Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Getest Hotsails KS3

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Getest Hotsails KS3

Bericht door Jeroensurf » ma nov 04, 2013 2:54 pm

Ik ben deze herfst geswitcht van 5-Oceans custom zeilen terug naar Hotsails waar ik van 2005 tot begin 2011 mee heb gevaren.
Rond 2010 heb ik veel zeilen geprobeert want ondanks dat Hotsails op dat moment goede spullen maakte, had ik ideen over hoe dingen anders/beter konden die ik daar niet kwijt kon.
Het voordeel van custom zeilen is dat die op maat gemaakt worden dus er heel veel mogelijk is, ik heb daar met veel plezier mee gevaren en denk nog steeds dat ze tot de beste zeilen op de markt behoren.
Maar Hotsails heeft in die 2 jaar ook enorme sprongen gemaakt dus toen ik van Zuidwest6 het aanbod kreeg het een en ander te proberen en als het beviel weer voor ze te gaan varen heb ik daar meteen ja op gezegd en kreeg 2 zeilen thuisbezorgd , de QU4D en de KS3. :)
Aanvankelijk was ik van plan met de Firelight te gaan varen die ik heb helpen ontwikkelen en misschien wat QU4DS in the kleinste maatjes.
De KS3 leek mij interesant om eens te varen, maar geen serieuze optie.
Jeffrey Henderson de owner en zeilmaker van Hot stond erop dat ik eerst de KS3 zou proberen en het zeil was beschikbaar dus ach dan maar proberen :wink
Na de eerste keer varen met de KS3 was ik zo lyrisch over dit zeil dat ik deze heb besteld in 5.2 4.6 en 4.0
Alledrie de maten heb ik nu 2 of 3x gevaren dus tijd voor een behoorlijke review. :)

Als masten gebruik ik de nieuwe Hotsails Ultra in 400+370 en een CAAS75% 340, Giek; TecnoLimits Contact140

Wat is de KS3?
KS3 Staat voor Kauli Seadi 3 batten, het is dus een 3 batten wavezeil.
Van de zomer is 3 voudig wereldkampioen wave Kauli Seadi van Neilpryde naar Hotsails geswitcht.
In zijn tijd bij Naish heeft Kauli de Boxxer mee ontwikkelten bij Neilpryde de Fly, allebei compacte 4 latten wavezeilen waar dat toen absoluut nog niet de norm was. Daarnaast was Kauli de eerste die de Twins en daarna de Quads (her)introduceerde in de wave, de man is dus een inovator in de wave.

Het idee erachter:
Bij Hotsails op Maui heeft Kauli eerst ongeveer alle zeilen+ veel oudere modellen getest om te kijken wat hij van welk zeil lekker vond en om te leren hoe de Hotjes werken.
Daarnaast heeft hij met de zeilenmakers Jeffrey en Tom veel om de tafel gezeten wat hij nu wilde in een zeil, daar is dus de 3 latten KS3 uitgekomen, een super compact wave zeiltje met maar 3 latten. Het idee daarachter is doordat het zeil maar 3 latten heeft het veel sneller reageert en vrij licht blijft ondanks zijn heavy duty bouw kwaliteit.
Een lat weegt namelijk op zich niet veel, maar met de lattenzak, verstevigingen ervoor etc etc gaat dat best tellen.
Doordat een lat naast stabiliteit ook een vertraging in het zeil geeft reageert het zeil sneller en voelt erg licht.

Voordat ik het zeil ging proberen verwachtte ik van een 3 latten zeil dat het:
Weinig power zou hebben,Instabiel en trimgevoelig en te slap voor mij zou zijn gezien de korte masten en het feit dat ik 89kg weeg.

Qua trim kan de maestro het denk ik het best zelf uitleggen wat het best werkt:
[/vimeo]

Dat filmpje was er nog niet toen ik het zeil kreeg, maar kwam wel tot dezelfde conclusie:
Het zeil heeft zoals op de video wordt uitgelegd een S slag in het onderlijk en een kreukel voorlijk als Superfreak dat zich kan vullen waarna een behoorlijk profiel ontstaat dat twist op de lijn/rand van het witte materiaal.
Afbeelding

De Natte ervaringen:
Normaal varend+range.
Alle vooringenomen meningen klopte geen hol van :lol:
Bij een 3 latten zeil verwacht je een apart vaargevoel, maar het vaart op de lange rakken "normaal".
Met normaal bedoel ik niet anders als elk ander wavezeil. het is een redelijk direct zeil, een beetje het gevoel van een Neilpryde en tegelijkertijd merk je dat het goed ademt en twist in de vlagen. Dit gaat wel wat sneller als bij andere zeilen, maar dat is niet heel speciaal of zo.
Het zeil planeert snel aan, volgens mij zeker net zo snel als de meeste powerwave zeilen in dezelfde maat, waarbij het drukpunt ver naar voren licht zonder dat je veel backhand druk krijgt, je voelt gewoon dat het zeil naar voren wilt en hard kan.
Meestal kun je kiezen tussen neutraal en drukpunt wat verder naar achteren, of meer naar voren en dan backhand. Deze combi heb ik nog niet eerder gehad.

Het zeil heeft een brede trimrange, waarbij ik ongeveer 2cm downhaul speling heb en mijn giek heb gevaren met de aangegeven gieklengte tot +4. Mijn giek staat meestal op 135, (daardoor is hij wat langer als de specs, die bij een giek rond de 125 perfect kloppen!).
Dat betekend dat met lichtweer het zeil tegen mijn giek aanligt en met high wind het zo strak als een plank staat.
Dat is ook nieuw voor mij: Ik hou van zeilen met wel wat profiel en mijn ervaring is dat lappen die nergens mijn giek raken nerveus worden en slecht aanplaneren. De KS3 trek je wanneer de power te veel wordt strak en dan kan er overal een handbreedte tussen het zeil en de giek, en dan doet hij het nog steeds goed, zonder nerveus etc te worden. Heel bizar!
Het onderlijk dat nog wel eens klappert in de wind op de kant doet dat gelukkig op het water niet, maar helemaal geruisloos zoals mijn 5Ocans waren of bijvoorbeeld een Superfreak is, is het zeil ook niet.
Afbeelding

Golfrijden:
this is where the magic happens 8)
Een goed profiel is nog steeds het belangrijkste, maar met een laag gewicht geef je een zeil een betere handeling.
Ik kwam al van extreme lichte zeilen die goed onder de 3kg zaten en was dus al het e.a gewend qua handeling maar de KS3 slaat gewoon alles.
Als je een bottomturn inzet kun je het zeil vol schepen voor extra drive, maar je kan het zeil ook vlak laten trekken waardoor je ineens (voor mij) compleet nieuwe lijnen kunt varen.
Met side-off ,gisteren full speed 4.0 op de Razende Bol en vd week met 5.2 dobber weer op Wijk is dat goed merkbaar, maar eigenlijk nog veel meer bij side-on waarbij je meer moet zoeken om snelheid te houden op een golf.
In de topturn trekt het zeil dan zo mooi vlak dat er bijna geen noodzaak is om veel met je handen heen en weer te schuiven wat normaliter in een topturn echt nodig is om niet over je giek heen getrokken te worden.
Ook is het onderlijk hoog uitgesneden, hierdoor heb je veel been ruimte wat ook weer helpt met maneuvreren.
Taka,s en zo kan ik niet, maar de handeling is dermate beter als met elk ander zeil dat dat mijn volgende crash doel is. :lol:
Afbeelding

Er is dan helemaal niks verkeerd aan het zeil?
Ja, ze zijn er maar tot 5.2 en ik vaar ook veel met 6.0 ,ze hebben maar 2 kleuren en die matchen niet 100% met mijn plank :lol:
Serieus: ik probeer altijd alles wat ik krijg aangeboden of kan lenen uit nieuwsgierigheid, maar ik ken geen enkel zeil dat qua handeling hierbij in de buurt komt.
Toen een paar jaar geleden Severne met zijn Ultralichte S1 kwam, was dat echt een gamechanger.
Dat zeil heeft veel navolging gekregen, zo,n zeil is in mijn beleving de KS3 ook, maar dan nog extremer: Een compleet nieuw concept wat je eigenlijk nog het best kunt vergelijken met de eerste twinzers na jaren van single fins...en hee wie kwam daar ook alweer mee :wink:
Afbeelding

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Getest Hotsails KS3

Bericht door Nelis » ma nov 04, 2013 3:57 pm

Mooi artikel, helder verhaal en... goede actie pica's!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma nov 04, 2013 5:43 pm

Nou dan weet je wat je over een tijdje te doen staat over je QU4D,s :wink:

VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Bericht door VolvoSurfer » ma nov 04, 2013 7:53 pm

Mooie review Jeroen. Thanks.

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » ma nov 04, 2013 8:05 pm

EN veel power EN super handelbaar? Meestal is het of of, de oude hotsails SO zeilen waren super handelbaar maar weinig power. Met bijvoorbeeld een pryde atlas is het weer andersom. Is de nieuwe Hotsail dan HET zeil? En nog 1 vraag: welke mast gaat er in de nieuwe HS? CC OF kan er ook flextop in?

Dank voor je review!

Erres
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: 12" RRD Airsup | Jurfspecial 104 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » ma nov 04, 2013 8:12 pm

:r ik ga zeker niet proefvaren :r
Dan weet ik zeker dat ik weer een gat in mijn bankrekening moet rammen :roll:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma nov 04, 2013 8:28 pm

ronaldstout1 schreef:EN veel power EN super handelbaar? Meestal is het of of, de oude hotsails SO zeilen waren super handelbaar maar weinig power. Met bijvoorbeeld een pryde atlas is het weer andersom. Is de nieuwe Hotsail dan HET zeil? En nog 1 vraag: welke mast gaat er in de nieuwe HS? CC OF kan er ook flextop in?

Dank voor je review!
Ik denk dat een Atlas harder trekt, maar ik weet niet of hij daadwerkelijk eerder aanplaneert. Meer sleur betekent niet per definitie eerder planeren, maarre hij heeft redelijk wat power en is in geen opzicht te vergelijken met de oude SO.
Is het het zeil? tja voor mij wel en ik heb ook nog niks gevaren dat er ook maar op lijkt.
Van Jeffrey Henderson begreep ik dat ook bij de Aloha-classic het zeil heel veel bekijks had dus meer van hetzelfde is het zeker niet!
(De plek 3 en 4 zal ook wel hebben meegespeeld denk ik).
Mast: ik vaar er de nieuwe Hotsails Ultra in in 400 en 370. Dat zal zeker bijdragen.
De Ultra is erg licht en retesnel door gebruik van zeer hoogwaardig carbon, of ze net zo lang meegaan als mijn Hotrods (6-7jaar) gaan we zien :).
Qua curve heeft Hot altijd op een lijn gezeten met neilpryde. de 370 en 4m zitten tussen CC en echt flextop in.
In mijn 4.0 vaar ik met een CAAS340 75% die ik nog had en die doet het ook goed.

Wellicht is dat het enige nadeel aan het zeil: de korte masten waardoor je voor 3 zeilen 3 masten nodig hebt.
5.2=400mast
4.6=370mast
4.0=340mast.

Aan de andere kant dat zie je bij steeds meer merken en vaartechnisch is het mij de moeite waard en je zou als je geen 340 mast wil evt een ander stormzeiltje kunnen nemen wat wel op een 370 gaat zoals een superfreak.

@Remco: wedden dat je ze van de zomer NIET kunt laten liggen :wink:

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » do nov 07, 2013 8:12 am

Mooi verslag Jeroensurf! Maar dat zijn we inmiddels wel van je gewend :wink: .

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do nov 07, 2013 12:47 pm

:)

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » vr nov 08, 2013 4:25 pm

Mooi verslag Jeroen :wink:

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » vr nov 08, 2013 10:52 pm

+ 1 :D :clap:

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Bericht door Marcello » za nov 09, 2013 8:53 pm

Mooi verslag.

a bijlstra
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Skate, Naish Boxers, Naish Thruster

Bericht door a bijlstra » zo nov 10, 2013 10:24 am

en de 4.9 KS3 is toch ook op een 370 te varen? moet je wel 38 cm verlengen. :D

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo nov 10, 2013 2:45 pm

Ik had er een 4m in, maar als je lichter bent zou 370 denk ik ook wel kunnen.
Mijn 4.6 moet echt op een 370

Tidalwave
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Flikkaboards - HSM mijn initialen + 3
Contacteer:

Bericht door Tidalwave » vr nov 29, 2013 5:14 pm

De proto 4.9 had ik in Denemarken al mogen testen en al mijn vooroordelen waren direct weg. Maarja, hoe doet deze het NL? Na 3 dagen voel je niet alles zo goed meer. Uiteindelijk toch een paar lappies gekocht.

Vandaag de 4.6 getest met cross on en uiteindelijk een dikke 15 m/s wat voor het mooie te groot was, maar het was nog te controleren. Dit zeil is ook gewoon top te controleren. Het viel me in Denemarken al op hoe stabiel het zeil was. Gewoon een lekkere dikke pull bij de mast die je echt overal met veel drive doorheen sleurt. Iets wat ik met mijn net 80kg gewoon altijd zoek in combinatie met die nasty stroming voorin, vandaag dus in HvH.
Ook net een nieuw plankie en ik moet zeggen, dit was echt de perfecte combo. Je kunt met het zeil gewoon easy heen en weer knallen, maar met golfrijden voel je pas echt het verschil iets wat ik met andere zeilen die ik ooit heb gehad.
Het belangrijkste is de drive en pull die het zeil heeft, maar anderszijds kun je dit ook volledig eruit gooien. Backside ertegen aan knallen, de bottom turn in,, en dan blijkt het zo'n flauwe golf met stroming erin en weg is je snelheid..... Guess again,, hoppa volle snelheid door en bam! Direct weer terug en weer lekker backside ertegen aan knallen.
Mijn board is juist hiervoor gemaakt, dus modern style skaty gedoe, maar volgens mij is dit zeil dat ook precies. Zoals gezegd, perfecte combie dus :)

Afbeelding

Jacco Bergsma
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Quatro Pyramid 92, Ezzy Taka 4,1/4,5/4,9/5,4 SUP SB Pro 8,5/29/125 Paddle QB Kanaha Magic
Contacteer:

Bericht door Jacco Bergsma » do dec 19, 2013 7:11 pm

Mijn impressie staat op http://General error/2013/12/revie ... -3-batten/

[/youtube]

188
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya custom quad 92, 104 ltr , Point7 sado3G, p7 srdm masten, tecnolimits gieken by Zuidwest6.nl

Bericht door 188 » wo apr 16, 2014 8:06 am

Eergisteren voor het eerst met de 4.9 gevaren op Ijmuiden, en dacht van te voren dat het nogal een overstap/verschil zou zijn met m'n oude p7 Sado, maar kan maar 1 ding zeggen deze 105kg zware jongen is TEVREDEN :D

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » vr sep 23, 2016 10:17 pm

Na 3 jaar met veel plezier gevaren te hebben met HSM QU4D zeilen ben ik overgestapt op de KS3 8)
Sommige mensen zien het licht iets eerder (hello Jeroensurf) :lol: Maar omat ik tevreden was met mn QUAD's was er geen reden om te wisselen...En toch nu na drie jaar en wat anderen zeilen gevaren te hebben toch de knoop doorgehakt!

Ik vaar nu al een jaar op mijn Witchcraft 99 en daar komt in de toekomst nog een kleinere plank bij. Met de Quad range 5,2 4,7 en 4,3 en daar boven een 5,8 Naish Boxer kan ik genoeg zeilen om een hele grote windrange af te dekken.

Ik heb op een winderige dag begin dit jaar met een geleende KS3 4.3 mogen varen en dan was erg erg lekker. In combinatie met de blije gezichten en geweldige reviews van elk soort en maat rider bleef het wel kriebelen...

Wat ik wel merkte met de QUAD zeilen was toch wat gebrek aan pull en de erg korte lufflengtes maakte het zeil wel super wendbaar maar veel corrigeren was nodig. Vooral als je een stuk rechtdoor voer was je altijd bezig te juiste hoek te vinden naar de wind.
Als je elke 50 of 100 meter een move maakt prima, maar zeker in NL maak je iets meer / langere rakken om op de goede plek uit te komen. Omdat er meer zwaargewichten met de KS3 varen was te overweging om van 4 naar 3 latten over te stappen al geen issue meer, maar ik ben toch ook even gaan researchen. Ik merkte dat een een aspect ratio met langer mast en korte giek een stuk lekkerder voer. Beter aanpompen, minder hoeven corrigeren en meer rust. Nu heb ik hieronder de mastlengtes van de KS3 vergeleken met de mastlengtes van de QU4D 2013 ( mijn oude zeilen) en QU4D 2016.

Je ziet bij alle maten dat de mast van de KS3 langer is dan die van de QU4D en de giek zelfs nog veel meer.( Op de maat 4,3 na)
Overzicht hieronder.

KS3
Maat Luff Boom Mast Boom
4,3 382 159 +4 +5 vergeleken met de QU4D 4.3 2016

4,9 407 165 +9 -5 vergeleken met de QU4D 5.0 2016

5,5 422 174 +1 -6 vergeleken met de QUAD 5.6 2016

QU4D 2013

4,3 377 153 +5 +6

5,0 398 170 +9 -5

5,6 420 179 +2 -5

Tot zover de theorie en ik kan niet wachten om alle maten te varen en flink aan de tand te voelen.

Deze week zeilen opgetuigd met Jeroensurf, een echte HOS (Huiskamer Optuig Sessie) avond ;-) Latjes op spanning gezet en beetje spelen met downhaul. Het verhaal van de luff is al vaak verteld en veel over geschreven maar het blijft gek/ vreemd dat ik nu en zeil heb dat wel van wat outhaul houdt :crazy: :P :+

Oo de foto zie je rood omcirkeld de plooien in de luff ik blijven voor de voortstuwing zorgen zelfs als je het zeil veel tot heel veel giek spanning geeft. Dit o.a. het geheim van de enorme wind range en het onnavolgbare ON/OF wat het zeil heeft op de golf.
Nog even rood gemaakt bij de mini batten is omdat ze die met klittenband hebben vast gemaakt op het zeil. Dit is erg handig als je een van de twee minibattens breekt ze ze zo heel eenvoudig zonder zeilmaker kan vervangen. Dit geld voor allebei de mini battens
ks3.jpg
KS3
De verbeteringen van de 2016 tov de vorige versie is terug te kijken en horen via:
[/vimeo]

Als ik een rondje gevaren heb dan kom ik hier nog even mijn verhaal afmaken ;-)
Bijlagen
klittenband.jpg

surfingshrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » za sep 24, 2016 7:34 pm

Mooi nelis,
Ik heb na een keer met de 4,9 te hebben gevaren, het setje afgemaakt, net als jij met 5,5 en 4,3.
Nog niet heel veel mee gevaren dus, maar ik werd er wel blij van. Heerlijk licht en goede controle.
Ik zal later eens meer vertellen hoe ze varen op mijn wc chakra 95!

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » ma sep 26, 2016 3:14 pm

Briljante zeiltjes!!

Vaar er nu ook een paar maanden mee.
Altijd maatje kleiner pakken gezien het grote windbereik wat deze zeilen hebben en mede daardoor kun je ook 1 a 2 zeilen minder in de quiver hebben daar ze ook heel lang door te varen zijn zonder in te leveren aan comfort en controle.
De combinatie met mijn old school shape Naish Wave uit 2006 was niet optimaal, maar met de WC Haka varen ze subliem.

Ik ga er verder geen lang epistel over schrijven, kan alleen het bovenstaande maar bevestigen.

(Op verzoek van Jeroen even de vermelding van mijn lichtgewicht bestaan, te weten 59 kilo. :shh: . En ook met weinig kilo's ervaar ik dezelfde positieve eigenschappen als de zwaargewichten onder ons.)
Laatst gewijzigd door Koffie op di sep 27, 2016 11:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie