Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Goya Quad 84 2015

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Goya Quad 84 2015

Bericht door Jeroensurf » di okt 21, 2014 6:33 pm

Als eerste...waarom al weer een nieuw board?
Ik had en supergave behoorlijk radicale 84l Quad van Flikka, full textreme, vette Hotsails print en build to last.
Afbeelding
Afbeelding
De Flikka had extreem veel controle door een 34 brede OFO met een netjes pintailtje, draaide op een dubbeltje door een mooie rockerlijn, kortom gewoon een heel heel goed board.
Alleen door problemen met een van mijn voeten is mijn balans vrij abrupt minder geworden waardoor mijn gewichtsverdeling niet meer altijd optimaal is. Ik raakte daardoor sneller uit planee, ging vaker als gebruikeljk op mn bek bij gijpen etc etc.
Leuk is anders, maar goed dan maar terug naar een iets makkelijker board.

Voor dat ik de Flikka bestelde had ik 2 productieboards op het oog, de Starboard Quad. Starboards vind ik altijd wel lekker varen, maar er varen er maar weinig rond, dus lastig om te proberen en er was weinig over geschreven.
De andere plank die ik interesant vond was de Goya Quad die ik al eens van Griff heb mogen proberen, Martin Ten Hoeve altijd mee los zie gaan en tegelijkertijd overal over lees makkelijk makkelijk makkelijk.
Aangezien ik al een (inmiddels voor mij te) radicaal board had, sprak het makelijke mij erg aan. :)

De Goya Quad84 heb ik een paar weken geleden bij Jeroen Boelema van de essential store in Scheveningen opgehaald.

Droge indruk:
Het board ziet er heel netjes afgewerkt uit, gewicht is netjes met 6.5kg met straps erop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Specs:
Afbeelding
Leuke detail: de kicker bij de achterste voetpad, op het eerste zicht iets minder: voetbanden zitten vast met 2 schroeven en antitwistplaatjes i.p.v 4 schroeven wat ik de laatste jaren gevaren heb met Witchcraft en Flikka.
Afbeelding

het board heeft voor MiniTutle boxxenen achter korte US boxxen. Wat prima werkt, en wordt geleverd met MFC quad finnen van 8+14cm waarbij de voorvinnen opvallend klein zijn.
Afbeelding
In vergelijk met mijn Flikka84 heeft de Goya2cm minder lengte, 2cm meer OFO waarbij de tail meer een rounded pintail is i.p.v een geknepen tail diede Flikka heeft en daardoor iets meer volume achterin.
De rocker is iets vlakker in vergelijk met de Flikka waarbij vooral de neus iets minder flipt.

Natte ervaring:
Sessie1
Meestal betekend een nieuw board kopen een maand geen wind en golven, maar dit keer niet te klagen :lol:
Eerste keer ermee gevaren op een leuke IJmuiden dag met 5.2 KS3 erop.
Wind was prima. Niet teveel en niet te weinig, golven side-side-on.
Wegvaren was het eerste wat opviel was dat het board meteen heel heel snel weg was. Een beetje wind in je zeil, dichttrekken en gaan. Dit was sneller als de meeste boards die ik de laatst jaren heb gevaren enhet board heeft een prima acceleratie. Ik ben niet zo,n springer, maar ik kan me voorstellen dat mensen die voor maximale hoogte hier blij van worden.
Vaargevoel is levendig, niet saai, maar wel met veel gevoel van controle. Nou is dat niet gek, want 84l mag met 5.2 ook wel gecontroleert zijn, maar het was ook verre van saai en dat is wel weer erg leuk, het voelt absoluut niet als te groot voor het board.
Gijpjes gingen eigenlijk weer als vanouds, met dat verschil dat ik makkelijker vaart hield in de golven en eens niet op mn bek ging :roll: ). Hoogtelopen ging ook lekker dus algemene vaareigenschappen zijn dus prima en beter als mn Flikka.

De golven in, want daar draait het voor mij om. :9~
Als je een golf hebt, kop tot logo hoog en de juiste spot vind om hem naar beneden te gooien om je rit DTL mee te beginnen dan versneld de Goya zodra je hem ruim gooit. Bij de eerste bochten stuurde ik wat te voorzichtig en werd de bocht te ruim, maar zodra je een beetje gewicht erin gooit drait hij kort en precies. Niet zo kort als de Flikka die daar echt in uitblonk, maar meer vergelijkbaar met bijv mijn vorige Witchcraft wave V3.0 83 en veel korter als elke singlefin die ik heb gevaren+ rustiger als beiden.
In de topturn hetzelfde verhaal, de eersteritten was ik wat te voorzichtig, maar na een paar pogingen kan hij heel kort draaien.
Het wennen was ff in de drop naar beneden dat de Goya wat minder neusrocker heeft als de Flikka waardoor hij iets eerder duikt, maar ook dat wende eigenlijk heel snel.
Daarna...daarna heerlijk gevaren! De Goya houdt veel meer vaart op het slappe gedeelte van de golf waardoor je makkelijker van sectie naar sectie doorgaat en heeft iets meer krcht/gewicht nodig om van richting te veranderen als de Flikka om kort te draaien, maar dat is met mijn wat verminderde balans eigenlijk best fijn.
Toen ik de Flikka wegdeed deed dat best even pijn, maar na de eerste sessie met de Goya was ik een stuk blijer want het varen was weer een stuk leuker!

Sessie2:
Wijk aan Zee met 4.0 overpowered sideshore masthoge krachtige golven.
Dit was waar mijn Flikka in uitblonk...en de Goya deed het er niet minder om.
Ook met 4.0 prima controle, en ook hier helpt het heel makkelijk planeren als je stilvalt na een sprong en er een windsurfend vretend monster aan komt rollen.
Golfrijdend merkte ik wel dat het natuurlijker aanvoelt om de andere kant op te golfrijden. Ik ben gek op IJmuiden, maar we varen zo vaak met ZW dat dat veel natuurlijker voelt, turns etc etc ging daardoor ook veel makkelijker. De Goya deed ook weet wat hij moest doen, versnellen DTL, vaart houden als de golf ff niet meewerkte en kort draaien tegen de lip wanner het kon.
Toen de wind even kort Side-off draaide waaide de golven mooi hol en merkte je meteen dat het board heel makkelijk en snel van rails wisselt zonder nerveus te worden. Ik voelde me daarna net Kauli en Browne ineen zo lekker ging het! (Dat gevoel verdween acuut toen ik zag wat Jaeger Stone die ook aan het varen was op een golf deed :crazy: ).
In de agressieve topturns was het wel weer ff de eerste keer neusduiken, maar daarna eigenlijk ook goed. Het vragt een iets andere balans verdeling, maar dan kan ik er ook bijna alles mee wat ik met de Flikka kon, maar dan wel met veel meer gemak.
Daarna nog 4 sessies op de 84 gehad met 5.2-4.6-4.0 die de eerste 2 sessies bevestigde: makkelijk en toch speels genoeg
Positief: de voetbanden met 2 schroeven en antitwistdingen, twisten inderdaad niet :D

Is er dan niks negatiefs te melden?
Tuurlijk wel!
De constructie van de 2015 schijnt iets verstevigd te zijn t.o.v de 2014 die al best stevig was maar de lak en verf is daarin duidelijk niet meegenomen.
Het board krast makkelijk en de tekening op de bodem is al beschadigt door de schelpjes die met windkracht7+ over het strand waaien.
De plank vaart er niks minder door, maar hij zal er daardoor wel sneller ouder en gebruikt (met karakter??) uit zien.
Ik ga nog met K4 finnen spelen om te kijken of ik het board nog korter kan laten draaien en heb ook een twinset en afdek plaatjes liggen om te kijken hoe hij als twin vaart (dat schijnt Marcilio Browne vaak te doen in side-on).

Conclusie:
Netjes afgewerkt en compleet board dat snel aanplaneert, makkelijk is zonder saai te zijn en radicaal genoeg om mij steeds met een enorme grijns rond te laten varen waarvan de lak alleen wat minder krasvrij is als bij custom boards.
Er zijn absoluut radicalere boards te koop, maar ik ben hier blij mee omdat voor mij alles er veel makkelijker mee gaat en als ik zie wat lampie ermee in nederland kan, dan heeft het nog doorgroei mogelijkheden zat :).

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Re: Goya Quad 84 2015

Bericht door flapie » di okt 21, 2014 7:53 pm

leuk verslag weer jeroen, altijd goed omschreven.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » di okt 21, 2014 8:45 pm

Prima verslag, natuurlijk. Komt ook overeen met mijn ervaring na een set-wissel met Jeroen en met de test in het Duitse blad.

Cornelia
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Lorch, Goya, MFC
Contacteer:

Bericht door Cornelia » wo okt 22, 2014 9:02 am

Marcilio gebruikt maar 2 vinnen in z' Quad (foto La Toche). Opvallend.
Bijlagen
image1.JPG

Griff
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Severne / Quatro

Bericht door Griff » wo okt 22, 2014 11:43 am

goed en uitgebreid verhaal; klopt inderdaad helemaal.

Erg makkelijk board om te varen en doordat je zoveel controle hebt kan je jezelf steeds meer pushen om dingen te proberen. En als ik Martin ziet varen dan ligt de limiet iig bij mijzelf :9~ :9~

Congrats!!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » wo okt 22, 2014 5:12 pm

Cornelia schreef:Marcilio gebruikt maar 2 vinnen in z' Quad (foto La Toche). Opvallend.
Dar deed hij in Pozo ook vorige jaar.Ik vond vroegah twinzers altijd erg leuk, dus dat ga ik binnenkort ook maar eens proberen.
De grotere finnen en afdekplaatjes liggen klaar. :)

Ik kom net thuis van een lekkere IJmuiden sessie op de 84 met 4.0 en 4.6 en ligt de Duitse Surf op de mat. Daarin is het board ook getest en als ik het zo even snel lees komen die tot dezelfde bevindingen. :)

Boa
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Quatro Quad LS 85 | SB Kode 103 | SB FC 131 | Loft Sails | Makani
Contacteer:

Bericht door Boa » do okt 23, 2014 7:30 am

Ik dacht je al voorbij zien komen maar ik kon het board niet plaatsen.
Bijlagen
Jurf.JPG

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do okt 23, 2014 9:03 am

Thanx Jan!
(en zoals zichtbaar...het board doet het ook goed als het zoeken naar een sectie is die wel lekker stijl is).

Cornelia
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Lorch, Goya, MFC
Contacteer:

Bericht door Cornelia » do okt 23, 2014 6:52 pm

Jeroensurf schreef:
Cornelia schreef:Marcilio gebruikt maar 2 vinnen in z' Quad (foto La Toche). Opvallend.
Dar deed hij in Pozo ook vorige jaar.Ik vond vroegah twinzers altijd erg leuk, dus dat ga ik binnenkort ook maar eens proberen.
De grotere finnen en afdekplaatjes liggen klaar. :))
Hoeveel groter zijn die vinnen ten opzichte van de originele Jeroen?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do okt 23, 2014 7:11 pm

Geen idee.
Ik heb zelf een setje K4 Stubby 16cm daarvoor klaarliggen. Dat lijkt mij groot zat.

Wat betreft vinnen: Vorige jaar zaten bij de 84 standaard 16+8 , bij die van mij zitten 14+8
Ik ga ook nog ff spelen met wat grotere voorfinnen met toe in en 12 cm en slappere 14cm achterfinnen.

Wit zand
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Wit zand » wo nov 19, 2014 9:39 pm

Hoi Jeroen,

Ik heb ook de goya 84. Je verslag klopt helemaal!
Ik heb ondertussen ook de 104 voor lightwind en ben daar ook errrrrug tegreden over :D
Moet nog altijd de vinnen uitproberen. Straps helemaal naar achter maakte het board al veel losser dan in het begin toen ik ze meer vooraan had staan. Wachten op wind :oops:

Grtz

Tom

Plaats reactie