Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Voorzet testen vs proberen. zeil en masten

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Voorzet testen vs proberen. zeil en masten

Bericht door Jeroensurf » wo okt 22, 2008 9:29 pm

Ik lees met regelmaat dat mensen op dit forum even komend weekend wat materiaal gaan testen.
Wat ik mij dan wel eens afvraag van hoe testen jullie en wat vinden jullie het onderscheidt met gewoon eens lekker wat anders proberen.

Zelf word ik gesponsord/ondersteund door http://www.zuidwest6.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en in dat kader test ik van tijd tot tijd nieuw wavemateriaal, spullen die ik niet ken en mogelijk interessante nieuwe speeltjes die voor Zuidwest6 interessant kunnen zijn om te gaan verkopen.
ik heb een enorme sjizlefetish met een aan waanzin grenzende obsessie voor carbon en finnen. :lol:
In het kader getest voor jou leek het me zinvol op papier te zetten hoe ik dat aanpak om alles zoveel mogelijk te objectiveren en te voorkomen dat het alleen maar een uithangbord word voor merken/teamriders om hun nieuwe spulletjes in de picture te zetten.
Ik wil hiermee absoluut niet claimen dat ik hierin de wijsheid in pacht heb of dit het concept moet worden volgens wat alles getest moet gaan worden, het enige wat ik wil is een voorzetje geven en aanzetten tot nadenken over hoe materiaal werkt en wat en hoe je de verschillen objectiveerbaar maakt / analyseert.
Ik heb het hier alleen maar over wave, voor andere disciplines gelden andere parameters.

Masten
Als een beetje uit de hand gelopen hobby ben ik nauw betrokken bij de ontwikkeling van de CAAS masten, zodoende krijg ik met regelmaat proto,s waarvan ik de curve en vaar kwaliteiten mag testen voor besloten word om zo,n mast in productie te laten gaan.
Ik kijk dan naar een paar punten.

Droge ervaring:
Die kun je het best opdoen met weinig of geen wind!!
Hoe is de algemene indruk van de mast qua afwerking, past alles netjes in elkaar hoe zien de uiteinden en wand eruit, hoe zit het koppelstuk in elkaar.
Klopt de opgegeven lengte wel (oftewel is je 4m mast echt wel 400cm en geen 398 of 401.5).
Wat is de wand diameter, er zijn namelijk RDM masten met dikkere en dunnere wand diameters.
Voordeel van een dikke wand is extra sterk, een dunnere mast voelt lichter en soms wat reactiever maar is kwetsbaarder.
Wat is het gewicht?, ik heb geen dure 1grams weegschaal maar met een digitale personen weegschaal die per 100gram kijkt zie je i.p genoeg.

En dan de eerste keer optuigen :)
Als ik een nieuwe mast pak, stop ik die altijd in een zeil dat ik dan voor de volle 100% ken zodat ik ook kleine nuanceverschillen zie en weet hoe het zeil eruit hoort te zien in optimale trim.
Ik begin het zeil met de nieuwe mast zo op te tuigen als ik met mijn andere masten ook doe.
Vervolgens is het kijken of er verschillen zichtbaar zijn en waar die in zitten.
Zie ik geen duidelijke verschillen, dan tuig ik het zeil af, doe een van de voorgeschreven of bekende masten erin tuig met exact dezelfde specs op en ga kijken of ik verschillen zie.
Zie ik die niet, mooi
Zie ik ze wel dan ga ik met papierpleister alle plooien en twistlijnen in het zeil markeren. Ik meet tevens de afstand giek-zeil om inzicht in de bolling te krijgen.
plaatje:
Afbeelding
Dan gaat de originele mast eruit, de nieuwe mast er weer in en kijken of de pleisters op precies dezelfde lijnen loopt.
Uiteindelijk kun je heel lang met buigcurves spelen, maar als het niet anders vaart en eruit ziet in een zeil kun je daar heel lang mee spelen levert dat niks op.
Vandaar eerst altijd kijken wat een mast in een zeil doet, daarna pas meten.
Dan een beetje pompen om te kijken naar de twist en evt rotatie en weer aftuigen.

Bij de afgetuigde mast meet ik de curve op.
Curves kun je op een paar manieren opmeten, je kan de IMCS methode gebruiken maar die is in mijn ogen waardeloos of je kan dit doen met de McGain metode waar ik voor kies.
De mcGain methode werkt als volgt: Ik stop in de masttop een mastplug of doe er een mastdop overheen, daar bevestig ik een flex vrije staalkabel aan met aan de onderkant (base) een lus met katrol. Kabel+ katrol zijn exact even lang als de mast.
Plaatje:
Afbeelding

Vervolgens stop ik de mast altijd dezelfde verlenger die gaat op 3 standen: 15cm 20 cm en 25cm.
Tussen katrol en verlenger rijg ik mijn zeil alsof er een zeil op de mast staat en trek de boel aan met een trimmolentje.
De mast gaat dan krom staan en op div punten kun je dan de afstand kabel-mast meten.
Voordeel van deze methode is dat de buigcurve perfect overeenkomt met hoe het in een zeil werkt en zichtbaar word.
Je ziet heel duidelijk waar de flex van de top toeneemt en of de base onder de giek echt stijver is etc etc.
Meet je diverse masten op dezelfde manier en noteer je dat netjes dan geeft dat best interessante cijfertjes.
Zelf meet ik altijd op ¼ ½ ¾ punt en ook nog eens om de halve meter vanaf de base gemeten.
Deze meet methode heeft maar 1 nadeel, de mastplug, dop of kabel kan breken dus wees voorzichtig en draag beschermende kleding en een bril.
Ik heb laatst een keer gehad dat de plug brak terwijl de kabel op 20cm spanning stond, net toen een paar tellen mijn bescherming er niet stond en ik bij de verlenger bezig was.
De kabel knalde mijn kant op en raakte me vlak onder mijn oog, een paar cm hoger en ik had een glazen of carbonoog kunnen bestellen, dus wees verstandig en bescherm jezelf
Heb ik deze routines gedaan, dan is het opruimen en wachten op wind want je hebt er dan dus nog steeds niet mee gevaren!!

Het water op!
Als het dan eindelijk waait voor de mast die ik wil testen doe ik dit met voor de rest bekend materiaal. Dat betekend voor mij dus met mijn Hotsails Xfires, Fires en Smacks. Voor de rest, mijn full carbon giek, bekend board en zelfs een vertrouwd finnetje.
Kortom ik probeer zoveel mogelijk andere punten die van invloed kunnen zijn te elimineren waardoor als er een verschil is, dit alleen maar kan komen door de mast/trim.
Uiteraard heeft het dan weinig zin om ergens te gaan varen waar het zwaar los gaat, als de omstandigheden een beetje mild zijn en ik ook de tijd heb om naar mijn zeil te kijken is dat alleen maar mooi.
Ik begin altijd met een standaard set-up waarvan ik weet dat het setje normaliter perfect werkt.
Daarmee vaar ik eerst een paar rakken halve wind om ff te checken of het allemaal goed werkt.
Indien okee dan ga ik kijken naar aanplaneren,accelereren, pompen, handeling in gatren en vlagen, wat het tuig op verschillende koersen doet, hoe loopt het zeil hoogte (koers eens een kilometertje upwind) en wat gebeurt er downwind + in gijpen/tijdens golfritten.
Zijn er punten waar ik niet tevreden mee ben, dan ga ik terug naar de kant om de boel bij te trimmen en te kijken of het met een halve cm meer neer of uithaler te verbeteren is.
Tijdens zijn testsessie ga ik meestal een keer of 8-10 terug naar de kant om de boel bij te trimmen.
De ideale specs noteer ik achteraf.
Als het allemaal naar wens is dan vaar ik nog een uurtje en stop ik met de mast.
Heb ik de tijd, dan tuig ik dan nog wel eens een bekende mast op en vaar ermee om te kijken of ik verschil merk. Zo niet dan ga ik de volgende keer met de testmast verder, maar dan om meer te freesailen en de mast op zijn flikker te geven :P
Pas na al deze routines heb ik het idee dat ik daadwerkelijk echt wat zinnigs over een mast kan zeggen. :)

Zeilen:
droge ervaring

Met wavezeilen volg ik voor een groot gedeelte de zelfde routines als met masten.
Als allereerste gewoon het zeil bekijken op hoe het in elkaar zit, gebruik van materialen, afwerking, details
Omdat zeilen bij mijn vrijwel altijd vervanging zijn voor een model van afgelopen jaar is dat mijn referentiekader.
Als ik dan een zeil ga optuigen gaat dat op een bekende mast en in het begin met de aanbevolen specs, met een vertrouwde full carbon giek en verlenger.
Vervolgens ga ik op het droge kijken hoe het zeil erop staat MET GIEK!! en dan spelen met neer en uithaler om vast te stellen wat zo,n beetje de uiterste trims lijken.
Vervolgens is het heel heel veel varen.

Natte ervaring:
Een nieuwe 5.3 zoals vorige jaar de proto-Fire vaar ik met bijna alle windsterkten.
De 5.3 werd gebruikt van 4bft met een 90l board tot een 7bft met 71l board, dit heeft als voordeel dat je echt wat leert over de extreme low en highend bereik van een zeil+ hoe je dit met trim kunt uitbreiden.
Ook hier weer, alleen met masten die ik goed ken, gieken, boards en finnen...het moet allemaal bekend zijn om zoveel mogelijk de andere factoren van invloed te kunnen elimineren.
Zou ik nu staan op een nieuw board, of met een andere fin dan zou ik bijv niet weten of het eerder aanplaneren door het zeil komt, of door het andere.
Blijf daarnaast gewoon eerlijk naar jezelf, soms heb je een buttdag en dan gaat gewoon alles matig en loopt niks goed.
Op zo,n dag kun je iets nieuws beoordelen beter laten voor wat het is :lol: .
Heb ik wel mijn dag dan beoordeel ik een zeil op:
-aanplaneren
-halve windse koers
-upwind en downwind varen
-gijpen en golfrijden
-power vs neutraal
-handeling in vlagen (twist)
-doorplaneren in gaten.
-stabiliteit van het profiel
- snelheid
Al deze puntjes komen bij elkaar in een algemene beschrijving van het vaargevoel.

Als ik dat allemaal goed in kaart heb gebracht met de aanbevolen mast, dan ga ik experimenteren met andere masten.
In mijn 5.3 heb ik naast 4m masten ook 430 masten gehad.
Al experimenterend heb ik ontdekt dat voor mij het zeil het best vaart met een 430base en 4m top of een hele stijve 4m.
Het gebeurt met regelmaat dat een aanbevolen mast maar een matig advies is!!, probeer daarom zoveel mogelijk verschillende als je kunt.
Daarnaast kunnen masten eigenschappen van een zeil versterken ten positieve of juist aanvullen waar een zeil minder sterk in is.
Om even een voorbeeld te geven, wavezeilen zijn geen briljante hoogtelopers.
Ze kunnen het wel, maar met een laag profiel, bolle buik en veel twist gaat het minder snel.
In sommige zeilen vaar ik daarom met Onshore wind i.p.v een flextopmast een CC mast.
Daarmee trek ik mijn profiel wat vlakker, loopt het hoger door en loop ik beter hoogte, perfect voor onshore!!

Heb je eenmaal de goede combi gevonden dan is het handig om te kijken van okee, het is een fijn zeil maar wat is er minder goed aan.
Naast de niet onbelangrijke persoonlijke voorkeur is ers weinig makkelijker als over iets nieuws lyrisch zijn. Het is veel moeilijker om goed te onderbouwen wat er dan daadwerkelijk zo goed aan is, en nog lastiger om ook te kijken wat voor verbetering vatbaar is en er over na te denken wat/hoe je dan precies anders/verbeterd zou willen zien.

Als je dit duidelijk hebt dan is het handig om te kijken naar waarmee je het zeil kunt vergelijken.
Uiteindelijk zijn termen als Powerwave en sideshore wave alleen maar loze kreten als je geen idee hebt hoe een product zich verhoudt tov zijn voorgangers en zeilen van andere zeilmakers.
In mijn ogen kun je dus ook alleen maar kritisch testen als je ook met regelmaat andere zeilen vaart.
Alleen door andere speeltjes te proberen leer je wat voor mogelijkheden er nog meer zijn en voorkom je tunnelvisie.
Dus ook als je niet een zeil uren kunt misbruiken, stay openminded en probeer alles wat je kan, al is het alleen maar om erachter te komen wat je wel en niet lekker vind en te koop is. :)

Ik zal de komende dagen het stuk aanvullen met hoe je naar Boards en finnen kunt kijken.
Nogmaals het is maar een opzetje en geen strakke richtlijn.
Heb je minder tijd, doe dan een verkorte versie zolang je maar kritisch blijft!
Het enige dat ik hoop te bereiken is dat iedereen heel kritisch en zo objectief mogelijk naar zijn sjizle kijkt en naast alle positieve kanten vooral ook nadenkt over wat er minder aan is, uiteindelijk gaan de mindere kanten je steeds meer irriteren en doen je wat anders kopen.
Foutloze producten bestaan niet dus zoek naast naar al het goede in je nieuwe speelgoed net zo hard naar naar het compromis punt/ de zere plek in je nieuwe toy.
Anderzijds, het is een heel menselijk trekje om iets wat je veel heeft gekost, voor hebt gespaard, van heb gedroomd en over gekwijld :lol: alleen het positieve te willen zien.
Daar is op zich niks mis mee, maar er en herken dit wel want het kan je objectiviteit in de weg staan.
Een heldere blik kan miskopen in de toekomst voorkomen en resulteerd uiteindelijk in meer vaarplezier :).
Laatst gewijzigd door Jeroensurf op vr okt 24, 2008 7:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Nivea Sails / Mistral

Re: Voorzet testen vs proberen.

Bericht door mark331m » wo okt 22, 2008 11:32 pm

Mooi stuk Jeroen en een uitgebreid! stuk als een eerste opzet voor een dynamisch document welke kan evolueren tot een guide-line waar iedereen wat aan heeft.

Kaj
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft Wave V2.2, JP FSW 98, Gaastra Manic 3.7-5.7

Bericht door Kaj » do okt 23, 2008 9:41 am

Complimenten voor je heldere verhaal Jeroen! Om te zeggen dat je een shizzlefetisjist bent vind ik eerlijk gezegd nog een behoorlijke understatement :wink: ...

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do okt 23, 2008 10:09 am

Thanx :oops: , ik zoek er nog een behoorlijke therapeut voor :+ :wink: .
Een kleine toevoeging.
Er zijn dus ook dagen dat ik gewoon lekker ga varen met een bekend setje en even geen zin heb in te testen.
Testen en "vrij" varen met nieuwe sjizle zijn voor mij in ieder geval 2 verschillende dingen.
Allebei leuk, maar hebben wel een heel ander uitgangspunt.
Heb je lang niet gevaren, ga dan lekker "vrij" varen want meestal ben je dan TE gretig om van alles te doen om echt analytisch te gaan kijken wat er gebeurt en waarom.

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Nivea Sails / Mistral

Bericht door mark331m » do okt 23, 2008 8:15 pm

Wat mij opvalt is dat er hier altijd enorm veel over materiaal wordt gelult en nu staat er eens een heel uitgebreid stuk over testen en nu blijft het hier een beetje stil. Zijn we allemool bang ofzo? :-? Ik had verwacht/gehoopt dat dit wel wat los zou maken en dat we van meer mensen wat zinvolle input zouden krijgen.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » do okt 23, 2008 8:23 pm

Is gewoon een heel goed verhaal waar niet zo heel veel op aan te merken is ...

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » do okt 23, 2008 8:37 pm

Goed verhaal. Maar oke, een kritische noot: wat zijn je harde criteria als je aan het varen bent en je maakt vergelijkingen met andere sets of eerdere vergelijkingen. Laat je het bij subjectieve waarnemingen (goed/beter/best, harder/zachter etc) of geef je ook cijfers aan je bevindingen?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do okt 23, 2008 9:46 pm

ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp.

Uiteindelijk blijft het bij een gevoel en vaar ik in omstandigheden buiten een laboratorium.
De testomstandigheden zijn dus nooit 100% identiek aan de vorige keer.
Het is dus altijd subjectief en binnen de context, ik hou het daarom bij slecht, matig, voldoende, beter, top.
Ik kan zoiets ook wel in cijfers weergeven maar uiteindelijk zijn die uiteindelijk net zo subjectief/gevoel en suggereren een meetbaarheid die ik niet kan onderbouwen/hard maken.
Door diverse punten te nemen om naar te kijken probeer ik het objectiever te maken als alleen maar in een eindoordeel uit te spreken.
Uiteindelijk is een product zelden voor alles en iedereen top of juist heel slecht.
Ik heb masten gehad die voor iemand van 70kg super waren, maar voor mijn 88kg te soft, dat benoem ik dan zo en is mijn inziens niet echt in cijfers uit te drukken.
Qua bladen lig ik wat dat betreft veel meer op een lijn met de Boards als met de performancebalkjes van de Duitse Surf die het over minieme in mijn ogen niet in vergelijking meetbare verschillen hebben.
Voor de niet bladen lezerts :wink: De Boards is zeer uitgebreid beschrijvend zonder cijfers en de duitse surf...tja dat is Duits :+

Cram
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 & HSM

Bericht door Cram » vr okt 24, 2008 1:39 pm

Vanochtend nog opgewonden over de matige (naar mijn idee dan) test van de duitse surf over de slalom-freerace-freeride confrontatie.
Als ik jouw verhaal lees, heb ik heel wat meer fiducie in jou dan in de duitse surf.
Keep up the good work!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr okt 24, 2008 7:18 pm

Thanx!
En omdat ik vandaag om privé redenen een dagje heb zitten wachten met een laptop in de buurt ook maar "wat" geschreven over Boards en finnen.
Zal ik zo posten in een ander draadje. :)

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Re: Voorzet testen vs proberen. zeil en masten

Bericht door Jurjen » za okt 25, 2008 5:34 am

Sinds de eerste posting heb ik zitten te twijfelen of ik deze posting wel of niet zou posten of niet. Het verhaal van jeroen is namelijk al erg uitgebreid. En heeft zeker geen verdere tekst of uitleg nodig.

Ik heb een jaar geleden een prototype mast meegekregen om eens te testen.
Hieronder staat het testverslag met mijn bevindingen.

Ik heb het verslagje geschreven op zondag 16 december 2007 en heb het zojuist nogmaals doorgelezen. In dat jaar zijn er toch alweer een aantal dingen die ik meer of anders zou doen of omschrijven. Maar het geeft iets concreter aan waar je op kunt letten of aandacht aan kunt geven als je iets uitprobeerd.
Testwijze
De prototype 430 mast heb ik getest in combinatie met de Naish Redline 5.6 2006 en de Exocet Turboboost 62 met Hurricane SRA 32 en 28cm vin. Daarnaast heb ik de mast in hetzelfde zeil ook gebruikt op de RRD Freestylewave 85 met Hurricane SRA 30 en 27cm.
Normaal gebruik ik in het zeil een Maui Sails mast van 430 cm.

Ik heb het zeil op diverse manieren getrimd en ben naar plekken gesurft waar wat meer en minder wind was en meer en minder chop om zodoende te checken hoe de mast vaart onder verschillende omstandigheden. Ook heb ik gevarieerd met de trimsettings (downhaul en outhaul). Ik heb tijdens de rakken naar de top en het middendeel van het zeil gekeken hoe die reageerden op de chop en vlagen. Dit doe ik overigens heel erg vaak en kan daarom naast een gevoel krijgen ook al surfend de verschillen bekijken.

Minimale trim
Ik ben begonnen met een normale loose leach in het zeil. Op een dikke plooi in de masthoes en een lichte plooi in het monofilm paneel boven de giek zag het zeil er op de oever netjes uit. Opvallend was de diepe bolling ter hoogte van en onder de giek en de plotselinge overgang van bol naar vlak in het zeil.

Op het water was deze minimale trim het een drama. Het zeil voelde erg zwaar en nogal lomp aan. Het gevoel was alsof er nauwelijks loose leach was in het zeil en de twist vrijwel alleen nog maar uit de masttop kwam. Het zeil gaf zo wel het gevoel van veel power, maar aan de complete set te voelen was dit geen power maar drag. Het bekende gevoel alsof er een zak aan je vin hangt. Ik heb daarna vlakker water opgezocht en met minder wind. In marginale windomstandigheden had ik ruim voldoende drive maar lekker voelde het zeil nooit aan. De boterhamzaktrim was niet echt een succes.

Maximale trim
Vervolgens heb ik het zeil doorgetrimd zoals ik de (race)zeilen normaal ook optuig. Met andere woorden de loose leach zat tegen de max aan. De overgang van bol naar vlak in het zeil werd nog iets extremer en de plooi in de masthoes en het monofilm paneel boven de giek werd iets dieper. Het zeil was overigens beduidend slechter aan te pompen. Het gaf een beetje het gevoel alsof het zeil tijdens de pompslag wegvouwde en niet snel genoeg weer terug flexte. Door kleinere en minder krachtige pompslagen te maken loste dit wel weer op. Eenmaal in plane voelde het zeil al een stuk lichter aan maar nog steeds zwaarder dan met de Maui Sails mast. Power zat er nog steeds voldoende in, maar het geheel gaf nog steeds het gevoel alsof er te weinig loose leach in zat. In de vlagen wilde het zeil me voorover gooien. Op wat vlakker water op ruime windse koers een prettige eigenschap omdat je dan je board nog veel verder kunt ontlasten. In de chop van vanmiddag gaf het teveel onrust in het setje. Ik was teveel bezig om te vechten wat echt niet bevorderlijk is voor de snelheid.

Max + trim
Daarna ben ik nogmaals terug gegaan naar de oever en het zeil optisch overdownhaul gegeven. De overgang van bol en vlak in het zeil werd nog iets extremer evenals de plooien uiteraard. Met deze extreme trim beviel het zeil het beste en eerlijk gezegd eigenlijk heel erg goed. De Redline begon gevoelsmatig steeds meer te lijken op de Naish Stealth die ik hiervoor gebruikte. Veel drive maar nu met een rustig en relaxt vaargedrag. Met dank aan de lekkere dikke buik onderin het zeil. Op het water bleef de top van het zeil lekker onspannen in de vlagen en chop. Een teken dat je voldoende downhaul hebt. Zeil voelde nu lichter aan dan met de Maui Sails mast. Aanpompen was wel nog lastiger geworden. Controle was dit keer erg goed. Nog steeds voldoende power maar dit keer een power die erg goed controleerbaar bleef. Ondanks de downhaul gaf het zeil meer drive door de windgaten dan met de Maui Sails mast.

Overige
Enkele dingen die me verder opgevallen zijn. Er is een erg abrupte overgang van de bolling ter hoogte van de giek en de vlakke top. Deze overgang begon precies daar waar de mastversteviging voor de giek ophield. Wellicht geeft het stuk versteviging teveel stijfheid aan de mast waardoor die ineens erboven weg begint te buigen.

De mast geeft aan het zeil veel bolling ter hoogte van en onder de giek. De hoeveelheid downhaul had hier minder dan gebruikelijk invloed op. Met de downhaul kan je alleen de hoeveelheid loose leach reguleren. Waarbij het zeil beduidend meer dan gebruikelijk downhaul nodig heeft om stabiel te worden. De bolling is alleen goed te reguleren door middel van de outhaul. Ik heb een giek met een trimsysteem gebruikt waardoor ik hiermee erg veel heb kunnen variëren tijdens het surfen.

Het zeil houdt downwind beduidend meer drive dan met de Maui Sails mast. Upwind is wel iets slechter dan met de Maui Sails mast.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bang ben dat voor normale surfers de mast in de vlagen teveel power gaat geven. Begrijp me niet verkeerd, het zeil is prima te controleren in de vlagen, maar je moet je niet schrikken van de extra power die je krijgt. Met de Maui Sails mast reageert het zeil wat goedmoediger op de vlagen.

Als je je zeil optisch netjes optuigt heb je te weinig downhaul. Zoals je zelf weet surfen heel veel surfers sowieso met te weinig downhaul. Als je dan ook nog een mast hebt die vereist dat je het zeil in minimale trim juist op maximale downhaul moet trimmen snap je zelf ook wel dat de mast zelden tot zijn recht gaat komen.

Ik kreeg de giekkop niet strak om de mast. De giekkop (Technolimit Mythos) kon niet strakker gezet worden. Een RDM shim maakte de mast weer te dik om de giekkop strak erop te krijgen Een stuk foam wat in de auto rondslingerde gaf de oplossing. Wellicht handig om een dunne shim bij de mast te leveren.

Ik heb overigens ook nog 2 heats met een slalomwedstrijd meegevaren.
1 keer een 2de plaats en 1 keer een 3de plaats. Niet verkeerd. Zeker niet als je als laatste start om niemand tot last te willen zijn. De omstandigheden waren nogal wisselend. De startlijn lag precies in de luwte van het restaurant aan de Grevelingendam, om vervolgens over de heftigste chop van het grevelingenmeer te gaan. Aan de overkant was het wel vlakker, maar zoals gebruikelijk stond daar weer een heleboel meer wind.

Conclusie
Ik vind het een erg fijne mast. Het zeil had erg veel drive, wat vooral op downwind rakken erg prettig vaart. Upwind was iets minder, maar het verschil was niet zo groot. De overgang van bolling en vlak in het zeil is erg abrupt en opvallend genoeg precies daar waar de versteviging van de giek ophoud. Een iets vloeiendere overgang zou wenselijk zijn. Dit geeft ook een iets harmonieuzer bolling- en trimverloop in het zeil.

Ik heb het vermoeden dat voor normale surfers de mast niet vergevingsgezind genoeg is en dat velen onvoldoende downhaul gebruiken, omdat het zeil met voldoende neerhalerspanning optisch extreem veel loose leech heeft.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » za okt 25, 2008 8:12 am

Jeroensurf schreef: Het water op!
Als het dan eindelijk waait voor de mast die ik wil testen doe ik dit met voor de rest bekend materiaal. Dat betekend voor mij dus met mijn Hotsails Xfires, Fires en Smacks. Voor de rest, mijn full carbon giek, bekend board en zelfs een vertrouwd finnetje.
Kortom ik probeer zoveel mogelijk andere punten die van invloed kunnen zijn te elimineren waardoor als er een verschil is, dit alleen maar kan komen door de mast/trim.
Dit is misschien wel de beste tip voor iedereen die eens spullen van iemand anders probeerd.
Als je een boardje wil proberen, pak dan niet het hele setje van iemand anders. Dan voel je namelijk nog niet wat er fijner vaart.

Jeroen: GOED BEZIG!

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » di nov 04, 2008 10:36 pm

Heel duidelijk Jeroen. Ik kan niet wachten tot ik met mijn schilderstape aan de slag kan :wink: :P :9~

Plaats reactie