Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

K4 Ezzy voorfinnen en Stubbie achterfinnen onder multifins

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

K4 Ezzy voorfinnen en Stubbie achterfinnen onder multifins

Bericht door Jeroensurf » za dec 21, 2013 10:37 pm

K4 Ezzy13cm en 16+18cm Stubbie finnen.

Introductie.
De plastic finnen van K4 doken grofweg 3 jaar geleden voor het eerst op.
K4 is het zeilnummer van de Engelse Steve Thorpe die op topnivo windsurft en surft, ingeneur is met redelijk wat verstand van fluid dynamics en werkt bij zijn vader in een fabriekje dat gegoten plastic onderdelen maakt.
Toen de multifins kwamen en de manier van golfrijden op een windsurfboard steeds dichter tegen het golfsurfen aan ging zitten vroeg Steve als fanatiek surfer zich af waarom alle korte windsurffinnen zo stijf waren en geen flex hadden zoals bij surffinnetjes gebruikelijk is….en ging ze toen maar zelf maken van plastic in hun fabriek.
De eerste serie finnen waren wellicht goed voor twinzers met kleine mannetjes erop, maar met mijn 90kg vond ik ze volkomen K##. Te slap en twiste veel te veel onder mijn trifin om behoorlijk rechtdoor te kunnen varen. Toen ik Steve bij Gwithian tegenkwam na net een baggersessie door die finnen en dat redelijk kenbaar maakte zij hij al, wacht maar af, we werken als aan iets wat je wel gaat bevallen….
K4 ontwikkelde vrolijk verder en tegenwoordig hebben ze naast een uitgebreid pallet aan finnen met voor ieder wat wils de meeste topriders uit de UK voor zich surfen en ook een internationaal team met als nr1 Graham Ezzy.
De meest populaire finnen zijn de Stubbies, de stijvere fin van K4 en de asymetrische Ezzy Signature finnen.
Graham Ezzy staat bekend om zijn snelle vloeiende en inovatieve stijl en vaart vooral Quads.
Ik heb een 96l trifin wat best wat anders is dus was erg benieuwd hoe de combi van de Ezzys en de Stubies zou varen.

De Stubby
Afbeelding
De Ezzy:
Afbeelding

Onder mijn 96l Witchcraft flextail zitten mijn hi-tech Witchcraft customfinnen 14.5 voor en 17 achter.
De vinnen zijn ronduit goed, planeren snel aan, lopen goed hoogte geven heel veel grip en hebben op een golf door hun pre-twisted profiel minder weerstand=snelheid als de meeste finnen. i.p niks over te klagen dus.
Maar nieuw materiaal proberen is altijd leuk en van Zuidwest6 die mij ondersteund bij het betaalbaar houden van het Windsurfen en Suppen en de finnen ook verkoopt mocht ik een paar setjes uitzoeken om te proberen. Altijd leuk!
Ik heb mijn finnen dus gekregen en niet gekocht, maar een blik op de prijzenlijst leert dat een setje ook niet duur is.
3 finnen van K4 kosten iets minder als de helft van een vergelijkbare G10 set.
Ik heb de finnen alleen onder mijn 96l board trifin getest, omdat mijn nieuwe board nog even op zich laat wachten.

Eerste indruk:
De finnen zijn gemaakt van geel plastic en zijn keurig afgewerkt en licht.
Bij de eerste serie finnen moest je soms nog wel eens een randje eraf snijden of bijschuren, deze zijn gewoon af en de boxxen zitten strak (MT en Slot) en als gegoten.de US fin onder mijn SUP zit ook perfect!.
De Ezzy voorfinnen zijn bol aan de buitenkant en echt volkomen vlak aan de binnenkant. Bij deze finnen kun je ook van 0 tot 3graden TOE in kiezen. I.p draait een fin die toe in heeft beter. Heb je nou een board waarbij de boxxen recht staan, dan kan je met de finnen die onder toe-in staan dit dus corrigeren.
Op advies van Steve en Bouke Becker van Witchcraft heb ik voor voorfinnen met 2 graden gekozen.
Mijn board heeft al toe-in, maar door het asymetrisch profiel en omdat ik kort draaien erg belangrijk vind was dit voor mij het beste gaven los van elkaar beide heren aan.
De Stubbie is symetrisch, ook keurig afgewerkt, en duidelijk dikker en stijver als de originele finnen die nu flex heten.

De natte ervaring:
De eerste 2 sessies op Wijk was met de 13voor en 18cm achter (waar ik normaal dus 14.5+17 vaar) in weinig wind, wel golven.
Aanplaneren voelt in eerste instantie wat minder, maar als je met 5.2 staat en de rest met 5.8 en 6.2tja…
Als ik dan nog eens kijk planeer ik eigenlijk niet heel veel langzamer aan en sneller als Nelis, mijn vaste surfmaatje en eikpunt die normaliter sneller weg is.
Eenmaal planerend lijkt mijn board wat minder hoog in het water te liggen en alles voelt wat gedempter aan. Niet minder precies, maar wel tja, klappen van chop etc komen wat minder hard door en lijken soms zelfs compleet te verdwijnen waar een stijbe finnenset alles heel direct doorgeeft.
Eindsnelheid is prima in de vlagen en voelde niet anders aan als normaal, wel iets minder precies varend.
Op een golf is het verschil groter, daar merkte ik met golfrijden dat ik met de 13+18 op lage snelheden toch wat korter kan draaien. De standaardfinnen zijn snel en hebben heel veel grip, deze twisten wat (dat voel je ook in een bocht), maar laten je korter, meer snappy draaien wat zeker in de topturn duidelijk merkbaar is.
Toen vorige week de wind afnam tot bijna niet meer kunnen waterstarten maar er wel wel hele mooie golven zwommen was dit verschil nog groter. Het voelt allemaal net wat losser en korter draaiend aan. Het voelt iets minder precies maar je komt exact uit waar je wilt. Leuk!
Vandaag was er heel veel wind voorspeld. Meer als leuk want met een lichtweerboard overpowered varen met 4.0 is niet optimaal. Om jinder lift te creeren heb ik de Stubby 18 vervangen voor een Stubbie16 en de Ezzys eronder gelaten. 13+16 dus i.p.v 14.5+17…dat scheelt behoorlijk!
De wind viel mee en het werd goed gepowered 4.6 wat normaliter wel de grens voor mij is met dit board…maar nu perfect surfde.
Met zoveel minder finoppervlak was het uiteraard minder snel aanplaneren als normaal, maar met zo,n groot board ben je nog steeds sneller weg als de meeste 85l boards. Doorplaneren was ook wat minder als normaal, maar met wind in mijn zeil merkte ik met rechtdoor varen en hoogtelopen er eigenlijk weinig van dat ik zoveel minder fin oppervlak had. 
In de golven was het een ander verhaal: in de snelle lange turns werd het board wat nerveuzer en leek soms wat te dwijlen door de bochten maar komt wel elke keer precies uit waar ik de golf wilde raken en alle chop wordt volkomen geabsorbeerd! Het gevoel lijkt dus wat te bedriegen, in de korte turns en in de topturns…is de 13+16 nog leuker als met de 18cm achterfin. Superkort draaien en heerlijk sliden.
Wat aan het begin voelde als wat underfinned vond ik na 3uur varen geweldig vanwege de extreem korte draaicirckel waar ik echt ff aan moest wennen.
Je voelt in de bottomturn dat je de finnen wat buigt en dat als je de topturn goed plaatst je als het ware omhoog gewhipped wordt en de topturn lijken die krachten wat vrij te komen waardoor je daadwerkelijk accelereert.
Dus blij en tevreden.

Conclusie:
Ga ik deze finnen nu altijd gebruiken?
Nee, als ik van Zandvoort naar IJmuiden vaar of een Rondje Razende Bol dan denk ik dat de stijvere originele finnen uiteindelijk sneller zijn en minder weerstand hebben, maar puur om te golfrijden en zeker voor het naar buiten dobberen en terug golfrijden wat ik nog wel eens doe in de vakanties en in choppy omstandigheden waar ze het allemaal wat comfortabeler maken is dit voor mij een echte upgrade.
Ik geloof wel dat door de lengte van mijn finnen, zo,n beetje de grootste, de boel allemaal wat slapper aanvoelt als met kortere maatjes.
Onder mijn trifin vaart het erg goed, maar onder een quad die veel kortere finnen heeft denk ik dat deze gele rakkers nog beter tot hun recht komen…maar dat ga ik in het nieuwe jaar zelf proberen 

Binnenkort komen de Rockets ook naar Nederland, wat stijver finnen met veeeel drive volgens Steve wat ze uitermate geschikt maakt voor wat langere turns die je maakt in side-on en hoge golven.
Uiteraard ga ik die ook aan de tand voelen, want dat zou voor de grotere/zwaardere surfers als ik met mijn 90kg wel eens een heel interessante vin kunnen zijn 

Steve die finnetjes aan het testen is in Cornwall:
Afbeelding

DISCLAIMER:
Zoals in mijn profiel staat en ook in dit verslagje is gemeld wordt ik ondersteund door Zuidwest6.nl maar uiteraard probeer ik mijn verslagen zo objectief mogelijk te schrijven.
Aangezien ik leuk kan surfen maar geen Stimmie,Lampie of Torben ben die de lat echt een stukje hoger leggen is mijn "hoofdtaak" om vooral materiaal te testen en te kijken wat evt interesant is voor ons en klanten van Zuidwest6.nl.
Het stuk is puur geschreven omdat het mij leuk leek om de ervaringen te delen en niet zozeer om iets te verkopen (hoewel als iedereen een setje wil bestellen dat natuurlijk ook geen probleem is :wink:)

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Re: K4 Ezzy voorfinnen en Stubbie achter onder een trifin

Bericht door coen76 » za dec 21, 2013 11:11 pm

Dat is nog eens een review! Toevallig heb ik mijn set ook vandaag voor het eerst gevaren. Ik heb ook voor voor stubby gekozen. Met mijn 98 kg 95liter en 5,9 vaart het gewoon prima! Eerlijk gezegd vind ik het verschil met de set van witchcraft niet eens zo groot. Golfrijden heb ik nog niet kunnen testen, ik was op binnenwater. Het minder directe of zachtere vaargedrag herken ik wel, maar eigenlijk pas nu ik het van jou Lees :lol:
Ze zijn trouwens wel wat kwetsbaarder dan g10 merkte ik na een tikje tegen wat stenen. Voor minder dan een derde van de prijs van een set witchcraft vinnen heb ik toch een mooi setje vinnen wat prima lijkt te presteren!

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » di dec 24, 2013 4:26 pm

Hahaha smaken verschillen! Lees dit verhaal net nadat ik een paar keer in goeie crossof omstandigheden heb gevaren met de nieuwe custom pre-twisted vinnen (15,5+13,5) en vind ze juist echt helemaal briljant in bottomturns met hoge snelheid: eindelijk juist geen gezwabber of driftend board maar superdirect! :lol: :lol: :lol:

De vorige versies custom pre-twisted fins waren wel een stuk softer, zorgde voor wat extra vaarcomfort in choppy omstandigheden maar vond die wat te soft naar mijn smaak (of gewicht). Maar mooi testverslag, deze lijken me wel erg leuk voor meer skate stijl in mushy hollandse onshore bakken.

Trouwens een tip voor diegene die een Witchcraft overwegen, ga voor de custom pre-twisted fins ipv de standaard G10 vinnen, de meerprijs echt dubbel en dwars waard.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di dec 24, 2013 5:10 pm

Ik heb zowel de RTM als de customfinnen die Bouke op Fuerte maakt, maar in de rommelige golven die we hier hebben, of niet al te snelle golven...hiermee kun je sliden en glijden en het vaart zeer comfy. Kortom, blij :)

Plaat die Jepe van me schoot vooraan in de mush
Afbeelding

In supersnelle of hele hoge golven heb ik ook liever mijn customfinnen omdat in dergelijke omstandigheden ik echt niet meer hoef te sliden.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » di dec 24, 2013 5:28 pm

En ze kleuren natuurlijk lekker bij je board. Lekkere plaat!

tho_vis
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wijk, IJmuiden, Zvoort, Scheef. Ezzy, Quatro, Flikka.

Bericht door tho_vis » wo jan 01, 2014 10:54 pm

Ik heb een setje K4 Ezzy zijvinnetjes gecombineerd met de originele MFCs op een Quatro Quad KT 83.

Heb er nu twee sessies op zitten en ik vind het fijne vinnetjes. Van het uitruilen van zijvinnen van ongeveer dezelfde maat op een quad verwacht je misschien geen extreme verschillen. Toch wilde ik eens proberen wat een zachtere, asymmetrische zijvin met toespoor (2 graden in mijn geval) zou doen vergeleken met de stijve en rechte MFCs. Kost ook niet de wereld.

Wat ik merk (of denk te merken):
- Fractie beter aanplaneren. De grotere oppervlakte wint het van het verlies aan stijfheid blijkbaar.

- Iets beter hoogtelopen. Zelfde oorzaken als boven.

- Sneller van kant wisselen (van bottom turn naar top turn). Toespoor helpt hier normaal bij. Maar ook flexibiliteit van de vin kan dit veroorzaken denk ik. Mogelijk veert de vin onder last van de bottom turn wat meer naar de rand van het board en veert terug wanneer je ontlast om de railwissel te intiëren- dat zou de kont wat kunnen laten smokkelen als hij van de ene rail naar de andere gaat.

- Makkelijker snelheid houden na bottom/top turns, zonder meer te gaan "tracken" zoals oudere quads met te grote voorvinnen wel eens doen. Het blijft een twin-achtig los, speels vaargevoel waar het board bekend om is.

- Hogere eindsnelheid en vrijere loop (springen!). Zou je niet verwachten. Grotere oppervlakte en toespoor helpt nou niet bepaald om harder te gaan zou je denken. Misschien dat door hun flexibilieit de vintips zich gemakkelijk in de juiste richting laten buigen.

- Mogelijk kun je er wat minder korte top turns mee maken. Ik heb een paar keer op de golfschouder -dus niet bij het brekende deel- meegemaakt dat de kont uit het water popte bij een echt korte top turn. Het kan ook een foutje zijn geweest, nl. onvoldoende gewicht op de rail gezet/vlaag in de topturn, maar wel iets waar ik op ga letten.

- Meer grip bij floatertjes over schuim. Geen verrassing want hoe flexibeler de vin, des te beter dit gaat.

Best knap voor slappe stukkies plastic als je bedenkt dat MFCs een behoorlijke prijs en reputatie hebben.
Bijlagen
photo.JPG

Lemster Joost
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-175
Teamrider: Point-7 - Black Team Benelux
Surf spul: F2 Sputnik 69 + Silberpheil 82, Starboard Sonic 100, Tabou 3S, Point-7, Select en Choco vinnen
Contacteer:

Bericht door Lemster Joost » do jan 02, 2014 12:18 am

Jeroen: +1 :D

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do jan 02, 2014 7:36 am

Mooi verslag Thomas, ik heb de titel van het draadje ff aangepast, van tri naar multifin gezien jouw ervaringen met de Quad
Thanx Joost :)

tho_vis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door tho_vis » zo feb 02, 2014 8:38 pm

tho_vis schreef:Ik heb een setje K4 Ezzy zijvinnetjes gecombineerd met de originele MFCs op een Quatro Quad KT 83.

- Mogelijk kun je er wat minder korte top turns mee maken. Ik heb een paar keer op de golfschouder -dus niet bij het brekende deel- meegemaakt dat de kont uit het water popte bij een echt korte top turn. Het kan ook een foutje zijn geweest, nl. onvoldoende gewicht op de rail gezet/vlaag in de topturn, maar wel iets waar ik op ga letten.
Gisteren weer eens met dit boardje op Wijk geweest - bovenstaand blijkt inderdaad een ridersfout. Board draait wel degelijk extreem kort en bijt zijn kant er 100% in, ook met veel snelheid. Dus je krijgt behoorlijke beenspieren van die vinnen!

Let wel, Jeroen zijn kommentaren gelden niet volledig voor mijn set-up. Ik heb een quad (Jeroen een tri) en ik heb de k4s alleen als zijvinnen, de achtervinnen zijn standaard MFCs.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Re: K4 Ezzy voorfinnen en Stubbie achterfinnen onder multifi

Bericht door Jeroensurf » zo feb 02, 2014 9:50 pm

Ik heb nu ook een Quad waarvoor div K4,s waaronder de Rockets onderweg zijn :)

188
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya custom quad 92, 104 ltr , Point7 sado3G, p7 srdm masten, tecnolimits gieken by Zuidwest6.nl

Bericht door 188 » ma feb 03, 2014 11:20 am

Zaterdag voor het eerst met de Rockets 16.5 gevaren icm met Ezzy 10 cm 2gr in een goya quad 104ltr, was slechts een korte en voorzichtige sessie door m'n fysieke gesteldheid, maar moet zeggen dat ik tot nu toe blij verast ben.
Van de ezzy's was ik al overtuigd die zorgen namelijk voor dat m'n Goya's nog beter, en makkelijker draaien, de Rockets zorgen voor een een goede rechtelijn snelheid, comfi vaargevoel, snel aanplaneren, los maar toch vast gevoel, en een goede controle.
Hopelijk als m'n gezondheid het toelaat van het weekendeind eens testen onder m'n 92ltr, met 4,5 full power

Martin Weststrate
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: GA Sails-Tabou Boards

Bericht door Martin Weststrate » ma feb 03, 2014 8:12 pm

Ook ik weer terug op de plastic vinnetjes na een uitstapje van een jaar naar Maui Ultra Fins.
Sinds een dik maandje terug er weer voor het eerst mee gevaren en goh wat heb ik dat gevoel toch gemist.
Voor mij bijna een must om met de K4's te varen omdat ik een versleten/kapotte enkel heb en dit softe vaargevoel maakt het wat aangenamer.
Ik vaarde sinds het begin van het merk er al mee en heeft de ontwikkeling van de vele modellen meegemaakt, ze werden echt keer op keer beter en nu met de ezzy's is het helemaal aflikken geblazen... :)
Ik betaal ze tegenwoordig helemaal zelf maar kreeg ze in het verleden altijd van Steve (Thorp) om bv verschillende flexen en profiel diktes te proberen voor lichtgewichten en ben daarom ook altijd al fan geweest van de normal flex en shark uitvoeringen in quad of twin fin set up maar de ezzy slaat echt werkelijk alles, zelfs als je licht bent werken deze top... ook al is het een aangepaste en doorontwikkelde shape van de stubby (s) waar ik zelf nooit zo weg van was wegens zijn grote oppervlakte en drive.
Het asymmetrische profiel en toe-in werkt echt en kan het iedereen alleen maar aanraden.
Ik heb de ezzy's al gevaren met een rocket centerfin (wat er wel extreem raar uitziet overgens...) in tri fin set up en door deze rocket ligt je board toch wel wat hoger in het water en planeer je eerder dan met een stubby, de stubby draait weer wat beter en voelt losser aan.
Gebruik je de flex als centerfin ,wat alleen bij lichtgewichten werkt denk ik, dan voelt het zeer soft aan als geheel en ligt je board wat dieper in het water maar geeft het een top gevoel in de turns... je voelt dan het bekende slingshot gevoel waar de flex zo bekend om staat, echt een heerlijk gevoel en het zal quad eigenaren die de flex als backfins gebruiken bekend in de oren klinken 8)
De K4's voelen in tegenstelling tot G10 vinnen ,in de Tabou's dan, wat langzamer en zoals bekend softer aan en als we dan praten over de ezzy's dan geven ze zoveel meer controle , planeren net zo snel aan , lopen beter hoogte en draaien aanzienlijk beter. En met beter draaien bedoel ik korter met minder effort en met meer snelheid in de turn, je voelt ze echt 'pakken'.
De muf's voelen zeer los aan maar ik kan niet zeggen dat de K4's dat niet doen , zit zelfs vrij weinig verschil in.
In tri fin met rechte 0 graden vinboxen zoals in mijn pockets en da curve vind ik de 3 graden ezzy het beste presteren met het minste dragg gevoel en beste eigenschappen, wat center vin betreft is het hoe meer rocker zoals de da curve bv werkt een stijvere vin het beste en met minder rocker kan een meer flexy vin prima.
Dit is ook zo in twin en quad heb ik van Steve begrepen, heb je extreem veel rocker of tailkick dan kan je beter voor de stubby kiezen in plaats van de flex of je moet sub 70 kg zijn.
Volgende stap ,en schijnt te draaien als een dolle maar wat zenuwachtig op de rechte rak aan te voelen, is 8 cm 3 graden front fins en 12 of 13 cm 1 graad asymmetrische backfins in quad set up... ben benieuwd.
Kortom good to be back on the plastic baby's :D

Reinier
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Flikka custom Quad 80 HCTE & HotSailsMaui QU4D 5.0/4.5/3.9/3.5
Contacteer:

Bericht door Reinier » ma feb 10, 2014 9:22 pm

Na de assistentie en adviezen van Jeroen en Martin (en Steve), wil ik een bijdrage leveren door mijn ervaring met K4 vinnen hier te vertellen. Van het weekend 2 dagen gevaren (ik weeg 75kg) met de K4 ezzy's 12 cm 2° en 14 cm stubby als centervin onder m'n WitchCraft 80 L wave 2.2 (normale vinsetup g10 13,5/15,5), hierbij staan de vinboxen al 2°. Zaterdag Offshore op de Oosterbank met hele cleane lijnen tot heuphoog 20 kts en 5.0. Wat mij als eerste opviel is het losse gevoel dat ik ook als eerste had toen ik op trifin overstapte, heerlijk. De eerste bottomturn ging niet zo verticaal omdat ik DTL inkwam toen de cutback, vlam die draaide direct door naar een taka.... haha ik stond 180° naar de andere kant, wat een energie :D . Wat daarna opviel is dat je veel gedempter je druk in bochten kan sturen en de vinnen reageren direct op je koers met veel controle. De gijpen gaan zeer kort en doorplaneren (powergijp en duckgijp), tacken is niet meer nodig. Ik had het vermoeden dat ik wel iets zou inleveren in aanplaneren en hoogte lopen, Alle twee niets op in hoeven leveren. Martin en ik planeerde af en toe als enige (lache he Martin, hoe noemde je die andere....). Wel al merkte ik DTL dat ik iets minder eindsnelheid had en het gevoel met snowboarden op snelheid als je je gewicht iets verplaats of een andere richting kijk, je ook al van koers ging veranderen. Jumpen en de landing voelde met volle grip en controle. Later zakte de wind weg en probeerde ik nog wat goven te stallen, helaas lag ik daar te diep voor. Dobberen, redelijk upwind, ging niet verkeerd.
Zondag weer op de Oosterbank iets meer side offshore Volle bak wind over de 30 kts met 3.7 en zelfde board en k4 vinnen. Waar ik met de g10 vinnen de vorige storm veel lift ervoer, was dit weg, centervin nog in het midden en veel controle. Aanplaneren natuurlijk prima met zo een bak wind, wel werd de wind later wat vlageriger en merkte dat ik tussen de vlagen wel wat eerder stilviel (kan ook de stroming geweest zijn die tegenwerkte, ik hoorde dat er meer last van hadden). Hoogte lopen ging prima. Golfrijden met hoge golven die veel snelheid en kracht hadden was zeer prettig, stabiel en het gevoel dat je er aan bleef plakken, volledige controle en de topturn zat weer veel energie en kon je heel kort maken om er met veel upwind uittekomen, waardoor je weer een smalle bottomturn verticaal tegen de golf kon zetten, jammer dat de bank niet helemaal droog viel, waardoor het dichterbij de bank rommelig werd en je uit de bocht stuiterde en het met 3 turns wel ophield. Ook met de harde wind merkte ik een mindere topsnelheid, dat ik niet als probleem ervaar met mijn leeftijd, de snelheid was voldoende en dat beetje lever ik graag in om zo veel meer speelsheid terug te krijgen. Beide dagen heb ik wel een aantal spinouts gehad als ik erg overpowerd was, dat ligt denk ik wel meer aan mij om in zulke situaties druk naar voren te houden, deze spinout trapte ik er iets minder makkelijk uit dan met g10 vinnen, dus gewoon rekening mee houden :) . De volgende net aan sessie wil ik de ezzy's eens combineren met de g10 centervin en de stubby eens over de vinbox schuiven. Of eens een andere maat van Martin lenen. Als ik na een aantal sessies meer kan vertellen over mijn setup laat ik mijn bevindingen hier weer achter.
Afbeelding
Detail op de doos; Caution! :lol: 8)

Mr. surfingmax
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Naish BENELUX Zuidwest6 K4
Surf spul: Witchcraft v3.0 77l, Tabou DC 85. Naish Boxers
Contacteer:

Bericht door Mr. surfingmax » wo feb 12, 2014 10:31 pm

Mooie reviews hier, dan ook maar mijn bijdrage:
Ik vaar ze ook onder mijn witchcraft v3.0 77l. Altijd een setje Ezzy's 13 en Stubby 14 center.
De eerste Ezzy set die ik had was met 1° toe en dit was al een wereld van verschil met de originele G10 set van Witch.
Veel losser en hield beter snelheid in de turn, ook bij het gijpen kon ik veel korter draaien en het board op z'n kant zetten zonder gripverlies. Dit werd allemaal nog strakker en korter met de 2° toe vinnen, ook in 13cm.
Bottomturnen gaat echt op z'n kantje, en snelheid krijg je alleen maar bij.

Hier wat foto's in het turnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stof
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door stof » wo mar 05, 2014 10:17 am

Heb zelf de 3 degree 8cm ezzy fronts and 14cm stubby back fins gekocht voor mijn RRD cult 92.

Met deze opstelling voelde het board veel te plakkering en aanplaneren / snelheid op de golf was echt een stuk minder. Net het gene wat je nodig hebt voor een light wind board. Heb de front fins geprobeerd met MFC back fins en omgekeerd en vind zowel de stubbies als de ezzy 3 degrees voor dit board maar niks. Enkel de topturn met MFC fronts en stubby backs voelde wel lekker aan.

Geef mij maar de MFC fronts en backs voor de RRD:
IMG_17977.jpg
IMG_19211.jpg
Verder heb ik ook 1 en 2 degree 8cm ezzy fronts gekocht voor mijn flikka full quad 82 en tussenin quad 88.

De full quad 82l vind ik beter varen met de originele flikka 10 / 14 fins maar de 88l draait veel lekkerder met de ezzy fronts dan met de originele 11cm fins zeker wanneer de golven wat kleiner of slapper zijn.

Heb de stubbies net aangepast voor slot boxes en ga ze morgen eens uitproberen onder de 88l.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » wo mar 05, 2014 2:13 pm

Hee Stof, kun jij verklaren waarom het bij je ene board wel werkt en de ander niet?

Martin Weststrate
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: GA Sails-Tabou Boards

Bericht door Martin Weststrate » wo mar 05, 2014 5:53 pm

Tja het kan met meerdere dingen te maken hebben, ik ken de RRD niet maar 3 graden toe in lijkt mij wat veel voor een quad en zeker als de backfins er vrij dicht achter staan (al weet ik niet of dat het geval is hoor)
Is 8 cm ezzy frontfins voor een 92 liter ook niet aan de kleine kant?
Ik heb zelf ook zoiets dergelijks meegemaakt, in mijn lichtweerboard de pocket 75 had ik eerst 10 cm 2 graden ezzy's en een 16 cm stubby in tri en vond dat ook een beetje zoals jij het beschrijf.... te traag aanplaneren , te plakkerig en draggy...
Monteerde ik de G10 vinnen weer dan was het board veel sneller en directer.
Terwijl ik de K4's in mijn quad (sharks/normal flex) helemaal top vond.
Ik heb een jaar lopen roepen dat K4 vinnen in een tri fin set up niet werkt... ik was er van overtuigd dat je een G10 center vin nodig had... Nou niet dus, was een foute gedachte van mijn kant.
Nu vaar ik 10 cm 3 graden ezzy's in mijn pocket en het board voelt nu compleet anders, zeer snel aanplaneren en met een vrij en los vaargevoel , niks draggyachtigs aan :D
Het board loopt nu ook veel beter hoogte en de turn is nu scherper , korter en met minder effort en houd zijn snelheid beter vast.
Ik kan nu zelfs zonder problemen 10-15 varen (tri) terwijl eerst 10-16 nog te weinig lift gaf.
Het moeilijke aan deze asymmetrische voorvinnen is om uit te vinden welk maat en de juiste hoeveelheid toe in je nodig heb.
Het kan ook best wezen dat het niet jou ding is en elk board zal er ook wel anders op reageren.
Blijkbaar is het niet iedereen zijn 'cup of thea'
Prachtige foto's overgens :)

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » vr mar 07, 2014 12:02 am

Een beetje off-topic... Voor wie eens wat wil proberen, al overtuigd is of gewoon uitbreiding wil: ik heb een setje K4 shark tooth 8 cm. te koop (zie marktplaats).

tho_vis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door tho_vis » di mar 18, 2014 11:25 pm

Nu ook een setje ezzys 12cm met 2 graden toe op de 92l Quatro LS thruster gezet en eerder op de avond uitgeprobeerd (met originele 17cm MFC centerfin) op Wijk. Nog ff gezwaaid naar Jeroen maar die werd denk ik verblind door zn fluo board!

Grotendeels zelfde resultaten als voor de KT Quad hierboven. Golfrijden is een flinke tik beter, board lijkt gewoon wat gretiger om in te draaien en vraagt veel minder kracht korte bottom turn/top turn combis. Houdt meer snelheid ook. Iets meer positief effect op hoogtelopen dan bij de KT. Board houdt zn hoge eindsnelheid voor sprongen.

Hij lijkt soms een fractie zoekerig bij rechtuit varen maar totaal niet storend en eigenlijk vermelden niet waard - hij is gewoon kien om in te draaien en dat is wat je wilt. Komt ook overeen met wat je verwacht van vinnetjes met toespoor op een thruster.

Ook deze blijven eronder zitten!!
Bijlagen
image.jpg

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » wo mar 19, 2014 6:31 am

:oops: :oops:
Op en rond het water kan ik nogal gefocused/beetje contactgestoord/behoorlijke oogkleppen op/ zijn :oops:

Plaats reactie