Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[VIN] MxR Katana 36cm G10

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

[VIN] MxR Katana 36cm G10

Bericht door Flying Dutchman » di jun 11, 2013 11:13 am

MxR Katana 36cm G10 review:

Dan eindelijk een review over de Katana 36cm G10 vin. Hij is al enige tijd in mijn bezit maar ik had nog niet de kans de vin ten volle te benutten. De reden hiervoor is dat ik twee vinnen heb gekocht. Een UFO 32cm G10 en een Katana 36cm G10. De UFO 32cm voldoet erg goed onder de FF101 met 6.2m en 7.0m. Ook met iets minder wind, vind ik dat de UFO 32cm erg goed presteerd. Toen ik eenmaal een vergelijk maakte tussen de UFO 32cm en de Katana 36cm onder de 7.0m was ik niet volledig overtuigd van de meerwaarde van de Katana vin.
Gelukkig bleek na een sessie met de FF101 en EVO IV 7.8m op de kabbelaarsbank,.... De vin heeft onverwachte kwaliteiten wanneer er gevaren wordt met een groter zeil en een tikkie meer wind.
De UFO en de Katana zijn naar mijn idee flink verschillende vinnen en het lijkt me zinnig om die verschillen eens te belichten vanuit mijn ervaring.

Eerst de droge kost.
De Katana is net als de UFO een G10 vin van hoge kwaliteit en hoog afwerkingsniveau. De vin is gegoten in een een oranje (iets zachtere kunststof) base. Ook hier, even de vijl langs de randjes gehaald en flops passend in de box. Beter te groot dan te klein zeg ik altijd maar.
De afwerking van het 'natte deel' is perfect. Geen schuurpapiertje nodig om ook maar iets af te werken. Net als de UFO heeft de Katana een vrij scherpe leading edge. De tip heeft iets meer flex dan de UFO. Later meer daarover. De rake is groter dan de UFO en ook dan Hurricane of een Select S07.

Hup het water op !
De eerste keren dat ik met de vin aan de gang ging was op Horst en op "de Punt". Twee totaal verschillende lokaties en beide keren met FF101 en 7.0m. Op Horst met mid-weer en op de Punt met flinke power. Met low-wind is de Katana niet je keuze. Het is eenvoudig gezegd geen free-ride / free-race vin. Je hebt flink wat snelheid nodig om hoogte te lopen en je hebt echt een beetje power nodig om lekker op de vin te kunnen drukken. Het is een echte Slalom vin. Dat betekend een groter zeil en meer druk en snelheid voor de vin.
Op Horst in Midweer de vaargeul over en Nauticals naar heen en weer naar de windmolens bevalt de vin al een stuk beter! Hij neemt dan meer druk aan. Loopt veeeel beter hoogte en hij laat het board veel hoger op het water liggen dan bij low-wind. Maar overtuigd was ik nog steeds niet.

Totdat ik afgelopen vrijdag na mijn werk naar de Kabbelaarsbank ging voor een afterwork sessie tussen vijf en acht uur. Met Noordenwind en blauwe luchten neemt de windsterkte altijd lekker toe aan de kust en zo ook die avond. Tegen vijf uur stond ik met 7.8m op de FF101 met Katana vin. Het waaide een knoopje of 15. Dus niet extreem veel wind voor deze combinatie maar wel lekker. Direct kon ik het verschil voelen met de eerdere sessies met low-wind 7.0m weer. Meer snelheid, meer druk, meer FUN!
De combinatie met de 7.8m EVO IV is echt subliem. De vin loopt met voldoende snelheid en power erg goed hoogte. Makkelijker dan de UFO32 (uiteraard). Maar ook objectief tov andere surfers merk je dat je makkelijk even upwind uit hun zog kunt varen en bovenlangs kunt cruisen. De wind was inmiddels een paar knoopjes toegenomen en na wat aanpassingen aan de trim qua mastvoetpositie en giekhoogte durfde ik ook flink gas te geven op de Kabbelaarsbank die qua "kabbels" zijn naam weer eens eer aan deed.
Wow, 57km/h in krap 20 knopen wind op een plek waar ik normaliter nogal eens van het gas af ga...

De falcon vond ik tot nu toe met verschillende vinnen nogal eens tricky. Met mijn Hurricane 30 of 34, de UFO 32cm. De falcon blijft een erg los op het water liggend board dat veel aandacht vraagt op op koers te blijven en je juiste vaarhoek aan te houden (lees geen tailwalk). Een S07 geeft een vergelijkbaar "lichtvoetig" vaargedrag. Leuk op Horst om hard te gaan maar Slalommen kun je er niet mee. De Katana vin is andere koek. Die maakt van de Falcon een Sonic100 in de chop. Een Manta met een vreemd kleurtje. Maar dan sneller. 8)
Kortom, deze vin is een blijvertje. Voor mij is het wel helder dat je flink gas moet geven om er plezier aan te beleven. De vin laat dan het board mooi vrij maar vlak lopen zonder nose-lift. Ook bij vlagen komt de neus niet omhoog (ook halve wind niet) maar je krijgt enkel accelleratie.

Normaliter ben ik geen liefhebber van vinnen die flexen maar deze vin voelt net als een iets softer zeil, hij dempt de vlaag en in plaats van te reageren met meer lift krijg je accelleratie. Het belangrijkste positieve punt vind ik dat het board wel hoog en vrij loopt zonder neiging tot tailwalk, ook niet bij pittige vlagen.

Het nadeel van deze vin is dat ik er nog eentje wil....

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Re: [VIN] MxR Katana 36cm G10

Bericht door jadveder » zo mar 23, 2014 5:05 pm

Goeie review Stijn.
Herken je beschrijving bij gepowered met een maatje groter zeil.
Onder m'n FF 132 in Gruissan met 7,7 deed de katana 44 het heel goed. Loopt lekker hoog aan de wind en lift het board lekker.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » ma jul 11, 2016 9:29 pm

Een helder stuk, maar toch een vraag...
Ben in het bezit van een Ufo en een Katana Race 36.
Ik wilde de Katana gebruiken voor licht weer en de Ufo voor het echte werk.
Nu beiden werken subliem bij het echte werk.
Echter wat mij opvalt is dat de Ufo een stuk dikker aan de bovenkant is en een stuk breder dan de Katana.
Daarnaast is de rake van de Ufo schuiner dan de Katana, die weer meer recht is.
Ook de kleur van het materiaal is anders. (geel en groen)
Nu twijfel ik welke ik nu moet gebruiken voor weinig wind.
Want tot nu zeg ik, ze doen allebei het zelfde. Klopt dit?
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op di jul 12, 2016 10:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » di jul 12, 2016 1:13 pm

Hoi Rob,

Wss is de groene Ufo een G11 ipv een G10. Je kan dat zien bovenop de base.
De Katana is zeker een G10.

De G11 is door MxR gemaakt speciaal voor de lichtere surfers. Tot zo 75kg. De G10 zou voor een lichter surfer te stijf zijn.

De Katana is een echte slalomvin die de chop niet schuwd. Je kan met je achterste voet er veel druk op geven.
De Ufo heeft hier wat meer moeite mee. Of je moet hem een maatje groter varen. De Ufo is voor wat vlakker water en vind het heerlijk om downwind afgeschoten te worden.
In theorie zou de Ufo dan sneller moeten zijn. In praktijk ligt het vaak aan het poppetje due erop zit.

Mocht je zwaarder zijn dan 75kg, zeg 80+ zou ik de G11 verkopen en opzoek gaan naar een 38 Katana G10. Ik denk dat jij daar meer plezier mee zal hebben.

Gr. halewijn

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » di jul 12, 2016 2:42 pm

Bedankt voor je reactie, Halewijn.
Ik vermoedde al zoiets, maar ik wist niet welke van de 2 nu G11 was.
Ben wel weer een ervaring rijker en zoals ik het al eerder aangaf, ik merkte weinig verschil tussen de vinnen.
Ik zal de UFO weer op marktplaats zetten, want mijn gewicht zit er helaas dik boven.
Groet, Rob

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » di jul 12, 2016 3:18 pm

Halloween schreef:Wss is de groene Ufo een G11 ipv een G10. Je kan dat zien bovenop de base.
De Katana is zeker een G10.
Kijk even goed. G10 heeft verschillende kleuren. De gele is zeker G10, het oude G10 wat ze voor de MxR vinnen hebben gebruikt. De nieuwe G10 vinnen hebben ook een iets andere kleur. Ik had dezelfde vraag en Serge Beumer van MxR vertelde me dit.
Erg verwarrend eigenlijk. Maar dat is niet anders met de MxR vinnenrange, aanduidingen, toevoegingen, etc... :+ :wink:
Halloween schreef:De Katana is een echte slalomvin die de chop niet schuwd. Je kan met je achterste voet er veel druk op geven.
De Ufo heeft hier wat meer moeite mee. Of je moet hem een maatje groter varen. De Ufo is voor wat vlakker water en vind het heerlijk om downwind afgeschoten te worden.
In theorie zou de Ufo dan sneller moeten zijn. In praktijk ligt het vaak aan het poppetje due erop zit.
Ik heb beide vinnen gehad, de UFO en Katana in G10 en maat 36. Het idee was ook om de UFO voor speedcondities te gebruiken en de Katana voor slalom, onder een Fanatic Falcon 101.

Een keer met volle power 6.6 en de Katana er onder. Ik dacht nu gaan we los, dit is het terrein van de Katana. Het ging matig, niks speciaals. Halve wind af en toe lekker. Upwind niet, daar had ik veel meer van verwacht. Het leek wel een UFO :+ Ik verwacht namelijk dat je met een slalomvin (heel relaxed) halve wind kan rammen op volle snelheid. Ik moest erg voorzichtig met de vin om gaan. Of anders gezegd, constant anticiperen op de omstandigheden. Slalom is in o.a. vuil water varen en je koers blijven houden. Dat is erg lastig met deze vin.

Nou is een vin erg persoonlijk en een klein deel van de gehele trim. Ik schaar mezelf onder de gemiddelde windsurfer met weinig gevoel die gewoon dom tegen de vin aan staat en vaart. Wat dat betreft raad ik deze vin weinig personen aan.

Het is een review over de Katana, dus ik praat niet over de UFO. Ik heb ze trouwens beide niet meer maar dat zal geen verrassing zijn.

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun GS-R en Angulo Magnum

Bericht door Rizzo » di jul 12, 2016 3:55 pm

Hier een foto van 6 Katana's, alle G10. Ik heb ook nog een Katana 30 in G11 (niet op de foto), die is echt nog een tintje blauwer/groener, maar moeilijk te zien. Je kan het alleen zien aan de code op de vinbox. Daarin staat g10 of g11. Helaas hebben niet alle vinnen deze code (meer).
Bijlagen
Katanas.jpg

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » di jul 12, 2016 4:21 pm

Rizzo schreef:Hier een foto van 6 Katana's, alle G10. Ik heb ook nog een Katana 30 in G11 (niet op de foto), die is echt nog een tintje blauwer/groener, maar moeilijk te zien. Je kan het alleen zien aan de code op de vinbox. Daarin staat g10 of g11. Helaas hebben niet alle vinnen deze code (meer).
Net even gekeken, maar op mijn vinnen kan ik niks meer terug vinden.
Waarschijnlijk weg geschuurd.
Dit wordt weer een ritje naar VDB.
Hier kunnen ze wel zien wat G10/G11 is.
Over de vaareigenschappen van de vinnen zullen ze, op Ron na, weinig kunnen vertellen vrees ik.
Er wordt op Schellinkhout nauwelijks nog slalom gevaren.

Het verhaal van Opperhoofd komt redelijk overeen met mijn verhaal.
Met dit verschil dat ik alle kanten kan op varen met beide vinnen, alles perfect functioneert en dat ik geen verschil voel tussen beide vinnen. (Amstelmeer)
Nu moet ik erbij schrijven, dat ik nog niet met mijn 6.5 (Whale32) gevaren heb en dat de combi FF101/6.7 een andere verhaal is dan dat van de Naish Bullet 115/7.0 AC-X Point.
Zelf de FF 110/Vapors/SelectS07 gehad en deze combi vaarde heel relax, de snelheid aanzienlijk hoger lag, nooit geklokt, maar de tranen kwamen in mijn ogen vanaf een bepaalde snelheid.
Deze snelheden haal ik niet met mijn huidige combi, maar dat hoeft ook niet meer. Want varen met tranen in je ogen is geen lolletje. Daar is het leven veel te mooi voor.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op zo dec 18, 2016 6:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » di jul 12, 2016 5:03 pm

Nou, lijkt me heel relaxed als beide vinnen voor jou hetzefde doen. :+
Prima toch?
Wellicht dat je iets meer free ride gerichte set minder gevoelig is voor de vinkeuze.

Wel leuk om mijn eigen review na drie jaar weer eens te lezen. Ik heb veel goede sessies met de combinatie 7.8m, fanatic falcon slalom 101 en katana 36cm gehad. Beide vinnen vond ik goed. Katana zowel als de UFO. Ook wel kritische punten aan de vinnen hoor. Hoogte lopen is van beide vinnen gewoon niet zo goed. Low end ook niet echt hun domein.

Verschil zag ik echt in de nose lift. De UFO duwde de neus continue omhoog, de katana liet het board juist lekker vlak liggen.

De UFO 32 heb ik nu nog voor mn MxR. Top combi.

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert » di jul 12, 2016 10:38 pm

Jouw bevindingen kloppen vrij aardig met de karakteristieken die ik in beide grafiekjes heb gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Volgens de specs zou upwind bij beide vinnen identiek moeten zijn.
De UFO is een vin die vooral tot zijn recht komt op diepe ruime koersen.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » di jul 12, 2016 10:55 pm

Geert schreef:Jouw bevindingen kloppen vrij aardig met de karakteristieken die ik in beide grafiekjes heb gezet:

Volgens de specs zou upwind bij beide vinnen identiek moeten zijn.
De UFO is een vin die vooral tot zijn recht komt op diepe ruime koersen.
Begrijp ik dit diagram goed.
De UFO is de eerste keus voor de maximale snelheid op alle koersen tot het tricky wordt en dan over gaan naar de Katana?
De Katana voorkomt de wheelies?

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » wo jul 13, 2016 7:36 am

De eerste keus is een andere vin. :+

Als je dan toch de UFO en Katana hebt en niet van vin wil wisselen kan je zoiets aanhouden. Ik zou dan m'n set trimmen voor wat minder noselift en gewoon met de UFO blijven varen.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » wo jul 13, 2016 12:18 pm

Rob,

Op de website van MxR staat dat de Katana meer de slalom vin is voor halve wind, upwind en lichte downwind.
De Ufo is hun open water speedvin.

Zelf denk ik dat jij, zoals ik je ken, het meeste lol gaat hebben met de Whale. Deze zal wss het beste aansluiten op jouw vaargedrag.

Whale: Very secure fin for easy freeride to high wind rough slalom conditions. Need control? This is your fin!

From easy free ride to high wind, rough conditions, super-fast and secure slalom; this fin covers it all. When you need added control and want the board to lock: this is the right fin for you. Normally fins without a true objective might sound not that exiting but the whale might well be the most underestimated fin in our line when in reality it might offer THE solution for those who look for added control and speed in conditions which normally are too challenging to feel safe.

Afbeelding

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo jul 13, 2016 12:30 pm

[quote="Halloween"]Rob,

Op de website van MxR staat dat de Katana meer de slalom vin is voor halve wind, upwind en lichte downwind.
De Ufo is hun open water speedvin.

Zelf denk ik dat jij, zoals ik je ken, het meeste lol gaat hebben met de Whale. Deze zal wss het beste aansluiten op jouw vaargedrag.

Whale: Very secure fin for easy freeride to high wind rough slalom conditions. Need control? This is your fin!

From easy free ride to high wind, rough conditions, super-fast and secure slalom; this fin covers it all. When you need added control and want the board to lock: this is the right fin for you. Normally fins without a true objective might sound not that exiting but the whale might well be the most underestimated fin in our line when in reality it might offer THE solution for those who look for added control and speed in conditions which normally are too challenging to feel safe.

Ben reeds in het bezit van de Whale 32, maar dit voelt nog niet goed aan. (3x mee gevaren)
Ok, op het moment dat deze vin eronder gaat waait het pittig.
Ik heb deze vin gebruikt in een overpowerd toestand gebruikt met een Naish Indy 7.0/Force 6.2.
Echter ik kreeg toen in eens te maken met: spin outs, moeilijkheden om in mijn achterste voetband te komen en waar de Katana/UFO over de golf vliegt pakte de Whale ieder golfje. Misschien gaat dit met de ACX 6.5 beter. Maar op dit moment geeft de Whale mij niet het vertrouwde gevoel van safety.
De UFO/Katana voldoen dan veel beter aan mijn eisen en geven mij veel meer vertrouwen dan op dit moment de Whale.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » wo jul 13, 2016 1:04 pm

Hmmm... op welke board heb je deze combi gevaren? En dan met name ven ik benieuwd naar de breedte.

Dat je veel spin out had heeft namelijk een reden.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo jul 13, 2016 6:22 pm

Halloween schreef:Hmmm... op welke board heb je deze combi gevaren? En dan met name ven ik benieuwd naar de breedte.

Dat je veel spin out had heeft namelijk een reden.
Op de Bullit 115. 66cm breed (OFO 45).
Dus mijn hardweer vin zou eigenlijk 35cm moeten zijn denk ik achteraf.
Motivatie Whale 32
Vroeger voer ik met VDB 270/58 en de North IQ 6.2 met een 27cm. (Finworks)
Ik ben er nu tussen in gaan zitten, maar of dit de juiste keus is geweest betwijfel ik achteraf.
Zeilrange van mijn board: 5.8-7.6.
Hoe het board vaart met een zeilmaat onder de 6.5 weet ik niet, maar ik zal dat niet zijn!

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » wo jul 13, 2016 7:12 pm

Dat je met die 32 Whale spinout kreeg op je 66cm brede board begrijp ik wel. Je vin is idd te klein.

Je zou dan beter een 36cm Whale kunnen gebruiken. Of zelfs een 38cm.

Op de website van MxR staan bij elke vinnen een overzicht met de maten vd vinnen icm met boardbreedte en zeilmaat.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » wo jul 13, 2016 7:19 pm

Daar zou die Katana 36cm dus goed bij passen.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » do jul 14, 2016 10:27 am

Halloween schreef:Daar zou die Katana 36cm dus goed bij passen.
Eerder inderdaad!

Plaats reactie