Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Witchcraft shaman 84 VS Shaman Custom 83

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Witchcraft shaman 84 VS Shaman Custom 83

Bericht door Ouwe » zo mar 16, 2014 4:55 pm

Een wave of beter een board voor harde wind is in 2008 bij mij er bij gekomen.
Dat was de Drops witchwave 80 classic shape.
Doordat daar de bodem los ging moest er wat anders komen, door zoeken op internet kwam ik op marktplaats de Cutre tegen.
Omdat ik in 2007 ook een paar weken een cutre te leen gehad heb om te ervaren en evt. te kopen wist ik wel wat het was.
Nu blijkt dat het inderdaad 2 broertjes waren die op aanvraag van Custom (David) in 2001 gebouwd zijn.
dat board beviel mij prima ,maar omdat ik inschat dat die ongeveer 78 liter is, dus toch bij dobberen te kort kwam.
Mijn gedachte ging vanaf het moment dat ik de Cutre ging varen, nooit geen fabriek board meer.
Mijn voorkeuren waren dan ook Witchcraft en Flikka.
Doordat er een Shaman te koop kwam bij de winkel (test board) werd de keuze toch wat makkelijker, en natuurlijk goedkoper.
Want ik wil de sterkste versie.Als ik vaar moet ik niet denken oja opletten om niet plat te landen, breken of iets dergelijks.
En omdat er mede surfers op de Brouwersdam ook een Shaman 84 hebben.( Kees en Nathalie Poel.)
En die zo vrij waren om deze mij 1 middag te laten varen werd de keuze nog makkelijk gemaakt.
Mijn eerste ervaring was dan ook , zo dat vaart lekker.
Tot nu toe nog niet echt alles er uit kunnen halen doordat de wind niet mee werkt.
Wel heb ik er wat keertjes met 6,3 op gevaren en ook dat gaat goed.opgave site 5,8 max.
Met 6,3 gaat goed en in mijn beleving nagenoeg net zo snel op gang als mijn T1.
T1 zal de eind snelheid wel meer zijn, dat verwacht ik wel,Komt later wel met gps op de juiste omstandigheden. :P

Wel heb ik 1 middag met 4,5 en even met 3,7 er op kunnen varen maar dat was op plat water.
Wat mij toen erg opviel dat de Shaman erg rustig is , en doorsnijdt in de gijp.(ook al ervaren door mede surfers) :lol:

Hier wat gegevens van de witchcraft Shaman 84 liter.
Lengte 224,7 (ook opgegeven door site)
Breedte 58,5 op 130 cm af achterzijde.
Gewicht incl voetbanden en vinnen 7,9 kg
Afstand voetbanden Shaman 44 cm (ben er al erg aan gewend) :D
Afstand voetbanden T1 38 cm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hierboven een foto van de Cutre en de Shaman achter elkaar, vergelijking met bodem vorm en lengte.

Ook hier de bovenzijde van de 2 board`s
Afbeelding

Afbeelding
Hier mijn 3 paardjes. :D :lol:

Afbeelding
Shaman Bodem op vin kast.

Afbeelding
Boven de bodem van de T1 op vinkast.

Afbeelding
Shaman bodem op breedste punt

Afbeelding
Boven de bodem van de T1 op het breedste punt.

Afbeelding
Bodem Shaman tussen breedste punt en achter, en lichte concaaf te zien.

Afbeelding
Boven de bodem van de T1 tussen midden en achterzijde.

Omdat mijn Thommen Xcross 97 mijn board hierboven is heb ik wat vergelijkingen met bodem en concaaf (geprobeerd) vast te stellen.
Hier onder een foto van de bodem (concaaf) over de lengte vanaf voetbanden tot achter.
Afbeelding
Hieronder het verschil met de Shaman.
Afbeelding

Zodra de wind het toelaat om met kleine lappies op te gaan zal ik de ervaring hier bij voegen.

Ik heb nog een filmpie in elkaar geflanst om wat verschillen kwa varen te zien met de Cutre.
[/youtube]
Ik hoop dat je er wat aan hebt als je op zoek bent.
De foto`s zijn genomen met m`n telefoon maar er zit iets aan wazig op de lens, sorry hiervoor dat ze niet echt scherp zijn. :oops:
Surfse . 8)
Laatst gewijzigd door Ouwe op za nov 26, 2016 6:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Witchcraft shaman 84

Bericht door Jeroensurf » zo mar 16, 2014 6:44 pm

Prima review Ouwe!

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hansie » ma mar 17, 2014 10:25 pm

Mooi en vooral duidelijk!

kustom
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: the proof is in the pudding boards ;-) + HOT sails

Bericht door kustom » wo mar 19, 2014 8:31 pm

testwinnaar van dit verhaal: de Cutre.. nu al 13 jaar op het water :clap: :clap: :wink:
Nooit een windsurf board gezien met zo'n lekker dun tailtje
Die moet je gewoon bewaren. Damm dat plankie heeft veel meegemaakt// z'n centen dubbel en dwars waard geweest.. mega bruut/ubermasthoog Guincho met 3.5 zeiltje als toppunt ;-)

enjoi your new ride.. minimaal 10 jaar ;-)

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » wo mar 19, 2014 9:53 pm

kustom schreef:testwinnaar van dit verhaal: de Cutre.. nu al 13 jaar op het water :clap: :clap: :wink:
Nooit een windsurf board gezien met zo'n lekker dun tailtje
Die moet je gewoon bewaren. Damm dat plankie heeft veel meegemaakt// z'n centen dubbel en dwars waard geweest.. mega bruut/ubermasthoog Guincho met 3.5 zeiltje als toppunt ;-)

enjoi your new ride.. minimaal 10 jaar ;-)
Klopt , de Cutre blijft hier gewoon, die gaat niet meer weg.

Vanmiddag lekker gevaren met 4,2 op de Shaman.
Met de gele 2 %toe vinnen.
Wat mij opviel is dat i erg goed draait.
1 nadeel (zal ook wel een beetje aan mij liggen)op hoge snelheid duwde je m wel weg.(strijken)
bij normale snelheid was het top.
De tijd was te kort om te wisselen maar hoop morgen ook weer te gaan dus dan gaan de rechte er onder, hopen dat de wind mee werkt om daarover ook te oordelen.Een mede surfer Marius voelde het ook ( die had een 4,7 ) en daardoor ging i ook harder.
Wel vaart dit board erg rustig , ook in de choppy stukken.Ook dat valt op door mede surfers dat i erg rustig op het water ligt.

renevanewijkbroere
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door renevanewijkbroere » do mar 20, 2014 12:52 am

Ik heb vandaag ook ff de Shaman van henk (ouwe) mogen proberen. 1e reactie dat gaat weer geld kosten.
Super snel in planee ik had er een 5.0 The Gun Torro op staan. Had niet veel last van het weg glijden van de achter kant. Maar als het gebeurd is het gemakkelijk te corrigeren.
Het board springt erg makkelijk en is zeer goed te landen. Tevens erg lekker wendbaar. Gijpen als een beest. Voor dat je het weet sta je met de neus de andere kant op. Ben niet een echte waverider maar ik kon er lekker mee op de golven spelen.
Board ligt inderdaad erg mooi en rustig op het water. Top snelheid is wel iets langzamer dan mijn RRD wave cult. Maar ja snelheid is niet het belangrijkste voor zo'n type board. Met recht ben ik een beetje jaloers.
Gaaf board Henk!!!

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » za mar 22, 2014 10:18 pm

Vanmiddag erg goed gevaren met 5,3 ,goed gepowerd en leuke golfjes.
Vandaag de standaard vinnen er weer onder gehad en dat ging voor mijn gevoel veel beter, ja misschien iets trager en minder scherp draaien maar verder was het naar mijn gevoel beter. geen strijk gevoel meer gehad.
Ook wat meer sprongetjes gemaakt en ook dat ging goed en erg rustig, neer komen ja regelmatig mis maar dat ligt aan het poppetje wat er op staat.
Nog steeds ,ook op volle snelheid een erg rustig vaargevoel.
Wat ik nog niet beschreven heb is dat ik de voetbanden fijn vind en erg lekker aanvoelen.
Wie dit leest en ook die voetbanden heeft maar het shit dingen vindt, ik zoek er nog 4 , neem ze graag over. :P :lol:

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » za mar 22, 2014 10:26 pm

Bij perfectwind zijn ze te koop, nog geen 50 euro voor een set. Ik vind ze ook super, heel even wennen, maar wil nu niks anders meer.
http://www.perfectwind.nl/windsurfen/overige.html?p=2

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » za sep 13, 2014 9:59 am

Ik ben nog steeds verbaasd , hoe makkelijk dit board op gang komt , ook met minimale wind.
Ik heb nu een 5,8 wat dan bij de opgave de max zou moeten zijn kwa grote en merk dat met die maat het erg goed gaat.
Heb in het begin ook met 6,3 er op gevaren,en ja ook dat gaat maar voel wel dat dat net wat te was.
Verder ben ik ook onder de indruk dat ik met dit board erg makkelijk langzaam kan gaan,van ful speed naar net planeren om te golfje rijden.
Ook met 3,7 is dat erg fijn want regelmatig is het dan een klotsbak waar je niet vrolijk van wordt om met 45 km over te klappen.
Gewoon zeil lozen en gecontroleerd varen.
Ik heb op de dam eigenlijk nog maar 3 keer met de T1 gevaren want ik pak elke keer weer de Shaman.
Wil binnenkort even met single vin proberen om gewoon te kijken hoe het board dan aan voelt.
Maar 3 vinnen is wel erg lekker. :razz: :P
Vervolg volgt.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » zo apr 12, 2015 11:44 am

Zo populair zijn de Shaman`s geworden op de brouwersdam.
Afbeelding

De w van Witchcraft is er al, en er zijn er al veel meer. :D :clap:

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » za mei 30, 2015 10:45 am

Even een update.
Wat een geweldig board.
Zeker nu ik de pritwisted vinnen 12,5 cm er onder heb. orginele Witch vinnen .Aanrader van Dirkjan.
Ik had bij de koop k4 er bij , de bewuste gele 2% maar vond dat echt helemaal niks (sorry voor de gele liefhebbers)
Het board zwabberde bij hogere snelheid.
Later vorig jaar oktober ook nog een keer uitgeprobeerd met k4 maar ook toen weer zwabberen.Lag dus niet aan het popetje :D
Nu 2 keer een goede sessie met de pre, maar wat is dat lekker, ook bij hoge snelheid geen gezwabber, erg goede grip.
Draaien : ja er wordt gezegd dat ze korter draaien. Voor mij , pff daar ben ik te oud voor om dat te voelen. :evil:
De rechte vinnen die er standaard bij waren zijn ook zeker niet slecht 13,5 cm.
Maar voor diegene die nog de eerdere versie`s hebben met rechte uitvoering ,Geld ook voor de wave board`s die hier varen ,
Schaf ze maar gerust aan want ze zijn echt goed.(hopelijk geen reclame).

djfries
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door djfries » za mei 30, 2015 11:08 am

Top update Henk!!!
Losse pretwist zijn ook voor de oudere modellen een aanrader heb zelf laatst met een wave V2.3 gevaren met pre en zit echt verschil in.
Sinds een paar maanden worden de boards standaard met pretwist geleverd, gewoon is er helemaal uit.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za mei 30, 2015 12:23 pm

Ik heb al een paar jaar de Pre-twisted RTM en Pre-twisted custom finnen, dus niet de G10 en vond het toen ook een enorme upgrade voor mijn Wave V3,s en later voor de Flextail.
Korter draaien, hogere snelheid op de golf en vreemd genoeg ook beter hoogtelopen. Het board wordt er echt beter van!

De K4,s bevalen mij wel erg goed, De Ezzy 14cm 2gr voor en de Stubby 18cm achter geven een wat gedempter vaargevoel en kunnen erg mooi gecontroleert draaien en sliden in de wat slappere golven en met side-on terwijl ik met de 16achter later aanplaneer, maar ook bizar kort kan draaien...smaken kunnen dus verschillen.
In Snelle golven waarbij je met veel hogere snelheden golfrijd heb ik liever stijvere finnen onder mijn tri-fin en dan zijn de Pre-twisteds echt eerste keuze. In NL wissel ik de Pre-twisted en K4 een beetje af afhankelijk van hoe mijn pet die dag staat.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » za nov 26, 2016 4:35 pm

Custom Witchcraft 83 liter met outline van de shaman.

2 jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met Witchcraft.
Door aardig wat fabriek boards stuk gehad te hebben ,over gegaan naar custom.
De Shaman was bij Zuidwest 6 als test board te koop voor een mooie prijs.
Hiermee 2 jaar erg lekker mee gevaren.
Afgelopen zomer in spanje kwam ik iemand tegen die erg veel interesse had in mijn shaman.
Hij mocht van mij dan ook zeker test varen en daardoor was hij om.
Hij bood erg veel geld voor de 84 liter, vandaar ik m direct verkocht heb.
Dus ook direct bij Bouke een nieuwe besteld.
Waarom custom en geen semi fabriek.
Omdat ik vorig jaar op Fuerte geweest ben ,en in de stal van Bouke alles heb aangezien en ontzettend veel uitleg gekregen heb , was ik dan ook om voor echt custom.
En eigenlijk 2 liter minder en meer V had ik ook op mijn verlanglijstje.
Maar is 83 liter geworden op aanraden van Bouke.

Dat duurde lang, maar ik had het er voor over.
3 maanden met de Good old cutre best lekker weer gevaren.
Afgelopen week kwam sint dan eindelijk het pakket afleveren. :9~
Ik wilde, doordat ik custom heb gekozen de outline en rocker van de shaman, omdat dat voor mij goed is. Ik vaar eigenlijk altijd op de brouwersdam, zee zijde en daar hoef je niet op 1 meter kort te draaien, (wil mijn lichaam ook niet meer)
Wilde wel dat het board makkelijker over de chop , die regelmatig op de dam aanwezig is vaart .
Ook in overleg met Dirk-Jan en natuurlijk Bouke, meer V voorin laten maken.
Nou dat zit er dan ook zichtbaar in.
Aller eerste indruk op het water, Yes hij blijft drijven. :lol:
Eerste keer met 5,3 en minimale wind het water op.
Als je stil valt na een gijp dan blijf ik gewoon drijven.82 kg op dit moment.
Board gaat snel in Planee , zelfde voor mijn gevoel als de oude.
Donderdag in het begin minder wind en met 5,8 er op.
Dat was goed te doen, mits de wind toenam en toch naar 5,0 overgegaan ben.
Naar buiten waren de golfjes wel erg kort op elkaar,dus weing spring kansen, en ook omdat ze te dicht op elkaar waren om goed de snelheid er in te krijgen. Groot voordeel bij de witch, je kan gewoon met weinig druk varen en achter niet weg zinken.
Terug was het goed te merken dat dit board een stuk rustiger over de golven ging, Wat ik nog wel een beetje verkeerd doe is dat ik op de sta zijde te schuin door het water ga, dus te veel op 1 kant vaar, moet het board vlak gaan varen.
Voor zover dit berichtje.
Hopelijk snel weer een goede vaar impressie.
Bovenstaand bericht heb ik afgelopen zondag 20 november geschreven.
Afgelopen dinsdag is mijn jongste zoon met mijn board op stap geweest,
En vond deze beduidend rustiger varen dan de oude standaard versie.
Bouke heeft er dan ook echt een mooi board en precies wat ik wilde gemaakt.
Verdere update met weer wat meer wind .
Pakketje sint :D
Afbeelding
Custom kleurtje.
Afbeelding
Gegevens:
Afbeelding

Rocker van custom.
Afbeelding

Rocker van Shaman
Afbeelding

V bodem op center vinkast
Afbeelding
V op center vin kast Shaman.
Afbeelding

V concaaf Custom breedtste punt
Afbeelding

V concaaf breedste punt Shaman.
Afbeelding

Nieuwe voetbanden van Witchcraft.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe voetbanden ben ik nog niet helemaal blij mee, zitten erg strak aan de zijkant van mijn voeten.Nu dan ook winterschoentjes aan die best breed zijn, heb al achter de midden gaten en voor de voor gaten gebruikt.
Hopelijk weer snel warm , dan kunnen de zomerschoenen weer aan.
Anders ga ik toch over op andere.

Heb geprobeerd om duidelijke verschillen te laten zien met de foto`s, waren foto`s van eerste verhaal van mij van 3 jaar geleden.
Oude board heb ik dan ook niet meer, en vandaar ik m er niet naast heb kunnen vergelijken.

Bij de custom heb ik met 15,5 center en 12,5 pretwisted gevaren, (de twisted vinnen had ik dan al en nu weer in hergebruik. :lol:
De nieuwe voetbanden. Moet er nog erg aan wennen, en krijg nog zere voeten aan de zijkant(lijken erg smal)
Ok, ik vaar altijd met schoentjes dat wel want met blote voeten is dat verwacht ik beter.
Ik hoop dat het een beetje goed over komt.
Nogmaals hopelijk snel weer zelf het water op en ik ga zeker de ervaring hier delen.
En nee ik heb geen aandelen. :x
GRTS.
Laatst gewijzigd door Ouwe op wo dec 21, 2016 4:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Re: Witchcraft shaman 84 VS Shaman Custom 83

Bericht door Jeroensurf » za nov 26, 2016 10:08 pm

Mooi verhaal Ouwe, en duidelijk verschil op de foto,s met de extra tailkick, V en dubbelconcaaf.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Re: Witchcraft shaman 84 VS Shaman Custom 83

Bericht door Ouwe » wo dec 21, 2016 4:55 pm

Ik zag net dat de foto`s niet meer zichtbaar waren, net veranderd, dus hopelijk nu weer wel zichtbaar.
En komende periode weer het water op.
Wordt vervolgd. :lol: 8)

Plaats reactie