Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Getest Hotsails KS3

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Re: Getest Hotsails KS3

Bericht door Jeroensurf »

4.3 is zeker een heel mooi maatje, maar de 4.0 kun je ook vrij bol trimmen met minder loose leech en dan is er echt geen gat tussen 4.6 en 4.0.
Reden dat ik 4.3 erbij kocht was gewoon omdat het kan 8) en de dagen dat ik twijfelde tussen 2 maten...dan kon ik met 4.3 die ertussen pakken.

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS »

Thx. Dus eerst maar eens de 4.0 pakken met minimale trim als er een '4.2 windje' staat. Ik streef naar zo min mogelijk spullen en een 4.3 er bij past niet in dat streven ...

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie »

Ik kan beamen dat 4.0 prima low end is te varen.
Ik weet niet wat voor board je nu vaart maar misschien is het beter om de oplossing in iets meer volume te zoeken.

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS »

Koffie schreef:
di feb 04, 2020 4:48 pm
Ik kan beamen dat 4.0 prima low end is te varen.
Ik weet niet wat voor board je nu vaart maar misschien is het beter om de oplossing in iets meer volume te zoeken.
Dat is goed om te horen. Ik ben ~ 80kg en heb een 92L en een 77L board. De 92L gebruik ik icm de 4.6 en groter, de 77L gebruik ik icm de 4.6 en kleiner. De overstap/overlap op 4.6 dus en de 4.0 gebruik ik alleen icm de 77L. Of de combi 4.0 + 92L werkt .. ??

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink »

Haha grappig dit. Het bereik Vd ks3 is fenomenaal, low en high-end. Toch merk ik dat ik -na dat ik deze voor een klein prijsje kon kopen- het prettig vindt dat ik een 4,6 tussen mijn 4,9 & 4,3 heb. Ik vaar er toch vaak mee. Maar het verschil in varen tussen een voller getrimd kleiner zeil of een wat strakker groter zeil is vooral persoonlijk. Over het algemeen vind ik, en met mij anderen, een kleiner zeil wel lekkerder varen.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro

En o ja ik vind de trim juist tamelijk simpel. Neerhaler op de voorgeschreven lengte en trimmen op de uithaler. Voel je het drukpunt bij het varen soms een beetje schuiven, 1 a2 cm uithaler erbij en het is weer perfect.
Heb je wat te weinig power dan juist wat vieren. Dat kan idd tot tegen je giek.

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn

Bericht door Koffie »

EdwardS schreef:
di feb 04, 2020 6:03 pm
Of de combi 4.0 + 92L werkt .. ??
Kwestie van proberen. Kan verassend goed werken in slappe condities. Trekt het lekker door alleen dan alleen even boardje wisselen.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou 3S 97, HOT Sails Maui Superfreak 4.5 5.3 6.3
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl »

En hoe doen deze zeiltjes het in zoet water??? Met name vlak (Horst, sorry zout water menschen. :lol: ) water.

Beetje lekker freeriden / bump and jump. Zijn het alles kunners als de SuperFreak?

Gister mijn 4.5 Freak gesloopt. Was al een oudje. Meeste spijt heb ik nog dat mijn zoontje van 6 me tikken gaf. Zijn 1.2 MicroFreak zijn in dezelfde kleuren. :crazy:

Maar goed, ik heb keuze stress. Of laten maken, waarbij de reparatie kosten waarschijnlijk meer zijn dan dat het zeil me gekost heeft. Of weer een Freak. Of toch eens iets anders. KS3 ziet er wel super gaaf en compact uit.

[Edit]Ik ben een zoet water freeridert. 90 kilo op een Tabou 3S 97. Die ook wel eens een uitstapje naar Wijk maakt. Heb heel veel plezier aan mijn Freaks 4.5, 5.3 en 6.3. Dingen varen soft en voor mij genoeg power. Meer power is geen probleem. Het fenomeen losse voorlijk ken ik ook bij de Freak. Freaks zijn gewoon superzeilen en oer sterk (tot gister dan). Iedereen zit zijn zeiltje weer krakend op te tuigen of op te rollen. Ik lach ze allemaal uit.[/Edit]

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Ze zijn directer, speelser en hebben meer porrr als een freak, maar je moet de trim ook vaker bijstellen.
Het KAN op binnenwater, maar het zou niet mijn eerste keuze zijn.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Jeroensurf schreef:
ma feb 10, 2020 7:18 pm
Het KAN op binnenwater, maar het zou niet mijn eerste keuze zijn.
Kunnen is dan ook wel erg specifiek.

Mijn grootste maat 7.5 is freerace. Die krijgt niet anders te zien dan de chop van Horst. Mijn Freaks zie ik als bump en jump freeride wave alles en nog wat. Gister met 78 liter wave boardje op supervlak water gevaren. Niet ideaal, maar wel erg leuk.

Welke van de twee zou sneller zijn? Een Freak of een KS3. Moeilijk vraag, met een mountainbike ga je ook niet racen. Maar het hoeft ook weer geen traag monster te zijn.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR »

Ik heb beide types: KS3 in maat 5.8 en 5.2 en Superfreak ME's daaronder. Het zijn heel andere zeilen. Als de freak je bevalt hou het daar dan bij. Waar de KS3 vooral goed in is, daar heb je op binnenwater niks aan, namelijk golfrijden.
Ik vind zelf in de iets grotere maten de extra power van de KS3 lekker, en het gedempte en stille van de freaks in 4.7 en kleiner.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Kwam dit nog tegen op een Japanse site. En dacht ik deel het graag met jullie. Check vooral de legio aan maten.
http://seaside-japan.net/cms/page203.html

NEW 2019 KS3 WINDSURFING SAIL!

Introducing the 2019 KS3, the proven best 3 batten windsurfing wave sail ever made, and now updated with an amazing new window for extreme wave vision. Though this is the same shape and outlines as past KS3 models, this new large window goes all the way to the mast so you see everything in your path. The window also smooths the sail shape and delivers a slightly firmer feeling in the hands.
The result for Pro level sailors is a more explosive wave ride and quicker action in the air. The result for the rest of us is an amazing new type of sail that seemingly does not get over powered and maintains a locked in feel under all wind conditions. Even the biggest sizes offer this making them amazing freeride sails that are feather weight in your hands.
The KS3 is a solid and direct sail. Built with exceptional materials exclusive to Hot Sails that we design ourselves. You will not be disappointed.
You may also like…

Color
C1, C2, C3, C4, C5
Size
2.4, 2.5, 2.7, 3.0, 3.1, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.9, 4.0, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, 4.8, 4.9, 5.0, 5.2, 5.3, 5.5, 5.6, 5.7, 5.8, 6.0, 6.1, 6.4, 6.5, 6.7, 6.8, 7.0, 7.3, 7.5, 8.0, 8.5

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn

Bericht door Koffie »

Die legio aan maten kloppen niet. Check de hot site maar.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Severne S1
Contacteer:

Bericht door Rop »

Staan al een tijdje op de Hot Sails Store inderdaad, en de Spider is back!
Gaat iemand ze nog naar Nederland halen?

https://www.hotsail.store/

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Wat ik niet terug vind. Hebben de zeilen een vario top?
Kan ik bijvoorbeeld mijn 400 mast in een 4.3 kwijt.

Koffie schreef:
ma feb 10, 2020 10:24 pm
Die legio aan maten kloppen niet. Check de hot site maar.
Echt he. Ik dacht al joh. Welke zeilmaker gaat nou zeilen om de 0.1 aanbieden. Das wel erg duur.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Nope geen variotop

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn

Bericht door Koffie »

Alleen mijn 3.1 heeft variotop. Alles daarboven niet.

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn

Bericht door Koffie »

Alleen mijn 3.1 heeft variotop. Alles daarboven niet.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro

Je kan de vaste top eruit halen en er een variotop in zetten

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Welke masten zijn een optie voor de KS3?

Mijn Superfreak 4.5 heeft het begeven. En ondanks dat de Freaks super gave zeilen zijn. Wil ik ook wel wat anders proberen. Hotsails maakt sowieso super zeilen. En de KS3 lonkt gewoon. 3 latten, tegen alle regels in. Hoewel mijn surfomstandigheden er niet ideaal zijn voor de KS3, wil ik het gewoon ervaren hebben.

De 4.5 Superfreak wil ik gaan vervangen voor een 4.3 KS3 (2016 modelletje heeft toch wel de mooiste looks).

Hiervoor moet ik nog een 370 mast aanschaffen. Qua budget heb ik niet de luxe om naar een winkel te gaan en een nieuw zeil/mast aan te schaffen. Dus werkt het beter dat ik naast de Hotrod ook naar andere merken kijk. Maar welke passen allemaal goed in de KS3? Volgens Unifiber zit de curve van Hot sinds 2014 op CC,FL,FL (constant curve 1, flextop 2).
  • Natuurlijk Hotrod's
  • Ik lees dat CAAS masten goed werken. (Maar dit is toch weer meer CC dan FLex?)
  • Reptile ook ergens voorbij zien komen. Ken het merk verder niet.
Nou is het helaas zo dat bovenstaande merken nauwelijks op Marktplaats voorbij komen.
  • Werkt een Unifiber mast ook, en koop ik dat CC of FL?
  • Technospar, ook voordelige masten. Maar dan weer alleen CC.
  • Groot aanbod NeilPryde masten, echter FLex.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

oomKoen.nl schreef:
di mar 03, 2020 10:40 am
  • Ik lees dat CAAS masten goed werken. (Maar dit is toch weer meer CC dan FLex?)
Huh, ik denk laat ik eens op Zuidwest6.nl kijken. Qua prijs voor nieuwe masten zijn ze niet duur. Maar bied CAAS toch de keuze tussen CC en FL aan? Zelfs op hun eigen website wordt daar niet over gesproken. En kies ik dan hier voor Constant of FLex.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 »

bij Caas kun je in de bestelling aangeven voor welk zeilmerk de mast is. Ik weet niet of ze drie curves (hardtop, cc en flex) hebben, of de mast dan ook echt precies de curve van het zeilmerk geven. Ik denk het eerste.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Severne S1
Contacteer:

Bericht door Rop »

Ik vaar ze met MaverX masten, MX100 en superleggera. Vooral de MX100 is iets meer CC maar werkt echt prima voor mij.
Reptile's werken ook goed schijnt.

Ik denk erover om een nieuwe set KS3's bestellen, iemand interesse in een inkoop actie oid?
Deze gebruikers waarderen Rop voor dit bericht (totaal 2):
Nelissurfingshrink

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Nelis »

Ik vaar alles 3.9 (Quad) 4.3 4.9 en 5.5 met CAAS masten... Heb geen vergelijkend materiaal maar ben er happy mee.

*groepsinkoop lonkt wel🤙

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro

Je kan ze ook op cc varen.
Verder: caas heeft cc en ft. Kan je bij zw6 bestellen.

Inkoopactie doe ik ook mee. :clap: :clap:
In ieder geval 1 zeil

Jorrit
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Jorrit »

Ik heb m'n KS3's vanaf het begin met Caas CC 75% masten gevaren.
Nadat de 370 mast geknapt was heb ik op advies van zuidwest 6 een Caas FT 100% Extreme Wave gekocht.
Tijdens de eerste sessie met die mast merkte ik meteen dat het zeil een stuk beter tot z'n recht kwam.
Directere respons en ving de vlagen beter op. Het karakter van het zeil komt wat duidelijker naar voren.
Of dat door die 25% verschil ik carbon komt of de flextop of een combi van beide kan ik niet te zeggen.
Maar het is zeker geen must. Mijn 5.2 vaar ik nog steeds op een CC 75% en dat werkt ook prima.
Deze gebruikers waarderen Jorrit voor dit bericht:
T1nge

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

25% lichter en snellere respons merk je wel iets. Qua curve passen zowel CC als FT, maar als je kunt kiezen doet de FT het net iets lekkerder bij de KS3, maar beide zijn nuance verschillen.
Ik heb in mijn 3.4 een oude 75% CC en die vaart dan ook prima.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Ik kan ook melden dat ik bij de familie hoor. Afgelopen donderdag een tweedehandse KS3 mogen ophalen. Maatje 4.3 uit 2016 rood/wit. Gelijk wat optuig instructies meegekregen. Wat me nu al opvalt is dat het zeil ligt aan voelt vergeleken met mijn Superfreaks.

Maatje 4.3 is niet ideaal om mee te starten. Zo vaak gebruik ik die niet. Maar de 4.5 Superfreak wilde niet meer helaas. Als de KS3 mij gaat bevallen dan zal er ook een 4.9 en 5.5 bij komen. Maar goed zover is het nog niet.

Ooh en nu alleen nog een mooie 370 mast zien te vinden.
20200314_141041.jpg

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Nelis »

De mast is idd iets te lang 🙈

rvdhorst
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door rvdhorst »

Nelis schreef:
di mar 03, 2020 6:27 pm
Ik vaar alles 3.9 (Quad) 4.3 4.9 en 5.5 met CAAS masten... Heb geen vergelijkend materiaal maar ben er happy mee.

*groepsinkoop lonkt wel🤙
ik heb 4.0 tot 5.8 KS3 en ben nog in de markt voor een 3.6 of iets daaromtrent. Nu twijfel ik tussen een Quad en een KS3. Gevoelsmatig lijkt een 4-batten wat stabieler. En dat is bij dergelijke windkrachten niet onbelangrijk gezien het dan nogal eens behoorlijk vlagerig kan worden.

Wat is jouw ervaring met die Quad?

Plaats reactie