Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

jp supersport 125 2017-2019?

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

jp supersport 125 2017-2019?

Bericht door Cosmic_henk » do jun 13, 2019 1:04 am

Hierbij mijn review van mijn nieuwe JP supersport 125 uit 2018, omdat ik er weinig over kan vinden op de verschillende fora. Omdat ik hiervoor een Starboard futura 133 uit 2013 had ga ik ook met name in op de verschillen, aangezien ik die het beste kan vergelijken:

Waarom?
5 jaar geleden begonnen met windsurfen en gelijk verslaafd. Ik heb het toen geleerd op een starboard carve uit 2003 van 125l en na 2 jaar een futura gekocht van 2013. Deze was 12 cm breder dus ik dacht met 8 knopen te kunnen planeren maar dat viel allemaal erg tegen. Het is een prima board met een groot inzetbereik en vooral de controle was erg goed, maar er geen hechte band mee gehad. Ik zie het meer als een VW golf ofzo, altijd prima maar wellicht wat weinig emotie. Omdat het mijn lichtweer board is en ik in die omstandigheden juist wat spanning zoek, keek ik met een schuin oog al een beetje rond wat er nog meer was. Nadeel is dat ik eigenlijk maar 2 board heb: 1 freerace en 1 fsw. Met het grote board wil ik sowieso met minimale wind kunnen varen, maar wel lang genoeg dat ik daarna gelijk op de fsw kan overstappen, dus zeg van 12 tot 20 knopen. Ik wil dus controle om lang door te varen en een los vaargevoel bij licht weer. Een lastige combi. Omdat ik 78 kg weeg zie ik 125 l (75 breed) icm met een 8,5 m2 als mijn ideale grote maat ipv PWA-style 135 / 9,5 m2.
Sinds de supersport met een tuttelbox geleverd werd had ik er al interesse in en eind vorig jaar de gekocht. Redelijk op de gok en de engelse en duitse tests.

Op het droge
Na aanschaf heb ik thuis gelijk de boards op elkaar gelegd en enigzins teleurgesteld was de outline tussen beide board nagenoeg gelijk! Echt bizar hoe weinig verschil hierin zat na 5 jaar. Ondanks de tail wings is ook de achterkant nagenoeg gelijk. Ook de rockerline was op het oog hetzelfde maar niet nagemeten. Wel staan de voetbanden van de supersport meer naar buiten en is de vorm van de rails anders. Scherper aan de onderzijde en ook de bovenzijde is wat hoekiger, zodat je meer met je hiel tegen de rand staat. Al met al dus een meer slalom positie van de voetbanden en deze staan ook meer parallel op de as. Het grootste verschil zit in de bodem, waarbij de supersport een stuk vlakker is, met name vanaf de voorste banden naar achteren. Ook is de V helemaal voorin een stuk kleiner. Jammer is dat de supersport geen cut outs heeft. Waarschijnlijk merk ik het geeneens, maargoed, je wilt ze toch hebben....... Lang leven merketing :P Ook is hij lichter en voelt veeeeel kwetsbaarder, wat ik een nadeel vind.

En nu varen
Je dacht wellicht dat ik het nu wel geleerd had maar weer met te weinig wind het water op. Overtuigd dat mijn nieuwe superboard dan wel kon planeren. Helaas is bij deze ook techniek nodig en wellicht nog wel meer dan de Futura omdat hij korter is. Ook even wennen natuurlijk maar mijn eerste reactie was: Geen aanplaneer wonder, dat deed de Futura beter. De keren dat hij ging merkte ik wel gelijk dat hij een stuk losser vaarde. Inmiddels wat vaker gevaren maar nog steeds niet genoeg naar mijn zin en ik hem zeker nog niet helemaal door maar: De testen kloppen! Het board vaart een stuk losser dan de Futura en hij vraagt continue je aandacht. De voetbanden zijn wat lastiger om in te komen maar als je eenmaal staat ga je voor je gevoel als een gek en blijf je 100% gefocust. Ik begin echt weer opnieuw met rustig aan kijken hoe ver ik kan pushen waarbij je continu het gevoel hebt tegen de grens aan te zitten, maar als je erover denkt te gaan het eigenlijk prima gaat. Ook als het echt teveel is kan je makkelijk van het gas af en rechtop staan en krijg je hem weer in het gareel. Gijpen is wel lastiger en gaat nog niet goed. Ik val vaak stil en je moet volgens mij echt goed technisch kunnen gijpen wil je dit met dit board goed doorgeplaneerd kunnen. Tot nu toe heb ik gevaren op redelijk vlak water, tot een knoop van 12 tot ruim 20. Ik ben wel benieuwd hoe hij vaart met meer golven en harde wind. De controle in die omstandigheden helaas nog niet kunnen testen, maar ik denk dat het inzetbereik wel minder is. Ik vaar met mijn Vmax1 43cm vin. De geleverde vin (44cm G10) geprobeerd maar de Vmax is beter.

Conclusie
Mijn voorlopige conclusie is dat het echt een loslopend is board is dat continue je aandacht vraagt waardoor je wel een goed gevoel hebt na je sessie. Het lijkt het meest op het temmen van een stier, maar dat geeft nu juist een kick. Wellicht zijn er snellere board, maar deze voelt voor de rijder daardoor juist wel extra snel ook al ben je het niet... :think: ! Ik denk dat het zeker voor een lichtweer en / of wat vlakkere spots ideaal is. Of als je naar een slalomboard kijkt, omdat hij meer slalom dan freeride is. Er is wel een duidelijk verschil met de futura, maar bij nader inzien had ik ook wellicht kunnen oplossen met een goede set vinnen. Zoek je echter een nieuwe uitdaging en een technisch board vind je dat zeker in de Supersport!

Bolus2.0
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: jp supersport 125 2017-2019?

Bericht door Bolus2.0 » do jun 13, 2019 9:12 am

Herkenbaar verhaal cosmic Henk.

Ik heb september vorig jaar ook een Supersport 125 Pro 2018 gekocht.
Mijn laatste voorgangers waren een Supersport 124 Pro 2015 en een Starboard Futura 131 Wood 2013.
Deze waren beiden erg vergevingsgezind, makkelijk te varen, vroeg in planee, meer freeride dan -race. De SS124 vond ik in het algemeen de betere van de twee.

Omdat ik ook wel wat spannenders wilde, heb ik na wikken en wegen de SS125 gekocht.
De tests van met name de Duitse Surf vond ik niet doorslaggevend. De 2019 test is wezenlijk anders dan de 2018 test, terwijl het board niet is verandert. Van lastig naar makkelijk te varen; bijzonder.
Mijn alternatieven voor aankoop van de SS125 waren de Fox120, Futura117, Jag125, en Superride 124. Uiteindelijk gaf de prijs de doorslag. Mijn board was nl een paar keer gevaren.

Het board lijkt qua outline meer op de Futura van toen, en helemaal niet op de oude supersport. Het zit ‘m vooral in de rails en bodem die het verschil (in gedrag) maken.
Het is licht(er), en voelt (en is) inderdaad kwetsbaar. Vooral de zijkanten met de matte fluorescerende lak is oppassen maar daar heb ik een lakstift voor weten te bemachtigen.

Op het water herken ik me grotendeels in wat je schrijft, niet als eerste in planee, maar eenmaal in planee na wat pompen en ruim gooien, snel en vooral stabiel.
Gijpen gaat bij mij goed, maar vol doorplaneren in chop is niet zo eenvoudig. Het board vraagt duidelijk om meer techniek.
Heb regelmatig in het begin het gevoel gehad van ‘nu moet ik er niet afvallen want dan sloop ik alles’ in de zoektocht naar controle. Voetbanden naar binnen lost dat in mijn geval niet op, maar hoe je op het board staat/hangt wel. Ik wilde een spannender board en dat heb ik gekregen, ik leer elke weer als ik er op vaar en dat was de bedoeling.
Ik vind het ook groot aanvoelen, en zou de volgende keer voor smaller/kleiner gaan denk ik.

Ik vaar het board met de standaard meegeleverde 44er vin, en een 39er Select SlamEvo met S-Types 7.3 en 8.3 op de Oosterschelde en het Veerse Meer.
Hoe zou jij het verschil omschrijven tussen de standaard 44er en jouw 43er?
Als het harder waait pak ik mijn JP FSW102, waar ik overigens echt blij van wordt. Ik ben nog maar sinds een jaar of 5 van de grote zeilen.
Ik weeg 88kg (zonder wetsuit).

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do jun 13, 2019 7:53 pm

Leuk stukjes mannen, met veel overeenkomsten die ik nu ervaar met mijn nieuwe Angulo Magnum 105.
Ik heb er nu vijf keer mee gevaren, een keer minder afgezien de rest 😂
Maar ook.
Meer werk om je board in plane te krijgen, ook de wens dat het board met minimale wind weg schiet, voetbanden die parallel op de rand staan (?).
Met gijpen sta ik met 1-0 voor, want dat kan mijn board erg goed en ik dus ook😀

Kortom er valt voor ons nog genoeg te oefenen voor we mee kunnen mogen doen met de PWA.
Succes en ben benieuwd naar jullie vorderingen.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » za jun 15, 2019 1:27 am

Grappig om te lezen dat we met bijna dezelfde redenen het board hebben gekocht en hij daaraan voldoet. Hij planeerde zeker niet makkelijk aan, maar merk wel dat ik er beter in wordt. Hij is gewoon als alle boards nu wat korter waardoor hij niet intuïtief / passief aanplaneert en doorglijd. Maar slecht daarin is hij ook niet, meer gevoeliger voor de juiste input.
Heb de standaard vin 2x gevaren en tov de 43 cm Vmax geeft de laatste meer vertrouwen aangezien ik in de chop minder of geen last heb van een spin out en met de 44 cm G10 wel. Ook heb ik het idee dat hij sneller loopt maar vaar niet met GPS. Verder vind ik het lastig er goed iets over te zeggen aangezien ik weinig met verschillende vinnen vaar en zo kan vergelijken. Ook het goed los laten varen op de vin staat op mijn 2 do lijst en doe ik nu onvoldoende schat ik.
Mijn eerdere ervaring met een andere vin die op de g10 lijkt is dat een vin met een brede onderkant in de chop rustiger vaart en de Vmax sneller is maar me minder lift gaf en zo wel meer over de golven liet stuiteren zeg maar. Deze is onderin wat puntiger. Toch is de 43 mijn favo vin omdat ik weet dat ik overal overheen kan raggen en hij het board in het spoor houdt. Wel bizar dat jij met z'n kleine vin kan varen. Wellicht eens kleiner proberen. Vaar het board met een 8,5 en 7,8 gaastra phantom en altijd een 43 cm. Jp geeft op de website tussen de 36 en 48 cm voor 7,2 tot 8,7 m2. Mijn volgende upgrade is wel een vinnenset aanschaffen en zat te denken aan 45 - 43 - 41 en dan de 45 in een wat zachtere layout en echt lightwind, en de andere twee normaal zeg maar. Vaar soms op de brouwersdam dus kunnen wellicht eens afspreken en kan je hem lenen.

rob: Met parallel bedoel ik dat de voorste en achterste voetband op bijna gelijke afstand van de de as van het board staan. Door de wings die het board heeft staat de achterste voetband ook redelijk ver naar buiten. Als je een board hebt met een rondere achterkant staat de achterste voet vaak dichter bij de as dan de voorste, maar nu staan ze beide bijna op gelijke afstand. Met as bedoel ik de de lengte as vin - mastbase. En succes met je Angulo en luister naar Niek, die weet wel waar hij over praat.;)

Plaats reactie