Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Board] Fanatic Ray 125 2009

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

[Board] Fanatic Ray 125 2009

Bericht door Mark » ma mar 09, 2009 10:33 pm

"Plug and Play"

Hierbij mijn korte vaarimpressie (geen test) van de Fanatic Ray 125 2009.

Productinfo: http://www.fanatic.com/public/content/e ... x_eng.html

Board: 245x70cm, ofo 47cm, 7.5kg.
Rider: 184cm, 75kg (gesponsord door MauiSails/Fanatic/ION).

Wind: 12-20 knopen
Zeilen: MauiSails TR-5 6.6 en 7.6
Vinnen: C3 Venom 38cm, Select RS7 41cm en SL7 37cm

Eerste indruk van de Ray 125 is een echt "opstappen en wegvaren" board. Daar bedoel ik mee dat dit board zeer eenvoudig te varen is en daarbij breed inzetbaar is. Met het 7.6 zeil en 41cm vin planeert het board snel aan en loopt ook goed hoog. Met het 6.6 zeil en 37cm vin kon ik het board ook in de harde vlagen goed controleren en heb ik de eindsnelheid zeker nog niet bereikt. Het mooie vond ik ook dat je met dit board even gas terug kunt nemen en op wat minder snelheid door kunt varen, dat kan met de Falcon b.v. niet, dat is alles of niets. Ook het gijpen viel erg op, ik kon het board in welke hoek dan ook gooien en kwam toch op snelheid uit de gijp, je kon zelfs in de gijp nog accelereren wat erg leuk is. De C3 vin voldeet niet onder dit board, waarschijnlijk te weinig lift, met de SL7 kwam het board echt in een andere versnelling.
Laatst gewijzigd door Mark op do mar 12, 2009 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel Braas
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-112
Surf spul: ka sails

Re: [Board] Fanatic Ray 125 2009

Bericht door Marcel Braas » di mar 10, 2009 6:02 pm

Je kunt ook niet een venom 38 vergelijken met een select 41, voor dit board moet je een venom 42-46 varen.
Boogie(de venom vindesigner) heeft het over 4 tot 6 cm langere vinnen gebruiken met de venom dan je gewend bent, dit gaat niet ten koste van drag en/of snelheid.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » di mar 10, 2009 6:13 pm

Zo zie je maar weer dat je het beste eerst goed kan testen en dan onderbouwd je ervaringen kan delen zonder te snel conclusies te trekken over bijvoorbeeld vinnen.
Daar is niemand bij gebaat ... en boogie al helemaal niet :)

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » di mar 10, 2009 6:32 pm

Het is dan ook mijn vaarimpressie en geen test zoals Pieter B. (Pieter47) al eerder aangaf, ieder mag hem zelf op waarde inschatten.

Ik heb de C3 Venom 38cm back to back gevaren met de Select SL7 37cm met een powered-up 6.6 zeil. Het verschil was voor mij opvallend onder de Ray 125 2009. Ik vaar beide vinnen al langere tijd naar volle tevredenheid onder mijn Falcon 105 2007 waarbij ik bij dat board op vlak water de voorkeur had voor de C3 vin t.o.v. de Select SL7, bij de Ray is dit precies andersom. Zie ook mijn eerdere C3 review hierover: http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... 2#p6728352.

@Marcel, als de C3 vinnen groter gevaren moeten worden waarom vaar jij dan de C3 Venom 38 cm onder een board van ongeveer dezelfde maten (70x250): http://www.gps-speedsurfing.com/default ... 93&uid=817?
Laatst gewijzigd door Mark op di mar 10, 2009 6:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel Braas
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Marcel Braas » di mar 10, 2009 6:55 pm

in je eerder c3 review praat je niet over vinlengtes, door je conclusie te trekken kun je mensen op het verkeerde been zetten.

Marcel Braas
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Marcel Braas » wo mar 11, 2009 12:18 am

Zo als je weet ben ik teamrider van C3 en zijn we vorig jaar maart, volgens mij begonnen met de eerste proto's van de venom. Gedurende het jaar zijn we samen met Boogie erachter gekomen dat je ze langer moet varen.
Ik heb ze nog niet langer, maar heb er wel al mee getest, samen met Martin en Serge (tot 48 cm aan toe)
De reden dat ik ze nog niet langer heb is 2 ledig, het heeft te maken met mijn ongeval, vorig jaar en met het feit dat ik mijn boards voor dit jaar nog niet heb. Maar dat gaat hopelijk deze maand goed komen.

Kijk ook even op het forum van c3, daar lees je de aanbevelingen van Boogie zelf over de vinlengte.
Hieronder alvast een stukje tekst van Boogie:"

Hi Ryan,
just keep in mind that the fin size is not directly related to the sail size.
the fin needs to balance the width of the board in the tail and the weight of the rider and so its righting moment. the fin size, if the board stays the same, is mostly dependent on the average speed you do through the water. the faster you go the smaller the fin can be.
quite often a smaller sail means more wind and so possibly a faster average speed but only if you are constantly powered and the water doesn't get too rough.
the rider with its certain weight when fully powered up and hiking out in the harness can only produce a certain righting moment or power on the fin. as long as you are in that position the sail has to balance your set-up or else you are going to fall backwards in the water or will be pulled over the front.
so as long as the conditions don't get too extreme and your rig is properly balanced your fin has to produce power in a relatively narrow band.

from what i found out this year's Falcon boards are quite powerful/wide in the tail and feel quite large compared to last years. and i believe a 7.3 will actually be quite a small sail on that board.

the Venom fins have excellent top end control even when sailed fairly large. and they don't seem to suffer in top end speed either. but sailed larger they really trim the board very nice and comfortable and let the board fly through the full range.

we have done quite a bit of sailing and testing now on the Fanatic Ray 125 with 8.4 and 7.2 RS Slalom sails and the fastest fin we come back to all the time when testing with the GPS is the Venom46. in lighter winds the 48 suits me better with my 95kg, but as soon as i'm powered up on the 8.4 the 46 is just spot on.
Dave, my business partner in C3, weighs around 85kg and he likes the 46 the best too. only fully wound with the 7.2 the 44 is a option for him.
the Ray 125 is a bit smaller and less powerful in the tail than the Falcon...

i hope this explains a bit better how i came to the 46/48 recommendation on the Falcon 125.
i'm sure you'd love that combo.

Boogie

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » wo mar 11, 2009 7:00 am

Ok, bedankt voor de uitgebreide toelichting, zo leren we weer van elkaar.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di jun 21, 2011 8:41 pm

Even een oud topic ophalen.... Sorry.
Mark van Osch schreef:Ik heb de C3 Venom 38cm back to back gevaren met de Select SL7 37cm
Ik heb vandaag de Venom 40cm tegen mijn SL7 37cm getest... Ik had nog het gevoel dat de SL7 37cm een tikje meet lift gaf dan de Venom. Al was het verschil klein, de Venom gaf iets meer rust. Verschil was vooral groot bij lage snelheden. De SL7 moest ik beetje voorzichtiger meer zijn, de venom kreeg ik niet in spinout, de SL7 wel 2 keer bij aanplaneren en een keer of 3 bij inzetten van een gybe. Ik denk dat de 38cm Venom zeker te klein is als vervanger voor een SL7 37cm.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » di jun 21, 2011 8:55 pm

Klopt, dat is ook wat Boogie in zijn reactie aangaf.

Plaats reactie