Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Sonntag sl-pro

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Sonntag sl-pro

Bericht door watermonster » wo dec 05, 2018 7:21 pm

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Re: Sonntag sl-pro

Bericht door Surfrider » ma mei 06, 2019 6:35 pm

Ik ben wel benieuwd of iemand ze al heeft gevaren, en wat het verschil is t.o.v. de SL-X

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Fanatic Falcon 89 115 & 140 . Warp 2019

Bericht door Jacques P » ma mei 06, 2019 6:40 pm

Heb er zondag mee gevaren was erg vlagerig maar zeer comfortabel mee gevaren doet het erg goed heb normaal de gps 6 loopt ook goed hoog .

hawk108
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun Sails, Neil Pryde, Fanatic

Bericht door hawk108 » ma mei 06, 2019 7:22 pm

Hi Jacques, heb je de vin onder jouw 115 ff gevaren, welke lengte en met welke maat zeil? Groeten, Gertjan

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jacques P » di mei 07, 2019 8:28 pm

Ja het is een 38 met een DUOTONE 6.2

hawk108
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun Sails, Neil Pryde, Fanatic

Bericht door hawk108 » di mei 07, 2019 10:41 pm

Dank voor je reactie Jacques. Dat is een bijzondere combi 6.2 met 115 ff en 38 cm. Snap dat je normaal met gps6 vaart. Geeft de 115 ff zoveel controle? Vaar de 114 ff en vaar het board met 7.1 en 37 cm als kleinste setup. Heb eenmaal met een 6.2 op dit board gevaren maar dat was geen pretje op de Grevelingen.

Bas-sie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: AHD/ Fanatic/ northsails
Contacteer:

Bericht door Bas-sie » wo mei 08, 2019 9:07 pm

Jacques P schreef:
ma mei 06, 2019 6:40 pm
Heb er zondag mee gevaren was erg vlagerig maar zeer comfortabel mee gevaren doet het erg goed heb normaal de gps 6 loopt ook goed hoog .
Heb je nog wat meer info?

Waarom heb je gekozen voor 38cm? Sonntag geeft aan 36cm t/m 37cm bij 69 t/m 72cm breed board met zeilen 7.0 en 7.7.

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jacques P » wo mei 08, 2019 10:06 pm

Omdat het er goed bij past advies sonntag

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jacques P » wo mei 08, 2019 10:07 pm

En de 45 voor de 140 liter met 9.0 nog niet mee gevaren ben wel benieuwd.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Future Fly Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » wo mei 08, 2019 11:32 pm

Ik heb ook op advies van Jörg Sonnrag een 38 bij 7.8 en 71 breed. Nog niet mee kunnen varen. Tegen die tijd laat ik wel wat weten. Vergelijkingsmateriaal is SL-X 39 en GPS_6 36.

Bas-sie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Bas-sie » do mei 09, 2019 3:31 pm

TheoH schreef:
wo mei 08, 2019 11:32 pm
Ik heb ook op advies van Jörg Sonnrag een 38 bij 7.8 en 71 breed. Nog niet mee kunnen varen. Tegen die tijd laat ik wel wat weten. Vergelijkingsmateriaal is SL-X 39 en GPS_6 36.
Erg benieuwd.

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jacques P » za mei 11, 2019 9:23 pm

Vandaag weer mee gevaren 7.7 DUOTONE helemaal goed gekeurd super stabiel in de golven en het zelfde met ruim . Aan de wind goed maar niet erg hoog lopen komt denk dat die zo dun is .

Bas-sie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Bas-sie » zo mei 12, 2019 9:17 am

Jacques P schreef:
za mei 11, 2019 9:23 pm
Vandaag weer mee gevaren 7.7 DUOTONE helemaal goed gekeurd super stabiel in de golven en het zelfde met ruim . Aan de wind goed maar niet erg hoog lopen komt denk dat die zo dun is .
Dankjewel, klinkt goed! als je te hoog aan de wind vaart soms spinouts?

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Jacques P » di mei 14, 2019 3:32 pm

Nee geen last van spinouts ook niet aan de wind alleen als er wier aan zit maar dat is logie's .

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door TheoH » ma jul 15, 2019 11:55 am

Even een korte impressie van de SL-Pro, zoals ik had beloofd. Ik heb de 38 nu vier keer gevaren. Ik heb alleen ook nieuwe boards gekocht wat het vergelijken lastiger maakt.
De eerste keer voer ik hem onder mijn Manta 71 uit 2013. Dat board loopt van zichzelf niet los, maar met deze vin wel. Helaas heb ik er niet meer dan twee rakken mee gevaren, dus meer kan ik er niet over zeggen.
De andere sessies heb ik hem onder de Future Fly 117 gevaren. Dat board loopt van zichzelf al mooi, gecontroleerd los. Dat is met deze vin ook zo. Ik ben nog een beetje aan het zoeken naar de juiste de mastvoetstand. Vorige week op het Lauwersmeer had ik de perfecte combinatie van board- en zeiltrim met deze vin gevonden. Het eerte kwartier dacht ik: "Wat gebeurt hier?" De hele handel liep zo los dat ik soms dacht aan een tailwalk. Dat had ik ook met mijn eerste sessie op de Kabbelaarsbank in combinatie met de Future Fly. Maar het gekke is, dat gebeurt niet. Na dat kwartier was ik eraan gewend en dan is het puur genieten. Zo voelt dus een loslopend board. Ik kreeg vertrouwen en dat vertrouwen wordt niet beschaamd. Geen spinouts, geen tailwalk, wel een los gevoel met controle en snelheid. Precies wat ik zocht. Daarna durfde ik ook downwind vol vertrouwen over de kabbel. Ik ben geen ervaren slalom- of speedpiloot, maar voor mijn doen ging dat best snel.
Gisteren op Ouddorp Haven stond de mastvoet duidelijk te ver naar voren. Dan loopt het board ook met deze vin wat minder los. Maar de snelheid was net zo goed. De snelste runs waren iets sneller dan op het Lauwersmeer en de mijl hetzelfde.
Voorlopige conclusie: de vin doet wat wordt beloofd. Board loopt los, maar controle blijft behouden. Maar je moet hem wel een paar keer varen om hem te temmen, tenzij misschien je erg ervaren bent. En dan wordt dat geduld zo goed beloond. Ik ben heel blij met deze vin en denk erover er ook een voor onder het grote board te kopen. Ik ga verder testen en zal af en toe ook de SL-X 39 en de GPS_6 36 eronder zetten om uit te vogelen in hoeverre het loslopen door de SL-Pro dan wel door het board wordt veroorzaakt. Wordt vervolgd.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr jul 19, 2019 6:11 pm

Misschien kan je dit beter plaatsen bij topic"" materiaal getest""

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door TheoH » za jul 20, 2019 8:00 am

Je hebt gelijk. De vraag werd hier gesteld. Soms loopt een topic wat uit de hand. Ik vind dat het leuke van het forum, dat er interactie is. Maar als een moderator het wil verplaatsen is dat prima.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma sep 23, 2019 8:40 am

Ik heb het topic verplaatst naar "materiaal getest"
Zal ook mijn ervaring toevoegen met de SL-Pro 42cm die ik gekocht heb.

Vorige week de eerste sessie met mijn twee nieuwe high-wind vinnen, Sl-X 42 en SL-Pro 42
Aangezien ik de SL-X goed ken, zal ik daar niet teveel over melden, maar wel vergelijken met de SL-pro.

De SL-Pro is besteld bij Sonntag met de vraag : bouw iets wat JIJ beter vind dan de SL-X vinnen die ik nu heb.
Mijn SL-X vinnen zijn niet langzaam en ik kom altijd terug op dezelfde vinnen flex en twist, bijna ongeacht de lengte. (B nummers beschikbaar op aanvraag.)
Ik was dus erg nieuwsgierig naar wat er uit zou komen :9

Eerste km's met de SL-Pro gaven een wat zenuwachtig gevoel en de neus kwam wel erg ver omhoog.
Ondanks dat toch doorgevaren en de giek iets lager gezet.
Deze sessie in lichtweer condities was erg prettig, ik had niet verwacht dat de SL-Pro dit zou houden!
Nog wat gewisseld met de SL-X 42, weinig over te melden, as good as is gets :thumbup:
Helaas zakte de wind eruit en waren we snel klaar.
Fanatic Falcon 130 / F2017 8.4 / SL-Pro 42 /SL-X 42

Tweede sessie was er veel meer wind voorspelt, maar helaas kwam die later dan verwacht.
Mijn snelheid op die specifieke dag is afwijkend van de anderen die later op de dag gevaren hebben.
De sessie op zich was wel goed, in de vlagen die er 's ochtend rond de buien waren heb ik 2 goeie runs kunnen maken.
Eerste gevoel in de ochtend met de SL-Pro waren net als de vorige sessie een neus met veel lift.
Mastvoet positie 3 a 5mm naar voren gezet en op de Warp 20.19 7.7 de giek 1 streepje hoger.
Board kwam direct vlakker en de trim was veel stabieler.
In de vlagen kwam de tail omhoog en ik kreeg nu het gevoel wat ik met de 2013 Falcon 132 had.
Je kan het board beter op de fin laten vliegen en door de iets andere trim loopt het heel soepel over de chop.
Helaas moest ik op tijd weg en kwam ik niet verder dan twee goeie runs deze dag, maar over de 60 in een eerste sessie met een nieuwe vin geeft de potentie wel weer!
Fanatic Falcon 130 / Warp 20.19 7.7 / SL-Pro 42

Afgelopen weekend was de voorspelling met ZO erg wisselend, thuis was er een briesje, maar verder dan 8kts kwam het niet.
Gezien de goeie berichten vanaf het Amstelmeer op tijd in de auto gestapt en richting het water gereden.
Op de dijk stond er al een redelijke wind en de eerste mensen ruilden hun 8.x al in voor een 7.x!
Ik wilde beide vinnen graag testen, maar gezien de waterstand op het wad gaf ik mijzelf een uurtje de tijd op het meer.
Eerst met de SL-X, en zoals verwacht, de chop word een stuk ronder met deze vin, lekker neutraal en goed te sturen.
Daarna de SL-Pro er onder, hard gevoel, door de andere trim en meer lift zijn de eerste 2 a 3 rakken even aanpoten.
De set liep echt fantastisch, in de chop voor het strand is het niet zo comfortabel als de SL-X, maar iemand met veel ervaring zal er gewoon mee kunnen surfen.
Met deze richting kom je ook steeds in het vaar water van anderen, dus besloten iets meer upwind te gaan.
Gezien de tijd die ik mijzelf had gegeven even drie runs back-to-back gemaakt (56.34 56.1 55.98) en nu vaar ik wel constant, maar zo constant is zelfs voor mij wel extreem...
De set loopt vlakker en ik heb het idee dat door de hogere positie op het water je automatisch een gedempter gevoel krijgt, de SL-X wil hier nog wel eens wat gaan stampen omdat je op de achterkant van de golven klapt.
Ik had nu wel het gevoel dat ik iets meer downhaul had moeten hebben, ondanks dat de 8.4 al op mijn eigen max stond.
Fanatic Falcon 130 / F2017 8.4 / SL-Pro 42

Doorgereden naar het wad en wat zal ik daar van zeggen...
Ik heb geplaneerd, dat was al een uitdaging op zich.
Fanatic Falcon 130 / Warp 29.19 7.7 / SL-Pro 42

Conclusie na de eerste sessies:
- De vin geeft een goeie lift, in dikke chop condities is het voor de gemiddelde surfer misschien beter om een SL-X te pakken.
Je moet met de SL-Pro wel durven om de lift te laten komen en het board over de golven te laten lopen.
- In condities waarbij de chop lager is, heeft de SL-Pro wel een voordeel tegen over de SL-X
Board loopt super over de chop, als je gewend bent en durft gas te geven kun je ver gaan!

Komende weken ga ik verder testen en pak ik ook de oude 2015 Sl-X 43 erbij, erg nieuwsgierig om die twee tegen elkaar te vergelijken

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire AvantiMachine M7 fins

Bericht door PieterW » ma sep 23, 2019 10:51 am

Mooi verslag Raymond ik heb ongeveer dezelfde ervaring met de SL-Pro 44 maar ben er nog niet helemaal uit welke mastvoet positie nou goed is met deze vin met de 8.4 wordt vervolgd.

Matt8
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Matt8 » wo sep 25, 2019 11:44 am

Zeker mooi verslag Raymond. :)

Heb inmiddels het advies van Joerg/Sonntag opgevolgd en een SL-Pro 38cm besteld. Hij heeft het volgensmij druk want er is pas produktieplek eind oktober.

Ik ga hem varen op een Goya Bolt Pro 2020 117L -69.3cm breed met een Ezzy Lion 2020 (2 cambers) 7.5m (enige zeil). Ben zelf 1.95m en 92kg. Vaar eigenlijk alleen op zee.

Had hiervoor een Bolt Pro 125L - 76cm breed met een SLX 42cm. Maar de extra breedte en volume kon ik niet echt omzetten naar (veel) eerder planeren. De 117L bevalt echt heel goed alleen was de SLX 42cm duidelijk te groot, m.n. bij hardere wind.

Hopelijk heb ik niet een te "ingewikkelde" fin genomen voor mijn kunnen. Een SLX zou de veilige keus zijn maar ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen.

Zal tzt ook een verslagje maken.

Plaats reactie