Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Neil Pryde Xwave 4.2m2 2019

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / IS97-107 / NP Evo7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Neil Pryde Xwave 4.2m2 2019

Bericht door Loop » zo feb 10, 2019 1:24 pm

Sinds december 2018 heb ik de nieuwe 2019 NP Xwave 4.2m2. Daarbij heb ik de NP SPX90 RDM 370 mast gekocht.

Naast (of beter boven) de 4.2 Xwave heb ik al Atlas 4.7, 5.0 en 5.4 en een Xcess 5.9.
En dat op Flikka waveboards: 92 liter quad en 110 liter quad. De 4.2 is echt bedoelt als mijn highwind zeil, want zeker de Atlas modellen hebben veel power.
De Xwave is een 4 latten allround wavezeil gebaseerd op de Combat en dan met een tikkie meer profiel en power als de standaard Combat. Juist als highwind wavezeil, dan wil ik graag de combi van power maar zeker controle. Dus het idee van de Xwave spreekt me dan aan!
Tegenwoordig wil ik alleen nog maar versterkte zeilen en geen monofilm vensters meer. Het moet makkelijk een paar jaar meegaan, zonder dat ik me zorgen hoef te maken over beschadigingen.

Een nieuw zeil tuig je natuurlijk een paar keer op voordat je de maiden trip doet, zodat je de instellingen al hebt gecheckt.
De eerste keer was ik niet tevreden over de trim en kostte het meer moeite om de goede trim te vinden dan met mijn Atlassen.
Achteraf kwam dat door de eerste rek. Vorige week zag ik de dikke wind van gisteren (ZW8) al aankomen en dus nog een keer opgetuigd en toen was de neerhaler wel spot on.
Eigenlijk gewoon op de aanbevolen lengte neerhaler spanning geven en dan staatie perfect.
Met de uithaler geef je iets meer of minder profiel diepte.
Afbeelding
De bovenstaande foto is van de eerste keer met veel te weinig neerhaler.

Gisteren dan de maidentrip met de juiste spanning op neerhaler en uithaler voor een mooi profiel en mooie twist.
Afbeelding

Het vaargevoel:
Dankzij een beetje los op de uithaler heb je een mooi vol profiel en planeer je met de harde wind echt meteen.
Uitvaren bij Ouddorp was dan ook een makkie. Toch waaide het buiten bij de boei zo hard, dat ik de uithaler een cm extra moest geven.
Met wind in het zeil, krijgtie een mooi buikje en prima voortstuwing.
En dan terug op een golf naar de zandbank, het waait dan toch wel serieus hard en ik heb met oploeven mijn handen vol!
Als de golf mooi begint op te krullen, dan kun je het zeiltje heerlijk doseren met de power en kan je ondanks de lompe windvlagen prima het zeil controleren, het profiel gaat dan weer iets vlakker staan.
Hoge golven of effe net geen setgolf, harde vlaag of effe wat minder, het zeil past zich perfect aan en ik kan heerlijk met golfrijden bezig zijn in plaats van met overleven. Er is een heel duidelijke ontwikkeling in de laatste jaren geweest naar een heerlijk ademend zeil (net als met de racezeilen) in plaats van een stugge plaat (zoals sommige zeilen vroeger wel eens aanvoelden).

Ik vaar dit zeil op mijn Flikka quad 92 met gele K4 vinnetjes voor lekker gecontroleerd gevoel.
Echt spot on, dit zeil voor deze omstandigheden. :cheer:
De SPX 90 RDM 370 mast geeft me ook alle vertrouwen en werkt ook perfect in mijn Atlas 4.7.

Ik ben 2.0 meter groot, weeg tussen 84 en 88 kg en vaar ruim 100 keer per jaar vooral in Nederland Ouddorp, Maasvlakte en soms IJmuiden / Wijk. En paar trips per jaar naar Bretagne. Ik ben geen teamrider van NP maar al wel heel lang een fanatieke gebruiker.

Voor de dagen met minder wind, blijf ik voorlopig nog bij de Atlas HD zeilen, want die geven in lichtere omstandigheden net meer power. Maar voor harde wind ben ik dus 100% overtuigd van de Xwave. Wellicht een keer de grotere maten uitproberen, maar beter van niet want dan wil ik die ook nog :mrgreen:

Allround waterman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RRD - THOMMEN CUSTOM - SIMMERSTYLE - AERON

Re: Neil Pryde Xwave 4.2m2 2019

Bericht door Allround waterman » zo feb 10, 2019 4:16 pm

Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik vind de x-wave wel erg weinig versterking hebben.
Onderlijk zit op rand versterking na helemaal niets!

Zeil ziet er prima uit maar ik heb als 4.2 liever iets steviger in de handen.
Combat en fly hebben veel meer versterking. Daar zou ik dan ook voor kiezen als np mijn zou zijn.

AlwinV
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gecko 105, FSW 100, Rebel 83 & 75, NP 4.2 tot 7.0

Bericht door AlwinV » zo feb 10, 2019 4:58 pm

Zijn de stippen tussen de 2 bovenste latten een trimhulp?

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / IS97-107 / NP Evo7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Bericht door Loop » zo feb 10, 2019 5:14 pm

Allround waterman schreef:
zo feb 10, 2019 4:16 pm
Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik vind de x-wave wel erg weinig versterking hebben.
Onderlijk zit op rand versterking na helemaal niets!
Zeil ziet er prima uit maar ik heb als 4.2 liever iets steviger in de handen.
Combat en fly hebben veel meer versterking. Daar zou ik dan ook voor kiezen als np mijn zou zijn.
Interessant punt, de tijd zal het uitwijzen. Ik heb er wel een goed gevoel bij gelukkig.

Plaats reactie