Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Zeil] MauiSails TR-5 7.6 2009

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

[Zeil] MauiSails TR-5 7.6 2009

Bericht door Mark » ma mar 09, 2009 10:32 pm

"Soft and Fast"

Hierbij mijn korte vaarimpressie (geen test) van de MauiSails TR-5 7.6 2009.

Productinfo: http://www.mauisails.com/sail.php?id=65

Zeil: gieklengte 228cm, mastlengte 481cm
Gevaren mast: SRS carbon 75% 460cm (aanbevolen mast SRS carbon 100% 460)
Rider: 184cm, 75kg (gesponsord door MauiSails/Fanatic/ION)

Wind: 12-20 knopen
Boards: Fanatic Falcon 125

Eerste indruk van de TR-5 zeilen is heel goed. Opgetuigd valt de afwerking, kwaliteit en strakke profiel op.

De 7.6 is softer dan de 6.6 en heeft snel veel snelheid, pompen van het zeil gaat ook eenvoudig. Op snelheid is het zeil licht en goed te controleren, je kunt je achterste hand goed als gaspedaal gebruiken omdat je precies voelt wat het zeil doet. Het valt op hoe hoog het zeil aan de wind te varen is. Roteren van de cambers gaat heel soepel, wat zich vertaald in zeer eenvoudig gijpen en overstag gaan.
Laatst gewijzigd door Mark op do mar 12, 2009 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Re: [Zeil] MauiSails TR-5 7.6 2009

Bericht door marcoleer » ma mar 09, 2009 11:36 pm

hoi mark,

je hebt het zeil niet uitgebreid getest zeg je al, je hebt ze dus niet naast andere zeilen kunnen varen, en ook niet naast andere personen.. dan kan je inderdaad niet meer dan een indruk geven.. :) :lol:
Wie had het zeil opgetuigd of geholpen met de trim? Ik weet uit ervaring (met de TR3 oa.) dat de trim per omstandigheid een belangrijke factor is. Qua hoogte lopen ligt het ook wel aan techniek. Als je het zeil niet goed trimt dan vind ik dat de 7.6 erg snel te groot/log aanvoelt. (dit is dan bij 20+ knopen..) Dit heb je niet gehad? (misschien dat de vlagen 20+ waren? :roll: )

Als je het vergelijkt met de RSS, zal dit zeil inderdaad wel meer snelheid (moeten) hebben.. en de MS zijn gewoon softer dan de NP's tot nu toe. Ik weet niet hoe de nieuwe RSRevo2 zijn, die schijnen een wat betere handling te hebben vanwege de kortere giek.

groet marco.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Tr-5

Bericht door Mark » di mar 10, 2009 8:39 am

:oops: Ik ben nog vergeten om mijn surfnivo aan te geven, dat is gevorderde slalom/speedrecreant, de grote middenmoot. Ik denk niet dat ik de 7.6 boven 20 knopen ga varen dan pak ik liever de 6.6 met een kleiner board. Voor mij is de 7.6 mijn lichtweerzeil.

Ik zou het ook op prijs stellen wanneer anderen hun ervaringen en tips toevoegen, zo leren we van elkaar.

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » di mar 10, 2009 8:58 am

Wat betreft de indruk, ik heb een 5.9 proto gevaren. Het zeil was getuned door Gonzalo Costa H zelf met een MS carbon wave giek.
Board: Exocet SL56, Fin: vector fins 31cm.
Windspeed was zo'n 25 knopen, choppy omstandigheden. Het zeil voelde zeer licht maar krachtig aan. Soft kan ik niet zeggen (maar dat is vergeleken met mijn Stealths) De controle in chop en in de vlagen waren zeer goed. Ook heb ik het idee dat het bereik van de zeilen groot is. De rotatie is erg soepel. Ook dit zeil ziet er qua afwerking zeer netjes uit. Alle details kloppen.
Het ging dus om een proto maar volgens de eigenaar hebben de uiteindelijke productiezeilen nog iets meer controle.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » wo mar 11, 2009 10:26 pm

Ah, bedoelde je het op die manier. Ik heb de 7.6 af fabriek met de recommended settings gevaren dus giek op 228cm en mast op 481cm, de latten heb ik vooral onderin nagespannen. Dit dan ook vooral halve wind en omdat ik ook de 6.6 wilde varen ben ik vrij snel hiernaar overgestapt. Als relatieve lichtgewicht is het volgens mij ook niet nodig om groot te varen, (door)planeren doe ik toch wel en op snelheid ben ik volgens mij meer gebaat bij een maatje kleiner vanwege de controle. Ik heb nu drie TR-5 zeilen waarmee ik een zo breed mogelijk windbereik voor slalom/speed wil afdekken, een 5.9, 6.6 en 7.6. Mijn eerste ervaring is dat vooral de 6.6 een heel groot windbereik heeft, de 5.9 en 7.6 weet ik nog niet. Ik moet de 7.6 nog met meer wind varen en meer settings uitproberen, het is nu nog een heel korte eerste vaarimpressie. Dit ga ik komende tijd eerst wat vaker op mijn homespot doen om zo de zeilen en boards te leren kennen, mijn conditie op te bouwen en niet meteen voor l*l sta op een spot zoals Herkingen. :wink:

Plaats reactie