Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Vaarimpressie van de T1 CX CrossX 97

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Vaarimpressie van de T1 CX CrossX 97

Bericht door Ouwe » zo apr 19, 2009 9:05 pm

Test en vaar impressie van de T1 CrossX 97

Maten opgegeven af fabriek.
Land China.
Bouwwijze: mal.jaar 2008 versie 3.0
Lengte 244,breedte 59,5 Volume 97 liter zeilrange 4,4 tot 7,4
Gewicht met 4 voetbanden 7,3 kg
Materiaal (dit board) CarboX50+revoXskin.
Het board op de kant.
Outlook eenvoud kwa kleur maar zeer appart.
In mijn ogen lijkt het op een diamant.
Afbeelding
Lijkt wel weer een beetje op een custom board.
De rail`s zien er strak uit en scherp.
Afbeelding

Bodem vorm wordt als dual vee,slight concave beschreven.
AfbeeldingAfbeelding

Concave is weinig in mijn ogen maar voldoende.
Rockerline is 2 mm gemeten met een lat.
Afbeelding

Voetbanden zijn zacht en zeer goed vestelbaar ook voor de bredere voet instelbaar.
Mijn vaarstijl is dat ik nooit diep in de voetbanden wil i.v.m. veiligheid (vast blijven zitten) maar met deze heb ik daar totaal geen last van.
De ontluchtingplug is zelfdenkend en hoef je dan ook niet meer aan te komen.
De Mistral`s van 2004 hadden deze plug ook.Wat de rede is dat die niet meer gebruikt worden is mij onbekend,mischien de prijs.(en ja dit board is wel aardig aan de prijs).
Afbeelding

Kwa aflevering oogt het mooi ,goed afgewerkt en een zeer mooie en stevige boardbag erbij.
De vin is een cx 30 met pbox.
De 4 voetbanden worden in de boardbag geleverd,ook dienend als bescherming van de fabriek.

Ik weeg 83 kg en ben 185 lang en surf al vanaf 1983.
Heb gevaren op T1 x95 2004/2007
Angulo Sumo 105
SOS classic 88
Fanatic freewave 95.
En ik wordt nietgesponserd :roll:
Dit ter verduidelijking van vergelijk.
Test locatie medemblik Ijsselmeer.Wind vanaf 4 bft tot een dikke 5bft.
Brouwersdam zeezijde met zuidzuidwest 5 soms 6 bft.
Spanje baai van Rosas.van 4 bft tot een dike 6 bft.

De CrossX Op het water .
De eerste indruk was met 7.0 Naish Redline,
Drijven ging goed ,bleef goed boven en met weinig wel voldoende wind toch goed in planee te krijgen.Makkelijker als de X95 waar je echt mee moet werken en golfje mee gaan.
Conditie :kleine golfjes 50 tot 75 cm .
De T1 gaat heel goed door en over de golven. Wat jij wil doet het board en met rust.
Geen onverwachte bewegingen door het board,(wat sommige andere board`s wel doen).
Zeer goede controle en heel goed hoogte lopen,gijpen gaat ook super en geen gestuiter,snijdt door de golven.
Blijft ook makkelijk op snelheid in windgaten.
Snelheid is zonder probleem boven de 50 km te krijgen.Wat de t1x95 wel moeite mee had.
Ook nog met 6,3 Hotsails superfreak gevaren op het IJsselmeer en ook dan voelt hij super en licht varend met zeer veel controle aan. Springen gaat geweldig ,en doet geheel wat je wilt.Ook dit met de standaard bijgeleverde vin.En ook met dit zeil bepaalde momenten 50 km gehaald.
En gijpen zonder problemen niet weg stuiterend in de chop.
Op de Brouwersdam ook nog met 4,5 en 5,3 Superfreak op gevaren,daar wel een Mfc 25cm freewave vin in geplaatst, en ook daarmee was het een genot.Daar waren de golfjes iets korter op elkaar en iets minder hoog,maar daarin gedraagt I zich weer heerlijk.En ja ook daarmee 50 km geen probleem,met veel controle.
Hoop op volgende vaar impressie in wat hogere golven te doen en ook hier weer te vermelden.
Laatst gewijzigd door Ouwe op zo aug 09, 2009 2:08 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Vaarimpressie van de T1 CX CrossX 97

Bericht door Jeroensurf » zo apr 19, 2009 9:18 pm

Bijzonder goede impressie Ouwe, duidelijk verhaal, met goede ter foto,s verduidelijking! Top!

Een vraag: vaart het board plat of op de fin? (aan de hand van wat je beschrijft denk ik vooral het eerste)

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » zo apr 19, 2009 9:53 pm

Jeroensurf schreef:Bijzonder goede impressie Ouwe, duidelijk verhaal, met goede ter foto,s verduidelijking! Top!

Een vraag: vaart het board plat of op de fin? (aan de hand van wat je beschrijft denk ik vooral het eerste)
Voor zover ik kan beoordelen plat.
Als mijn gevoel zo is.
Met 5,3 zoals te lezen is vaart i ook erg makkelijk en in mijn ogen weinig verschil in eigenschappen tussen de 6,3 en of 7.0,en dat was met een hele andere vin.
Ik ga er vanuit dat je met 2 verschillende vinnen dat verschil wel zou voelen als i op de vin vaart.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » ma apr 20, 2009 6:07 am

plat (wel zonder plakkerig aan te voelen)

Bart-Jan
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Goya quad 104 en 84 en Goya sails

Bericht door Bart-Jan » ma apr 20, 2009 8:18 am

plat en snel :r... net als je denkt dat je lekker op snelheid bent komt er weer zo'n "ouwe" voorbij zoeven :z . Zoals al eerder gemeld in een anders topic lijkt het op de SOS classic maar dan groter.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Thommen Custom, Morpho Sails, AL360, RRD

Bericht door M@rcel » di mei 05, 2009 4:51 pm

Afgelopen week het boardje ook gekocht (3.0) en je omschrijving komt overeen met mijn bevindingen. Ik heb er (helaas) éénmaal mee gevaren met een Simmer Crossover 5.3 en dat vaart heel fijn. Voetbanden heb ik in de wave stand staan (dus zoveel mogelijk midden op het board) en gevaren met een korte skeg (Workum), maar ondanks dat loopt het boardje hard. Aanplaneren is totaal geen probleem, springen gaat als vanzelf. Met een snellere zeil en een betere trim (positie voetbanden, skeg, positie mastvoet, etc) loopt het boardje nog harder, maar dat is niet de reden waarom ik het heb gekocht. Het is juist het alles in één gevoel wat bij mij de doorslag heeft gegeven.

Overigens bevalt de combi met de Simmer crossover heel goed.

Kwaliteit lijkt heel goed te zijn, waarbij ik wel het gevoel heb dat je op moet passen met het lopen met de board en de trapeze en bijvoorbeeld met schelpen/steentjes op het strand. De voetbanden zijn heerlijk, boardbag is van goede kwaliteit.

Kortom, tot op heden een heel tevreden gebruiker!

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » wo mei 06, 2009 7:21 pm

Marspetite schreef:Afgelopen week het boardje ook gekocht (3.0) en je omschrijving komt overeen met mijn bevindingen. Ik heb er (helaas) éénmaal mee gevaren met een Simmer Crossover 5.3 en dat vaart heel fijn. Voetbanden heb ik in de wave stand staan (dus zoveel mogelijk midden op het board) en gevaren met een korte skeg (Workum), maar ondanks dat loopt het boardje hard. Aanplaneren is totaal geen probleem, springen gaat als vanzelf. Met een snellere zeil en een betere trim (positie voetbanden, skeg, positie mastvoet, etc) loopt het boardje nog harder, maar dat is niet de reden waarom ik het heb gekocht. Het is juist het alles in één gevoel wat bij mij de doorslag heeft gegeven.

Overigens bevalt de combi met de Simmer crossover heel goed.

Kwaliteit lijkt heel goed te zijn, waarbij ik wel het gevoel heb dat je op moet passen met het lopen met de board en de trapeze en bijvoorbeeld met schelpen/steentjes op het strand. De voetbanden zijn heerlijk, boardbag is van goede kwaliteit.

Kortom, tot op heden een heel tevreden gebruiker!
Juist ik heb het gevoel dat deze sterker is (slagvast) dan verschillende andere merken.
Maar op het oog ben ik het met je eens.Lijkt wel van glas.

Vandaag weer op de Brouwersdam gevaren golven van 1 meter + en ook daarin gaat het board erg goed door.Zeer veel controle.
En golfje rijden zoals ik dat doe (niet zo extreem als menig waver) maar wat ik gewend ben gaat ook super en ook daarin gecontroleerd.Met 5,3 gevaren en een 25 cm MFC Freewave vin er onder.
Het board blijft me verbazen.
Ten opzichte van de T1 X95 2004/2007 Mijn vorige board,vaart dit board nog beter,ook in de golven.
En weet nu wat plat varen is of op de vin. :oops: :oops:
Hij vaart idd plat en zeker niet plakkerig.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » za mei 30, 2009 11:02 am

Afgelopen weekend gevaren met 6.9 Xtype II zeil en dat gaat uitstekend met de standaard vin van 30cm, maar met een langere skeg planeert het sneller aan (eerder druk zetten op achterste voet). Ik had daarbij de voetbanden nog in de wave stand. Komend weekend gaat het lekker waaien zoals het lijkt en ik heb de voetbanden nu in de race stand staan. Kijken hoe dat vaart.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » zo aug 09, 2009 2:01 pm

Hier 2 foto`s van de 4.0 Bamboo versie
Tot nu toe bevalt het board echt naar mijn wens.
Veel controle en goed in chop en ook in golven van 1,5 meter +
Heb 1 middag met 4,5 gevaren en ook daarmee gedraagd het board zich naar mijn wensen.
Afbeelding

Afbeelding

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » zo nov 13, 2011 2:41 pm

Vaarimpressie T1 CrossX 97 4.0 boardnummer: 011
de datum: vrijdag 11-11-11. Vertrektijd: 11:00
ZO 4/5 locatie Hondehemel, Bovenkarspel
Zeil: Naish Force 6.2 (2009) met een Select SX 30 vin.
Introductie:
Motivatie vervanging:
Over de jaren heen (7 jaar) redelijk wat schade/problemen gehad met de celcoat. (steeds weer die barstjes)
Waarom CX: Uiterlijk, Naish Nitrix 2011 nooit gezien, goede vaar ervaring met de X85, goede verhalen van CX eindgebruikers en de uiteindelijke prijs die ik er voor betaald heb.

Aan de kant:
Maten: lengte breedte 1'tail 1'nose gewicht. prijs bouwwijze
CX97(2011) 244.5 59.5 35.5 36.0 7.2 (6.8) 1649 4.0 Bamboo
(X85 (2005) 247.0 58.0 37.2 36.5) 7.0 (6.5) 1399 monocoque dubbel sandwich
*De gewichten tussen haakjes zijn gewichten van de boards die ik eerder in mijn hand heb gehad.
Zeg maar dezelfde type boards die ik in februari/maart (de lichtste) in mijn hand heb gehad en uiteindelijk de koop van de boards in september van het zelfde jaar.
Mijn board is dus geen vlieg gewicht.
Verder vind ik de mastrail nog steeds ver naar voren liggen. Had wat mij betreft wel 30 cm naar achteren gemogen. Mijn 6.2 (tevens mijn grootste zeil) staat dus ook redelijk ver naar achteren. (Komt daarbij de lage uitsnede in de mastslurf voor de giek, waardoor ik het zeilen ook al wat verder achterop vaar).

Op het water:
Een 'vroem, vroem, gijp, vroem, vroem, gijp' vind ik een misleidend slogan.
Dit doen slalomboards. Het board is te zwaar om weg te sprinten. (7kg)

Toen ik voor het eerst op de CX 97 stapte was mijn 1e indruk dat ik weer op witte T1 RS 66 stond. Ook mijn CX 97 schiet er niet meteen van door. Een paar keer pompen en rijdend van een golfje bouwt het board rustig zijn snelheid op en houdt dit dan ook vast. (een soort tanker gevoel).
De CX planeert makkelijk door windgaten. (Misschien wel beter dan de X85).
Gijpen en springen is eenvoudig, zowel over rechts als over links.
De oude X85 vond ik een topboard omdat het veelzijdig was en was tov de CX wat levendige.
Ben benieuwd hoe de CX het gaat doen bij meer wind zeker wat levendigheid betreft.

CX 87 was helaas geen optie, omdat dit board qua afmeteningen en zeilen range te dicht bij mijn SB 73 zit.
Kortom op naar de volgende sessie.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op za feb 04, 2012 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » zo nov 27, 2011 10:46 am

He he, vandaag eindelijk het board de sporen kunnen geven met een Force 5.3 en een 26 select cross vin.
Het board vaart dan een stuk losser, maar wel gecontroleerd over het water en zelfs in de lucht voelt het neutraal aan. Met deze combi zit er een behoorlijke snelheid in, het board gijpt super makkelijk, kortom de reviews over dit board worden dan waar gemaakt.
Varend met de Force 6.2 en een cross vin van 30cm wil het nog niet zo lukken. Voelt allemaal wat zwaar aan, zelf wanneer je overpowerd ben blijft dit gevoel. Dit zal wel een kwestie van trimmen zijn.
Kantekening:
Ik vind de mastrail wel erg ver voorin zitten. Dit had wat mij betreft wel 10cm naar achteren gemogen.
Het automatische ventiel is al vervangen. (Snelle garantie) en ik mis een stukje celcoat bij de vinbox.
Ondanks dat ik de randjes wel afgeschuurd heb, is het me toch weer overkomen.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op zo jul 08, 2012 6:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » do jan 05, 2012 7:53 pm

Alles weer snel voor elkaar. Mijn dank aan VDB.
Hierdoor mijn eerste sessie 2012 op het IJsselmeer kunnen doen.
Met een goede windkracht 6, Naish Force 4.7 en een 23cm Finworks vinnetje voelde het dit keer verbazend goed.
Ik had verwacht dat ik met zoveel volume er af zou stuiteren, echter dit gebeurde helemaal niet.
Het board blijft rustig over het ruige water gaan en ook gypen gaat heel relaxed.
Nu nog een succes beleving met grote zeilen. Dit is tot nu toe met de Naish 6.2 nog niet gelukt.
Vanaf dinsdag ben ik in bezit van een Ezzy 7.0.
Ik ben benieuwd hoe dit zeil het doet op het board.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo jan 18, 2012 8:16 pm

Nieuwe boards 2012.
http://test.vandenbergsurf.nl/folders/B ... /index.php
Je moet er van houden

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » wo jan 18, 2012 9:44 pm

4wd als nieuwe board, een kleinere versie van de experience, geen RS meer? Gun is opvolger van de RS speed needle? De striping is niet een verbetering ten opzichte van v3 en v4.

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: witte boards & sailworks & tectonics

Bericht door Robke » do jan 19, 2012 11:25 pm

ik was ook zeer te spreken over V1.0 en V3.0 en verder
eenvoudig, ingetogen maar vooral uitzonderlijk mooi in zijn soort, vooral de V4.0
geen gimmicks, gewoon niets teveel
ik weet het, is subjectief

deze 2012 V5.0 spreekt mij ook minder aan

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » vr jan 20, 2012 10:52 am

Mooie uitgebreide tests! Wat ik wel mis is de dubbele inserts voor de voetbanden met een schroef gaat de boel wel twisten lijkt mij. Voor een board in deze prijs categorie zou dit wel standaard mogen zijn.
Afbeelding

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » vr jan 20, 2012 7:38 pm

In de "folder" wordt wel gesproken over een three-screw set up.
Echter dit systeem is niet toegepast op mijn board.

M@rcel
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door M@rcel » vr jan 20, 2012 9:02 pm

je kunt de voetbanden met de 3 screw set up meer naar buiten of naar binnen zetten. Bij het board zitten kunststoffen versie en die gebruik ik, want die draai je niet bol of hol, wat wel mogelijk is met de metalen versie, waardoor de voetbanden sneller gaan twisten.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » za jan 21, 2012 5:24 pm

Nelis schreef:Mooie uitgebreide tests! Wat ik wel mis is de dubbele inserts voor de voetbanden met een schroef gaat de boel wel twisten lijkt mij. Voor een board in deze prijs categorie zou dit wel standaard mogen zijn.
Afbeelding
Twist inderdaad een beetje maar niet iritant.Ik draai ze eigenlijk nooit weer recht.
En ja 2 X schroeven zou heel mooi zijn.
Er wordt zeker vanuitgegaan dat je regelmatig de banden wisseld van positie :-?
Achter maak ik er wel eens 1 van ,om met 5,3 en kleiner mee te varen.
En de 2012 ja je moet er van houden,mij staat de eenvoud erg aan. :z

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: witte boards & sailworks & tectonics

Bericht door Robke » zo jan 22, 2012 3:37 pm

bij mijn CX geldt hetzelfde
ook als je ze erg strak aandraait dan draaien de bandjes mee
vind ik ook wel jammer

over de dekplaatjes voor de schroeven is overigens wel nagedacht
zijn licht conisch van vorm waardoor je leuk met de breedte van de bandjes kunt 'spelen'

Plaats reactie