Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Voorzet testen vs proberen boards en finnen

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Voorzet testen vs proberen boards en finnen

Bericht door Jeroensurf » vr okt 24, 2008 7:24 pm

Testen vs Proberen Deel2

Algemeen:

Omdat ik alleen maar wave en freewave vaar neem ik dat als uitgangspunt.
Een aantal eigenschappen die voor een waveboard gelden, gelden echter net zo goed voor een freerider, alleen topsnelheid is iets minder belangrijk en controle+ draai vermogen weer iets belangrijker.
Een waveboard moet net als een freerider makkelijk aan en door planeren, goed te controleren zijn en tegelijkertijd een speels vaar gevoel hebben, op alle koersen goed lopen.
Een waveboard moet daarnaast ook nog eens goed springen en golfrijden.
Voor het golfrijden moet je kunnen variëren in je bochten.
Boards en finnen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden als je gaat testen omdat ze net als masten en zeilen zeer veel invloed op elkaar hebben.
Wat betreft het testen en lezen van testen is het belangrijk om dingen in hun context te zien.
Een medium wind waveboard vaar je niet met een 7.0 en als die met mijn 88kg snel aanplanneert dan is dat bij 5 bft.
Een lichtweerwaveboard zijn high-end echt niet hoeft te testen met een 3.7 of op spietttkwaliteiten op Horst.....Materiaal heeft een natuurlijke range en test daarbinnen.
Je kunt kijken waar de grenzen daarvan liggen, maar dat is eindig.
Hou er qua intepretatie ook rekening mee dat wat voor iemand van mijn gewicht (88kg) een mediumwind board is board dat ik vol in het water druk en daarmee nog net kan controleren, voor een lichtere surfer een lichtweerboard is dat te bokkig kan zijn of juist te sloom als het echt een controleboardje is ook die logica gaat voor freeride op

Omdat slalom en speed gedeeltelijk behoorlijk andere criteria heeft zou het heel leuk zijn als een van de snellere jongens (Martin, Roger, Christian andere liefhebbers???) zijn inzichten daar over deelt waarop zij testen en tunen :)

Waveboards:

Op het droge: (kan als het waait en hoeft niet perse vooraf gedaan te worden).
Als ik een nieuw board krijg om te proberen ga ik als volgt te werk om er globaal een indruk van te krijgen.
Ik til het board op om een idee te hebben van het gewicht
Het board word eerst goed bekeken op mastvoet positie,
positie van de voetbanden, soort voetbanden en pads, antislip, lak.
Vervolgens gaat elk board op zijn kop om de bodem vorm te bekijken.
Heeft het board een dubbel concaaf in V, vlak in mono concaaf of iets anders?
Wat voor fin zit eronder, welke positie tov de achterste voetband(en).
Daarna bekijk ik het rails verloop en daarmee de rocker lijn.
Bij de rocker lijn ,vanaf de zijkant dus bekeken, kijk ik eigenlijk maar naar 3 dingen:
scoop, oftewel hoeveel kromming zit er in de neus,
waar begint het vlakke gedeelte van het board/waar beginnen de schouders,
heeft het board tail kick.
Zo,n inspectie kost een minuut of 5 en dan kan ik er i.p mee varen als de bandjes goed staan en een redelijk idee hebben wat ik kan verwachten en heb daarna een redelijke vaar impressie ervan :).

Om daadwerkelijk een board grondig te testen en er echt wat zinnigs over te kunnen zeggen ga ik op de kant iets uitgebreider te werk.
Dan komt er een meetlat om te controleren of de opgegeven specs wel kloppen (vaak niet!)
Bij het bekijken van de bodem komt ook de meetlat erover om te bepalen waar de bodem kenmerken beginnen en hoe die zich verhouden tot het vorige model en andere boardjes.
Dan bekijk ik de kwaliteit van het dek, de antislip, de lak, de pads, met hoeveel schroeven zitten de banden vast, kortom oog voor de afwerking in het algemeen.

Varen!:
:P
Bij voorkeur test ik een board met mijn eigen tuigage om factoren buiten het board zoveel mogelijk te elimineren,
Van mijn eigen tuigage weet ik hoe het planeert en voelt, dus dat is iets waar ik dan niet aan hoef te wennen en op te letten.
Als ik dan het water op ga dan begin ik altijd met een paar halve windse baantjes heen en weer om te bepalen hoe het board aan planeert, reageert in de gijpen en wat de eerste vaar indruk is.
Loopt het board hoog en los op het water, of juist wat dieper en meer gecontroleerd?
Meestal kan ik me daarna al niet meer inhouden en begint het echte werk,

Hoe vaart het board naar buiten, springen en hoogte lopen :P :
Gaat het makkelijk over een golf heen of is dit lastig?
Waarom is het lastig/makkelijk? shape, omstandigheden of helpt een andere houding?
Hoe springt het board, hoe is de afzet, veel grip of juist los en slippery?,
kom ik hoog, zweef ik makkelijk door, vangt de neus wind?
Controle in de lucht,
Hoe gaat de landing?
Breekt de kont uit of niet en als hij uitbreekt, is het board makkelijk terug te halen of niet?
Achter de branding ga ik hoogtepakken.
Hoe hoog vaart het board, hoe hard ga ik dat doe ik subjectief (strandpaviljoens tellen en ff op een horloge kijken hoe lang ik erover doe om bijv 4 tenten upwind uit te komen bij matige stroming.
Ook hierin, helpt een andere houding om de performance te verbeteren?
Bijv meer het board vlak laten lopen, of juist meer over zijn rails.
Heel hoog mikken en minder hard gaan of een minder stijle hoek om maar door hogere snelheid dit compenseren? Spinout gevoeligheid.
Tacken kan ik niet, dus daar kan ik een board niet op beoordelen, jaren geprobeert, maar de hoop erop opgegeven, maar controle tijdens een gijp is dan dus nog belangrijker.
Hoe kort gijpt een board, weer spionout gevoeligheid, hoeveel findruk moet/kan ik geven en hoeveel moet ik de rails belastten.
Hoe makkelijk hou ik vaart,
Hoe goed loopt het board in een wijdere bocht
controle.

Terug varen richting strand, rippen 8):

Hoe makkelijk planeert het board weer aan als ik met een gijp ben stilgevallen tussen deining en chop van soms een meter+ hoog
hoe makkelijk vaart het board upwind met de deining mee, dit is immers vaak lastiger als tegen de golven in.
Hoe staat het met de snelheid en hoe makkelijk haal ik een golf in (hangt ook van de hoogte en snelheden van de golven af), ook weer letten op gewichtsverdeling en spin-outs.
Als ik de branding nader, hoe makkelijk vertraag en versnelt het board om een stuk swell op te pikken.
Hoe makkelijk stalt het board of valt het juist stil/versnelt het teveel, grip hierbij.
Als ik dan op mijn golf zit, hoe hard en met hoeveel controle kan ik mijn eerste bocht naar het golfdal maken, grip en spinouts?.
Hoe stijl moeten de golven zijn om vaart te maken en te behouden, dus wat doet het board qua acceleratie, ook hier weer grip.
Hoe kort of wijd kan ik gecontroleerd draaien, versnijd het board in de turn, hapt het?
Moet ik over mijn voorste voet draaien, over mijn achterste voet of kan het allebei?
Hoe vergevensgezind gezind is het board bij foutjes, chop in in een golf en wat kost me dit aan ratio en snelheid.
Als ik dan richting topturn ga hoe makkelijk kan ik mijn bocht aanpassen en verkorten, wederom grip, spinouts.
In de topturn, hoe slashy kan het board een cutback maken of heb ik juist heel veel grip.
Als het board slided, is dat te controleren en is het board weer makkelijk terug te halen of hapt het zich vast.
Hoe kort draait het in de top en kan het daar ook een langere turn maken.
Wat gebeurt er met de snelheid.
Vaart dit rustig of juist heel levendig/hard
Geeft het board vertrouwen?
Bij het strand gijpen en opnieuw beginnen om meer indrukken te verkrijgen, dingen te verduidelijken, nog eens extra op te letten!
Daarna spelen met mastvoet positie en indien mogelijk voetbandpositie :)

Dit alles kan ik dus niet in een 15minuten tot een half uurtje bekijken beoordelen :z
Dat maakt ook voor mij meteen het verschil tussen proberen en testen.
Proberen doe ik met de tijd die ik heb, het geeft een korte impressie.
Ik heb bijv eens de Mistral twinzer84 van Jasper een hele middag mogen lenen.
Met dat board heb ik toen een super sessie gehad met 5.3 zeer powered up in mooie omstandigheden met golven van 1-2.5m.
In die omstandigheden surft dat subliem, maar het geeft me geen inzicht in aanplaneren met een 5.5 net aan, en ook niet over hij het doet met 4.2 full power op Ijmuiden in echt dikke bakken.

Om een echt goede indruk te hebben moet ik een board minimaal een keer of 3 gevaren hebben in verschillende omstandigheden van absolute low-end tot absoluut maxed out, met bij voorkeur een paar verschillende zeilmaten en zeilsoorten.
De Witchcraft89 van Mr Happy bijvoorbeeld heb ik 4x voor een paar uur geleend om hem echt te kunnen testen.
1x met 6.0 zeer powered up (5.5 was beter geweest) met krachtige golven van logohoog.
1x met 5.5 lekker gepowered met golven van 1m slap en traag
1x met 6.0 under powered bump en jump met chaos golven
1x met 5.3 terwijl een 4.7 beter was geweest mooie golven van 1.5-2.5m hoog.
Daarna durf ik serieus te zeggen dat ik het board goed getest heb, bij minder blijft het een goede impressie.

Als ik dan een goed idee heb van wat board goed kan en minder, kan ik ook kijken hoe het board het doet met andere finnen en zeilen.
Sommige bladen testen alleen met de standaardfin en 2 vaak hetzelfde type zeilen.
Ik vind dat je daarmee een board tekort doet.
Met een fin kun je eigenschappen van een board versterken en verbeteren, maar ook verslechteren.
Met zeilen idem dito, sommige boards varen zeer rustig en gecontroleerd maar planeren minder snel aan. Die doen het beter met zeilen met veel power en een direct gevoel.
Een zeer hard en hoog op het water liggend los board kan juist weer baat hebben bij een zeil dat wat softer is en minder power geeft om de boel een beetje in balans te brengen waar het met bijv een Ezzy oncontroleerbaar zou worden.
Een mooi vergelijk vind ik het altijd als ik met mr Happy vaar.
Mr Happy vaart met supersofte Freaks en trimt zijn Smacks zelfs zo soft mogelijk.
Tegelijkertijd vaart hij vaak hardere los liggende meer directe boards als dat ik dat doe.
Ik vaar graag boards met een V bodem voor wat meer rust maar met de hardere meer directe Hotsails Fires.
Alleen al om die reden ben ik er dus groot voorstander van om een board met verschillende zeilen te testen omdat alles in een context te kunnen blijven zien.
Ik heb het nu alleen over wave, maar bij slalom en freeride werkt het net zo.
Er zijn boards die het beter doen met zeilen meer downforce omdat die door bijv een monoconcaaf zeer hoog op het water liggen en los lopen (bijv de Falcons en JP,s) en er zijn boards die dat minder nodig hebben daar wellicht wat tam van kunnen gaan voelen (Tabou en Exocet).

Finnen:
Vaak een zwaar onder gewaardeerd en vaak niet sexy onderdeel in de quiver....maar zo van invloed op vaareigenschappen.

Op het droge:
Finnen kun je op het droge op de volgende dingen beoordelen.
Maat (nameten!)
materiaal (gewicht),
vorm,
dikte/profiel verloop,
rake,
afwerking/symetrie tussen de beide zijden).
pasvorm in de box,
Flex/stijfheid
(kortom, redelijk snel klaar :wink:)

Als je een vin test wees je dan ook bewust van het board waarmee je het doet.
De meeste van mijn boards hebben veel V en daardoor van nature meer grip als een monoconcaaf board, Zo,n board met meer V voelt meestal wat rustigger waardoor een kortere snellere en hardere fin met minder twist prima werkt.
Als ik nu een board met een mono concaaf neem dat hoog op het water ligt en een wat harder vaargevoel heeft dan kan het board met mijn hardere en stijvere finnen oncomfortabel gaan voelen, dergelijke boards kunnen dus erg lekker varen met een softere en wat langere fin.
Dit moet ik wel meenemen in de beeld vorming over de fin.
Je kan daarom ook alleen goed finnen testen als je het board en tuigage goed kent anders kun je niet onderscheiden of nu de fin of het board voor bepaalde eigenschappen als goed hoogtelopen, veel lift, hoe kort de fin draait (een fin kan nooit korter als het board dus wil je de draai eigenschappen weten moet je weten hoe kort je board kan)) etc etc.
Met finnen testen volg ik dezelfde routines als met een board testen alleen probeer ik dit wel met verschillende boards met verschillende bodemvormen te doen.
Naast verschillende boards is het ook handig om met verschillende zeilmaten te bekijken waar de sweetspot van de fin ligt. Die kan met sommige finnen heel anders liggen als je zou verwachten.
Om een vergelijk uit mijn eigen sjizle te maken, mijn MFC K-One23cm heeft voor mij dezelfde sweetspot als de MFC Goya211 21cm, maten vallen dus niet zonder meer te koppelen aan zeilmaten.

Nogmaals, ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen zo moet testen en moet gaan beschrijven, maar alleen maar aanzetten tot kritisch naar eigenschappen van sjizle kijken en dingetjes daarin uit te proberen.
Probeer door een systematische aanpak de vinger erachter te krijgen waar een board goed in is, en wat ze minder goed doen.
Als een board een board bijvoorbeeld moeilijk aan planeert kan met een grotere of dikkere fin het wel goed doen, plak er dus niet meteen de stempel op van planeert slecht aan maar probeer dat eerst.
Kijk bij een briljant varend board ook eens wat het met een andere fin doet, een kwaliteits fin kan soms best de oorzaak zijn waarom een board net een tikkie beter te controleren valt, korter draait en sneller is als de rest....daar kom je dus alleen maar achter als je er een andere fin onder douwt.
Blijf dus kritisch en fris naar je sjizle kijken en sluit eerst alle factoren uit inclusief houding voordat je een oordeel over een plank, fin, mast of zeil velt!
Als je dan echt goed doorhebt wat een board/fin doet, dan is het voor een vervolg ook beter in te schatten wat je daarna wil en waarom :)
Veel test en probeer plezier :)
Laatst gewijzigd door Jeroensurf op vr okt 24, 2008 8:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Re: Voorzet testen vs proberen boards en finnen

Bericht door Jeroensurf » vr okt 24, 2008 7:33 pm

Wederom opmerkingen en vragen zijn van harte welkom en zal ik in het bovenstaande trachten te verwerken. :)

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Bericht door Marcello » vr okt 24, 2008 11:25 pm

Jeroen, jouw verhaal is zeer uitgebreid maar ik denk dat de meeste "huis, tuin en keuken surfers" de zeilen, vinnen, masten en boards niet op een dusdanige manier testen zoals jij dat doet.

Dat kan ook niet want a) ze hebben het geld er niet voor om bijv. twee verschillende 4 meter 100% rdm masten te kopen en te testen b) het ontbreekt ze simpelweg aan tijd.

Windsurfen is natuurlijk een k-sport omdat je altijd afhankelijk bent van wind en nooit zelf kan bepalen wanneer je kan gaan surfen. Dat bepalen de weergoden dus als je dan vrije tijd hebt dan wil je gewoon "lekker" varen en niet eerst een wetenschappeliijke studie gaan maken van het materiaal. De "huis, tuin en keuken surfer" moet simpelweg afgaan op de diverse test in magazines of de ervaringen van andere forumleden lezen en dan zelf na gaan of het materiaal vervolgens "past" binnen zijn wensen, om uiteindelijk "zijn goede gevoel" te krijgen want als het gevoel goed is op het water dan is het natuurlijk de mooiste sport ter wereld :wink: .

Als er al criteria moeten komen van hoe de forumleden moeten testen en reviewen dan moet men naar mijn mening maar twee zaken beschrijven: subjectieve mening en objectieve zaken.

Tav de subjectieve mening:
Ik denk dat de meeste mensen in het algemeen letten op een paar dingen (en uiteraard specifiek op bijvoorbeeld wave of speed):

planeert het snel aan, snelheid, is het goed te controleren, draaigemak, gijpgemak, springgemak en hou ik er een lekker/heerlijk/fantasisch/goed "gevoel" aan over.

Vooral dat laatste moet de boventoon voeren; " goed gevoel" en elke x met een smile het water af komen omdat je bezig bent met de mooiste hobby van de wereld. Dus: wat is jouw algemene "gevoels" indruk van het materiaal.

Tav de objectieve zaken:

Wat is de kwaliteit van het materiaal: scheurt, beschadigd of breekt het of is het onverwoestbaar.
De objectieve cijfers van de tester: gewicht, lengte, vaarwater en surfervaring.

Op die manier kan je zien of het betreffende materiaal aansluit bij jouw wensen en objectieve zaken zoals gewicht en vaargebied.

Iemand met jouw ervaringen kan dan nog mooi een specifiek testindruk geven, puur en alleen omdat je er de mogelijkheden en inzichten voor hebt. Maar ik denk dat de meeste mensen niet direct weten wat een verschil van rake in de vin inhoudt. Dat is veel te specifiek.

Dus als er mensen zijn die een review geven over hun board, zeil etc dan zal dat in 98% van de gevallen altijd een subjectieve mening zijn en van toepassing zijn op zijn of haar gevoelens.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za okt 25, 2008 12:23 am

Ik denk dat er niks mis mee is om dingen meer subjectief te beschrijven, zolang je maar zo goed mogelijk dat probeert te doen.
Als je er ff bewust mee bezig bent zul je merken dat je een hoop meer merkt als dat je nu zo denkt. :)
Jij voelt ook het verschil tussen een board dat hoog op het water ligt en een hard gevoel geeft ala Fanatic in vergelijk met je Evo,s die veel dieper liggen en meer controle geven.
Al varende zul je ook vrij snel van beide boards merken waar ze goed en minder goed in zijn.
Als je dat beschrijft, is dat in mijn ogen al een hele vooruitgang tov termen als lekker chill boardje dat relaxed carved :roll: waarna je dus nog niets weet :z
Daarnaast levert een sessie (of een paar sessies als je er de tijd er voor hebt) nauwkeuriger naar je sjizle kijken ook heel veel op.
Als je eenmaal weten hoe je je setje optimaal afstelt heb je daar de rest van de levensduur meer plezier van.
Tevens geeft soms iets bewuster varen het voordeel dat je meer bewust word van wat je prettig vind en wat niet+ wat je in een volgend board, zeil, finnetje zoekt.
Daarmee kun je dure miskopen (zowel financieel als in vergalt vaarplezier) voorkomen. :)
Waar het mij om gaat is dat mensen als ze willen testen een paar meer specifieke handvatten hebben, een richtlijn om duidelijker te zijn en dat zo volledig mogelijk te doen.
Daarnaast is het mijn bedoeling geweest om in ieder geval een aanzet te geven tot het nadenken over je spullen/een beeld te geven hoe je ook naar je spullen kunt kijken.

Wat betreft het theoretische gedeelte, ik wil aan eenieder die daarin ge°¯nteresseerd is van de zomer best eens een lesje finnen, boardshapes, zeilprofielen+ de invloed van masten voor dummies geven zodat jij en anderen dat ook meer snappen. :)

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Bericht door Marcello » za okt 25, 2008 6:37 am

Ik ben het geheel eens met jouw verhaal begrijp me niet verkeerd. Maar mijn opmerkingen waren bedoeld om dingen meer in het perspectief te plaatsen. Als we een goed en betrouwbaar test archief opzetten, laat de tester dan in ieder geval een onderscheid maken in een subjectieve en objectieve beoordeling. Ik blijf van mening dat de meeste surfers niet zo te werk gaan als Jeroen. Ik in ieder geval niet en de groep surfers waar ik altijd mee surf ook niet, op één na dan :wink: .

Wat de één uiteindelijk goed vindt hoeft niet per definitie goed te zijn voor de ander. Ik ken twee surfers die elk hetzelfde board kochten. De een vond en vindt het board nog steeds briljant en de ander heeft het board binnen het jaar al weer verkocht. Dat heeft alles te maken met de persoonlijke beleving van het board maar bovendien zal het board meer bij de "stijl en gevoel" passen van de één dan bij de ander. Die stijl heeft vervolgens weer te maken met objectieve zaken omdat die ander zwaarder of lichter is of meer houdt van een los vaargevoel of iets dergelijks. Dus als die ander in zijn testverslag zegt "vond het een k board en ik heb hem al weer verkocht" houdt dat niet in dat het een slecht board is. Als hij zegt "ik ben 90 kg en lang van lengte en is voor mijn fysiek niet wendbaar of niet snel genoeg" dan kan een licht en klein mannetje weleens tot de conclusie komen dat het board dan wel voor hem geschikt is.

Het komt er in ieder geval op neer dat er een "eerlijk" testverslag wordt gegeven en inderdaad geen hol testverslag met
Jeroensurf schreef: lekker chill boardje dat relaxed carved :roll:
. 8) :r :+ Men weet dan inderdaad nog niks.

Daanos
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RRD twintip 100 LTD '11, Simmer Blacktip 4,2 4,8 5,4 '11, Gaastra Manic 3,7 '07

Bericht door Daanos » do feb 11, 2010 10:17 pm

Eens, niet iedereen heeft de ervaring en de tijd en de mogelijkheid dingen te testen.

Een goede shop heeft alle boards getest. En een goede ' deskundige' kan aan een shape ook al wel zien hoe een board vaart.

madmark
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Hots, Drops, Quatro, e.a.

Bericht door madmark » do sep 09, 2010 1:11 pm

Mooi artikel Jeroen.

Maar inderdaad persoonlijke voorkeur blijft heel belangrijk. Dus zelf testen/proberen lijkt me nog steeds het beste advies indien mogelijk. Dus wat ook een goede optie is, is om een vakantie te boeken naar het OTC station op Tenerife. Ze hebben daar veel mooie spullen die je dan ook echt kan proberen. Veel verschillende merken. Ook kan je zeilen zelf tunen, vinnen wisselen, etc. En de boys van het OTC weten heeeeel erg veel van het materiaal (de boss daar is al jarenlang tester voor het Engelse blad Boards, in mijn beleving doen zij de beste testen in de markt).

Heb er zelf heel veel verschillende combinaties geprobeerd, van slalom tot wave, etc. Erg mooi als je nieuwe spullen zoekt die je daar kan testen. Op de site kan je zien wat ze allemaal hebben.

lijkt wel reclame voor het OTC :lol:

Plaats reactie