt positief verrast.

Mn sessie kwam tot een einde omdat ik mn platinum giek in tweeën pompte.. (nouja, hij begon ineens te kraken, en is echt gecrackt)
Bijlagen
Screenshot_20180119-165954_01.jpg

Plaats reactie