Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Witchcraft Flextail (custom)

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Witchcraft Flextail (custom)

Bericht door Jeroensurf » za okt 26, 2013 9:41 pm

Ik heb mijn 96l Witchcraft Flextail custom nu ruim een half jaar en leek mij een mooi moment voor een review.
Je kan wel na 1x varen wat schrijven over je nieuwe liefde, maar dan zit je in mijn ogen nog op je roze wolk en is alles mooi en goed.
Het board heeft inmiddels naast onze Nederlandse veelal side-on bruine bakken ook 5 weken in Cornwall en een weekje in Wales geweest waar het water blauw is, de Atlantic swell krachtiger en sneller is enne side-off :9~ :9~
Ik vaar op het board zeilen van 6.0 underpowered tot 4.7 volle bak, altijd alleen maar op zee.

Waarom custom?
Ik heb een paar jaar de Witchcraft92 SDT V3 gehad en was daar bijzonder tevreden mee, maar er waren wat kleine dingetjes die ik evt anders in de shape wilde.
In November 2011 gingen we een paar weken naar Fuerte en daar mocht ik de flextail van Bouke proberen wat mij wel een interessant board leek.
Mijn productie Witchcraft voelt al een stuk stijver en harder als de meeste productieboards, maar de custom van Bouke was lichter, stijver en daardoor directer en de flextail....daar merkte ik niks van :lol: Dat was totdat ik Bouke zijn board terug gaf en weer op mijn eigen 92 ging varen :roll: Ik moest er ook een!
Door diverse omstandigheden kwam het customplan pas weer medio 2012 op gang.
Contact met Bouke gehad, uitgelegd wat aan mijn 92 beviel en wat ik aan de custom anders zou willen.
Dat waren:
een klein tikkie groter. Ik zat steeds rond de 90-92kg en dan is 92l een beetje klein als grootste board. ongeveer 5l positief leek mij mooi dus iets tussen de 95 en 97l
Een flextail!
De max breedte van een 95 en de tailbreedte van de 98+squaretail om in tragere golven wat meer drive te houden
Iets snellere rockerlijn
Board wat compacter als de standaardmaten....kortom eigenlijk een compleet andere shape :lol: :lol:
Vrolijke fade-over kleurtjes zoals vroeger Robby Naish ook had.
Bouke adviseerde me de CBC bouwwijze. HADD was over de top sterk en zwaarder als nodig voor een lichtweer board aangzien ik niet zo,n springer ben en Full carbon werd erg hard in de chop waar de glass neus iets meer demping geeft.

wat is het geworden:
Specs:
Lengte:229 want: ik wilde mijn board niet langer als 230 hebben. Dan past hij precies achterin de auto en dat is handig met vakantie want dan kunnen er meer sups en surfplanken op het dak mee.
Breedte: 62.1
Volume: 96l
gewicht: met finnen en voetbanden erop 7.9kgn (je kan wel zonder wegen, maar ik vaar altijd met dus die logica ontgaat mij een beetje :roll:
kleurtjes: Ik wilde het oranje en geel van van mijn 5-Oceans. In eerste instantie kreeg ik foto,s opgestuurd en daarbij was het fluor ornaje te licht. Ik mailde dat naar Bouke en dat was geen probleem. Board werd afgeschuurd en overgespoten totdat hij voor mij perfect was. hoe cool is dat!

finnen: naast de productie finnen maakt Bouke ook zelf customfinnen, voor een kleine meerprijs heb ik die erbij gekocht. Pretwisted, assymetrisch profiel, allemaal erg hi tech en vaart prima. :P

Plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Niet goed op de foto,s te zien, maar de afwerking is schitterend.
enige minpunt was de levertijd. Afgesproken was kerst, maar het board kwam pas medio maart doordat een van de medewerkers zijn been brak. dat is wel een risico als je iets koopt bij een klein bedrijfje.

De Natte ervaring:
Als allereerste, het board is perfect uitgebalanceert. Als je hem bij een voorste voetband oppakt, hangt hij keurig in het midden. Op het water merk je die balans ook.
Het board is compact, maar je staat en dobbert er solide op.
Het board heeft maar 4l meer als mijn oude 92, maar dobbert voor mij veel makkelijker.
aanplaneren gaat heel erg makkelijk en snel. Als ik dezelfde zeilmaten vaar als lichtere maatjes met net zulke grote boards, planneer ik nog steeds sneller of minstens net zo snel. Het board is niet supersnel, maar ook niet traag voor een waveboard

Op een golf in NL merk ik wat ik veel minder snel wegzak als met mijn slankere 92, daarnaast kan ik met de flextail veel korter draaien.
Iedereen die wel eens een extreem korte bocht probeert te maken kent het wel, je board gaat als het ware gaat hakkelen in de bochten omdat je radius korter is als de tailrocker aankan.
Met een flextail is de tail gewoon normaal als je vaart, maar op het moment dat je je bocht versmalt kan de tail flexxen en gaat daardoor niet remmen. In tpturns geeft dat veel meer grip en snelheid. Het verschil merk je pas echt als je van een flextail weer terug gaat naar een normaal board en merkt dat je niet meer de bochten kunt maken die daarvoor met de flextail nog wel gingen.
Tegelijkertijd is het board als je normaal vaart wat rustigger omdat de tail wat klappen lijkt te dempen als e over chop gaat.
Het systeem heeft maar een nadeel, je moet er geen achteruit geslide moves mee maken (maar die kan ik toch niet).

In Cornwall en Wales merk je in snellere side-off golven dat het board iets op een positieve manier nerveuzer is als de standaardversie, maar ook daar gewoon perfect werkt. Het betere draaien is daar door de superomstandigheden ook veel meer merkbaar.
Eigenlijk maakt het niet veel uit of ik met 6.0 of met 4.7 full power sta, het board werkt altijd perfect, waarbij ik wel denk dat 4.7 wel het kleinste is dat nog goed werkt voor het board te groot wordt en gaat vliegen.
Afbeelding
Afbeelding

Houdbaarheid:
Spoelen op reefbreaks en holle beachbreaks met steentjes en schelpen is niet goed voor je lak. Daar zitten dus wat kleine krasjes en een aireal of the lip into rotsblok dat net onder water lag tijdens een golfrit in Wales koste de neus een chippie van de lak waar ik bang was dat er minimaal een dikke scheur in zou zitten!
Het board heeft tot nu toe een redelijk zwaar leven gehad met masten op de neus, stiekum toch best wat flinke sprongen en golfrijden in holle golven tot masthoog en het plankje geeft eigenlijk geen krimp.

Kosten:

Een productieboard zit onderhand tussen de 17 en 2000,- en voor mijn customboard betaalde ik rond de 2250,-
Als ik het verschil in kwaliteit zie, dat alles voor mij op maat wordt gemaakt en zie hoe sterk het is dan ben ik er zeer blij en tevreden mee.
Als ik het overnieuw moest doen, zou ik het dan weer doen? zeker!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Re: Witchcraft Flextail (custom)

Bericht door Jeroensurf » zo apr 30, 2017 5:38 pm

Update: 8)
De 96l werd wat klein (lees, ik te vet :oops: )en heb ik verkocht.
Daarvoor is deze beauty in de plaats gekomen.
Afbeelding
Afbeelding

Verdere info volgt als ik ermee heb gevaren.

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » zo apr 30, 2017 7:39 pm

Super!!! We kijken er weer naar uit.

Over een maandje komt mijn Reaper binnen en zal ik ook eens zoiets doen....

surfingshrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » zo apr 30, 2017 8:45 pm

Mooi Jeroen ! Ik was deze week bij bouke en hij vertelde al dat ie onderweg was. Niet al te gekke kleurtjesšŸ˜‰
Ik zal tzt mijn ervaring van de 96 eens delen. ( ik ben de gelukkige en nieuwe eigenaar geworden, eerste impressies dik Ok).
Btw:
Ik ben wel benieuwd wat je vd nieuwe voetbanden vindt.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » ma mei 01, 2017 8:48 am

Off topic:

Ik heb de voetbanden besteld voor mijn Witch omdat de witte Prolimits niet meer lekker zaten of dubbel klapten. Met het opschroeven leken ze erg klein en smal en had ze bijna afgeraden aan Jeroensurf.Hij heeft grotere voeten en een veel hogere wreef. Ook vaart hij altijd schoentjes dus als ze mij al te klein waren dan voor hem onmogelijk. Voetbanden heel groot gezet en na 1 rondje varen en ik zat er tot mijn knieƫn in :lol: De verstel optie met een lus is erg simple gehouden en ze voelen zacht aan de blote voeten en toch heel stevig. Breder dan een Dakine voetlus en even wennen als je van de standaard Prolimit "pantoffels" komt.
20170331_215114.jpg
Witch voetbanden
Foto: maat 43 / 44 en platte voet / geen wreef. Nogmaals als je er in gaat varen zijn ze binnen een rakje op maat en kan alles strakker

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Jazeker
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » ma mei 01, 2017 10:29 am

Grappig, ik had ze er ook zo opgezet, maar volgens Bouke moeten de frontstraps net andersom, dus het breedste gedeelte aan de instapkant.
Met blote voeten vind ik ze wel OK, maar met schoentjes niet, krijg mijn voet er dan niet uit bij een gijp. Ondanks dat ik ze zo groot mogelijk had gezet.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma mei 01, 2017 3:45 pm

@Surfingbrink: Blijdat hij goed bevalt :) en kom maar door met je bevindingen. Ik ben benieuwd!
Straps:
Ik moet het ff proberen. Anders gaan er Dakine Suprimo,s op.
Die heb ik op mijn V4 86l en bevallen prima.

Plaats reactie